Színház

Nagyszínházi művészi értékek

2009.01.14. 15:12
Ajánlom
Február 1-jétől Eszenyi Enikő a Vígszínház új igazgatója. Azt mondja, az itthoni és külföldi munkái, tapasztalatai alapján most látta elérkezettnek az időt, hogy benyújtsa a pályázatát, melynek címe Nyitott színház; ezen az úton vezetné tovább a teátrumot.

Fidelio Est: Azt írja a pályázata előszavában: "Célom a Vígszínház sikerekben gazdag száztizenkét éves hagyományainak megőrzése és továbbgondolása, a folyamatosság és a megújulás dinamikus egyensúlyának jegyében." Ez pontosan mit jelent?

 

Eszenyi Enikő: Ez főként a műsortervben jelentkezik majd, de egyéb dolgokban is megmutatkozik. Vannak terveim, elképzeléseim, de a következő évad bemutatóit csak február elején kezdem egyeztetni, úgyhogy erről még nem szeretnék konkrétumokat mondani. Május elején már sokkal pontosabban látok mindent: egy sajtótájékoztató keretében szeretnék majd több információval szolgálni.

FE: Mindenesetre, amikor február 1-jén reggel bejön a színházba, már az igazgatói irodába megy?

 

EE: Igen, mindenért én felelek. Viszont itt júliusig minden úgy megy, ahogy Marton László kezdte el tervezni tavaly ilyenkor, az én évadom ténylegesen szeptemberben kezdődik. Mostanában a legtöbb helyen fél évvel hamarabb történik az új vezető kinevezése, mert így közösen lehet dolgozni egy ideig, bár még ez a néhány hónap sem elegendő mindenre. Egyelőre Tracy Letts Augusztus Oklahomában című darabján dolgozom rendezőként, melyet március 7-án mutatunk be a Vígszínházban.

FE: A sajtótájékoztatón, ahol bejelentették az igazgatóváltást, azt mondta, művészszínházat és népszínházat szeretne. Ez ma megvalósítható?

 

EE: Eddig is ezt csinálta a Vígszínház! Ide esténként ezer ember jön be Shakespeare-re, Molière-re, Stendhalra, Marquezre, Lope de Vegára... ez egy művészi repertoár. Magas színvonalon sok embernek játszani, az művészszínház és népszínház egyszerre.

FE: Mit tart a Vígszínház legfőbb feladatának az elkövetkező évekre?

EE: Szeretném, ha tájékozódási pont lenne - a Pesti Színházzal együtt - Magyarország és Budapest életében. Esténként 1700 embert fogadunk, ami nem kevés...

FE: És melyek a legfőbb értékei?

 

EE: Érték például, hogy szilveszterkor teltház előtt játszottuk Beaumarchais Figaro házasságát, hogy van Shakespeare-bérletünk, hogy minden évadban legalább egy kortárs darabot műsorra tűzünk, hogy sok fiatal jár hozzánk, hogy 16 ezer bérlőnk van, hogy a bérletek családról családra öröklődnek, ami azt jelenti, hogy örömmel jönnek és járnak vissza hozzánk a nézők.

FE: Ez Budapest egyetlen színháza, mely 112 éve ugyanitt áll és - a háború utáni újjáépítéstől eltekintve - ugyanitt működik, az igazgatóit többnyire saját maga "nevelte ki". Ez a hagyomány és folyamatosság, amit említ is a pályázatban, inkább nagyobb felelősséget, vagy inkább könnyebbséget jelent?

 

EE: Mindkettőt. Ez nagy feladat, megpróbálok megfelelni annak a bizalomnak, amit a társulattól kaptam. Minden ember életében eljön az a kor, amikor úgy érzi, hogy már nem csak magáért, hanem másokért is maximálisan felelősséget tud vállalni. Ehhez a felelősségérzethez fokozatosan szoktam hozzá. Például figyeltem a társulat tagjainak életútját, és a rendezéseim során igyekeztem mindig ennek megfelelően szerepet osztani. Ügyeltem arra is, hogy aki esetleg még nem kapott szerepet egy évadban, az nálam mindenképp játsszon.

FE: Melyek azok a dolgok, amiket az elmúlt huszonöt évben látott, tapasztalt, megtanult, és most leginkább a segítségére lesznek?

 

EE: Ezt nem lehet fölsorolni. A parókakészítéstől kezdve a jelmezeken át a világításig, egy szerep értelmezésétől kezdve egy darab kibontásán át annak megvalósításáig sok mindent megtanultam. Ezek nem megfogalmazható dolgok. Nincsenek szabályok vagy tudományos módszerek arra, hogy mitől lesz valaki jó igazgató. Ahogy ide beléptem, Horvai Pista bácsitól, Kapás Dezsőtől és Marton Lászlótól minden pórusomon keresztül szívtam magamba az instrukciókat, hogy mitől működik a színház, hogyan lesz jó egy előadás... Számomra példaértékű a színházhoz való hozzáállásuk, az emberi tartásuk, a művészi attitűdjük, és nem utolsó sorban az a színházi és emberi morál, amit képviseltek, és amit Marton László képvisel. Nekem ez a minta és a fő vezérfonal, amit követni szeretnék.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.
Tánc

Eltáncolt fájdalom – Frida Kahlóról készít előadást Duda Éva

Eleonora Accalai főszereplésével mutat be Frida Kahlo életéről és művészetéről szóló előadást a Duda Éva Társulat. A FRIDA, az élet múzsája című, látványszínházi produkció bemutatóját december 7-én tartják a Nemzeti Táncszínházban.
Színház

Szakítópróba három hangra – Őze Áron rendezésében jön a Válásguru a Rózsavölgyi Szalonban

A francia Tristan Petitgirard által jegyzett darabot december 15-én mutatja be a Rózsavölgyi Szalon. Őze Áron rendezésében színpadra lép Ullmann Mónika, Brasch Bence és Józan László.
Plusz

Polgári engedetlenségbe kezdtek a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium tanárai is

„Felháborít az a megalázás, elhallgattatás és megfélemlítés, amit azoktól a politikai vezetőktől kell elviselnem, akik helyettem, felettem, nélkülem döntenek” – jelentették ki a gimnázium oktatói, akik úgy fogalmaztak, diákjaik iránt érzett szeretetük miatt álltak bele ebbe a küzdelembe.
Vizuál

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház pille tamás

Színpadra állítják a Meseország mindenkié című mesekönyvet

A 2020-ban megjelent könyv színpadi feldolgozását 2023 márciusában mutatja be Bécsben a SVUNG – Bécsi Magyar Színház, számolt be róla a Színház Online.
Színház ajánló

A gyáva – A kábítószer-függőségről láthatunk előadást a Csokonaiban

Hátborzongatóan őszinte hangvételben mutatja be egy fiatal kábítószerfüggő fiú gondolatait a Nézőművészeti Kft. és a Manna Kulturális Egyesület közös, díjat nyert előadása, A gyáva. A Scherer Péter rendezte produkciót december 14-én láthatja a közönség a XV. kerületi Csokonai Művelődési Házban.
Színház ajánló

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Színház ajánló

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház hír

Színház háború idején – ukrán drámaírók művei az Átrium színpadán

A háború alatt született ukrán színdarabokból rendeznek felolvasószínházi eseményt december 15-én az Átriumban. A projekttel a szervezők szeretnék kifejezni szolidaritásunkat Ukrajnával, az ukrajnai emberekkel és az ukrán színházi alkotókkal.