Színház

Naivától vámpírnőig – Barta Ágnes portréja

2022.09.25. 14:15
Ajánlom
„A közösség ereje a legfontosabb számomra. Nem nagyon hiszek az egyéni teljesítményben, a saját jogon, egyedül elért sikerben. Mindig a csapat érdeme, ha egy színész ki tud emelkedni az előadásban” – vallja a Nemzeti Színház művésze, Barta Ágnes, akinek tehetségét Junior Prima Díjjal ismerték el.

Vannak színészek, akiken rögtön látszik, hogy a tehetségük túlmutat az alkati adottságokon; többre hivatottak a külsejük kínálta szerepköri skatulyánál. Barta Ágnes kicsi, törékeny, fiatal lány nagy, fájdalmasbarna szemekkel, hosszú, barna hajjal. Amikor osztálytársnőivel heten játszották Psyché szerepét a Vidnyánszky Attila rendezte kaposvári vizsgaelőadásban,

azonnal őt kellett megjegyezni a libbenő fehér ruhás lányok közül. Talán a költőiségbe oldódó szenvedélyessége miatt.

Zilahon született, Szolnokon gyerekeskedett. Az első kaposvári Vidnyánszky-osztályban tanulta a színészetet, s aztán a Nemzeti Színházba vezetett az útja, ahol a társulat idén neki ítélte a Szörényi Éva-díjat. Ahogy színháza, igazgatója a Junior Prima Díj kapcsán megfogalmazta: „Barta Ágnes annak a kaposvári színésznemzedéknek a tagja, amelynek derékhada követte mesterét, Vidnyánszky Attilát, és 2015-ben a budapesti Nemzeti Színházba szerződött. Barta Ágnes azóta évadról évadra megmutatja sokszínű tehetségét. Szertelen és önfeledt játéka magabiztos mesterségbeli tudással párosul. A szenttől a profánig képes szerepformálásra: egyaránt nagy kifejezőerővel alakítja Mária Magdolnát a Csíksomlyói passióban, Cecey Évát az Egri csillagokban vagy éppen Hellát A Mester és Margaritában.”

net_Sugo_eoriszabofoto-2418-141747.jpg

Barta Ágnes A súgó című előadásban (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt / Nemzeti Színház)

Hogy Barta Ágnes hiteles az olyan naivaszerepekben, mint Cecey Éva vagy Boróka a Vitéz lélekben, az szinte természetes. Különösen felvillanyozó volt viszont, amikor sárga műanyag jelmezben temperamentumos Suzanne-t játszott Sardar Tagirovsky futurisztikus Figaro házasságában. Vagy amikor Vidnyánszky Attila a Rocco és fivéreiben Nadia főszerepét bízta rá, egy sokrétű, izgalmas és nem feltétlenül pozitív hősnő megformálását. Amikor pedig ifj. Vidnyánszky Attila Sztalker Csoportja beköszönt a Nemzetibe a Woyzeck átütő előadásával, abban is Barta Ágnesre várt az ambivalens érzéseket keltő, tragikus sorsú Marie figurájának megformálása.

Filmek és tévésorozatok is hoztak elismerést Barta Ágnesnek – a Mellékhatásért a legjobb mellékszereplő díját nyerte el a televíziós újságíróktól –, de a legfontosabb mégis a színház. Ott – mint mondja – játszók és közönség körbeveszik egymást. Együtt élik meg a színházi estét, s minden olyan pillanat, amikor a szemébe nézhet valakinek a színpadon, kiváltságos helyzet számára.

Fejléckép: Barta Ágnes (forrás: Takarékbank / Fidelio)

Átadták a Junior Prima Díjakat a színház-, film- és táncművészet kategóriában

Kapcsolódó

Átadták a Junior Prima Díjakat a színház-, film- és táncművészet kategóriában

Öt fiatal művésznek ítélték oda a pénzjutalommal is járó Junior Prima Díjat a színház-, film- és táncművészet kategóriában. Az elismeréseket a hattagú zsűri adta át ünnepélyes keretek között szeptember 20-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Zenés színház

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

Árnyjátékkal a mindennapi szorongásokról, szemgolyókkal az evolúcióról mesélni – mostanra talán tudatosodhatott a hazai nézőkben, hogy a báb műfaja nem csak gyerekeknek szól, a hétvégén az I. Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál is ezt igazolta. Négy előadáson jártunk. Beszámoló.
Színház interjú

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Színház magazin

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház interjú

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház interjú

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.