Színház

"Ne csak a szád járjon!"

2009.12.22. 10:00
Ajánlom
Amikor kiderült a Nemzeti Színház idei évadterve, sokan felkapták a fejüket: Rába Roland rendezni kezd, s mindjárt kettőt is. Mostanra az egyiken már túl van, a másiknak épp a közepén tart. És senki ne gondolja, hogy ez olyan magától értetődően ment.

Fidelio Est: Ha egy színész elkezd rendezni, általában azt mondják, biztos elégedetlen a szerepeivel, máshogyan akarja magát megmutatni. Én azt érzem, nálad egészen másról van szó.

Rába Roland: Szerintem nagyon sok színész rendelkezik olyan képességgel, hogy kitaláljon és megszervezzen jeleneteket, akciókat, érezze a hatásmechanizmust, a tempót, a ritmust. Már a főiskolán is hívtak az osztálytársaim, hogy nézzem meg a jeleneteiket és mondjak róla véleményt. Ez egy általános képesség, nem mondom, hogy mindenkiben benne van, de a színészek nagy része ilyen.

FE: Mégsem kezd el mindenki rendezni.

RR: Mert nyilván a többségben van valamiféle szorongás. Bennem mindenképp. Féltem, hogy biztosan nem gondolkodom olyan komplexen, ahogy ehhez kellene. Meg nagyképűnek éreztem volna, hogy a nevem alá az van kiírva, rendező... És biztos közrejátszik a lustaság, a felelősségérzet eltartása, meg az apróbb dolgok, amivel mindig megmagyarázom, hogy miért is nem vágtam még mindig bele.

FE: Most mi volt az áttörés?

RR: Alföldi Róbert a kezembe adta Tábori György Mein Kampf című darabját, azzal, hogy ha tetszik a szöveg, megcsinálhatnám jövőre a Stúdióban. Talán az változtatta meg a hozzáállásom, hogy konkrétan ajánlott egy darabot. Ha csak azt mondta volna: csinálj meg valamit, valószínűleg még mindig hezitálnék...

FE: Akkor ezek szerint az igazgatód észrevette, hogy mocorog benned ilyesmi, alkalmas lennél rá. Ez jól esett?

RR: Inkább azonnal beparáztam. Próbáltam magam győzködni: "Tessék, itt van, dolgozhatsz! Jó a szöveg, most már nem mondhatod azt, hogy ha találnál valami jót, akár rendeznél is. Ne csak a szád járjon, hanem gyerünk!" Nem ismertem egyébként a darabot. Az tetszett meg benne, hogy nagyon jó a humora, de amin humorizál, azzal nem szoktunk viccelni. A halállal, a borzalommal való viccelődésben van valami karcosság, és ez nekem nagyon teszik. A szerző a 30-as évek végén a származása miatt került Londonba és Amerikába, majd ötven évvel később megírt egy darabot a tinédzser Hitlerről. A darab mégsem számon kérő, sőt, inkább tele van iróniával, öniróniával. És ettől tétje van a humornak.

FE: Ehhez képest, hogy ennyire féltél, most, amikor beszélgetünk, már túl is vagy az első rendezéseden, a Pánikon. Az hogy jött a képbe?

RR: Lett két üres hónap az évad elején egy egyeztetési hiba miatt. Tavaly egy finn felolvasó sorozat keretében már megcsináltuk a Pánikot, nagyon tetszett mindenkinek. Alföldi Róbert fölhívott, hogy van két üres hónap, a srácok ráérnek, legyen ez egy rendezői tapasztalatszerzés. Mindezt olyan lazán mondta, nem rám terhelve a felelősséget, hogy belementem. Rettenetesen féltem tőle, de nagyon jó élmény lett. És abban is segített, hogy elhiggyem, működik, amit kitalálok. Az önbizalmam erősebb lett.

FE: Színészaggyal rendezel, vagy azonnal át tudtál állni egy "külsőszem-üzemmódra"?

RR: Mivel színész vagyok, színészből rendezek, megpróbálom megérteni a darabot, elképzelni egy konstrukciót, és segíteni a színészeket kívülről. És érdekes tapasztalat: ahhoz, hogy mondjuk leüljek egy székre, színészként tudnom kell az okát. Rendezőként pedig kívülről azt mondom, most ülj oda le, mert jobban néz ki, jobban fog működni a jelenet. És előfordult, hogy valaki helyett bementem erre a jelenetre, és tényleg éreztem, hogy valóban elég lenne leülni, de valahogy nem jön...

FE: A szereposztásnál - azon kívül, hogy egyeztethető legyen az Úri murival - szabad kezet kaptál?

RR: Igen. Alapvetően fiatalokkal képzeltem el a munkát, pont a félelmeim miatt, mert hogy jövök én ahhoz, hogy idősebb kollegáknak adjak instrukciókat. Viszont van két szerep, amelyik korban, érettségben és tapasztalatban nagyon különbözik a többitől, egyszerűen nem szólalna meg érvényesen, ha fiatalok játszanák. Fölmerült Törőcsik Mari és Sinkó László neve, de elég furán éreztem magam, hogy meg kellene kérdeznem őket, nem játszanának-e az első rendezésemben... Három hete próbálunk, és minden oké. Talán egy kicsit túlizgultam ezt a dolgot... Így, most, hogy itt ülünk, persze röhejes arra gondolni, hogy én mondom meg Törőcsik Marinak és Sinkó Lászlónak, hogy mit kellene csinálni, de ott a próbán ez nem érdekel, eszembe se jut. Mert kölcsönösen mindenkinek az az érdeke, hogy ők ott fönt jó helyzetben legyenek. És rögtön érzik, hogy amit gondolok erről, az jó, és szépen haladunk előre. Mert ez a legfontosabb.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kovács Patrícia százötvenszer a Játékszínben

A Legyen a feleségem! című produkció 150. előadását ünnepelte a Játékszín május 23-án. Edward Taylor vígjátékát öt éve mutatták be.
Színház tao

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Színház ajánló

Például Te…

…lehetnél a szerelmem. A József Attila Színház Irodalmi Kávéházának idei, utolsó önálló estje Holczinger Szandra zenés szerelemkeresése volt egy részben.
Színház átrium

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.