Színház

Ne féljetek, szeressetek!

2017.07.03. 15:48
Ajánlom
A Szabó T. Anna fordította szonettek bemutatója után a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiválján ismét találkozhattunk a Színház- és Filmművészeti Egyetem tehetséges másodéves színészhallgatóival, akik július 1-jén ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében Shakespeare egyik legnépszerűbb vígjátékában álltak színpadra.

Az Ahogy tetszik a legendás drámaíró egyik legjobb komédiája, s ennek megfelelően – a Vízkereszt, vagy amit akartok mellett – az egyik legismertebb is. Az ifjú rendező (akiről portrénk ide kattintva olvasható) ezért egy bátor húzással meglehetősen szokatlan formában vitte színre a színházba járók által unásig ismert darabot, ami ennek köszönhetően minden volt, csak unalmas nem.

A Szerelmünk, Shakespeare fesztivál ifjú tehetségei: Ifj. Vidnyánszky Attila

Kapcsolódó

A Szerelmünk, Shakespeare fesztivál ifjú tehetségei: Ifj. Vidnyánszky Attila

Sorozatunkban a Madách Színházban július 16-ig tartó Szerelmünk, Shakespeare fesztivál fiatal, de ígéretes pálya előtt álló művészeit szeretnénk bemutatni. Két színész, Bajor Lili és Ekanem Bálint után ismerjék meg ifjabb Vidnyánszky Attilát, aki egy rendezésével szerepel a programban.

A száműzetésből vagy épp menekülésképpen az erdőbe, a természetbe visszatérő, egymásba keresztül-kasul beleszerető fiatalok meséjét ifjabb Vidnyánszky megtartotta ugyan, de dekonstruálta: darabjaira szedte, kifordította, majd újra összerakta, mindenféle újító ötlettel és modern megoldással felturbózva.

A legfeltűnőbb rendezői húzás a zenés, dalos és táncbetétek használata volt, kizárólag XX. századi és kortárs zenékből válogatva.

Rosalinda és Orlando, Célia és Olivér, Silvius és Phoebe, illetve Próbakő és Juci szerelmét az alkotó a Chicago című musical dalaival, Leonard Cohen, vagy épp Eminem és Coolio számaival aláfestve képzelte el, de felcsendült a Csönded vagyok is, Cseh Tamástól.

A szóban forgó dallamokat volt, hogy bejátszották, de gyakran a fiatal színészek maguk adták elő őket. A kifutószerűen megépített színpad fölötti szinten, a háttérben egy egész zenekar foglalt helyet, dobokkal, szintetizátorral és gitárral (az együttes tagjai szintén a színészhallgatók voltak), és időnként még egy füstgép is beindult, mintha csak rockkoncerten lettünk volna.

ahogytetszik (2)

ahogytetszik (2) (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Amikor épp nem egy rockegyüttest imitáltak, a színészek táncra is perdültek: a néptánctól kezdve az akrobatikus rock and rollon át a szteppcipőben előadott musicalkoreográfiáig volt minden. Az előadás pedig a táncbetéteket leszámítva is igen erős volt a mozgás terén – olyannyira, hogy akár fizikai színházi produkciónak is nevezhetnénk. A realistán kivitelezett, élethű verekedés mellett mindez a lelassítva előadott összecsapásokban vagy a stilizált futásokban, menekülésekben nyilvánult meg a legerősebben. A hatás kedvéért az alkotók a színészek testén kívül egy ugrólábat, ún. powerisert is bevetettek, ami főleg egy szarvas megformálásakor jött jól, de más esetekben is előkerült.

Az előadás nem csak a mozgás kapcsán bővelkedett az ötletekben: volt, hogy szappanbuborék-fújás, egy csokornyi lufi vagy szarvként a fej mögé tartott tűsarkú cipő szolgálta a célt. A játszók nem riadtak vissza ezenkívül a nézők bevonásától sem – egyszer piros ragasztószalagot az orrukra ragasztva ajándékozták meg őket stilizált bohócorral, máskor pedig nemes egyszerűséggel a közönség egy kiválasztott tagjának az ölébe ültek.

ahogytetszik (3)

ahogytetszik (3) (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

ifj. Vidnyánszkí Attila és Szirtes Tamás

ifj. Vidnyánszkí Attila és Szirtes Tamás (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Madách színház)

Az Ahogy tetszikben eleve sok a szerepcsere, rendszeres az álruhák használata:

a dekonstrukció további fontos eszköze ennek megfelelően az volt, hogy a színészek össze-vissza cserélgették a szerepeket.

Az erdőbe, mintegy mágikus térbe érkezve az eredeti Rosalinda után kaptunk vagy három másikat, ahogy Orlandóból és más szereplőkből is többféle volt, hiszen mindig más és más színészek keltették életre őket.

Az előadás értelmezéséhez ezért elengedhetetlen az eredeti darab ismerete, s ha a cselekményt nehezebb is így, kicsit megkeverve összerakni, az üzenet nem változott: történjék bármi, „ne féljetek, szeressetek!” – biztatják saját magukat és persze minket Shakespeare hősei.

Ifj. Vidnyánszky Attila és a másodéves egyetemi hallgatók nem éppen szokványos Ahogy tetszik-értelmezését július 22-én is láthatjuk a Művészetek Völgyében, a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztivál további programjairól pedig ide kattintva találunk bővebb információt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.