Színház

Ne próbáljuk eldönteni, hogy a saját határaink a gyerek határai is

Jó kérdés beszélgetéssorozat
Így foglalta össze a beszélgetést vezető Veiszer Alinda a gyerek- és ifjúsági színházról szóló Jó kérdés legfontosabb tanulságát. A konklúziót Hoffer Károly bábszínész, bábrendező, látványtervező, Pogány Judit színművész és Vidovszky György rendező segítették levonni a moderátornak, a hallgatóknak, és most a Fidelio olvasóinak is.

A beszélgetésben előkerültek Pogány Judit kaposvári tapasztalatai, amikor a gyerekelőadások, többek közt a Pinokkió vagy a Hamupipőke címszereplőjeként 800 nézőtéren ülő kisiskolással szemben állt a színpadon, és meg kellett tanulnia, hogyan csitítsa le őket, ha elszabadult a hangerő. Az is kiderült, azok a gyerekek, akik jól ismerik a hangját a Bogyó és Babócából, még nem mennek oda hozzá, hiszen nem tudják őt azonosítani. Ellentétben a nagyszülőkkel: „A nagymama rángatja a gyereket, hogy »Nézd, ez az a néni!« És a gyerek rám néz nagy szemekkel. Lát egy kövér nénit, és egyáltalán nem jó neki elképzelni, hogy ez tényleg így van” – írta le a helyzetet.

A színésznő a gyerekeknek készült produkciókat is nagyon komolyan veszi.

„Színészként csak a személyiség miatt adok más jeleket vagy használok más eszközöket. Ugyanazzal a koncentrációval képzeltem magam annak az apró méretű bogárnak, a stúdió üvegfalán túl ugyanúgy sírtam vagy dühöngtem, mintha az egy felnőttelőadás lenne. A hangszínek talán mások. Ugyanazzal az igazsággal mentem neki 1973-ban Pinokkió figurájának, és Pauer Gyula is ugyanazzal az igazsággal tervezett díszletet, csak talán színesebbet, mert gyerekeknek készült.”

EDV_1050_-135508.jpg

Veiszer Alinda, Vidovszky György, Pogány Judit és Hoffer Károly (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Pogány Judit jelenleg két gyerekeknek készült előadásban játszik az Örkény Színházban. Elmondta, a Csoda és Kósza hangjátékszerűségét, színpadi megoldásait jobban élvezik a felnőttek, mint a gyerekek, de az igazi élvezet őt színészként a családi előadásként játszott A Sötétben Látó Tündérben éri. Amikor megismerte Bagossy László meséjének első néhány mondatát, azt a vázlatot, amire az író-rendezővel együtt építették a mesét, és Bagossy Levente díszletét, egyetlen dolog járt a fejében: csak el ne rontsa ezt a csodát. A történet és az előadás csodája pedig azóta is működik gyereknek, felnőttnek egyaránt,

ráadásul egyre kevesebb mobiltelefon villan fel alatta.

A munkamódszer és az alkotói hozzáállás felnőtteknek és gyerekeknek szóló előadások esetében ugyanaz, csak a tematika változik korosztályonként. Aki eddig nem tudta, megtudhatta, a gyerek- és ifjúsági előadások alkotóinál fokozottabban szükséges a közeg ismerete, mindig figyelembe veszik a fejlődés-lélektani hátteret, azt, hogy egy adott korosztályt milyen témák, kérdések foglalkoztatnak. Ám az azonos életkorú gyerekek között is akadnak különbségek, ezért a szülőnek és a pedagógusnak nagyon nagy a felelőssége abban, hogy ismerje a gyerekét, az osztályát, és a nekik megfelelő előadásra vigye el őket.

EDV_1128_-135507.jpg

Veiszer Alinda és Vidovszky György, (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Tabuk a gyerekeknél nincsenek, a témához a színházi formát viszont jól meg kell választani. Illetve mintha mégis lennének újra. „Kritikusan fölvetett társadalmi problémák, például a migráció. Nekünk van egy erről szóló előadásunk a Kolibriben, de azt három éve mutattuk be. Idén már nem mutatnánk be – mondta Vidovszky György. – De álljon fel az a színházvezető, aki ma úgy dönt, hogy egy olyan előadást készít migráns témában, amelyben emberként ábrázol egy menekültet, és nem veszélyes elemként.”

Hoffer Károly sem tabut, inkább korlátokat lát, amiket nehéz átlépni, az edukációt pedig a szülőknél vagy a pedagógusoknál kellene kezdeni, akik nehezebben küzdenek meg bizonyos kérdésekkel, mint a fiatalok, akikkel nagyon nyitottan lehet beszélni. A drámafeldolgozó foglalkozások kapcsán pedig gyakran kiderül, hogy egy olyan formai megoldás, amit az alkotók elvontnak gondoltak, a gyerekek számára tökéletesen érthető, mert bennük megszületik a képzettársítás.

A téveszmék manapság is élnek, probléma akkor van, ha ezek döntési helyzetben levő emberek birtokában vannak,

olyanokéban, akik arról döntenek, adnak-e pénzt egy színháznak” – fogalmazott Vidovszky egy zalaegerszegi előadás kapcsán, amikor egy pedagógus feljelentette a színházat, mert egy ifjúsági előadásban csúnyán beszéltek, és egy általa készített kecskeméti előadás kapcsán szintén a felnőttek ellenállásáról beszélt. De azt is hozzátette, hogy hazai és külföldi tapasztalatai alapján a magyar pedagógusoknak nagyon sokat köszönhetnek, hiszen tőlünk nyugatabbra a tanárok jelentős része egyáltalán nem foglalkozik azzal, hogy munkaidőn kívül elvigye a tanítványait színházi előadásra. Vidovszky leszögezte, hogy az itthoni negatív példák számukat tekintve összességében elenyészőek.

EDV_1140_-135507.jpg

Érdeklődők a Jó kérdés beszélgetésen (Fotó/Forrás: Éder Vera)

A világ változik, gyorsul, sokféle impulzus ér gyereket, felnőttet, más a tempó, a vizuális kultúra. Ezt a gyerek- és ifjúsági színházban dolgozó művészek fokozottan tapasztalják. Vidovszky azt az előadás előtti helyzetet érzékeltette, amikor eldől, bevonódik-e a tizenéves korú néző az előadás világába, Hoffer pedig megosztotta egy élményét: „Az utóbbi időben érzékelem, hogy főleg az ifjúsági korosztályban van egy fura kavarodás a mozi és a színház között. Nem a mobiltelefonról, a chipsről vagy a vörösboros kóláról beszélek, hanem a hangerőről, amit ők nem feltétlenül érzékelnek egy viszonylag közel levő nézőtérről. Nincs azzal probléma, ha valamit szeretnének kommunikálni, de nem érzik a határt, mert van egy fura összemosódás bennük: nem érzékelik, hogy a színház élőben történik, és a színész pontosan hallja, érzi, mi történik odakint.”

A Jó kérdés a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozata. Támogatói az NKA és az MMA. A következő alkalom május 13-án lesz a Katona József Színházban, akkor Ezek az évad legjobb előadásai? címmel a POSZT-válogatásról beszélget Veiszer Alindával Gulyás Gábor és Zalán Tibor válogatók, valamint Turbuly Lilla, a Színházi Kritikusok Céhének elnöke.

A Jó kérdés sorozat támogatói az NKA és az MMA.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Kovács Patrícia százötvenszer a Játékszínben

A Legyen a feleségem! című produkció 150. előadását ünnepelte a Játékszín május 23-án. Edward Taylor vígjátékát öt éve mutatták be.
Színház tao

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!
Színház ajánló

Például Te…

…lehetnél a szerelmem. A József Attila Színház Irodalmi Kávéházának idei, utolsó önálló estje Holczinger Szandra zenés szerelemkeresése volt egy részben.
Színház átrium

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.