Színház

"Nem az irányzatok számítanak, hanem a színvonal"

2013.08.28. 06:58
Ajánlom
Ismét nagyszabású fesztiválnak ad otthont a Thália Színház. Tizenegy vidéki színház mondott igent a felkérésre, hogy egy-egy közkedvelt színdarabját előadja a fővárosi és agglomerációból érkező közönségnek szeptemberben. A részletekről és további tervekről a Thália igazgatóját, Bereményi Gézát kérdeztük. INTERJÚ

- Második alkalommal rendezik meg a fesztivált, milyen tapasztalatokat építettek be a mostani munka során?

- Őszi fesztiválunk kifejezetten a színházi előadásokra koncentrál, most nem lesznek szabadtéri programok. Az idei kereteinken belül, ezt a bő egy hetet a lehető legtöbb előadással töltjük ki, hiszen alapvetően ez a fesztivál célja. A közönség tájékoztatása. Nyolc nagyszínpadi és három stúdió produkciót láthat majd a közönség. Nagyon fontos megtartani a rendkívül kedvező jegyárakat és a fesztiválbérlet konstrukciót.

- Tizenegy vidéki városból érkeznek előadások a fesztiválra. Hogyan jellemezné a programot?

- A fesztivál előadásainak összeállítása tulajdonképpen a vidéki színházakkal közösen zajlott, hiszen az ő ajánlásuk alapján, velük egyeztetve alakult ki a program. Úgy vélem, idén is sikerült olyan műsort összeállítani, amely sokoldalúan mutatja be a vidéki színházak munkáját, szakmailag is nyújt érdekességeket, de ami legalább ugyanilyen fontos, a nagyközönség számára érdekes, színvonalas szórakozást kínál. Fesztiválnyitó előadásunk igazán frappáns kezdés, a Debreceni Csokonai Színház Jászai című produkciója, Jászai Mari életének felelevenítése, Ráckevei Annával a címszerepben. A programban szerepelnek egészen friss előadások, mint például az áprilisban bemutatott Lear király Békéscsabáról Chris Rolls újszerű színpadi elemeket felvonultató rendezésében vagy a nyíregyházi Tigris és hiéna, amely májusi bemutató volt. De érkezik a sikeres filmből készült Picasso kalandjai és Szakonyi Károly ismert színdarabja az Adáshiba is, melynek főszerepeiben Esztergályos,  Eperjes és Reviczky hármasát láthatjuk. És lehetne még tovább sorolni az emlékezetes előadásokat, melyeknek címei és alkotóinak sora magáért beszélnek. Különleges momentum, hogy a tizenegy produkcióból kilenc magyar szerző műve. Bár ez véletlenül alakult így, de mindenképpen figyelmet érdemel.

- Igazgatói kinevezésekor úgy nyilatkozott, nem csak befogadó színház, hanem megrendelők is szeretnének lenni. A gyakorlatban ez hogyan mutatkozott meg eddig?

- Sikeres külföldi darabok fordítására és újrafordítására kértünk fel szerzőket, regény és filmforgatókönyv adaptációkat rendeltünk meg. Ezek többnyire saját kezdeményezések voltak, de ez a szándékunk már ismeretes, dramaturgok, írók és rendezők is ajánlanak számunkra darabokat.

- Többször nyilatkozta, hogy be kell csalni a fiatalokat a színházba. Mivel próbálják ezt elérni, és a mostani fesztiválon hogyan célozták meg őket?

- A program frissessége lehet vonzó, minden előadás befogadható és bátran ajánlható a fiataloknak, komédiától a drámáig, a tanult klasszikusoktól a könnyebb, zenés szórakozásig. A promócióban használunk közösségi oldalakat, játékra invitáljuk őket. És a már említett jegyárak is ösztönözhetik őket arra, hogy megspórolva az utazást, nálunk, egy hét alatt megismerhetnek a vidéki színházak közül jó párat, az ott játszó színészekkel és kiemelt produkciójukkal.

- Kilenc évet töltött el a zalaegerszegi színházban. Mit jelent egy vidéki színház számára egy ilyen meghívás?

- A vidéki színházak mindig örömmel jönnek a fővárosba, a Thália pedig úgy gondolom méltó otthona ennek az eseménynek. A tavalyi tapasztalatok azt mutatják, hogy a közönség szereti és várja ezeket az alkalmakat és nagyon hálás azért, hogy a vidéken nagy sikert aratott darabokat Budapesten is meg lehet nézni.  Bízom benne, hogy ezalatt a nyolc nap alatt igazi fesztiválhangulat alakul ki a Tháliában. Én személy szerint, mint szerző sosem fogom elfelejteni, és remélem a közönség is emlékszik rá, amikor a régi Thália meghívta Budapestre az egyik zalaegerszegi ősbemutatómat.

- Ön szerint ma a pályakezdők a fővárosban próbálnak maradni vagy szívesen mennek vidékre, ha hívják őket, mivel "jó iskola"?

- Mára minden megváltozott. A színészek elsősorban és mindenekfelett a jó szerepeket és a közönséggel való sikeres találkozást kívánják. Szinte mindegy, hogy az vidéken vagy Budapesten történik. Felborultak a régi színházi szabályok. 

- A határon túli társulatoknak is kialakítottak szemlét, együttműködnek a függetlenekkel és tavaly elindult a Humorfesztivál is. Milyen kulturális irányvonalat céloz meg a Thália Színház?

- A sokoldalúságot. Nem az irányzatok számítanak, hanem a színvonal. A közönséggel való minél gyakoribb találkozást keressük.

- Van még olyan terület, amellyel foglalkoznának a jövőben?

- Ennél többfélét már nem csinálhatunk.

- A fesztivál végén díjakat adnak át. Kik alkotják az idei zsűrit?

- Ismét öttagú zsűri figyeli majd az előadásokat és adja át az utolsó napon, szeptember 14-én díjait. A tagok, többségében ismert, színházkedvelő emberek az élet különböző területeiről, illetve egy fő szakmai képviselő. Nevük a fesztivál sajtótájékoztatóján, augusztus végén kerül majd a nyilvánosság elé.

- Milyen további bemutatókra készülnek, hogyan jellemezné az új évadot?

- Az új évadban több újdonság, és a már futó darabokat érintő változás is lesz. A Boeing, Boeing nyitja a sort Réthly Attila rendezésében október 5-én, ami a legtöbbet játszott francia vígjáték, igazi vérbő komédia, ezt követi október 12-én egy egyszemélyes vígjáték, A férfiagy, melynek rendezője Szirtes Tamás szereplője pedig Csányi Sándor. Igazi jóízű különlegesség. Majd december 7-én a Balkán kobra zárja a 2013-as évet, amit Rusznyák Gábor rendez, és ami Kusturica világát hozza Pestre. Ezt az Éden földön követi, a magyar Maugli története a Gymes zenéjével, Bozsik Yvette rendezésében, február 22-én. Ez úgynevezett családi darab lenne, amelyre gyereknézőket és felnőtteket is várunk. Az évad két utolsó bemutatója április 5-én, a Kincsem, avagy a csodakanca, egy 19. századbeli szerelmi háromszög, a hazai versenylósport fénykorából, és végül június 19-én, Béres Attila rendezésében a Liliom, a legtöbbet játszott magyar színpadi szerző legismertebb darabja. Újdonság a következő évadtól, hogy kétféle bérlet bevezetését tervezzük, a Premierbérletet és az Operettszínházzal közös bérleteket: a Filmek a színpadon elnevezésűt és a Szomszédbérletet. Fontos változás az új évadban még, hogy A tanú című darabba beáll Szabó Győző és Pindroch Csaba, akik ezentúl - Molnár Piroskával és Mohai Tamással együtt - a Thália művészeinek körét bővítik.

- Az új bemutatók előkészítése már az új művészeti vezető, Csányi Sándor közreműködésével zajlik, aki Litkai Gergely művészeti vezetőt és Herczeg Tamás operatív igazgatót váltotta. Miért rá esett a választás?

- Csányi Sándor olyan színész, aki figyel a többiekre és a színház egészére, amelyben játszik. Ő mindig is nagyon jó összekötő kapocs volt a színházi öltözők és az irodák között. És azonkívül, hogy a figyelme sokirányú, másokkal is tud törődni, az ízlése is megbízható. Ritka az ilyen színházi ember, ki kell használni ezt az alkalmat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A Játék a kastélyban indította a Vörösmarty Színház jubileumi évadát

Különleges este volt a székesfehérvári Vörösmarty Színház életében az október 5-i, hiszen a teátrum önálló társulatának megalakulásának negyedszázados évfordulóját ünnepli ebben az évadban, amelynek első bemutatója Molnár Ferenc: Játék a kastélyban című komédiája. A premiert ünnepélyes pillanatok is megelőzték: Cser-Palkovics András polgármester „Pro Theatro Civitatis Albae Regalis” díjat adott át Juhász Illés színművésznek.
Színház ajánló

Mucsi Zoltán egy beszédtanárt alakít a József Attila Színházban

A Macskafogó zajos, zenés sikere után újabb nagyágyú érkezik a József Attila Színházba. Október 5-én debütál A király beszéde, Mucsi Zoltánnal és Fila Balázzsal a főszerepben.
Színház ajánló

Különleges lakásszínházi előadások a CAFe Budapesten

A CAFe Budapest váratlan helyszíneken, olykor egészen rendhagyó terekben varázsolja el a közönséget: az idei fesztiválon debütáló #kapucsengő sorozat keretében öt izgalmas lakásszínházi előadásnak ad otthont a Deák tér szomszédságában található KuglerArt Szalon.
Színház portré

„A jó színház friss, egyszeri és megismételhetetlen” – Szabó Sebestyén László

A színházban az itt és most varázsa izgatja a legjobban a Junior Prima Díjjal frissen kitüntetett, sokoldalú színművészt, aki hangszereken is szívesen játszik: hol gitárt, hol hegedűt, hol pedig kobozt vesz kézbe, amelyekre zenét és dalszöveget is ír.
Színház portré

„A báb mindenkit képes elkápráztatni, ha megfelelően nyúlunk hozzá” - Markó-Valentyik Anna

Markó-Valentyik Anna amellett, hogy bábszínészként és rendezőként is felhívta magára a szakma és a szélesebb közönség figyelmét, lelkes környezetvédőként sokakat meggyőzött a környezettudatos életmód fontosságáról. Kiemelkedő színészi, alkotói munkája és társadalmi felelősségvállalása egyaránt indokolta a Junior Prima Díj odaítélését.