Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

Jó kérdés beszélgetéssorozat
A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.

A Jó kérdés beszélgetéssorozat évadzáró eseményén a válogatók sebességhatár-átlépést illető, vagy az időzónabeli eltérést elfelejtő „kis színes” élményei mellett szóba kerültek komoly dolgok: válogatási szempontok, a válogatói függetlenség, aktuális trendek, hiányok és örömre okod adó tendenciák is.

A POSZT-ról sokan tartják úgy, hogy egyfajta háborús övezet.

Ezt a két válogató nem tapasztalta, de miután nyilvánossá vált a nevük, közvetlen környezetükből kaptak figyelmeztetéseket. Gulyás Gábort például fölhívta egy barátja, aki színházigazgató, aki egyfelől nagyon örült, hogy Gulyás Gábor elvállalta ezt a feladatot, másfelől viszont egyáltalán nem volt biztos abban, hogy Gulyás tudja, mit vállal. Nem volt még olyan POSZT-válogatás – így a jóakaró barát –, amivel elégedett lett volna egy nagyon fontos hangadó kör, főleg a kritikusok köre, évről évre mindig van egy botrány. Erre Gulyás Gábor számított, de hozzátette, biztos volt abban, hogy ettől nem lesznek álmatlan éjszakái. „Sokféleképpen lehet gondolkodni művészetről, ez számomra természetes. Kaptunk egy felkérést, aminek próbáltunk a legjobb tudásunk szerint megfelelni. De az egy év alatt, míg válogattunk és jártuk a színházakat – 69 színházban jártunk, ami nagyon sok –, én abból semmit nem tapasztaltam, hogy háborús helyzet lenne.”

Zalán Tibort a felesége és a lányai is figyelmeztették, a 65 éves író, költő, dramaturgnak viszont volt egy fontos érve: „Azért vállaltam, mert öt év múlva nem fognak fölkérni, és akkor nem is merném elvállalni. Öt év múlva 70 leszek, és akkor meg ne rohangáljon az ember a világban.” A versenyprogram kihirdetése után várta a nyílzáport, de az nem érkezett.

EDV_6225_-102113.jpg

Veiszer Alinda, Turbuly Lilla, Gulyás Gábor és Zalán Tibor (Fotó/Forrás: Éder Vera)

A válogatók nem határoztak meg a maguk számára előzetes kvótákat semmilyen tekintetben, kizárólag az esztétikai szempontok mentén állították fel sorrendjüket. Az nehézséget okozott, hogy a színházak sokkal több előadást regisztrálnak kamaraszínházba, mint nagyszínpadra, így aztán nagyszínpadra könnyebb bejutni.

„Ha azt nézzük, hogy a 14-be mi kerülne be és mit cserélnénk, ha abszolút listát tekintenénk, biztos, hogy másképp nézett volna ki a végeredmény nálunk is” – fogalmazott Gulyás Gábor. Elárulták, a Nemzeti Színházból Az ember tragédiájáról eltért a véleményük, az Örkény kimagasló évadáról megegyezett – onnan a beválogatott Secondhand mellett A hattyú és Az üvegbúra is versenyben volt náluk, Mohácsi János szombathelyi Revizoráról pedig a szünetig azt gondolták, ott lesz a helye Pécsen.

A versenyprogramot kritika illette a függetlenek hiánya miatt.

Gulyás szerint ez egy nagyon kellemetlen, rossz vád ez, ami ellen nehéz védekezni. Úgy vélte, megváltozott a színházi világ. „Ha megnézzük, milyen független színházak kerültek be a POSZT-ra az elmúlt időszakban, azt látjuk, hogy olyanok, amelyek valamilyen kőszínházban társulati tagokból szerveződnek. Vannak hagyományos értelemben vett függetlenek, de nagyon sok példa szerintem azért nem stimmel, mert nem ebben a rendszerben működnek ezek a színházak.” Mindkettőjüknek kifejezetten fontos a független színház, több ilyen produkciót ők kértek, hogy regisztráljanak, de nem volt olyan szempont, hogy a függetleneket előnyben részesítsék.

Nem díjakat osztunk vagy kegyeket, hanem előadások versengenek egymással, és ez lett a végeredmény” – tette hozzá Gulyás Gábor.

Kétszáznál több előadást néztek meg a helyszínen vagy vendégjátékon, emellett felvételről is jó néhányat, de csak olyan előadást válogattak be, amit mindketten láttak élőben, mert az is számított, hogy az előadás odaszögezi-e őket a székhez. Ezért nincs ott a versenyprogramban a gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház Három nővére: bár az előadás koherens, gazdag, árnyalt, de nem sikerült megszervezni, hogy élőben is megnézzék. Szempontjaik között szerepelt a dramaturgia, a színészi alakítás, a rendezői koncepció, a látvány, az előadásokról pedig összefoglalókat írtak, amihez az új darabokat vagy új fordításokat újraolvasták, ha több fordítás volt, akkor azokat összevetették. „De ez élvezetes nehézség, én nem szeretem, amikor áldozatként állítják be a POSZT-válogatókat, vagy azt gondolják teljesítménynek, hogy képesek voltunk elmenni Gyergyószentmiklósra is meg Kassára is” – összegzett Gulyás Gábor.

EDV_6192_-102113.jpg

Jó kérdés beszélgetéssorozat (Fotó/Forrás: Éder Vera)

Turbuly Lilla leszögezte, hogy mindenhol, ahol ilyen fesztiválokra válogatnak, hasonló kereszttűzbe kerülnek a válogatók, tehát ez nem magyar sajátosság, viszont nálunk a politikai megosztottság miatt lehet ez a helyzet kiélezettebb. „Elolvastam az interjúkat, amiket Tibor és Gábor adtak, és elhiszem nekik, hogy a saját meggyőződésük, esztétikai értékítéletük alapján előadásokat válogattak.

A versenyszabályzat alapján a legjobb előadásokat kell válogatni, ami egy megfoghatatlan kategória”

– védte meg a válogatókat a Színházi Kritikusok Céhének elnöke, felsorolva azokat az előadásokat, amelyeket a listáról ő is beválogatott volna (Jeanne d’Arc, Rozsdatemető 2.0, 10, Kartonpapa), és a számára hiányzó Megfigyelőket, csRSnyést, illetve a Soharóza-produkciót, Az ügyet. Felvetette, hogy bátrabban lehetett volna kezelni a kategóriákat – mint ismeretes, a válogatási főszabály prózai előadásokra vonatkozik, bár az utóbbi években volt példa operettre, fizikai színházra is –, de a versenyprogramot vitaképes válogatásnak tartotta.

Ha kritikusok válogatnának, köztünk is lennének ízlésbeli különbségek, de azt hiszem, a rendszert kéne egy kicsit pontosabban belőni.”

Felhívta a figyelmet arra is, hogy amióta a POSZT létezik, 39-en válogattak, közülük mindössze 5 nő, utoljára 2014-ben Császár Angéla. „Összevetve, hogy a statisztikák szerint a színházba járó közönség 70%-a nő, ez egy érdekes szám” – jegyezte meg. Kritikusi tapasztalatból elismerte, hogy a válogatók teljesítménye, a 200 előadás megnézése nagy teljesítmény, de mivel a kritikusok ezt éveken keresztül teszik, kirajzolódnak folyamatok, alkotói és színházi pályák. Ez az a kontextuális ismeret, ami miatt jónak tartaná, ha kritikus is lenne a POSZT-válogatók között.

„Azt élveztem ebben a több mint 200 előadás megnézésében, hogy nem kellett színházi dramaturgnak lennem.

Nem azt néztem, hogy mi nem működik, hanem azt, hogy mi működik”

– mondta Zalán Tibor, akinek a meglátogatott színházakban munkatársai, ismerősei, barátai vannak, ahol darabjait játszották, de a személyes kapcsolatokat a válogatás felülírta. „Jóval kevesebb elköteleződésünk és elfogultságunk van, legalábbis nekem, tehát előadásokról kell dönteni, nem alkotókról, nem életművekről, és nem befolyásolnak olyan előtörténetek, amik egy kritikust talán igen” – fogalmazott Gulyás Gábor, és hozzátette azt is, a POSZT kiírása nem arról szól, hogy újdonságokat válogassanak, hanem az évad kiemelkedő előadásairól.

A két válogató szerint trend a mikrofon használata – akár indokolt, akár nem –, és már a klasszikus prózai előadások nagy részébe írnak zenét, olyan produkciókba, ahol egyébként nem várná a néző.

Vannak gyakran elővett szerzők, Gulyás Gábor megjegyezte, Berlin után Budapesten játszanak a legtöbb Brechtet, miközben a hasonló ideológiai és színházeszményt képviselő, Nyugat-Európa színházaiban népszerű Sartre hiányzik a repertoárról, csakúgy, mint például Pirandello.

EDV_6185_-102112.jpg

Veszer Alinda, Turbuly Lilla, Gulyás Gábor és Zalán Tibor (Fotó/Forrás: Éder Vera)

A kortárs magyar drámát nem siratnák, 47 ilyen bemutatót láttak, amiről úgy vélik, még akkor is magas szám, ha ezek legnagyobb része stúdió- vagy kamaraszínházban látható. Zalán Tibor a színészrendezést is trendnek látja, amivel nem ért feltétlenül egyet, az pedig fájdalmasan érinti, hogy a drámaszövegekbe rendező vagy a társulat beleír, mert ezzel akár az egész darab szerkezetét, mondandóját, filozófiáját sérthetik.

Pozitív tendenciaként jelezték, hogy sok fiatal, tehetséges rendező kap lehetőséget, és a harmincas vagy a 30 alatti korosztályhoz tartozó alkotók fontos, jelentős produkciókat hoznak létre.

A válogatók biztosítottak mindenkit arról, hogy az egyik 2018-as szelektorral, Térey Jánossal szemben nem fogják „telesírni” a magyar sajtót azzal kapcsolatban, hogy unalmas lenne a magyar színház:

Azt gondolom, a magyar színház jobb, mint amit gondolnak róla, és annyira nem jó, mint amit gondol magáról”

– összegezte a tapasztalatokat Zalán Tibor.

A programsorozat harmadik évada a tervek szerint szeptember 21-én, a Színházak éjszakáján kezdődik

A Jó kérdés támogatói az NKA és az MMA.

Fejléckép: Veszer Alinda, Turbuly Lilla, Gulyás Gábor és Zalán Tibor (Fotó: Éder Vera)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.
Tánc

Akkor mostantól a néptánc is versenysportág lesz?

4077 csapással 2 percen belül világrekordot döntött a Fricska Táncegyüttes, és ezzel együtt megszületett a #NeptancSport hashtag az interneten. A Fricska világrekordjának önmagán túlmutató jelentősége van, és talán egy tendenciát is jelez a néptánc műfaján belül.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Színház ajánló

Egy lebilincselő óra Dragomán Györggyel

Beszélgetni jó. Főleg, ha érdekel is minket a másik. A gondolatai. Az élete. Ő maga. Huszárik Katát pedig nemcsak érdekelte Dragomán György, hanem egyenesen lebilincselte. Ahogy a JaSZalon közönségét is.
Színház ajánló

Novák Eszter rendezésével indult az évad a megújuló Pelikán Fészekben

Magyarországi ősbemutatóval és új névvel indult az évad a Vörösmarty Színház nagy múltú kamaraszínházában: Novák Eszter rendezésében Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező Az én kis hűtőkamrám című előadás látható az október 11-i premiert követően a játszóhelyen.
Színház interjú

Mi történt Gina Lollobrigida és Fidel Castro között? – Interjú Pozsgai Zsolttal, a Gina és Fidel szerzőjével

Különleges találkozásnak állít emléket a Spirit Színház legújabb darabja: 1974-ben Gina Lollobrigida Kubába utazik, hogy interjút készítsen az ország diktátorával, Fidel Castróval. A találkozás mindkettejükben mély nyomot hagyott. Pozsgai Zsolttal, a mű szerzőjével beszélgettünk.
Színház ajánló

„Pusztító szenvedély, érzelmekkel teli háború” – A Feketeszárú cseresznyét mutatja be a Miskolci Nemzeti Színház

A Feketeszárú cseresznyét először 1930-ban mutatták be. Az 1920-as trianoni diktátum után játszódó mű hozta meg a szerző számára az igazi sikert és tette ünnepelt drámaíróvá. Október 11-én Szőcs Artur rendezésében mutatjuk be Hunyady Sándor színjátékát a Kamaraszínházban.