Színház

Nem prédikáció

2010.10.13. 09:40
Ajánlom
A Rimini Protokoll, azaz Helgard Haug, Stefan Kaegi és Daniel Wetzel előadásaiban nem színészek játszanak, hanem nagyon személyes élettörténeteket hallunk – és nincs ez másképp a Radio Müezzin esetében sem –; a háromtagú alkotócsapat a színpadot a valóság modellezésére alkalmas helynek tekinti, egy olyan távcsőnek, amely segítségével a valóság közelről, nagyon részletesen látható.

Létrehoztak már produkciókat Berlinben, Bécsben, Delhiben, Kalkuttában, Sao Paulóban, Athénban, New Yorkban és Dubaiban, dolgoztak Marx és A tőke okán, vizsgálták a szervátültetések, a társkeresés, a virtuális számítógépes valóság, a migráció és az emigráció kérdéseit, modellezték civilekkel autógyári részvényesek, Bundestag-képviselők és az ENSZ munkáját. Számukra a téma tényleg az utcán hever.

A Rimini Protokoll tagjai dolgoznak együtt és külön-külön. A Budapesti Őszi Fesztivál keretében a Trafóba érkező Radio Müezzin Stefan Kaegi projektje. Kaegi eredetileg a kairói taxisokról/-kal akart előadást készíteni, egy jordániai útja alatt azonban megváltozott a terv. Akkor jelentette be ugyanis a kairói városvezetés, hogy a jövőben a 16 milliós város harmincezer mecsetjébe nem müezzinek, hanem hangosbeszélőkből egy központi rádióadó hívja majd a híveket. Kaegit elsősorban az érdekelte, mi történhet a velük, ha elvesztik munkájukat.

Fontos, hogy a müezzineket és az imámokat ne keverjük össze: előbbiek nem prédikálnak, ők a mecset gondnokai, akik karbantartanak, imára hívnak, és mintegy a mecset jó lelkiismeretének tekinthetők. Láthatatlanok a mecsetben, velük nem találkoznak a látogatók. Nem keresnek sokat, ötven-hatvan ezer forintnak megfelelő összeget keresnek, ezzel a társadalom alsó rétegében helyezkednek el. És mélyen hisznek abban, hogy haláluk után boldogság és bőség vár rájuk, mert Allah kompenzálja őket a földi életben végzett szent munkáért. Nem magasan képzettek, de általában van civil szakmájuk. Állami alkalmazottak, akiknek az egyiptomi vallási minisztérium a munkáltatója. Ez az oka annak, hogy bár a müezzinek kezdettől nyitottak voltak Kaegi ötletére, és készek arra, hogy nyilvánosan, akár más országokban is beszéljenek az életükről, a minisztérium komoly beleszólást akart a produkcióba. Kompromisszumos megoldásként bizonyos témákról - Izrael, környezetszennyezés és szemétkérdés, az oktatás problémái, sok mecset leromlott állapota, fizetés és egyéb anyagi ügyek - nem esik szó, cserébe viszont feladták eredeti szándékukat, azt, hogy korlátozzák, illetve irányítsák a szereplők kiválasztását. A zártkörű kairói premieren az állami képviselet - nem kulturális érdeklődésből - jelen volt, és engedélyezték, hogy külföldre utazhassanak a müezzinek, mert meggyőződtek arról, nem veszélyezteti az előadás az Egyiptomról alkotott pozitív képet.

"Ők alkalmazzák a szereplőket, tehát egyeztetnünk kell, hogy mikor vesznek ki szabadságot egy-egy előadásra, de én vagyok a rendező" - mondja Stefan Kaegi határozottan, amikor arról kérdezem, az egyiptomi vallási minisztérium mennyire kontrollálja a külföldi fellépéseket, az országban ugyanis finoman szólva sem bátorítják az embereket arra, hogy nyilvánosan véleményt mondjanak a világról, vagy akár csak a saját életükről beszéljenek. Körülbelül egy évig tartott, mire Kaegi megtalálta szereplőit. Beszélgetett, élettörténeteket hallgatott. Némi prekoncepciója természetesen volt: akart olyat, aki előtte katonáskodott, olyat, aki vidékről érkezett a fővárosba, és olyat is, aki Szaúd-Arábiában dolgozott, mert az egyiptomi munkanélküliség elől sokan ideiglenesen oda vándorolnak ki. A kiválasztás után jöttek a próbák, azaz a további beszélgetések.

A cél semmiképp sem egy politikai előadás létrehozása volt. Az, hogy Párizsban és Svédországban jelentős számban nézték muszlimok a Radio Müezzint, és a visszajelzések szerint sokat jelentett nekik, s egyfajta hiterősítőként szolgált, Kaegi szerint azért is lehetett, mert a francia kormány akkoriban lépett fel tiltó határozattal a fejkendőviselés ellen, a svédek pedig parlamenti választások előtt álltak, és a helyi muszlim közösség tartott a szélsőségek előretörésétől. Négy nagyon hétköznapi, nagyon normális ember beszél az életéről - a létrehozó szerint ennyi ez a produkció. "Az a szomorú, hogy a médiába csak a gyűlöletbeszéd jut el, ami oktalan előítéleteket kelt. Azoknak a közel-keleti szélsőségeseknek az arcát ismerjük, akik hisztériát keltenek" - mondja Kaegi, aki persze olvasott szociológiai munkákat a kairói és egyiptomi társadalomról, a Koránt azonban nem tanulmányozta. Szerinte ahhoz egy élet kellene, és gyorsan hozzáteszi: mint ahogyan bármelyik vallás szent könyvében való elmélyülés sem csupán olvasgatás.

Stefan Kaegi Svájcban született, Németországban tanult, azóta munkája kapcsán öt kontinensen élt hosszabb-rövidebb ideig, és hét nyelven beszél. Bár a Rimini Protokoll számára Berlin a bázis, inkább nevetve azt mondja, nincs állandó lakcíme. De a kultúrsokk kifejezést még egy ilyen világpolgár is ismeri, és szenved tőle. Nem Delhiben, nem Sao Paulóban, nem Kairóban. Hanem a sarki szupermarketben meg a Daimler részvényeseinek éves közgyűlésén. Ahová egyébként anyagot gyűjteni jár.

2010. október 14., 15. 20:00 - Trafó - Kortárs Művészetek Háza

Radio Müezzin - Rimini Protokoll/Stefan Kaegi (A Budapesti Őszi Fesztivál keretében)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy egész nap Mozart bűvöletében – Íme a Mozart-nap teljes programja!

A Concerto Budapest élőben közvetíti a 3+1 koncertből és egy exkluzív körkapcsolásból álló nagyszabású Mozart-napját. A nap sztárszólistája Angela Hewitt. Egy újonnan felfedezett mű, a D-dúr Allegro is elhangzik.
Vizuál

Klausztrofób kollázs az emberi diszfunkcióról – Fliegauf Bence új filmje a Berlinalén debütált

Fliegauf Bence Rengeteg – Mindenhol látlak című filmjét a Berlinale harmadik napján láthattuk. Soha nincs könnyű dolga annak a rendezőnek, aki egy sikeres epizódfilm folytatására adja a fejét, ugyanis mindenki az elsőhöz fogja mérni az újat. Nem tettek másként a kritikusok sem. A filmről megjelent véleményekből válogattunk.
Vizuál

Hiába fest jobban Szűz Mária a restaurálás után, a tulajdonos reklamál

Ez már nem az, akit ismert és szeretett, állítja, miután egy restaurátor szebb küllemet varázsolt a szobrának. Akár bíróság elé is kerülhet az ügy. Inverz „bundás Krisztus”-eset Lengyelországból.
Vizuál

Mindkét magyar film Ezüst Medvét nyert Berlinben

Mindkét magyar filmet, Nagy Dénes Természetes fény és Fliegauf Bence Rengeteg című alkotását is díjazták a 71. Berlini Filmfesztiválon. Míg Nagy Dénes a legjobb rendezőnek járó trófeát vehette át, addig Kizlinger Lilla a Legjobb Mellékszereplő díját nyerte el a Rengetegben nyújtott alakításáért.
Színház

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Venczel Vera előtt tiszteleg a Vígszínház

Venczel Vera 75. születésnapja alkalmából a Vígszínház műsorra tűzi az élet körforgásáról mesélő misztikus darabját, A vörös oroszlánt, melyet a művésznő előadásában március 10-én láthatnak a nézők.
Színház hír

Upor László beszélgetéssorozatot indít az eTrafón

Véget ért a Trafó TudásTrambulin sorozata, a nézők azonban nem maradnak online műsor nélkül: március 10-én indul a Világhazafiak, amelyben Upor László olyan magyarokkal beszélget, akiket bár számos alkalommal láthatunk Magyarországon, külföldön is jelentős sikereket értek el.
Színház hír

Bakos-Kiss Gábor lett a Győri Nemzeti Színház új igazgatója

A kilenctagú szakmai bizottság javaslatára Bakos-Kiss Gábort választották a Győri Nemzeti Színház élére – tudatta Facebook-oldalán Dr. Dézsi Csaba András, Győr polgármestere. Az új igazgató 2021. július 1-jétől vezetheti a színházat.
Színház hír

Meghívja a tavaly elmaradt POSZT beválogatott előadásait a miskolci színház

A koronavírus járvány miatt 2020-ban nem rendezték meg a XX., jubileumi POSZT-ot, ezért a beválogatott tizennégy előadás sem mutatkozhatott be az eseményen. A Miskolci Nemzeti Színház most ezen változtatna.
Színház hír

Vándorfesztivál lehet a POSZT-ból?

Március 3-án robbant a hír, miszerint kezdeményezték a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező nonprofit kft. megszűnését. A döntést azzal indokolta a Magyar Teátrumi Társaság, hogy a fesztivál elfáradt, illetve a város számára sem volt annyira fontos – ez utóbbit Pécs polgármestere, Péterffy Attila azonnal cáfolta. Most úgy tűnik, hogy az MTT mégis megrendezné a szemlét valamilyen formában.