Színház

„Nem sok minden változott Molière kora óta” – interjú Józan Lászlóval, a dunaújvárosi Tartuffe címszereplőjével

2024.04.08. 12:05
Ajánlom
„Rossz karaktert mindig hálásabb játszani” – fogalmaz annak kapcsán, hogy Őze Áron az ő címszereplésével rendezi Molière klasszikusát, a Tartuffe-öt a Bartók Színházban, amelynek bemutatóját április 12-én tartja a dunaújvárosi teátrum. Józan László kellemes emléket őriz két korábbi közös munkájukról a Rózsavölgyi Szalonban: az Idegenek a vonaton című előadásban egymás partnerei voltak, a Válásguruban pedig szintén rendező-színész minőségben találkoztak.

Nem ez az első találkozásod Tartuffe szerepével, korábban a Pinceszínházban játszottad nagy sikerrel. Könnyebbség vagy inkább nehézség a színész életében, ha egy ikonikus szerep másodszor is megtalálja?

Nagyon örültem, amikor Őze Áron felhívott azzal, hogy játsszam el Tartuffe-öt Dunaújvárosban. Tíz év telt el a Pinceszínház bemutatójától. Akkor, huszonhét évesen, szinte kezdőként nyilván másból fogalmaztam, mint most, harminchét évesen. A nagy kérdés az volt számomra, hogyan tudok majd megszólalni egy évtized távlatából. A Tartuffe az álszentségről szól: 360 évvel ezelőtt íródott, de ugyanúgy érvényes ma, mint bármikor. Nem sok minden változott álszentség, átverések, csalások dolgában Molière kora óta.

OZ_09048-112735.jpg

Józan László a Tartuffe című előadásban (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Cserhalmi Györgytől Bubik Istvánon, Nagy Zsolton át Keresztes Tamásig a magyar színpadokon kissé enervált, rosszfiú karakterek formálták meg Tartuffe-öt. Te milyen közlendővel közelítettél a szerephez?

Komoly kihívásnak gondoltam, mert a szerepeim által még mindig a jófiúság tapad hozzám. Tíz éve még az volt bennem, miképp tudom magamból előhozni az álszentséget, hogyan tudok fogalmazni viszonylag fiatalon a drámairodalom egyik legcsodálatosabb szerepén keresztül.

Rossz karaktert mindig hálásabb játszani, mint jót.

Idővel rájöttem, ahogyan mindenkiben, úgy bennem is van némi álszentség: néha szoktam én is olyat mondani a családomnak, a szeretteimnek, ami nekik és nekem egyaránt kedvező, vagy az én érdekeimet szolgálja.

Tartuffe-nél életstratégia, hogy mások szája íze szerint beszél, azt mondja, amit hallani akarnak tőle. Ezzel együtt tükröt tart elénk: leleplezi az illúziókat, az önbecsapást. Miért dőlünk be könnyen a csalóknak?

Az évtizedek, évszázadok folyamán mintha belénk lenne kódolva, hogy hinni akarunk valamiben. És adott esetben, amiben hiszünk, annak nem mindig pozitív a végkicsengése. Azt gondolom, az emberekben alapvetően él ez a hit. Ráadásul akik nagyon szeretnének hinni, őket talán még könnyebb átverni, hiszen azokat a mondatokat kapják meg Tartuffe-től, amit a gyereküktől, a feleségüktől, az anyjuktól szeretnének hallani.

OZ_09104-112731.jpg

Józan László és Kovács Vanda a Tartuffe című előadásban (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Hogyan illeszkedik a mai környezetbe helyezett, modern kinézetű Tartuffe-höz a verses szöveg?

Szeretek néha klasszikus darabokkal dolgozni, a Vas István fordítása alapján, Karácsony Ágnes dramaturg által készített szöveget kimondottan jólesik mondani. Színészként

azért is jó a találkozás a verses szöveggel, mert így legalább nem lehet hozzákölteni.

Prózai szövegeknél bármely elakadást úgy oldunk meg, hogy mondunk valamit helyette. Azt hiszem, a nézőknek is valami többletet nyújt ez a szöveg, főleg manapság, amikor nagyon szlengesen beszélünk, rövidítünk. Itt viszont gyönyörűen és szellemesen megfogalmazott gondolatokkal, mondatokkal találkozunk.

OZ_09405-112712.jpg

Józan László és Quintus Konrád a Tartuffe című előadásban (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Azt nyilatkoztad valahol, hogy a sorstörténetek érdekelnek a szerepekben. Milyen életutat, sorsot „képzeltetek” Tartuffe mögé?

Tartuffe a dunaújvárosi előadásban egy jóvágású, jól öltözött úriember. Persze nem kérdés, hogy szegény családból származik. Mindent megtesz annak érdekében, hogy elérje azt az életszínvonalat, amit gyerekkorában, fiatal fiúként a tehetős embereknél látott. Maximálisan az eszére és az ügyességére támaszkodik.

Abban, ahogy én játszom Tartuffe-öt, a manipuláláson van a hangsúly.

Nem spórol az érzéseivel akár Orgon, akár Elmira felé, utóbbinál egyértelműen csak a szexualitás érdekli. A manipuláció mellett számomra a legfontosabb, hogy amolyan „Józan Laci-san”, magamból fogalmazzam meg a szerepet, próbáljam előbányászni a rossz tulajdonságaimat. A közönségnek a ráébredés, a felismerés erejével hathat, hogy lám, közöttünk is járnak-kelnek ilyen emberek a családban, a munkahelyen, a baráti társaságban.

OZ_09920-112650.jpg

A Tartuffe című előadás jelenete (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Színház)

Nehéz elvonatkoztatni a közéleti viszonyoktól, az utóbbi időben szinte élő egyenes adásban látunk családi drámákat, lelepleződéseket, álszentek magyarázkodásait. A sűrítményét a tartuffe-i agyafúrtságnak. Bátor előadásra törekedtek?

A történet önmagáért beszél.

Semmit nem kell ráerőszakolni az előadásra.

A színház éppen attól szép, hogy bele lehet látni dolgokat, a nézők pedig az őket ért impulzusok hatására elkezdenek gondolkodni. Pontosan magukra vonatkoztathatnak helyzeteket, felismerhetik, hogy a valóságban is az veszi körül őket, amit a színpadon látnak.

Mire tanít Tartuffe megformálása életről, színházról, emberi játszmákról?

Engem arra, hogy milyen ember nem szeretnék lenni.

A Tartuffe bemutatóját április 12-én 19 órától tartják a dunaújvárosi Bartók Színházban.

Bővebb információ és jegyvásárlás ide kattintva! >>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Józan László (fotó/forrás: RobertoLjs / Józan László hivatalos oldala)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Elhunyt Ferenc pápa

A római katolikus egyház első latin-amerikai vezetőjét 88 éves korában, húsvéthétfőn, április 21-én reggel 7 óra 35 perckor érte a halál.
Színház

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Könyv

„A humor és a mosoly a létezés kovásza” – olvasson bele Ferenc pápa közelmúltban megjelent memoárjába!

Februárban jelent meg magyarul Remény című önéletrajza, az első memoár, amelyet hivatalban lévő pápa adott közre. A közelmúltban elhunyt egyházfő exkluzív fényképekkel színesített könyvében elmeséli családja és saját életútját, valamint reflektál korunk legégetőbb társadalmi kérdéseire is.
Vizuál

David Lynch, Stanley Kubrick és Mijazaki Hajao filmjei is szerepelnek az Artmozik éjszakáján

Mindössze két mozijegy áráért hetven film közül válogathatunk az egész éjszakán át tartó Artmozik éjszakáján, amely során az elmúlt év legkiválóbb darabjait láthatja a közönség a fővárosi művészmozikban. A programban klasszikus alkotások is szerepelnek. 
Vizuál

15 sor film: Csongor és Tünde

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Csongor és Tünde animációs filmről szól. 15 sor film.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Még háromszor látható A vágy villamosa Budaörsön

Blanche DuBois még három alkalommal kér bebocsátást a húga, Stella otthonába és életébe a Budaörsi Latinovits Színházban. Tennessee Williams klasszikusa, az Ördög Tamás által rendezett A vágy villamosa – amit a 2024. februári bemutató óta közel háromezren láttak – május 30-án búcsúzik Budaörstől.
Színház interjú

Orosz Csenge: „Szomjazom az instrukciókat, és bírom a kritikát”

Orosz Csenge az idei évadban az eddigi lánykarakterek után eljátszhatta élete első asszonyszerepét, amihez orosz nyelvleckéket vett. Az Újszínház színésznőjével fontos szakmai pillanatokról, többszöri mély vízbe ugrásról, a gyerekelőadások kihívásairól és furcsa honvágyáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Jordán Tamás, Veiszer Alinda és Göttinger Pál is ott lesz a DANTE fesztiválján

Nyílt próba és stand-up, előadás élő zenével, beszélgetés a színházcsinálásról egy színházi legendával – nemsokára érkezik a DANTE Közösségi Alkotótér szülinapi fesztiválja. Nem érdemes kihagyni a Margit-negyed egyik legfiatalabb kulturális terének ünnepét!
Színház kritika

15 sor színház: A kutyatartó lány

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház stúdióelőadásáról, A kutyatartó lányról szól. 15 sor színház.
Színház hír

Magyar színházak versenyeznek Kisvárdán – itt a program!

Tizenkilenc előadás került be a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiváljának versenyprogramjába. A határon túli színházak seregszemléjét az Országos Színházi Találkozó után, június 20. és 28. között rendezik meg.