Színház

Nemzedékek bunyója?

2011.12.13. 13:13
Ajánlom
Bagossy László viszi színre a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház új bemutatóját, a Bunyósszív című darabot.

"Talán mert nagyon jó viszonyom volt a nagyszüleimmel, szeretem azokat a történetek, amelyekben az idősek és a gyerekek generációja találkozik egymással - meséli Bagossy László, a darab rendezője. -  A két korosztályban közös, hogy korlátozottak a lehetőségeik a sorsuk irányítására: a gyerek még nem, az idős már nem egészen a maga ura. Az agresszív, tanácstalanul hányódó, bizonytalan kamasz, és a tapasztalt, illúziók nélküli öregember klasszikus ellentétei egymásnak. Kiszolgáltatottságuk, életük kilátástalansága mégis összehozza őket, és segíteni tudják egymást."

Az 1964-ben született, szociológiát és filozófiát végzett Lutz Hübner az egyik legismertebb és legtöbbet játszott kortárs német szerző. Drámáit több mint tucatnyi nyelvre fordították már, s mutatták be világszerte. Sikerét elsősorban a társadalmi jelenségek iránti érzékenységével magyarázzák, mellyel darabjai témáit választja és megfogalmazza. A Kolibriben is ismerősen cseng a neve: az idén 20 éves gyermek- és ifjúsági színház 2009 óta játssza Pelsőczy Réka és Szanitter Dávid szereplésével Kikatt című művét, mely a színész Scherer Péter első rendezése.

"Egy fotel, egy létra, néhány doboz és vödör. Csupán néhány kellék kell a kétszereplős előadáshoz - magyarázza Bagossy. - Nagy kérdés volt, hogy a fő motívumot, a darabot végigkísérő falfestést hogyan tudjuk technikailag megvalósítani. Hagyományos díszletfalakat vagy a színház eredeti falait nem kenhettük össze, elsinkófálni viszont nem akartuk a tevékenységet. Így jött az ötlet egy három oldalról körbeülhető, átlátszó plexifalakkal határolt játéktér kialakítására, melyben bátran fröcsöghet, tocsoghat a festék, ez pedig komikus és poétikus hatásokat is lehetővé tesz."

A Kolibri ifjúsági előadásaihoz drámapedagógiai feldolgozó program kapcsolódik, mely többek közt lehetőséget teremt a darab megvitatására. A színházpedagógus vezetésével, és a színészek részvételével zajló foglalkozásokon különböző játékok segítenek elmélyíteni a színházi élményt, és a kamaszok maguk keresik a válaszokat, megoldási lehetőségeket a darabok által felvetett problémákra, konfliktusokra. Az előadások révén sokszor olyan kényes kérdésekről, tabukról is képesek beszélni, amelyekről addig a felnőttek hiába kérdezték őket.

Hübner egy interjúban a Bunyósszív kapcsán mesél az inspirációjáról. Abban az időben, amikor a darabot írta, szoros kapcsolata volt egy idős hölggyel, akivel egy házban lakott. A nő szinte unokájaként tekintett rá, majdnem adoptálta őt. Egyik alkalommal, amikor beszélgettek a néni lakásán, az író az egyik régi fotóról kérdezősködött, ami egy fiatal férfit örökített meg francia idegenlégiós egyenruhában. Sokkolta a válasz, hogy a képen a vendéglátója pózol. Fiúnak született, de nőnek érezte magát, Párizsban prostituáltként kereste meg a pénzt a transzszexuális műtétjére. Hübner szerint a hétköznapi látszat bámulatos sorsokat palástolhat, melyek talán sosem derülnek ki, ha nem érdeklődünk a másik iránt.

A Kolibriben tavaly Bagossy László rendezte Háy János Völgyhídját, melyet később a kritikusok a legjobb új magyar drámaként díjaztak. Azt mondja, a kamaszok korosztálya a legnehezebb közönség. Nem fogadnak el mellébeszélést, finomkodást. Könnyen észreveszik, ha a színház nem hitelesen beszél a világukról, és elutasítják az előadásba oltott didaktikus felnőtt okoskodást.

 "Belőlem teljességgel hiányzik az a fajta pedagógiai motiváció, ami az ifjúsági színház kapcsán mindig felvetődik - fogalmaz. - Rendezőként szakmai érdeklődés vezérel és esztétikai szempontjaim vannak. Az anyaggal szeretek dolgozni, a matéria formálása, alakítása okoz örömöt. Abban hiszek, hogy ha egy előadás jól működik, igaz és élvezetes tud lenni, az eleve hat, és nevel. Nem úgy, ahogy egy osztályfőnöki óra, vagy egy hegyibeszéd, hanem ahogy a színház és a művészet nevelni tud. Érzéseket, igazságokat, szépségeket, csúnyaságokat tár fel. Problémákra mutat rá, megérint és elgondolkodtat.

Ezt a hitemet a Völgyhíd is visszaigazolja. Nagy élmény látni, ahogy a zabolátlan kamaszok néhány perc alatt elcsendesednek, és figyelni kezdik az előadást. Mert érzik, hogy nem finomkodunk, hanem belecsapunk a közepébe annak, ami őket is foglalkoztatja. Remélem, hogy ez a Bunyósszívnél sem lesz másképp."

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

58 évesen elhunyt James Redford, Robert Redford fia

Az amerikai színészlegenda fia pénteken hunyt el epevezetékrákban – írta a BBC hírportálja.
Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

1956 színházáról akkor és most – 5+1 darab a forradalomról

Miközben a forradalom hangjai felzúgtak az utcákon, 1956 színházában is zajlott az élet. Október 23-án délelőtt a Nemzeti Színházban Háy Gyula Varró Gáspár igazsága című darabját próbálták, megtartották a Salemi boszorkányok olvasópróbáját, este pedig Schiller Ármány és szerelem című drámája volt műsorra tűzve. Utóbbiban Ferrari Violetta, a kor ünnepelt színésznője játszotta a főszerepet – ekkor még nem tudták, hogy utoljára lép színpadra a Nemzetiben.
Színház magazin

70 éves Robin Williams magyar hangja, Mikó István

„Még nem vettünk fel?” – kérdezte tőle a főiskolai felvételin Kazimír Károly, akivel addigra a Vízivárosi pinceklubban, ami a Kaláka Együttes törzshelye is volt, összetegeződtek. A sikeres felvételi után aztán már egyenes út vezetett a Jászai Mari-díjig és az érdemes művész kitüntetésig.
Színház hír

Tompa Gábor marad az Európai Színházi Unió elnöke

Bár a járványhelyzet miatt az idén 30 éves Európai Színházi Unió második közgyűlése online térbe kényszerült, az UTE tagszínházai egyhangúlag szavazták meg Tompa Gábort az elnöki posztra.
Színház hír

SZFE-blokád: A rendőrség szerint nem jelent rendbontást az egyetemfoglalás

A Narancs kérdésére küldtek választ a kékek, amelyben azt írják, nem veszélyezteti a közbiztonságot és a közrendet az egyetemfoglalás, ezért nem is kell, hogy fellépjenek a diákokkal szemben.
Színház hír

Kihirdették az idei Tony-díj jelöltjeit

Tizenöt jelöléssel várja az idei Tony-díjátadót az Alanis Morissette kanadai-amerikai énekesnő azonos című sikeralbumából készített musical, a Jagged Little Pill, de nem panaszkodhat a Moulin Rouge sem a maga tizennégy jelölésével.