Színház

Nóra nem néz hátra - Interjú Kováts Adéllal

2018.10.02. 09:40
Ajánlom
A Belvárosi Színház új előadása, a Nóra II. rész 15 évvel a színháztörténet egyik legzajosabb ajtócsapása után játszódik, címszerepben Kováts Adéllal. A művésznővel a vendégszereplés öröméről, a Radnóti Színház új évadáról és a visszatérő Nóra választásairól is beszélgettünk.

Egy építkezés miatt ősztől új helyszíneken is játszik a társulat, a változás inspiratív is lehet?

Igen, kicsit kiszorultunk a színpadunkról, pontosabban egy kicsit leszűkített térben játszunk, ezért a már meglévő, nagy díszletes előadásainkat ki kell vinnünk a színházból. Az jó, hogy nagyobb és másfajta terekbe is be tudjuk vinni a közönséget. A III. Richárdot, az Ádám almáit a Magyar Színházban játsszuk, a Bárány Boldizsárt továbbra is a Stefánia Palotában, A párnaember és a Futótűz az Ódry Színpadon lesz. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen vonzása lesz a Tesla Loft termének, ahol egy kortárs amerikai darabot mutatunk be, a Glóriát.

A Radnótis előadások mellett, a Belvárosi Színházban is láthatunk, a Nóra II. rész címszerepében. Most jött el az ideje?

Jó érzés volt, hogy Orlai Tibor kifejezetten rám gondolt ezzel a szereppel. Szeretek kirándulni, de amióta a színház igazgatásáért is felelek, még nem vállaltam vendégszereplést, ugyanakkor mindenkinek jót tesz, ha egy kicsit kimozdulhat. Nyilván egész emberként a Radnóti Színház arculatát erősítem. Furcsa módon egyfajta komolyságot ad az embernek, ha igazgató, de vendégként csak színésznő lehetek, ami számomra most üdítő.

foto_domolky_daniel_KOVATS_ADAL-193625.jpg

Kováts Adél (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Miklós Színház)

Milyen találkozásokat hozott ez a kimozdulás?

Nagyon örülök, hogy együtt játszhatok Bodnár Erikával, újra Csankó Zolival, aki régi kollégám, barátom, és megismertem a lányomat alakító pályakezdő László Lilit. Izgalmas szituáció az, amikor bár hasonló iskolából, de mégis négyen négyfelől jövünk, és újra meg kell ismernünk, vagy meg kell tanulnunk egymást. A valódi dolgokban hiszek, ezért nekem nagyon fontos, hogy működjön a kémia a partnereim és közöttem.

A visszatérő Nóra határozott nővé érett, aki pontosan tudja, hogy mit akar. Hogy jöttök ki egymással?

Nagyon nehéz azonosulnom azzal, hogy Nóra elhagyta a gyerekeit. Számomra ez elképzelhetetlen, holott, a közvetlen környezetemben is ismerek hasonló döntéshelyzeteket. A lelkem mélyén nehéz nekem felmentenem őt - mégis, nagy öröm eljátszani a szerepet. A szabadságszeretetével viszont messzemenőkig együtt tudok menni, mert minden szerepben kell lenni olyan érzelmi és gondolati mankónak, ami tovább lendít.

Azon sokszor meditálok, hogy egy-egy szerep miért pont akkor talál meg, amikor, és érdekes módon sokszor tükröt tart egy élethelyzetben, hiszen a próbák alatt a megfejtési folyamat során magunkban is vájkálunk. Közös pontokat keresünk a megformálandó karakterrel vagy éppen megdöbbenünk, hogy mennyire eltartjuk magunktól. Az azonosulás útja is nagy katarzist tud adni, és az is nagyon izgalmas, amikor nem könnyű megfejteni valamit.

KovatsAdel1-193654.jpg

Kováts Adél a Nóra II. rész című előadásban (Fotó/Forrás: Pénzes Kristóf / Orlai Produkciós Iroda)

Az előadást nézve úgy tűnik, hogy a szerző, Lucas Hnath nincs kibékülve Nórával, nagyon szigorúan bánik vele. Hogy látod ezt?

Pontosan tudom, mit érez a közönség, a fél nézőtérnek elfogadhatatlan, hogy ez a nő otthagyta a három gyerekét, ahogyan nekem is. És most könyveket írogat. Mit lehet ezen szeretni? Kevesen gondolnak bele, hogy Ibsennél milyen előzményei voltak az elmenetelének, hogy Torvald gyakorlatilag elvette tőle a gyerekek nevelését. Valóban kemény lett Nóra, ahogy minden ember kemény, aki úttörő valamiben, akinek ki kell taposnia az utat a többiek előtt, közben muszáj lenne hátranéznie. Tulajdonképpen Nóra azt az utat választotta, hogy nem néz hátra. A dramaturgia érdekessége, hogy a darab végén tudjuk meg, hogy ez mibe is kerül neki. Szerintem nem kell attól félni, hogy határozottnak mutassam, hiszen Nóra 15 év alatt megtanult önmaga lenni, egyedül él, ráadásul sikeres lett, megtalálta a saját harmóniáját, amiből nem enged. Nyilván a téboly szélén volt, amikor elment, és biztos, hogy iszonyú mélyre kellett elásnia magában az anyaságát, a gyerekei elvesztését, de hiába vannak nagy vérveszteségei, nem tesz fel visszafelé menően kérdéseket. Keményen védi maga körül az új építményt, de mégis, ha minden olyan nagyon természetesen menne neki, nem kellene ilyen erőt mutatnia. Azt hiszem, a darab végére ez nagyon szépen összeáll.

KovatsAdel3-193654.jpg

Kováts Adél és László Lili a Nóra II. rész című előadásban (Fotó/Forrás: Pénzes Kristóf / Orlai Produkciós Iroda)

Mitől érdekes a két össze nem tartozó ember, Nóra és Torvald története?

Azt gondolom, hogy ez a darab pont attól érdekes, izgalmas, mert sztereotip módon mutatja fel a női-férfi konfliktusokat, a helyzetek szinte szappanoperai helyzetek és a párbeszédek is nagyon felismerhetőek, mégis a dramaturgia, a történet tartogat meglepetéseket. A legfontosabb gondolat ebben a darabban is az, ami az eredeti Nórában is: hogy lehet-e egy életen át hazugságban élni?

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Színház hír

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.
Színház ajánló

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház interjú

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.
Színház ajánló

Egy korszak lezárul – búcsúzik a Kultúrbrigád

160 hónap, 2700 előadás, 800 ezer néző – a Kultúrbrigád elmúlt 13 éve alatt számtalan emlékezetes pillanatnak lehetett tanúja a közönség, , most egy meghatóan gazdag, 2012 óta tartó korszak zárul le.