Színház

Nóra nem néz hátra - Interjú Kováts Adéllal

2018.10.02. 09:40
Ajánlom
A Belvárosi Színház új előadása, a Nóra II. rész 15 évvel a színháztörténet egyik legzajosabb ajtócsapása után játszódik, címszerepben Kováts Adéllal. A művésznővel a vendégszereplés öröméről, a Radnóti Színház új évadáról és a visszatérő Nóra választásairól is beszélgettünk.

Egy építkezés miatt ősztől új helyszíneken is játszik a társulat, a változás inspiratív is lehet?

Igen, kicsit kiszorultunk a színpadunkról, pontosabban egy kicsit leszűkített térben játszunk, ezért a már meglévő, nagy díszletes előadásainkat ki kell vinnünk a színházból. Az jó, hogy nagyobb és másfajta terekbe is be tudjuk vinni a közönséget. A III. Richárdot, az Ádám almáit a Magyar Színházban játsszuk, a Bárány Boldizsárt továbbra is a Stefánia Palotában, A párnaember és a Futótűz az Ódry Színpadon lesz. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen vonzása lesz a Tesla Loft termének, ahol egy kortárs amerikai darabot mutatunk be, a Glóriát.

A Radnótis előadások mellett, a Belvárosi Színházban is láthatunk, a Nóra II. rész címszerepében. Most jött el az ideje?

Jó érzés volt, hogy Orlai Tibor kifejezetten rám gondolt ezzel a szereppel. Szeretek kirándulni, de amióta a színház igazgatásáért is felelek, még nem vállaltam vendégszereplést, ugyanakkor mindenkinek jót tesz, ha egy kicsit kimozdulhat. Nyilván egész emberként a Radnóti Színház arculatát erősítem. Furcsa módon egyfajta komolyságot ad az embernek, ha igazgató, de vendégként csak színésznő lehetek, ami számomra most üdítő.

foto_domolky_daniel_KOVATS_ADAL-193625.jpg

Kováts Adél (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Miklós Színház)

Milyen találkozásokat hozott ez a kimozdulás?

Nagyon örülök, hogy együtt játszhatok Bodnár Erikával, újra Csankó Zolival, aki régi kollégám, barátom, és megismertem a lányomat alakító pályakezdő László Lilit. Izgalmas szituáció az, amikor bár hasonló iskolából, de mégis négyen négyfelől jövünk, és újra meg kell ismernünk, vagy meg kell tanulnunk egymást. A valódi dolgokban hiszek, ezért nekem nagyon fontos, hogy működjön a kémia a partnereim és közöttem.

A visszatérő Nóra határozott nővé érett, aki pontosan tudja, hogy mit akar. Hogy jöttök ki egymással?

Nagyon nehéz azonosulnom azzal, hogy Nóra elhagyta a gyerekeit. Számomra ez elképzelhetetlen, holott, a közvetlen környezetemben is ismerek hasonló döntéshelyzeteket. A lelkem mélyén nehéz nekem felmentenem őt - mégis, nagy öröm eljátszani a szerepet. A szabadságszeretetével viszont messzemenőkig együtt tudok menni, mert minden szerepben kell lenni olyan érzelmi és gondolati mankónak, ami tovább lendít.

Azon sokszor meditálok, hogy egy-egy szerep miért pont akkor talál meg, amikor, és érdekes módon sokszor tükröt tart egy élethelyzetben, hiszen a próbák alatt a megfejtési folyamat során magunkban is vájkálunk. Közös pontokat keresünk a megformálandó karakterrel vagy éppen megdöbbenünk, hogy mennyire eltartjuk magunktól. Az azonosulás útja is nagy katarzist tud adni, és az is nagyon izgalmas, amikor nem könnyű megfejteni valamit.

KovatsAdel1-193654.jpg

Kováts Adél a Nóra II. rész című előadásban (Fotó/Forrás: Pénzes Kristóf / Orlai Produkciós Iroda)

Az előadást nézve úgy tűnik, hogy a szerző, Lucas Hnath nincs kibékülve Nórával, nagyon szigorúan bánik vele. Hogy látod ezt?

Pontosan tudom, mit érez a közönség, a fél nézőtérnek elfogadhatatlan, hogy ez a nő otthagyta a három gyerekét, ahogyan nekem is. És most könyveket írogat. Mit lehet ezen szeretni? Kevesen gondolnak bele, hogy Ibsennél milyen előzményei voltak az elmenetelének, hogy Torvald gyakorlatilag elvette tőle a gyerekek nevelését. Valóban kemény lett Nóra, ahogy minden ember kemény, aki úttörő valamiben, akinek ki kell taposnia az utat a többiek előtt, közben muszáj lenne hátranéznie. Tulajdonképpen Nóra azt az utat választotta, hogy nem néz hátra. A dramaturgia érdekessége, hogy a darab végén tudjuk meg, hogy ez mibe is kerül neki. Szerintem nem kell attól félni, hogy határozottnak mutassam, hiszen Nóra 15 év alatt megtanult önmaga lenni, egyedül él, ráadásul sikeres lett, megtalálta a saját harmóniáját, amiből nem enged. Nyilván a téboly szélén volt, amikor elment, és biztos, hogy iszonyú mélyre kellett elásnia magában az anyaságát, a gyerekei elvesztését, de hiába vannak nagy vérveszteségei, nem tesz fel visszafelé menően kérdéseket. Keményen védi maga körül az új építményt, de mégis, ha minden olyan nagyon természetesen menne neki, nem kellene ilyen erőt mutatnia. Azt hiszem, a darab végére ez nagyon szépen összeáll.

KovatsAdel3-193654.jpg

Kováts Adél és László Lili a Nóra II. rész című előadásban (Fotó/Forrás: Pénzes Kristóf / Orlai Produkciós Iroda)

Mitől érdekes a két össze nem tartozó ember, Nóra és Torvald története?

Azt gondolom, hogy ez a darab pont attól érdekes, izgalmas, mert sztereotip módon mutatja fel a női-férfi konfliktusokat, a helyzetek szinte szappanoperai helyzetek és a párbeszédek is nagyon felismerhetőek, mégis a dramaturgia, a történet tartogat meglepetéseket. A legfontosabb gondolat ebben a darabban is az, ami az eredeti Nórában is: hogy lehet-e egy életen át hazugságban élni?

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A FESZ ma esti adománygyűjtő gáláján Gergye Krisztián új festményére is licitálhatunk

A független színházi dolgozók megsegítésére szervez online adománygyűjtő estet január 22-én 19.00 órától a Független Előadó-művészeti Szövetség.
Színház szfe

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Színház hír

Felolvasószínházi előadással mutatkozik be Kelemen Kristóf új drámája

A járványhelyzet elmúltával az Örkény Színház műsorra tűzi Kelemen Kristóf legújabb drámáját, melyet az 1956 és 1989 közötti romániai események – Nagy Imre és körének sznagovi fogsága – ihlettek. A darab alapját az a napokig tartó rituálé adja, melyben özvegyek és gyermekeik nézték végig a 301-es parcella felnyitását. A mindezidáig jeltelen tömegsírból 1989 előtt eltemetett férfiak csontjait, foszlott ruhadarabjait emelték ki.
Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.