- Ha jól számolom, ez lesz az ötödik rendezésed a Trojka Színház társulatával. Mi képezi az előadás alapját?
- Az előadás Mikó Csaba Offroad című drámája alapján készül, amelynek alcíme „térjáték”.
- Mi fogott meg ebben az anyagban?
- Elsősorban az alcím. Csaba kifejezetten mozgásinstrukciók nélkül írta meg a darabot, különösebb megkötés nélkül arra vonatkozóan, hogyan hangozzanak el a dialógok és a monológok a térben.
- Mi alapján döntötted el, hogy mely részeket emelsz ki, illetve tompítasz a rendezés során?
- Nem kiemelésről, hanem összevonásról van szó. A hat szereplőből négy lett: ez nem csupán szerepösszevonásokat jelentett, hanem a történet bizonyos szálainak kihúzását is. Csaba beleegyezett ebbe, sőt, inspirálta is, hogy egy régi anyagból új fog születni.
- Mi a közös a négy szereplő motivációjában?
- Egyetlen cél vezérli őket, hogy a legjobbak maradjanak. Mindenki első akar lenni. Senki sem veszítheti el a munkáját.
- Inspirált téged rendezőként a szerző?
- Igen. Az Offroad stílusa a belső monológok és a külső dialógok váltakozásából születik meg – nyers, vad és ironikus munkadráma. A darab ritmikájának gazdagsága a tiszta táncot is megengedi. Tarr Bernadett zeneszerző ahhoz az elképzelésemhez írta a zenéket, hogy a techno zenei műfajának nyílt és sok elemet befogadni képes elektronikus hangzása az alap, de a drámai pontokon, ahol a belső monológok születnek, a szereplők énekelnek. Van az egész darabnak valami egyszerre kegyetlen és humoros töltete. Kiöntik a szívüket, beledöglenek az elfojtott érzéseikbe, de úgy kommunikálnak egymással, mintha minden szereplő csak azért jött volna a világra, hogy a másikat legyőzze vagy megszerezze.
- Hogyan építtettétek fel az előadás látványvilágát?
- A látvány kialakításában Pázmány Virág látványtervező volt a segítségemre. Őt a Poppea megkoronázása című opera munkálataiban ismertem meg. Megfogott Virág látásmódjának pontossága és egyszerűsége. Az Offroadban is végtelenül egyszerű a térhasználat: fehér térben négy fekete szék, négy fekete mikrofonállvánnyal. A vetítésnek fontos szerepe van a készülő előadásban: ironizálva kommunikál a szereplőkkel és a nézőkkel egyaránt.
- Korábban azt nyilatkoztad, hogy olyan irodalmi műveket választ a csapat, amelyek színpadra alkalmazása nem egyértelmű elsőre. Miért fontos ez neked?
- Mert az egyértelműségben nem tudom meglátni a szélsőséget.
- Milyen a közös munka a színészekkel?
- A darabban Hay Anna, Egyed Bea, Jaskó Bálint és Bárnai Péter látható. Évek óta együtt dolgozunk. Szenvedélyes a munkakapcsolatunk, és azt hiszem, idén kihúzták a méregfogamat is.
- A darabban egyetemes kérdéseket tesztek fel. Hiszel ezekben a dolgokban?
- Ingadozom, hogy vajon létezik-e olyan találkozás az ember életében, ami elkerülhetetlen, vagy pedig minden a döntéseink alapján jön létre. Hinni azért szeretnék benne, mert akkor eggyel barátságosabb az élet, és ezt jó érezni.
- Korábbi daraboddal, a Dr.-ral kapcsolatban meséltél arról a vágyadról, hogy ledöntsd a negyedik falat a néző által.
- A vágy megvan. A ledöntés átalakult. Szeretném szenvedéllyel és humorral megtölteni a teret.
- Miért vonzó számodra az alkotómunka?
- Munkakényszer vagy munkamánia? Nem tudom eldönteni. Sokszor elém jön ez a kérdés, néha pedig választás elé kerülök.
- Mik a terveid a jövőt illetően?
- A bemutató után pár nap pihenővel elkezdjük a Staféta pályázaton támogatásban részesült Orlando című produkciónk előkészítését Kerékgyártó Yvonne-nal, ami Virginia Woolf azonos című regényéből készül Szamosi Zsófia, Hay Anna, Egyed Bea és Sztarenki Dóra főszereplésével. A szegedi Thealter Fesztiválon lesz a bemutatója július 26-án a régi Zsinagógában. Ugyancsak márciusban kezdjük Petrik Andreával a Portugál levelek munkacímű produkciónk fizikai tréningjét.
Készítette: Pál Zsófia