Színház

Nyolc szoba, nyolc történet az emberi élet végéről

2020.10.15. 09:20
Ajánlom
Melyikünk ne játszott volna el a gondolattal, hogy mi lesz, ha egyszer távozik az élők sorából? A Rimini Protokoll Nachlass című előadása ezt a témát járja körül meglepően izgalmas módon a Trafóban október 15-étől.

CAFeBUdapest201015-18_Rimini_Prokoll_Nachlass_002_c_Mathilda_Olmi-092016.jpg

Rimini Protokoll: Nachlass (Fotó/Forrás: Samuel Rubio / CAFe Budapest)

Vajon mi marad utánunk, ha meghalunk? És ha a halál az élet része, vajon miért olyan pokolian nehéz beszélnünk róla? Szentségtörés-e megtervezni a búcsút? A német színházi szcéna egyik legegyedibb színfoltjának számító rendezőcsoport, a Rimini Protokoll nem először merészkedik a tabuk világába:

formabontó és kultikus alkotások egész sorát hozták már létre, amelyek közül többet a magyarországi közönségnek is láthatott.

Blaiberg and sweetheart19 című produkciójuk – amelyhez budapesti anyaggyűjtésük során itteni orvosokkal és szívátültetett emberekkel is beszélgettek – például az internetes társkeresők és a szívátültetés szélsőséges és sajátos világait egymásra vetítő kísérlet volt.

Nachlass (jelentése hagyaték) című előadásukkal most nem kisebb dologra vállalkoztak, minthogy megértsék, hogy miben áll az örökségünk, hogyan rajzolható körül az, amit az elmenők az itt maradókra hagynak: netán a tárgyak, a gondolatok, esetleg az emlékek szintjén? A társulat CAFe Budapestre érkező produkciója nyolc szobában, nyolc valódi történeten keresztül közelít a kérdéshez.  De – és itt jön a legérdekesebb fordulat – nem színészekkel!

A dokumentumszínháznak ugyanis egyik fő ismérve, hogy úgynevezett experteket szerepeltet az előadásaiban, akik a színház felől nézvést ugyan „civilnek” számítanak, de az adott témának nagyon is szakértői: vagy azért, mert szakmai ismeretekkel rendelkeznek róla vagy azért, mert személyes tapasztalataik megosztása révén segítik a közös gondolkodást. A Rimini Protokoll történetében egyébként már olyan is előfordult, hogy kétszáz civil emberrel játszattak el szóról szóra egy bonni parlamenti ülést…

CAFe201015-18_Rimini_Prokoll_Nachlass_006_c_Samuel_Rubio-092016.jpg

Rimini Protokoll: Nachlass (Fotó/Forrás: Samuel Rubio / CAFe Budapest)

Stefan Kaegi és csapata a mostani előkészítő munka során nyolc olyan személyt választott ki, akik bár más-más indíttatásból, de úgy határoztak, tudatosan felkészülnek a távozásukra. És hihetetlen, de ezek az emberek – bár testi valójukban nem jelennek meg, és többen közülük már nincsenek is köztünk – megosztják velünk, mit szeretnének vagy szerettek volna az utókorra hagyni, milyen érzésekkel készültek az elmúlásra, és hittek-e abban, hogy haláluk után várja őket valami más.

Mindannyian kaptak egy szobát, ami sokkal többet árul el róluk, mint egy egyszerű temetői síremlék, mi pedig ezekbe a szobákba nyerhetünk bebocsátást.

 A Nachlass éppen ezért nem annyira színházi előadás vagy installáció, sokkal inkább egy páratlan ajándék és egy kivételes lehetőség, hogy a halált övező tabukról őszintén és bizony a humort sem nélkülözve beszéljünk. Stefan Kaegi szavaival élve: „Az előadás egyben az élet portréja: érdekes, izgalmas embereket ismerünk meg, akik elég bátrak voltak, hogy szembenézzenek a halállal.”

További információ és jegyvásárlás ide kattintva>>>

CAFe Budapest – kortárs kultúra tizenhét napon át

Kapcsolódó

CAFe Budapest – kortárs kultúra tizenhét napon át

Miért fontos a kreativitás a kihívásokkal teli időkben? Hogyan kínál új perspektívákat és teremt lehetőséget a közös gondolkodásra a kortárs művészet itt, most, ma? A régió és az ősz egyik legfontosabb összművészeti eseménysorozata, a 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál pontosan ezekre a kérdésekre keresi a választ 2020. október 9-től 17 napon át, számtalan műfajban, izgalmasabbnál izgalmasabb helyszíneken, szerte a fővárosban.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Klasszikus

Kurtág György életműve előtt tisztelegnek a BMC-ben

A zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György, Kiss Péter zongoraművész, valamint egy francia művészekből álló kamaraegyüttes ad koncertet a Budapest Music Centerben február 18-án.
Zenés színház

Visszatérés a varázserdőbe – a Szentivánéji álom az Eiffel Műhelyházban

Január 28-tól újra látható az Opera műsorán Britten operája, a Szentivánéji álom. Az eredetileg operavizsgaként létrejött produkció csaknem hat év után kerül ismét színre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Szent őrületben – a Szentivánéji álom a Budaörsi Latinovits Színház műsorán

A Szentivánéji álom egyike Shakespeare legőrültebb darabjainak, ami nem csekélység: Shakespeare és az őrület hosszú, cikkcakkos közös határral rendelkeznek. De, szemben a két őrület-tragédiával, a Macbeth-tel vagy a Lear királlyal, a Szentivánéji vígjáték-őrülete nem halálos, legalábbis látszatra nem az, illetve csak jóval később halunk majd bele, amikor már arra sem emlékszünk, hogy mibe is haltunk bele.
Színház interjú

„Nem kell mindenkinek egyformának lennie” – interjú Balázs Andreával

Január 28-án mutatja be a Karinthy Színház a Budapest Playhouse független produkciós műhellyel közösen, Iványi Árpád rendezésében Neil LaBute szatirikus komédiáját, melynek főszerepét Balázs Andrea alakítja. Az Olivier-díjra is jelölt FAT PIG (Kövér disznó) a mai társadalmat veszi górcső alá, és többek között azt a kérdést feszegeti, hogy milyen hatással vannak ránk a társadalmi elvárások. A színésznővel idealizálásról, testképzavarról és az előadás mély mondanivalójáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Önmegvalósítás kutyabőrben – monodráma Kafka nyomán a 3K-ban

Vadász Krisztina előadása a fizikai és a prózai színház nyelvén beszél az önmegvalósítás és önállóság nehézségeiről, a megerősítésekről, illetve azok hiányáról, szabadságról és az igazság fáradhatatlan kutatásáról. A monodráma február 18-tól látható a 3K Kulturális Központban.
Színház hír

Megszűnik a k2 Színház

A független színházi műhely tizenkét év után fejezi be működését – áll a társulat rövid közleményében.
Színház ajánló

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.