Színház

Oda kéne menni egy bőrönddel

2010.08.24. 10:00
Ajánlom
Ötvös András három alkalommal is színpadra lépett a POSzT-on. A két egri és az egy örkényes előadásban nyújtott alakításait a szakmai zsűri a legjobb harminc év alatti színésznek járó díjjal honorálta.

- Nyár közepén járunk: hogy telik?

- Bányai Miklóssal és Gigor Attilával már két éve foglalkozunk gyerekekkel Kecskeméten egy nemzetközi gyerektábor keretein belül. A Képzelet Rehabilitációs Intézettel azt szeretnénk bebizonyítani nekik, hogy a számítógépes játékokon túl mi mindennel lehet játszani, és például bármiből össze lehet rakni egy előadást két hét alatt.

3171C1C3-43A2-47FC-9885-2CEC66E16091

Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése - Ötvös András (Örkény Színház - fotó: SzoFi)

- Tanítotok is?

- Főleg az improvizációra koncentrálunk, de igyekszünk átadni azt a tudást, amit különböző worshopokon szedtünk össze Kovalik Balázstól, Schilling Árpádtól... Olyan gyakorlatokat csinálunk, amiket mi az egyetemen tanultunk. Szeretnénk arról beszélni, hogy a színház ilyen is tud lenni. Ezek a gyerekek többnyire moziba járnak, vagy esetleg láttak néhány musicalt, ami nem lebecsülendő, de megmutatunk nekik egy másfajta ízlést is. Külön kellékeket és díszletet nem lehet használni, abból dolgozunk, ami a helyszínen adott. A lényeg, hogy a végén róluk szóljon az előadás. Idén „Nyúlformance" lett a címe, mert a laktanya-komplexumban, ahol dolgoztunk, ottmaradt a sarokban egy plüssnyúl. És valahogy azzal könnyebb volt játszani. Olyasmi történhetett, mint amit Polcz Alaine írt le: egy pici gyerek neked nem mondja el, ha valami trauma érte, de egy kesztyűbábnak igen. Nálunk ez a nyúl jelentette a hidat. Ez előtt Spanyolországban egy fesztiválon játszottuk a Homburg herceget, ott búcsúztattuk az előadást, mert nem lesz belőle több. Mégelőtte pedig, rögtön a POSzT után Egerben összeraktuk Csiky Gergelytől a Proletárokat. Gyakorlatilag június végén volt a főpróbahetünk, de meg kellett csinálni, mert Máté Gábor ősszel a Katonában kezd, és nem fog ráérni. És nekünk is lesz előtte egy másik bemutatónk. Mindenesetre ezt bepróbáltuk sminkkel, díszlettel, jelmezzel. Nem tudom, mi lesz belőle, több hónap kihagyás után.

- Nem volt még ilyenben részed?

- Nem, de nagyon érdekel, hogy mi fog visszajönni. Most maradt egy hónapom, amikor semmit nem akarok csinálni. Hét bemutatóm volt a tavalyi évadban, és két előadásba kellett beugranom Egerben.

- Hét? Az évad mondjuk kilenc hónap... Ez hogy jött ki?

- Fogalmam sincs. Eléggé kimerültem.

- Amikor két éve indultatok a KoMával, nagyon határozottan állítottad, hogy nem akarsz kőszínházban játszani. Aztán hirtelen leszerződtél Egerbe. Több helyen el is mondtad, hogy megváltozott a kőszínházakról alkotott képed. Mi történt?

- Az első előadásunk, a Plazma nagyon jól sikerült, de mégis elbizonytalanodtam, mert nem láttam, hogy hogyan tovább. Az éreztem, hogy nincsen a csapatban olyan ember, aki öt gondolattal előrébb jár, tapasztaltabb, és szakmailag többet tud nálunk. Erről persze senki nem tehet, hiszen osztálytársak voltunk, egyidősek vagyunk. Aztán bennem volt az is, hogy jó volna nem csak kortárs magyar darabokat játszani, hanem minden mást is. A lökést az adta, hogy az osztályfőnökünk, Máté Gábor fölhívott, hogy Egerben be kellene ugranom egy szerepbe. Elvállaltam, elkezdtem próbálni, és egyszercsak azt éreztem, hogy ez nagyon jó! Nem tudtam, hogy mi ez, de az a furcsa gondolatom támadt, hogy oda kéne menni egy bőrönddel a színészházba, és megnézni, hogy ez milyen élet. Mert nagyon mereven állítottam egy teljesen ellenkező dolgot.

B368D28B-2B97-4902-92FB-3D33A07F374F

Csörgess meg!

- Meglepődtél magadon?

- Inkább azt vettem észre, hogy szakmailag sokat fejlődtem, egyetlen próbafolyamat alatt. Én sosem színházcsináló akartam lenni, hanem színész. Engem nem érdekelt a rendezés, a társulatvezetés. Én tanulni szerettem volna. És ez a sok dolog hirtelen egyszerre összetalálkozott, és Csizmadia Tibor megkérdezte, hogy nem akarok-e leszerződni. Elmondtam a KoMának, hogy ez van; nem tudom, miért, de el kell mennem. És ez a legjobb döntés volt az eddigi életemben.

- Azóta megtudtad, hogy miért olyan jó neked az egri társulatban?

- Amikor az előző Máté-osztályból többen is odaszerződtek, elindult valami mozgolódás. Csizmadia Tibor és Máté Gábor nagyon jól gondolkodnak együtt. Ritka az ilyen csillagállás, hogy ennyire jól jöjjön össze egy társulat. Mindenki egy nyelvet beszél, azok is, akik évtizedek óta ott játszanak, és azok is, akik csak egy-két éve. Zsótér Sándor is akkor szerződött oda, amikor én odakerültem. Azért éreztem magam ennyire jól, mert kinyílt a világ, megismertebb többféle szemléletet, dolgozhattam Zsótérral, Mátéval, Szegvári Menyhérttel, Csizmadia Tiborral... Megannyi látásmód, mégis közös az irány. Mindenkitől mást lehet ellesni. Szakmaiság van, mindent be tudok építeni saját magamba, és mindig több leszek ezáltal, folyamatosan tanulok. Olyan, mint a régi gyakorlat, amikor a főiskola után vidékre kellett menni. Ez nagyon hasznos. Mert mindent lehet és kell is játszani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Vizuál

Színekkel keltették új életre Pompeii-t és Herculaneum-ot

Nemcsak a színpompás panelek érdekesek, de a helyszínek is, ahol kiállították őket. Az igazgató szerint mindez remek módja a múlt a jelen összekapcsolásának.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.