Színház

Ónodi Eszter és az ismeretlen Jadviga

2012.09.26. 07:12
Ajánlom
Az 1997-ben megjelent regény és a 2000-ben bemutatott film után most színpadon is látható a Jadviga párnája. A Belvárosi Színház októberi bemutatójáról a címszereplővel, Ónodi Eszterrel beszélgettünk.

- Mit gondolsz a színpadi regényadaptációkról? Szerintem az egyik legveszélyesebb műfaj.

- Jogos a kétkedésed, a sikertelenek vannak többségben. Nem véletlenül született meg valami regény formájában. Egyrészt erre én most megpróbálok nem regényadaptációként, hanem drámaként gondolni, aminek az első felvonása kissé töredezett, mozaikszerű. Másrészt szerencsés, hogy maga az író, Závada Pál írta át a regényt, ő nyilván pontosan tudja, hogy miről akart ebben beszélni. Harmadrészt Szokolay Dongó Balázs zenéje és Ladányi Andrea koreográfiái összesűrítenek egy csomó mindent. Talán a zene és a mozgás olyan esszenciát alkotnak majd, hogy nem lesz hiányérzete az embernek azokkal a szövegekkel, szálakkal, fordultatokkal kapcsolatban, amelyek kimaradtak. Alapvetően a jelenetekre koncentrálok, mert ezek jól vannak megírva, sok a drámai helyzet, van mit játszani. Épp a próbafolyamat közepén vagyunk, amikor az ember teljesen elveszti a fonalat. Egyelőre fogalmam sincs, hogy járható-e az út, amin épp elindultunk.

- Követi a film dramaturgiáját, vagy egészen új adaptáció született?

- Nem nagyon emlékszem már a film dramaturgiájára, bár játszottam benne, de nagyon régen láttam. De azt hiszem, nem abból építkezik. Egy lineáris sztori indul el, a második felvonásban pedig van egy csavar. Gáspár Sándor furcsa figuraként lesz jelen, egyrészt játékmester, közben narrátor, de szereplő is. Illetve végig a színpadon van egy görög kórusra emlékeztető kar, akik mozgással és énekkel véleményezik a történteket, vagy tovább gördítik a cselekményt. Egyelőre a linearitás szintjén vagyunk, de már látszik, hogy sokszor majd ki-be ugrálunk, térben és időben is.

- Jadviga beszúrt levelei is ilyen ugrások lesznek?

- A fő vonal Ondris naplója. Jadviga beleírásai a regény második rétege. Itt ezek nem jelennek meg konkrétan. Jadviga gondolatai vagy a jeleneteken belül hangzanak el vagy dalok formájában. Amit nem is bánok. Az egész regény egy férfitörténet, a fő látószög Ondrisé, annak ellenére, hogy Jadviga párnája a cím. Abban bízom, hogy a nő titokzatossága, sejtelmessége így is megszületik majd. Talán csorbulna is ez a titok, ha túl lenne magyarázva.

- Mennyire lesz zenés előadás?

- Ezt még nem tudom. A zenei anyaga nagyon gazdag, sok dalból lehet válogatni, nem is biztos, hogy mind elhangzik majd. Nem dolgoztam még se Hargitai Ivánnal, se Ladányi Andreával, se Szokolay Dongó Balázzsal, szinte senkivel a stábból. Nem tudom, hogy az utolsó pillanatban mennyire lesznek rugalmasak, ha erre lesz szükség. Nekem úgy tűnik, hogy nyitottan és pozitívan áll hozzá mindenki, és ha hangsúlyeltolódás lenne, az helyre tud billenni.

- Van már olyan jelenet, mondat, gesztus, amit különösen nagyon szeretsz?

- Épp ma gondolkoztam ezen, hogy van-e ilyen, de szerintem még nincsen. Talán nem is baj, mert még nem vagyok annyira benne. A saját bőrömön tapasztaltam, hogy ez mekkora csapda. Mert lehet, hogy egy jelenet az első próbán jól sikerült, és az ember várja, hogy megint jó legyen, de akkor az rendszerint kifut, kifárad, és elmegy belőle ez az izgalom. Vagy egyszerűen rájövök arra, hogy mennyi izgalmas dolog van még a többi részben is. Csínján bánok én ezekkel, és nem is siettetem őket. Még annyira ismeretlen mindenki és minden, hogy nem akarok prekoncepciókkal előhozakodni. Most ismerkedem, barátkozom a kollégáim szemeivel. Nem a saját közegemben vagyok, úgyhogy leginkább az van bennem, hogy várom az érkező impulzusokat, és utána mazsolázom belőlük.

- Bírod azt, amikor teljesen ismeretlen emberekkel dolgozol?

- Azt hiszem, hogy igen. A tavalyi évadban rengeteg helyen fordultam meg a Katonán kívül, hol beugróként, hol új darabban. Ez nem okoz nehézséget. A színészek nagyjából mindenütt közös nyelvet beszélnek. Nyilván vannak különbségek ízlésben, rutinban, életkorban, tempóban, stílusban, de alapvetően van valami zsigeri azonosság. És ez biztonságot ad, mert nagy bajba nem kerülhet az ember. De lehet, hogy csak mázlim volt eddig. Ez nyitottság és hozzáállás kérdése.

- Évadkezdés idején vagyunk: simán elengedtek a Katonából külső munkára?

- A színházakban is egyre inkább be kell látni, hogy szinte minden adódó munkát el kell vállalni. Persze van egy szint, ami alá nem mennék, de Orlai Tibor produkciói mindig nagyon nívósak. Sokszínű a Belvárosi Színház repertoárja, nyilván lesz helye a Jadvigának is. Nem tudom, hogy az a jelrendszer, amit kitalálunk, hogyan fog működni, nem ismerem a Belvárosi Színház közönségét. Leginkább erre vagyok kíváncsi.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Színház

Az SZFE elleni harcra használhatja a kormány a veszélyhelyzeti felhatalmazást?

Amennyiben a felsőoktatási intézmény fenntartója úgy dönt, hogy egy félévet nem ismer el, mert nem tudja ellenőrizni az órákat, akkor ez azonnal végrehajtható – szúrta ki a HVG.
Klasszikus

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Plusz

Fischer Ádám: Az első csöngetés

Sorozatunkban Budapest díszpolgárai osztják meg velünk a fővároshoz kötődő személyes történetüket. Fischer Ádám karmester, aki 2009 óta a cím birtokosa, elárulta egy kedves szokását, amely kimondottan az Akácfa utcához kötődik.
Színház

Bodolay Géza vezetheti az SZFE Színházművészeti Intézetét

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet is vezető rendező Bagossy Lászlót váltja az intézetvezetői poszton – írta meg a HVG.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Koronavírus okozta Cs. Szabó István bábszínész halálát

Elhunyt 78 éves korában Cs. Szabó István színész, író, költő, rendező, a Budai Bábszínház művészeti vezetője - tudatta a család pénteken az MTI-vel.
Színház szfe

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Színház szfe

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Színház mti

Básti Juli kapja a Páger Antal-színészdíjat

Básti Juli kapja jövőre a Páger Antal-színészdíjat - jelentette be Farkas Éva Erzsébet makói polgármester közösségi oldalán.
Színház interjú

„Imádok csapatban működni” – interjú Jakus Szilviával

Jakus Szilvia stúdiós kora óta erősíti a József Attila Színház csapatát, októberben pedig két új szerepben is bemutatkozhatott. Színházról, beugrásról és csapatjátékról beszélgettünk.