Színház

Ónodi Eszter és az ismeretlen Jadviga

2012.09.26. 07:12
Ajánlom
Az 1997-ben megjelent regény és a 2000-ben bemutatott film után most színpadon is látható a Jadviga párnája. A Belvárosi Színház októberi bemutatójáról a címszereplővel, Ónodi Eszterrel beszélgettünk.

- Mit gondolsz a színpadi regényadaptációkról? Szerintem az egyik legveszélyesebb műfaj.

- Jogos a kétkedésed, a sikertelenek vannak többségben. Nem véletlenül született meg valami regény formájában. Egyrészt erre én most megpróbálok nem regényadaptációként, hanem drámaként gondolni, aminek az első felvonása kissé töredezett, mozaikszerű. Másrészt szerencsés, hogy maga az író, Závada Pál írta át a regényt, ő nyilván pontosan tudja, hogy miről akart ebben beszélni. Harmadrészt Szokolay Dongó Balázs zenéje és Ladányi Andrea koreográfiái összesűrítenek egy csomó mindent. Talán a zene és a mozgás olyan esszenciát alkotnak majd, hogy nem lesz hiányérzete az embernek azokkal a szövegekkel, szálakkal, fordultatokkal kapcsolatban, amelyek kimaradtak. Alapvetően a jelenetekre koncentrálok, mert ezek jól vannak megírva, sok a drámai helyzet, van mit játszani. Épp a próbafolyamat közepén vagyunk, amikor az ember teljesen elveszti a fonalat. Egyelőre fogalmam sincs, hogy járható-e az út, amin épp elindultunk.

- Követi a film dramaturgiáját, vagy egészen új adaptáció született?

- Nem nagyon emlékszem már a film dramaturgiájára, bár játszottam benne, de nagyon régen láttam. De azt hiszem, nem abból építkezik. Egy lineáris sztori indul el, a második felvonásban pedig van egy csavar. Gáspár Sándor furcsa figuraként lesz jelen, egyrészt játékmester, közben narrátor, de szereplő is. Illetve végig a színpadon van egy görög kórusra emlékeztető kar, akik mozgással és énekkel véleményezik a történteket, vagy tovább gördítik a cselekményt. Egyelőre a linearitás szintjén vagyunk, de már látszik, hogy sokszor majd ki-be ugrálunk, térben és időben is.

- Jadviga beszúrt levelei is ilyen ugrások lesznek?

- A fő vonal Ondris naplója. Jadviga beleírásai a regény második rétege. Itt ezek nem jelennek meg konkrétan. Jadviga gondolatai vagy a jeleneteken belül hangzanak el vagy dalok formájában. Amit nem is bánok. Az egész regény egy férfitörténet, a fő látószög Ondrisé, annak ellenére, hogy Jadviga párnája a cím. Abban bízom, hogy a nő titokzatossága, sejtelmessége így is megszületik majd. Talán csorbulna is ez a titok, ha túl lenne magyarázva.

- Mennyire lesz zenés előadás?

- Ezt még nem tudom. A zenei anyaga nagyon gazdag, sok dalból lehet válogatni, nem is biztos, hogy mind elhangzik majd. Nem dolgoztam még se Hargitai Ivánnal, se Ladányi Andreával, se Szokolay Dongó Balázzsal, szinte senkivel a stábból. Nem tudom, hogy az utolsó pillanatban mennyire lesznek rugalmasak, ha erre lesz szükség. Nekem úgy tűnik, hogy nyitottan és pozitívan áll hozzá mindenki, és ha hangsúlyeltolódás lenne, az helyre tud billenni.

- Van már olyan jelenet, mondat, gesztus, amit különösen nagyon szeretsz?

- Épp ma gondolkoztam ezen, hogy van-e ilyen, de szerintem még nincsen. Talán nem is baj, mert még nem vagyok annyira benne. A saját bőrömön tapasztaltam, hogy ez mekkora csapda. Mert lehet, hogy egy jelenet az első próbán jól sikerült, és az ember várja, hogy megint jó legyen, de akkor az rendszerint kifut, kifárad, és elmegy belőle ez az izgalom. Vagy egyszerűen rájövök arra, hogy mennyi izgalmas dolog van még a többi részben is. Csínján bánok én ezekkel, és nem is siettetem őket. Még annyira ismeretlen mindenki és minden, hogy nem akarok prekoncepciókkal előhozakodni. Most ismerkedem, barátkozom a kollégáim szemeivel. Nem a saját közegemben vagyok, úgyhogy leginkább az van bennem, hogy várom az érkező impulzusokat, és utána mazsolázom belőlük.

- Bírod azt, amikor teljesen ismeretlen emberekkel dolgozol?

- Azt hiszem, hogy igen. A tavalyi évadban rengeteg helyen fordultam meg a Katonán kívül, hol beugróként, hol új darabban. Ez nem okoz nehézséget. A színészek nagyjából mindenütt közös nyelvet beszélnek. Nyilván vannak különbségek ízlésben, rutinban, életkorban, tempóban, stílusban, de alapvetően van valami zsigeri azonosság. És ez biztonságot ad, mert nagy bajba nem kerülhet az ember. De lehet, hogy csak mázlim volt eddig. Ez nyitottság és hozzáállás kérdése.

- Évadkezdés idején vagyunk: simán elengedtek a Katonából külső munkára?

- A színházakban is egyre inkább be kell látni, hogy szinte minden adódó munkát el kell vállalni. Persze van egy szint, ami alá nem mennék, de Orlai Tibor produkciói mindig nagyon nívósak. Sokszínű a Belvárosi Színház repertoárja, nyilván lesz helye a Jadvigának is. Nem tudom, hogy az a jelrendszer, amit kitalálunk, hogyan fog működni, nem ismerem a Belvárosi Színház közönségét. Leginkább erre vagyok kíváncsi.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Vizuál

KÉP-regény: A telefonhívás

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Sztankay István halálának tizedik évfordulója alkalmából eleveníti fel egy több mint húsz évvel ezelőtti, korareggeli telefonhívás emlékét. 
Plusz

„A hiány elválaszthatatlan a jelenléttől” – beszélgetés a PLACCC Fesztivál két alkotójával

Az augusztus 30. és szeptember 21. között zajló PLACCC Fesztivál programjában szerepel Bogdana Kosmina ukrán vizuális művész és építész helyspecifikus installációja, valamint Rita Hoofwijk holland színházi alkotó köztéri részvételi előadása.
Vizuál

Harminchárom napig forog Freund Ádám taxis hiénákról szóló filmje

Várhatóan 2025 végére készül el a rendező első nagyjátékfilmje, a Hiénák, amelynek stábja a következő időszakban Budapest több helyszínén is felbukkan majd. Az alkotók sok humorral átszőtt filmdrámát ígérnek a nézőknek. 
Könyv

Beleolvasó – Iglódi Csaba: Az ígéret szép szó

Ki vagy te valójában, Késmárki Bertalan? – erre a kérdésre talán még maga az érintett sem tud válaszolni. Iglódi Csaba kiváló alapanyagból gyúrja meg hősét, majd visszanyúl a kalandregény műfajához, és a közepébe állítja őt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház videó

„Milyen jövőt építünk így?” – erős videóban áll ki a gyermekekért és az oktatásért a Radnóti Színház

A videóban megjelenik Erdős Virág József Attila-díjas költő, író is, akinek Szóljatok című, ikonikus versét mondják el a művészek.
Színház hír

Átadták a Szemle Plusz díjait, a Gyévuska a legjobb előadás, a Fidelio különdíját Martinkovics Máté nyerte

Pótszékes teltházakkal zajlott le idén a Szemle Plusz színházi fesztivál a Városmajori Szabadtéri Színpad szervezésében. Az augusztus végi seregszemle díjaiért tizenkét előadás szállt versenybe, a díjkiosztót szeptember 13-án tartották a Kristály Színtérben.
Színház hír

Öt fiatal művészt ismertek el Junior Prima Díjjal színház-, film- és táncművészet kategóriában

2024-ben tizenhatodik alkalommal adták át a Junior Prima Díjat színház-, film- és táncművészet kategóriában, a mostani jutalmazottakkal együtt eddig már 116 fiatal magyar tehetségnek ítélték oda az elismerést.
Színház interjú

Ujj Mészáros Károly: „A színházi neveletlenségem nagyon nagy szabadságot ad”

A Gyerekek és az Apróbetűs szerelem után ismét a Rózsavölgyi Szalonban rendezett Ujj Mészáros Károly. Olivier Dutaillis kortárs francia szerző Albert és Charlie című friss darabját vitte színpadra Epres Attila, Pál András és Nagy Dóra szereplésével. A bemutató után beszélgettünk vele.
Színház ajánló

IMeFeszt – független színházi fesztivállal jelentkezik Erzsébetváros

Szeptember 12. és 15. között, négy napon keresztül várja az I. Instant Mecenatúra Fesztivál a Gólem Színházban és a Robotban mindazon látogatókat, akik érdeklődnek a VII. kerület színes, független színházi kultúrája iránt.