Színház

Ónodi Eszter: „Meg kell becsülni a hópelyheket”

2016.12.21. 08:14
Ajánlom
Székely Kriszta rendezésében készül a Nóra a Katona József Színházban. Az Ibsen-dráma címszerepében Ónodi Eszter látható, akivel színlelésről és kitörésről beszélgettünk.

- Jól láttam, hogy ez az első Ibsened?

- Igen, ezt a darabot talán akkor lapozgattam legutoljára, amikor a főiskolai felvételire készültem, hiszen az a fajta szerep, ami ott gyakran előkerül. De végül is nem tettem be a repertoáromba. A színpadon sem talált meg mostanáig, pedig több Ibsen is futott már a Katonában, mint a Hedda Gabler, A vadkacsa vagy A nép ellensége, ami jelenleg is repertoáron van. Most azonban Székely Kriszta rendező rám gondolt a szerep kapcsán.

Nóra

Nóra (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

- A maga idejében a darab botrányosnak számított a női egyenjogúsággal kapcsolatos kérdések kimondása miatt. Mitől képes ma hatásosan megszólalni?

El kell tolni a hangsúlyokat. Manapság a női egyenjogúságról beszélni nem akkora arculcsapás a társadalomnak, mint Ibsen idejében volt, hiszen ma már mindenhol találkozunk ezzel. A nőknek lehetőségük van az önmegvalósításra, és hogy döntést hozzanak a saját életükről.

Az előadásban mi inkább arra fókuszálunk, mi történik akkor, ha egy hazugságokra épülő házasság annyira meginog, hogy tovább már nem tartható fenn, és lehullik a lepel.

Az első rész zenei nyitánynak is tekinthető – valóban megjelenik a színpadon egy kamaszokból álló zenekar –, ezután megismerjük az előzményeket, és valójában csak a végére érkezünk meg igazán a darabba, amikor felszínre kerülnek a hazugságok. Ez az olvasat mindenki számára érvényes problémákat vet fel: mi van a látszat mögött, milyen szerepeket játszunk, és mi történik, ha már nem folytatható tovább a színlelés.

- A hétköznapi életben mennyire határoznak meg minket a ránk osztott szerepek?

- A társadalom mindig komoly béklyót fon az emberek köré. Nóra a darab elején úgy áll előttünk, mintha a Született feleségekből lépett volna elő: tökéletes feleség és szerető családanya. Minden tekintetben megfelel annak a szerepnek, amit a férje előléptetésével hirtelen keletkező társadalmi státusz megkövetel. Aztán bekopogtat az ajtón a végzet, és Nóra – a fojtogató körülmények ellenére – végül letépi magáról a bilincset.

Kocsis Gergely és Ónodi Eszter

Kocsis Gergely és Ónodi Eszter (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

- Mikor jön el nála az a pont, ahonnan nincs visszaút?

- Sokismeretlenes az egyenlet. Olyan pillanatában kapjuk el a családot, amikor mindenki a szokásosnál izgatottabb lelkiállapotban van, hiszen egy fantasztikus új élet kapujában állnak. Ekkor érkezik meg a zsaroló és a barátnő, akik elkezdik Nórát két oldalról összepréselni, egymásnak ellentmondó érdekek mentén befolyásolni, ráadásul egy régi barát érzelmi síkon hozza nehéz helyzetbe azzal, hogy megvallja neki a szerelmét, és hozzá azt, hogy meg fog halni. Ilyen mértékű terhet nem sokan bírnánk el. Aztán megtörténik a fordulat, és Nóra az addig tökéletesnek hitt férjet hirtelen kicsinyesnek, ócskának, önzőnek kezdi látni, amitől az annyira idegenné válik a számára, hogy nincs többé maradása.

- Nóra nemcsak a férjét, de a gyerekeit is hátrahagyja. Ezt a döntését hogyan értelmezed?

- Szerencsére nem voltam még ilyen élethelyzetben, de talán pont azáltal, hogy nekem is van gyerekem, sok esetben tudok azonosulni vele, és apránként összeáll a mozaik.

Bár azt hiszem, a civil életben sose tennék ilyet, de remélem, abban a pillanatban, amikor meg kell hoznom ezt a döntést a színpadon, hiteles leszek majd.

Ónodi Eszter és Fekete Ernő

Ónodi Eszter és Fekete Ernő (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

- Az Aranyélet című filmsorozatban ugyancsak egy olyan családanyát alakítasz, aki elhagyja a férjét és a gyerekeit. Mi lehet kettejükben a közös?

- A látszatélet. Ebben a sorozatban is egy kívülről tökéletesnek tűnő családot látunk: budai villa, szép gyerekek, jól kereső férj, a feleségnek csak annyi a dolga, hogy megrendelje a pizzát, és összeegyeztesse a kozmetikust a fodrásszal. A kiindulási pont tehát azonos, a fő csapásirány azonban lényegesen eltér, és nekem kimondottan jól is esik most Nórát játszani.

A darab első felében olyan, mintha egy pihe-puha hógömbben lennék, aztán jön a rock 'n' roll.

- Karácsonyra időzítettétek a bemutatót, a történet is ekkor játszódik. Szerinted miért olyan gyakoriak ilyenkor az elválások?

- Abból, hogy nemcsak a válások, de sajnos az öngyilkosságok száma is ugrásszerűen megemelkedik karácsonykor, az olvasható ki, hogy ilyenkor az emberek számot vetnek az addigi életükkel, a környezetükkel és saját magukkal. A karácsony köré épült ipar azt sulykolja belénk, hogy ennek az ünnepnek tökéletesnek kell lennie, akinek pedig ez valamiért nem jön össze, az vesztesnek érzi magát. Nagyon izgalmas, hogy a színpadon is ez a mindenki számára ismerős szituáció jelenik meg, majd az előadás előrehaladtával a középen álló karácsonyfa egyre zavaróbbá kezd válni, miközben darabjaira hull mindaz, ami ezt a családot összetartotta.

Fekete Ernő és Ónodi Eszter

Fekete Ernő és Ónodi Eszter (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

- Az előadásban a férjedet Fekete Ernő alakítja, akivel már összeszokott páros vagytok.

- Igen, de most végre ő kapaszkodik utánam! (Nevet.) Valóban sokat voltunk már férj és feleség színpadon, legutóbb a Mizantrópban és az Ivanovban – mindkét előadásban egyfolytában a hátát láttam, mert a szerepe szerint mindig elfordult tőlem. Úgyhogy bőven van tapasztalatunk együtt, nagyon értjük egymást.

- Neked volt már olyan, hogy ki kellett törnöd a hógömbödből?

- Persze. Időnként jólesik visszagondolni erre a gondtalan létezésre, de ahogy az ember idősödik, egyre több szelete nyílik meg a világnak, és közben egyre súlyosabbá válik a valóság. Meg kell becsülni a hópelyheket, mert mindig eggyel kevesebb marad a gömbben.

Az előadás bemutatóját 2016. december 21-én tartják a Katona József Színházban. A részletekét kattintson>>> 

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Színház

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Klasszikus

Lebombázott örmény templomban játszik ez a fiatal csellista

Puska helyett hangszert vett a kezébe Sevak Avanesyan, hogy a békét hirdesse a Kaukázus puskaporos hordójában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház szfe

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Színház kritika

Ria, ria, lambéria – Kritika a Radnóti Színház Gina című előadásáról

A GHB (gamma-hidroxi-butirát vagy gamma-hidroxi-vajsav, a köznyelvben: gina) szerves vegyület. Kis adagban izomnövelésre használják, nagyobb adagja euforikus állapotot idéz elő, még nagyobb mennyiségben altatásra is alkalmas. Veszélyes partidrog.
Színház szfe

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház hír

A Maladype Színházé a fődíj Lengyelországban

Október 17-én mutatkozott be a Maladype Színház a lengyelországi XIV. Nemzetközi Gombrowicz Fesztiválon, ahol a kollektív színészi munkáért járó díj és a közönségdíj mellett a Grand Prixt, vagyis a fesztivál zsűrijének fődíját is elhozták. A nagy múltú fesztivál az idei év legfontosabb lengyel színházi eseményének számít, és a járványhelyzet miatt a Maladype volt az egyetlen külföldi résztvevő.
Színház szfe

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.