Színház

Operaillúzió, delírium és akusztikai parádé az M3-as autópálya pillérei között

2024.07.05. 11:00
Ajánlom
Gálhidy Sára úgy érzi, mára a színház túlságosan bekövült a négy fal közé, a támogatások állapota miatt pedig mindenki a biztonsági játékra játszik, ami a kultúra halálát jelenti. A Freeszfe végzős hallgatója ezért vizsgaelőadását az M3-as autópálya felüljárója alatt rendezte meg, amely elmondása szerint olyan volt, akár egy elhagyatott operadíszlet.

Június végén, a XV. kerületben láthatta a közönség Szauer Lilla, Gyulai Sámuel és Gálhidy Sára A férfi hirtelen elkomorodik, a nő fázni kezd, nem ölték hát meg magukat című illuzionista operáját. Az előadást különleges módon nem színpadon, hanem szabadtéren, a XV. kerületben, az M3 felüljáró alatti téren, az Irány utca és a Rekettye utca csatlakozásánál láthatta a közönség.

„Semmi sem szomorúbb az emberek többsége számára, mint egyedül találni magukat önmagukkal. Félünk a szabadidőtől, mert az unalom jelének tekintjük, és azt hisszük, hogy a kívülről jövő gondok sokaságában találjuk meg azt a boldogító mámort, melytől úgy járunk-kelünk, hogy többé már nem érezzük önmagunk súlyát.

Akik szeretnek, azok képtelenek egymással lenni, akik együtt vannak, képtelenek szeretni egymást,

és aztán kitör a háború: Irma gyászolja Hermant, Herman gyászolja Irmát, Valter gyászolja Lujzát, Lujza gyászolja Valtert, Berta gyászolja az anyját, Konrád gyászolja saját magát. Ki az az Albert, és mi történik ott, ahol leveszi a kezét az emberekről az Isten?” – áll a produkció hivatalos ajánlójában.

20240627-VJ__4609-150310.jpg

Szauer Lilla, Gyulai Sámuel és Gálhidy Sára A férfi hirtelen elkomorodik, a nő fázni kezd, nem ölték hát meg magukat című előadása a XV. kerületben (Fotó/Forrás: Csokonai Nonprofit Kft.)

Az előadás rendezője Gálhidy Sára volt, a Freeszfe végzős hallgatója, akit először arról kérdeztünk, hogyan alakult ki a produkció koncepciója. Mint mondta, alkotótársaival sokáig keresték a helyes műfaji megjelölést. „Felvetődött a beszélt-opera, jazz-opera, kísérleti operadráma, mindenféle hasonló. Aztán arra jutottunk az alkotótársaimmal, hogy talán jól járunk azzal, ha ez a keresett szó tartalmazza a történetet és a formát összekötő gondolatot: a tragédiák végtelenét elszenvedő szereplők beszéde harmonizálva van, ettől az az illúzió születik, mintha énekelnének.

A gyötrődést a körülmények, a delírium és a mámor egy álomszerű világba tereli, amelyben mindenki táncol az archaikus opera és a hétköznapiság határán

– fejtette ki.

A harmonizált beszéd ötlete Gálhidy Sára fejéből pattant ki, és ezután kérte fel közös gondolkodásra Szauer Lillát. Mint mondta, hamar kiderült, hogy Dionüszosz hagyatéka, a bor, a mámor, a féltékenységből és irigységből elkövetett ártatlan gyermekek pusztítása erős kapcsolatban áll azokkal a problémákkal, amelyek őket személyesen foglalkoztatták a jelenben, és ráadásul a formához is illeszkedtek. „Ezen a ponton Lillára bíztam a librettót. Nagyon jó írónak gondolom, és teljes mértékben hittem abban, hogy amit létrehoz, személyessége és ritmikussága miatt kiváló anyaga lesz az előadásnak. Mikor a librettó elkészült, akkor vontam be Gyulai Sámuel zeneszerzőt a folyamatba, aki a szöveg-harmonizáción dolgozott, illetve az egész előadás zeneisége az ő kezében összpontosult. Én a két pillér közötti hidat igyekeztem fenntartani” – mesélte az alkotói folyamatról.

20240627-VJ__4586-150310.jpg

Szauer Lilla, Gyulai Sámuel és Gálhidy Sára A férfi hirtelen elkomorodik, a nő fázni kezd, nem ölték hát meg magukat című előadása a XV. kerületben (Fotó/Forrás: Csokonai Nonprofit Kft.)

Arra a kérdésre, hogy miért szabadtéren képzelték el az előadást, Gálhidy Sára kifejtette, mióta az egyetemen tanul, de különösen a koronavírus-járvány óta úgy érzi, a színház bekövült a négy fal közé, a szó szinte minden értelmében. Meglátása szerint eluralkodott az igazán elemi művészeti gesztusok felett a kényelem, a piacképesség, a behatárolhatóság. „És ha más szempontból közelítem a négy fal szimbolikát, akkor sajnos a belterjesség is” – tette hozzá. A rendező rendszeresen próbálja felhívni erre a figyelmet, és ha a lehetőségei engedik, igyekszik

más utakat nyitni, a színházra mint ünnepre tekinteni a szabad ég alatt.

Mivel az előadás a XV. kerület kulturális és közművelődési életét összefogó Csokonai Nonprofit Kft.-vel közösen valósult meg, a helyszínválasztás a Csokonai Rendezvényház dolgozóival közösen történt meg. „Jeleztem feléjük, hogy szabadtéren szeretnénk elkészíteni a produkciót. Ők körbevezettek engem a kerület izgalmasnak tűnő terein, hiszen olyan nagylelkűek voltak, hogy abban egyezhettünk meg, hogy ha a környéken valósítjuk meg az előadást, ők támogatnak minket hangtechnikával, műszaki kollégákkal, helyszínbiztosítással. Ez hatalmas felajánlás volt részükről. Így találtunk rá erre a monumentális »elhagyatott operadíszletre« az út alatt, mely ráadásul egy akusztikai parádé helyszíne is volt egyben, vonattal, autókkal a fejünk felett” – mesélte.

20240627-VJ__4648-150308.jpg

Szauer Lilla, Gyulai Sámuel és Gálhidy Sára A férfi hirtelen elkomorodik, a nő fázni kezd, nem ölték hát meg magukat című előadása a XV. kerületben (Fotó/Forrás: Csokonai Nonprofit Kft.)

Gálhidy Sárát végül arról kérdeztük, végzős hallgatóként hogyan ítéli meg a színházi szakma állapotát, amelyre úgy felelt: „A kultúra támogatása igen ramaty és részrehajló állapotban van, és amint említettem,

a színházak és támogatók kénytelenek biztonsági játékot játszani, ami véleményem szerint a kultúra halála.

Hozzátette, nehéz azzal szembesülni, hogy milyen arányokban van szükség fiatal rendezőkre, színészekre, dramaturgokra, annak ellenére, hogy például a rendezőosztályok igen kis létszámmal és nem is minden évben indulnak.

Elmondása szerint ő maga szerencsés helyzetben találta magát a diplomamunkája kapcsán, valamint a jövő évadban is lehetősége nyílik rendezni a Szegedi Nemzeti Színházban, ugyanakkor az osztályából „nem mindenkinek kedveznek ezek az idők”. „Sajnos ez nem tehetség kérdése, hanem azé, hogy az a körülbelül egy színházi pályázat és két befogadóképes színház aktuálisan kit tud kiemelni a száz meg száz tetterős, de éhes fiatal alkotó közül. Ezek rettentő arányok” – fogalmazott Gálhidy Sára.

Támogatott tartalom

Fejléckép: Szauer Lilla, Gyulai Sámuel és Gálhidy Sára A férfi hirtelen elkomorodik, a nő fázni kezd, nem ölték hát meg magukat című előadása a XV. kerületben (Fotó/Forrás: Csokonai Nonprofit Kft.)

Csokonai Nonprofit Kft.

Ha szigorúan a jogszabályokból következő tényeknél maradunk, akkor a Csokonai Nonprofit Kft. a XV. kerület közművelődési, kulturális és kommunikációs gazdasági társasága. Rákospalotán, Pestújhelyen és Újpalotán ellátja a kötelező, valamint az önként vállalt közművelődési, kulturális és tájékoztatási feladatokat.

Szabadabban fogalmazva: a Csokonai Nonprofit Kft. az a cég, amely igyekszik a közművelődési, kulturális és kommunikációs területek integrációjával a 21. század kihívásaira közösségteremtő válaszokat találni. Úgy, hogy ezek körül minőségi, kortárs rendezvények jöjjenek létre.

A Csokonai Nonprofit Kft. tudja, hogy a társadalmi és gazdasági környezet körülöttünk olyan mértékben változik, amelyhez az elmúlt évtizedekben kialakult módszerek már nem képesek alkalmazkodni. Ezért új utakat keres annak érdekében, hogy egy jó múltú intézmény közép és hosszú távon ne csak megőrizhesse értékeit, megóvhassa kis közösségeit, hanem méltó helyet foglaljon el a Főváros kulturális térképén.

Jegyvásárlás

Legolvasottabb

Könyv

„Anyámnak meg kellett ígérnie, hogy nem bánik velem csodagyerekként” – olvasson bele Arthur Rubinstein memoárjába

Június 11-én jelent meg az Európa Kiadó gondozásában Arthur Rubinstein Ifjúi éveim című memoárja, amelyben a művész életének a legmélyére leshetünk be, mintha csak társunk volna. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Klasszikus

Vivalditól a Coldplayig – Sturcz Quartet a Benczúr Kertben

A nyári esték varázslatos hangulatával és páratlan ízeivel várja a közönséget június 23-án a Benczúr Ház kertjében a Music & Wine, azaz Zene és bor című rendezvény.
Klasszikus

Vezető karnagyot keres a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Művészeti Együttesei (MRME) nyílt pályázatot hirdetett a Magyar Rádió Énekkara vezető karnagyi pozíciójának betöltésére. A jelentkezés határideje július 30. 
Klasszikus

Jótékonysági koncerttel segítik a székelyföldi árvízkárosultakat

Június 22-én, vasárnap 16 órától Budapesten, a Kálvin téri református templomban jótékonysági koncertet hallhat a közönség. Az eseményre a belépés díjtalan, a helyszíni adományok teljes összegé a székelyföldi árvízkárosultak megsegítésére ajánlják fel.
Színház

Évadot zárt a Budaörsi Latinovits Színház

Több mint 31 ezren voltak kíváncsiak a Budaörsi Latinovits Színház előadásaira. Berzsenyi Bellaagh Ádám az évadzárón elmondta, a színház rendkívül sikeres szezont tudhat maga mögött.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Évadot zárt a Budaörsi Latinovits Színház

Több mint 31 ezren voltak kíváncsiak a Budaörsi Latinovits Színház előadásaira. Berzsenyi Bellaagh Ádám az évadzárón elmondta, a színház rendkívül sikeres szezont tudhat maga mögött.
Színház hír

Rekord látogatottsággal zárta évadát a Budapest Bábszínház

Sikeres jubileumi évadot zárt a Budapest Bábszínház. Új díjat alapítottak, melyet először a 60 éve a teátrumban dolgozó Blasek Gyöngyi vehetett át. Jövő tavasszal rendeznék meg a II. Abstract Budapesti Nemzetközi Kortárs Bábfesztivált. A Kolibriből távozó Csernák Norbert a társulathoz szerződik.
Színház hír

Herczeg T. Tamás a békéscsabai színház új igazgatója

A hírt a békéscsabai Jókai Színház osztotta meg közönségével. Seregi Zoltán két ciklust, azaz tíz évet töltött a vidéki teátrum igazgatói székében, nem kívánt újrázni. A pozícióra egyetlen pályázat érkezett, Herczeg T. Tamásé, melyet Békéscsaba város közgyűlése elfogadott.
Színház hír

Csuja Imre nem vállal új szerepeket – évadot zárt az Örkény Színház

Június 17-én tartotta évadzáró társulati gyűlését az Örkény István Színház. A jövő évadban Dohy Balázs, Polgár Csaba és Gálhidy Sára is rendez, felújított formában tér vissza a 33 változat Haydn-koponyára.
Színház hír

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.