Színház

Orgon István megvédése

2015.02.06. 06:58
Ajánlom
Vannak olyan esetek, amikor a rendező az előadás utolsó jelenetéig titkolja, hogy voltaképp mit akar a darabtól, amelyet színre vitt. Nem udvarias dolog ez a nézőkkel szemben, néha nem is kifizetődő, de lehetnek a rendezőnek előbbrevaló szempontjai. (Ő tudja.) KRITIKA

Az nem állítható, hogy Bagossy László az Örkény színházi Tartuffe-fel órákig untatná a közönséget, mielőtt kibökné, hogy mely ponton talál csatlakozást a hányatott születésű, több száz éves komédiához. Eleinte kifejezetten a váltások erejére és a meglepetésünkre látszik utazni a bemutató. Az első képben elegáns, modern, fehér nappalit látunk, amelyben Tartuffe családja szétszórva, némán üldögél. Csuja Imre szemüveges, kardigános értelmiségi Cléante, akinek pocakján mindig kimarad egy inggomb a gombolásból. Kókai Tünde a mobiltelefonjába bújó, a díványon lustán bevackolt Mariane. Dóra Béla egyhelyben is izgága természetű Damis. Pálya Pompónia unottan nőies Elmira, aki a cselekmény során jószerével állandóan neglizsét és kipolcolt melleket visel (jelmeztervező: Ignjatovic Kristina). Ott van még Kerekes Éva inkább házhoz, mint személyzethez tartozó Dorine-ja is, s az egész társaság várakozik, nem beszél. Azután kinyílik a jobboldalon az elhúzható szárnyasajtó, és előpöfög egy sokszoknyás, fejkendős parasztasszony, akire igazán nem számítottunk ebben a környezetben. Ő Pernelle-né, a családfő édesanyja, aki Pityunak nevezi Orgont, s fékezhetetlen leteremtő szólamát Pogány Judit adja elő energikusan, jelzésszerű tájszólással és viccesen.

A viccesség a Molière-szöveget szabadon lefordító Parti Nagy Lajos hivatala, aki 2006-ban készített új magyar Tartuffe-öt, amely a Nemzeti Színház Alföldi Róbert rendezte produkciójában debütált. Azóta az író bizonyára tovább dolgozott a textuson, növelve a szabadságot és a viccességet. Így lett például a "Tartuffe az egy etalon"-ból "etalion", vagy a "több pasit fogott, mint templomkilincset"-ből "több faszit fogott, mint templomkilincset", vagy "Sarja? Be ne tojjak!"-ból "Sarja? Be ne sarjak." Mint tudjuk, Parti Nagy Lajosnál a színdarabok szereplői úgy beszélnek, mint a cserfes gyerekek vagy a (kép)zavarosan szofisztikált felnőttek: összehordanak hetet-havat, kevernek szólásokat, rosszul használják a kifejezéseket. Ebben szinte mind hasonlítanak egymásra: hozzávetőleg ugyanolyan humoros tévesztések hagyják el az ajkukat, legyenek bár falusi nénik, városi vagányok vagy államhivatalnokok.

Az Örkény Színház előadása nagymértékben erre a szövegre épít, ebből húz fel pörgős, szórakoztató, felszínesnek ható első részt. Ebben a játékmódban egyébként Kerekes Éva a legsikeresebb. Ő képes úgy adni elő a szöveget, hogy minden szava magától értetődően, a spontaneitás hatását keltve, természetesen értelmezve jut be a közönség fülébe. A többiek többet akarnak: megerősítve rajzolni fel azt a vonást, amellyel a figura jellemzését kívánják abszolválni. Ennek értelmében Nagy Zsolt például olyan tenyérbemászó, durva, pimasz, erőszakos, macsó Tartuffe-öt játszik, hogy egy pillanatig sem hagy kétséget hőse emberi minősége felől. Ebből az izmos, meztelen felsőtestű férfiből előbb nézünk ki garázdaságot, mint felsőbb körökben sikerrel űzött szélhámosságot. (Zárójelben megjegyzem: a híres szerepelődöt, Major Tamást is elmarasztalták kritikák azért, mert Tartuffe-jéről lerítt a gonoszság. Ő sem próbált elhitetni az alakításában semmi jót a figuráról. Nem mutatott képet.)

Ez a szerepfelfogás szép, nagyszabású, lehetetlen feladat elé állítja az Orgont megformáló Znamenák Istvánt. Hatalomközeli stróman, esetleg politikus lehet ő. Elegáns öltönyben viszi a boltot, s rendkívül nagy hatással van rá az érdekmentes(nek látszó) elviség, meggyőződés, tiszta hit. Vagy ki tudja. Ahogy izgatottan üldögélve, ölében két jegygyűrűvel várja Tartuffe érkezését, miközben a feleségére ügyet sem vet, lehetséges, hogy megbabonázta őt a rend ígéretével ez a kemény férfi. Miközben Tartuffe-nek még az Adidas-melegítős szolgája (Jéger Zsombor) is oly nyeglén jár ki a szobájukból a konyhába egy tál nassolnivalóért, mint akinek eleve előjogai vannak. Az ember megpróbál elhinni valamit ebből az orgoni bódulatból, s ha sikerül neki, az kizárólag annak köszönhető, hogy Znamenák István szemei gyermeki módon tudnak csillogni, az arca pedig úgy fénylik fel néha, mint egy szépen megtörölgetett alma vagy egy szidolozott kilincs. Különben is helyes ember ez az Orgon: ráérő idejében kislányával sárkányt röptet a nappaliban.

Az Örkény előadása ott vált váratlanul komolyra, amikor Orgon megfogja a Tartuffe-öt bevádoló Elmirát. Tudniillik hogy a férj azért nem hisz barátja vétkességében, mert az asszony maga mondta semmiségnek a történteket. Tehát Elmira - aki tökéletesen átlát Tartuffe-ön, és ezt Pálya Pompónia egyrészt bölcs visszafogottsággal, másrészt leplezhetetlen röhögéssel érzékelteti az első kettősükben - kénytelen belefogni a bizonyítási eljárásba. Kicsit csábítgatni kívánja Tartuffe-öt, épp csak hogy meggyőzze az asztal alatt hallgatózó férjét a pártfogoltja szándékairól. Előkészül hozzá: meghitt fészket varázsol Bagossy Levente hűvös forgószínpadára: hangulatvilágítást kapcsol be, zenét, lobogó tüzű kandallót a nagyméretű tévéképernyőre. (Engem meglepett, amikor nemrég találkoztam vele, de valóban létezik ilyen tévécsatorna, amelyen télen kandallótüzet közvetítenek.) Csakhogy evvel a Tartuffe-fel nem lehet ártalmatlanul flörtölni. A jelenet eldurvul, és tettlegességbe, nemi erőszakba torkollik. Orgon talán megfagyott az asztal alatt, s fel kell lehelnie magát, mielőtt közbelép.

A darab utolsó felvonása - amelyet az eddigi Parti Nagy-fordításból nem ismerhettünk, mert Alföldi rendezése mellőzte az ismert véget a királyi keggyel -, meglepő fordulatot és kortársi üzenetet hoz. Ha az ember alaposabban belegondol, akkor a befejezés ugyan dramaturgiai problémákat vet fel, de nyilván nem nagyon kell belegondolni. Miért a miértek. Bagossy László - aki egyszer már rendezett egy egészen más Tartuffe-öt Nyíregyházán - vagy túl sokat bíz ránk, vagy el van ez nagyolva kicsit. A produkció szükségszerűségének bizonyossága hiányzik az előadásból.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

85 évesen is filmet forgat Sophia Loren

Születésnapját ünnepli az olasz film egyik legnagyobb sztárja, akit szókimondó, határozott nőként ismerünk a filmvásznon. Sophia Loren hatvanéves karrierje mögött egy fegyelmezett, tudatos nő áll.
Klasszikus

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Vizuál

Mi minden nem lett Mészáros Márta?

88. születésnapját ünnepli szeptember 19-én Mészáros Márta, a női sorsok bemutatója, a magyar és az egyetemes filmtörténet meghatározó alakja. Tiszteletére fotókiállítás nyílt a Filmes Házban, ahol meghitt születésnapi köszöntésen találkoztunk vele.
Jazz/World

"Nem élhetünk a természettől elszigetelten" - Interjú a máltai Tribali zenekarral

Hatalmas népszerűségnek örvend itthon a pszichedelikus cross-over örömzenét játszó Tribali zenekar, akik legközelebb szeptember 28-án lépnek fel a Dürer Kertben. A zenekar alapítótagja, a didgeridoo-n és dorombon is játszó énekes, Nik x Conti válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Tematikus sétaútvonalaink a Színházak Éjszakájára

Szubjektív ajánlónkban a játékosságot kerestük. Harmincnégy színház programjai közül választottunk ki néhányat, a színészmesterség foglalkozásoktól a nyilvános próbákon és improvizációs játékokon át a kulisszajárásokig.
Színház magazin

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Színház hír

Magyar előadás lett a legjobb egy fehéroroszországi fesztiválon

A Váci Dunakanyar Színház és a Bartók Kamaraszínház közös Ványa bácsi produkciója nyerte a fődíjat a breszti 24. Belaja Vezsa Nemzetközi Színházi Fesztiválon.
Színház gyász

Elhunyt Ababi Csilla, a nagyváradi teátrum fiatal színésznője

A nagyváradi Szigligeti Színház 36 éves színésznője méltósággal és különleges erővel viselt, hosszan tartó, súlyos betegség után hunyt el szeptember 16-án. FRISSÍTVE!
Színház hír

Bezárja tanodáját Gór Nagy Mária

Nem talált elég tehetséges diákokat, így már csak a kifutó évfolyamokat tanítja a róla elnevezett intézményben a színésznő.