Színház

Örkény Színház: Tíz, száz

2012.07.20. 08:35
Ajánlom
Tízéves jubileum és "tízszeres" ünnep - Örkény-centenárium -, megbízható színvonal, jellegzetes kínálati rétegzettség és halvány útkeresés, új társulati tagok, nagy színészi feladatok és szakmai bevezettetés, közéleti érdeklődés és a színház mint lételem. Avagy mi történt a Madách téren 2011/2012-ben?

Amikor az Örkény Színház tízéves lett, nyilván eszébe sem jutott ünnepelni, hanem örült, hogy átvészelte a csapásokat. (Bár Örkény István nevét csak 2004-ben vette fel az addigi "kis Madách", a 2001. szeptemberi Mi újság, múlt század?-bemutatótól tekinthetjük a Mácsai Pál által létrehozott és vezetett társulatot Örkény Színháznak.) A megelőző évadot ugyanis balsors sújtotta. Még ki sem heverték Végvári Tamás elvesztését, kivált a társulatból Széles László, Csuja Imre megbetegedett, nem jutott el a bemutatóig a Tóték, elmaradtak a tavaszra tervezett testőrök. Viszont jött szinte beugró jelleggel a minden szempontból sikeresnek bizonyult János király.

A 2011/12-es szezonra a tízéves jubileum mellett "tízszeres" ünnep is jutott: a társulat névadójának és kedves szerzőjének centenáriuma. Örkény István születésének századik évfordulóját igen bőséges termést hozó drámapályázattal tette (remélhetőleg) emlékezetessé a színház, valamint könnyed eleganciával adta elő a Nézzünk bizakodva a jövőbe! című, idevágó estjét több helyütt, több alkalommal. Mindazonáltal egy színház szezonjának minéműségét a bemutatók adják, ezekből az Örkény István Színház hatot tartott 2011-12-ben. Ötnek a színpad volt a helyszíne, egynek pedig a két ruhatár közé eső előcsarnokrész, amelyet a stúdiószínházzal sajnálatosan nem rendelkező teátrum immár nem először használt afféle stúdiószínházi térként. A produkciókat öt bejáratott, sajátnak vagy már-már sajátnak, legalábbis Örkény-közelinek mondható rendező jegyezte: Mácsai Pál, Zsótér Sándor, Ascher Tamás és Bagossy László. (Mácsai ezúttal két darabot vitt színre.) A hatodik bemutatót a rendezőként debütáló dramaturg, Gáspár Ildikó hozta létre, ami arra utal, hogy a színház teret ad belső fejlődésnek, szívesen próbálja ki ígéretes embereit újabb szerepkörben az igazgató. Ezt jelzi az is, hogy a legközelebbi bemutatót az Örkény vezető fiatal színésze, Polgár Csaba rendezi. Vele Mácsai Pál aligha vállal túl nagy kockázatot - legalábbis kívánni sem lehetne nagyszerűbb referenciát, mint a Polgár Csaba által rendezett, tavalyelőtti HOPPart-produkció, a Korijolánusz.

A 2011/12-es évadot megbízható színvonal, jellegzetes kínálati rétegzettség és halvány útkeresés jellemezte a Madách téren. Több klasszikust adtak, mint modernet, és igyekeztek széles közönségréteg előtt nyitni kaput. Arthur Miller Pillantás a hídról című drámája minden bizonnyal más korú és érdeklődésű nézőket vonzott, mint például a Két néni, ha megindul vagy Jelinek Nóra feldolgozása, a türelmesen hosszú című Mi történt, miután Nóra elhagyta a férjét, avagy a társaságok támaszai. A Nórán és a Tarelkin halálán (amely Tarelkin halála élete címverzióval szerepel a programban) átsejlett az Örkény Színház közéleti érdeklődése, de ez nem aktuálpolitikai reakciókban nyilvánul meg, hanem inkább közérzet-közvetítésben. A Peer Gynt és A vihar előadásában pedig a színház mint közeg, egyben leleplezendő csalás, mindösszesen mint lételem jelent meg. (Karakteresen, díszletileg is magára a működő színpadra csupaszítva.) A színház elénk tárható mechanizmusként vissza-visszatérően felbukkan az Örkény Színház előadásaiban.

Az őszi első bemutatóra, a Pillantás a hídról-ra már tavasszal készült a társulat, s a kritika változatos elismeréssel fogadta a produkciót. Akadt, aki úgy találta, hogy Mácsai Pálnak sikerült az avíttas drámából működőképes görög sorstragédiát faragni a színpadon, más pedig meglepően aktuálisnak találta a bevándorlás problematikáját és a tabuként kezelt homoszexualitást is érintő darabot. A legvalószínűbbnek az tűnik, hogy Mácsai Pál igazgatóként - valamint harsány avantgardizmussal nem vádolható rendezőként - színészkarbantartó és nézőbarát előadás kívánt létrehozni az Izsák Lili tervezte markáns színpadi térben. Erőteljes és sallangtalan színészi összmunkát láthattunk. Pazar zavarban ült Carbonéék ülőgarnitúrján a családi társaság: Debreczeny Csaba, Polgár Csaba, Csuja Imre, Für Anikó és Törőcsik Franciska. Barna rózsák rémlenek a textileken, s mintha ezekre rímeltek volna a Két néni, ha megindul virágos függönyei is. Ez utóbbi produkcióban Pierre Notte darabja kapcsán a lehető legrokonszenvesebb színészi bevezetés történt: Takács Nóra Diána mintegy kézen fogta a főiskolás bábszínésznövendéket, Bohoczki Sárát és megindult vele a pályán. Polgár Csaba nyújtott hozzá könnyed, franciás, zenés partneri segédletet. Az előadást az egyik kritika blődlinek titulálta, a másik önfeledt játékot eredményező bátor rendezésnek, amely frissnek hat az Örkény repertoárjában.

A harmadik évad eleji premier a Tarelkin halála volt, amelynek mottója lehetne a díszlet hivatali épületének falán a leesett betűk után megmaradt, könnyen félreolvasható FÉLEM LE felirat. Alekszandr Szuhovo-Kobilin darabjából erősen elrajzolt, groteszk, sötét szatíra lett Mácsai Pál rendezésében, Debreczeny Csaba taszító remeklésével a címszerepben. Itt szerezte meg első pesti babérjait Vajda Milán - abban a szerepben, amelyet történetesen az édesapja játszott a darab kaposvári ősbemutatóján -, valamint mutatta folyamatosan jó formáját a másik társulati újonc, Epres Attila. A januári Mi történt Nórával...-bemutató az évad talán legnagyobb Örkény színházi vállalása, amely egyrészt a magyar színház Elfriede Jelinekkel szembeni adósságából törlesztett valamennyit, másrészt Kerekes Évát juttatta Zsótér Sándor által az Arturo Ui címszerepéhez foghatóan nagyszabású színészi feladathoz. Ebben az értelemben bizonyára be is váltotta a hozzá fűzött reményeket a bemutató. Kerekes Éva zöld pamutruhás nőalakja az évad egyik emblematikus képe. A produkció kínálta intellektuális kaland némiképp nyomasztó lenyomata és emlékezete (számomra) abban a csoportképben őrződött meg, amely A varrólányok Hitler beszédét hallgatják című Lakner László-festményt idézi.

Ascher Tamás Peer Gynt-rendezését különböző kritikák nevezték mesteri és szívbemarkoló ujjgyakorlatnak, illetve szikár, karcos, érzelgősségmentes, racionalizált történetáradatnak, csekély díszletben nagy játéknak, natúr színháznak, nagy lélegzetű estének, valamint (némi meglepetésére, e sorok szerzője) nem rövid szakaszokon át hervasztóan unalmasnak is. Tiszta, világos Peer-előadás. A fekete színen a fehér hóesés képe - ez maradt meg bennem hosszabb távon, valamint Polgár Csaba színészi heve, energiája, Kerekes Éva virgonc anyai szeretete és Szandtner Anna madonna-Solvejgjének békés, magányos, hites szerelme. Az évadot záró A vihar méltó befejezése volt a szezonnak. Egyrészt kiváló teljesítményre adott módot a Prosperót játszó Gálffi Lászlónak, így ő is - akárcsak Csuja Imre, Debreczeny Csaba vagy Polgár Csaba - megkapta az idei nagy falatját, másrészt nagy közönségsikert aratott.

A színésznőkre idén mintha kevesebb fény hullott volna. Hámori Gabriella hiánya bizonyára befolyásolja a jelen időszak darabválasztásait, miközben Szandtner Anna ideális szerepkörét mintha még mindig keresgélnék a társulatban. A gyakorlatos Törőcsik Franciskát nyilván óvatosan kell terhelni, fokozatosan építeni. A karakterszínésznők közül Takács Nóra Diána felfejlődése látványos, ugyanakkor Für Anikónak idén talán nem jutott arányosan jelentős feladat. Jövőre a társulat a friss diplomás Ficza Istvánnal bővül, aki egyetemi évei alatt már hézagtalanul beékelődött a színészcsapatba.

Bagossy László A viharja egyébként a színházról szól. Arról, hogy van ez a csoda, legyen, és lesz is, akárhogy is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.
Színház szavazás

Döntsön a Kaszás Attila-díj sorsáról!

Az idei jelöltek: Farkas Ignác, Nagy Csongor Zsolt és Varga Klári. A közönség augusztus 24-én éjfélig szavazhat a három színművészre.
Színház fesztivál

Csak érzed, hogy jó, és itt a helyed – Megérkezett az idei Katlan-himnusz

Immár tizenegyedik alkalommal rúghatjuk le a cipőnket és adhatjuk át magunkat a változatos, emberarcú és nyitott Ördögkatlan Fesztiválnak július 31. és augusztus 4. között.