Színház

Országimázs - 2. nap a Szigeten

2008.08.15. 00:00
Ajánlom
Írónők, bambuszrudak, sár és cunami. Ez a második nap mérlege. Délután fél ötkor kellemes tobzódás a Filatorigát és a Bejárat között. Még mindig vannak eladó hetijegyek, de már olcsóbbak. Van, aki pénzt gyűjt, hogy a barátnője is bejuthasson. Tegnap kaptunk ajándék-rágót. Ma semmit. Tegnap nem voltak kíváncsiak a táskám tartalmára. Ma igen. - KÉPES BESZÁMOLÓ A SZIGET FESZTIVÁLRÓL

Írónőkkel kezdem a napot. Az Octopus Nagysátorban a Szépírók Társasága vendége Esze Dóra, Karafiáth Orsolya és Nagy Ildikó Noémi. A moderátor Bódis Kriszta. Kiss Judit Ágnes csak a programban szerepelt, élőben nem. Csak annyit tudtunk meg, hogy valahol valami esőnapja van… Ez a mai dolog nem azért érdekes, mert írónők vannak itt (az utóbbi egy-két évben igen dicséretes módon szökkent szárba a női irodalom ismertsége és elismertsége hazánkban), hanem azért, mert zenélnek is. Naná, hogy ezt nem hagyom ki! A végén persze egy kicsit csalódottan távozom. Mert jó, jó, hogy Nagy Ildikó Noémi hegedű-szakot végzett, és hogy Esze Dóra megbirkózott az irgalmatlan nehéz Vivaldi áriákkal, de ezeken kívül nagyon keveset tudok meg róluk.

 

Karafiáth Orsolya
 
 

Esze Dóra
 

Két-háromperces beszélgetések vannak, hosszú zenei betétek, rövid felolvasások. Mindenki szigorúan egyszer. Kár. Nagy Ildikó Noémiről azért kiderül, hogy szinte inkább az angol az anyanyelve. Mégis magyarul kezdett írni, most készül az első kötete. Karafiáth Orsolya már rutinosan beszél, a tőle megszokott, "kicsit sok, de jó fej"-stílusban. Ő nem zenél, bár van egy zenekara, de nem ajánlja senkinek, hogy itt most elkezdjen énekelni. Esze Dóra épp csak felolvas a végén: nem mer sokat beszélni, az áriák miatt. És már pikk-pakk, vége is. Kiragadott regényrészletek; mire belehelyezkednék, már becsukódik a könyv. Karafiáth Orsolya kezében A Maffia-klub, Esze Dóráéban az Alex és Alex a föld körül.

 

Nagy Ildikó Noémi
 

A sátor előtt a megszokott anagrammás pad. A hölgy civilben fordító. Szűkszavú, ám két kezének nyolc ujja (mert kettővel megállás nélkül cigarettázik) beláthatatlan sebességgel pörgeti a scrabble-ből nyert betűzsetonokat. Már rááll a szeme. A nevemből pillanatok alatt tíz anagrammát gyárt, némelyik határeset, de elfogadható. Ha egyszer Kós Z. Frici néven ír valaki, az én leszek!

Megint megnézem Georg Trabert. A mostani produkció jóval rövidebb. Szép kis nézősereg gyűlt össze. 12 darab bambuszrudat állít fel úgy, hogy csak egy piros szalag és a saját súlyuk tartja őket. Majd egyenként bontja le, preparált ruháján átdugva a rudakat. A végén már alig tud menni, mozgása mint Darth Vader, kinézete leginkább egy harcoséhoz hasonlít, akit több nyíllal átlőttek. Lehet, hogy úgyis érzi magát. A végén kibújik a ruhájából. Most az otthagyott, levetett holmi tartja össze a rudakat. Mintha valaki fogná föntről, pedig csak tiszta fizika az egész!

 

Az első lépés
 
 

Az utolsó előtti mozzanat
 

A MOME Sátorban "kunsztprojekt" folyik. Az egyik szervező hívja így. A lényeg, hogy két ismeretlen ember üljön le egymás mellé egy kamerával szemben. Üldögéljenek egy darabig, aztán úgyis váltják őket. Az egész felvett anyagot este levetítik a bezárt sátor oldalára. Elfogadás, megismerés, együttélés, béke, kultúrák, barátság, előítélet...

 

Vicces fiúk
 

Benézek a Nagyszínpad melletti Szeparéba, ha már olyan karszalagot kaptam, ami erre feljogosít. Ez az ún. VIP részleg. Jamiroquai tartja extázisban a közönséget a szomszédban. Nagyobb a pörgés, mint bárhol máshol. Főhajtás a pultosok előtt! Sok nagy arc és kis arc üldögél. Itt pihennek meg a stábok is. Azt érzem, hogy azt kellene érezzem, kiválasztott vagyok, mert itt lehetek. Ez van a levegőben. Nem jó érzés. Mégis maradok egy picit, legalább van rendes asztal és szék, adnak jeget, van víz, szappan, villany és wc-papír.

Igyekszem a Színház- és Táncsátorba. Megszokott dolog, hogy az éjféli előadásokra már kicsivel 11 után oda kell állni, ha jó helyet akar az ember. Most is. A Szabadtéri színpadon épp Lajkó Félix muzsikál, idehallatszik a tömeg sikítozása. De nem merek elmenni, nem szeretném, hogy elsodorjon a tömeg és a népharag. Ezért megnézhetem a Filter Performance előadását: minden nap nyomják, 15 percben a két előadás előtt. Az eleje kísértetiesen hasonlít a tavalyihoz: a sátor tetején mászkálnak emberek furcsa ruhákban, amiből senki nem ért semmit. Most azonban lejönnek közénk, folyamatos hátrálásra kényszerítve minket, ha nem akarunk bokán rúgottak vagy székkel eltaláltak, esetleg liszttel beszórtak lenni. Majd utat vágnak a tömegben, egy lány a földön maga után húzza a másikat, és beledöngöli a gondosan előkészített és folyamatosan locsolgatott, gőzölgő sártengerbe. Ebből mi is kapunk. Óriási a sikerük, véleményem szerint csak azért, mert bevállalták, hogy a végére mindhárman úgy néztek ki, mint a háborús menekültek talpig sárban. A várakozók szerint ez "királyság".

 

Sár Filter-módra
 

Benyomulunk a sátorba – ezt menésnek, sétálásnak, andalgásnak, szállingózásnak nem nevezném – a Holland Cunami című előadásra. Ezt már több helyen is játszották, a bemutatója a LOW Fesztiválon volt a Keletiben. Ez az áldoku ugyanis arról szól, hogy vajon mi történne, ha egyszer csak, a cunami veszélye miatt evakuálnák egész Hollandiát, és mindenki ideköltözne Magyarországra. Bejátszanak holland és magyar véleményeket, nálunk élő hollandokét, kint élt magyarokét. Beszélgetnek a közönséggel. Közben holland nyelvleckét, sajtot, sütit és pálinkát kapunk. Az ötlet Ardai Petrától és Luc van Loo-tól származik. Petra sokáig élt Hollandiában, Luc nálunk él. Házasok. Az általuk alapított SPACE színház máshogy közelít mindenhez. Kritikus kérdéseket, tabukat boncolgat. A nézők véleményéből dolgozik. Nem színház, de mégis az. Érdekes szembesítés. Mert röhögünk, hogy a hollandok mit gondolnak rólunk, meg nevetve bólogatunk, és megtapsoljuk Hajós Andrást, aki projektoron kivetítve tájékoztatja a magyarokat a projektről, beszédébe beleszőve néhány politikai és társadalmi fricskát. De tudjuk, hogy igaza van.

 

Nyelvlecke a pályaudvaron
 
 

Ardai Petra
 
 

Luc van Loo
 

Hazafelé a Sziget buszt választom. 350-ért hazavisz. Még benyomnak három embert, a sofőr nyomja a csengőt, mert nem lehet becsukni az ajtót. Mindenki kétdimenziósra próbálja magát összehúzni. Egy holland srác a vezető mellett véletlenül leborítja a kuka tetejét. A sofőr ráordít: vigyázzá’ má’! Cunami és országimázs hajnali fél háromkor.

(A szerző fotói)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Új pályázatot írnak ki az Operaház főigazgatói tisztségére

A Kulturális és Innovációs Minisztérium csütörtökön tette közzé, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói tisztségére kiírt előző pályázat érvénytelenül zárult, ezért új pályázatot írnak ki.
Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Keller András, Hager Ritta és Gálffi László is

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. Mások mellett elismerésben részesült Dobai Péter költő, író, dramaturg és a Bartók Rádió is.
Színház

A színház kritizál, a művész lázad – Beszélgetés Peller Károllyal a Latabárné fia kapcsán

Latabár Kálmán születésének százhuszadik, színpadra lépésének századik évfordulójak a tiszteletére rendhagyó monodrámával állt elő a Spinoza Színház. Peller Károly 39 év eseményeit eleveníti meg hét jelenetben: egyszemélyes színházat varázsol a Spinoza picinyke színpadára, és társrendezőként is jegyzi A Latabárné fiát.
Zenés színház

Mikor derül ki a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázatának eredménye?

Augusztus 8-án írta ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium a Magyar Állami Operaház 2023. február 15-étől kezdődő ciklusára vonatkozó főigazgatói pályázatot, ám annak eredményét még mindig nem hozták nyilvánosságra.
Könyv

Írók és költők is kiállnak a tiltakozó tanárok mellett

Számos író, költő, irodalmár csatlakozott már ahhoz a petícióhoz, amit Erdős Virág indított a tiltakozó tanárok és diákok mellett. Az aláírók között szerepel Závada Pál, Kiss Judit Ágnes, Schein Gábor és Berg Judit is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Gellért-hegyi rémálmok – kritika Az Imádkozó című előadásról

Radioaktív jövőben hasadnak a sorsok Pintér Béla huszonkilencedik, legújabb előadásában. Maguk a szereplők húzzák a talpalávalót a nihil komédiájához. Megnyugtató, hogy ez csak egy rémálom, és még felébredünk.  
Színház hír

Márkó Eszter rendező kapta a Gyulai Várszínház nívódíját

A Tündöklő Jeromos rendezéséért odaítélt elismerést Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatója és Gyula polgármestere, dr. Görgényi Ernő adta át a Nemzeti Színházban, a november 30-i előadás után.
Színház ajánló

Mai figurákkal tart tükröt elénk Brasch Bence első rendezése az Átriumban

Az idén 10 éves Átrium szeptemberben mutatta be a Bálna című darabot, mely Ágoston Katalin, Debreczeny Csaba, Kovács Máté, Szinetár Dóra, Tornyi Ildikó és Sas Zoltán egyetemi hallgató szereplésével látható a Margit körúti teátrumban.
Színház interjú

A színház kritizál, a művész lázad – Beszélgetés Peller Károllyal a Latabárné fia kapcsán

Latabár Kálmán születésének százhuszadik, színpadra lépésének századik évfordulójak a tiszteletére rendhagyó monodrámával állt elő a Spinoza Színház. Peller Károly 39 év eseményeit eleveníti meg hét jelenetben: egyszemélyes színházat varázsol a Spinoza picinyke színpadára, és társrendezőként is jegyzi A Latabárné fiát.
Színház ajánló

Deficit – Csurka István darabja a Vigadóban

December 5-én, a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínpadán tekinthetjük meg a Zentai Magyar Kamaraszínpad vendégelőadását, a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Szilágyi Tibor rendezésében.