Színház

Országimázs - 2. nap a Szigeten

2008.08.15. 00:00
Ajánlom
Írónők, bambuszrudak, sár és cunami. Ez a második nap mérlege. Délután fél ötkor kellemes tobzódás a Filatorigát és a Bejárat között. Még mindig vannak eladó hetijegyek, de már olcsóbbak. Van, aki pénzt gyűjt, hogy a barátnője is bejuthasson. Tegnap kaptunk ajándék-rágót. Ma semmit. Tegnap nem voltak kíváncsiak a táskám tartalmára. Ma igen. - KÉPES BESZÁMOLÓ A SZIGET FESZTIVÁLRÓL

Írónőkkel kezdem a napot. Az Octopus Nagysátorban a Szépírók Társasága vendége Esze Dóra, Karafiáth Orsolya és Nagy Ildikó Noémi. A moderátor Bódis Kriszta. Kiss Judit Ágnes csak a programban szerepelt, élőben nem. Csak annyit tudtunk meg, hogy valahol valami esőnapja van… Ez a mai dolog nem azért érdekes, mert írónők vannak itt (az utóbbi egy-két évben igen dicséretes módon szökkent szárba a női irodalom ismertsége és elismertsége hazánkban), hanem azért, mert zenélnek is. Naná, hogy ezt nem hagyom ki! A végén persze egy kicsit csalódottan távozom. Mert jó, jó, hogy Nagy Ildikó Noémi hegedű-szakot végzett, és hogy Esze Dóra megbirkózott az irgalmatlan nehéz Vivaldi áriákkal, de ezeken kívül nagyon keveset tudok meg róluk.

 

Karafiáth Orsolya
 
 

Esze Dóra
 

Két-háromperces beszélgetések vannak, hosszú zenei betétek, rövid felolvasások. Mindenki szigorúan egyszer. Kár. Nagy Ildikó Noémiről azért kiderül, hogy szinte inkább az angol az anyanyelve. Mégis magyarul kezdett írni, most készül az első kötete. Karafiáth Orsolya már rutinosan beszél, a tőle megszokott, "kicsit sok, de jó fej"-stílusban. Ő nem zenél, bár van egy zenekara, de nem ajánlja senkinek, hogy itt most elkezdjen énekelni. Esze Dóra épp csak felolvas a végén: nem mer sokat beszélni, az áriák miatt. És már pikk-pakk, vége is. Kiragadott regényrészletek; mire belehelyezkednék, már becsukódik a könyv. Karafiáth Orsolya kezében A Maffia-klub, Esze Dóráéban az Alex és Alex a föld körül.

 

Nagy Ildikó Noémi
 

A sátor előtt a megszokott anagrammás pad. A hölgy civilben fordító. Szűkszavú, ám két kezének nyolc ujja (mert kettővel megállás nélkül cigarettázik) beláthatatlan sebességgel pörgeti a scrabble-ből nyert betűzsetonokat. Már rááll a szeme. A nevemből pillanatok alatt tíz anagrammát gyárt, némelyik határeset, de elfogadható. Ha egyszer Kós Z. Frici néven ír valaki, az én leszek!

Megint megnézem Georg Trabert. A mostani produkció jóval rövidebb. Szép kis nézősereg gyűlt össze. 12 darab bambuszrudat állít fel úgy, hogy csak egy piros szalag és a saját súlyuk tartja őket. Majd egyenként bontja le, preparált ruháján átdugva a rudakat. A végén már alig tud menni, mozgása mint Darth Vader, kinézete leginkább egy harcoséhoz hasonlít, akit több nyíllal átlőttek. Lehet, hogy úgyis érzi magát. A végén kibújik a ruhájából. Most az otthagyott, levetett holmi tartja össze a rudakat. Mintha valaki fogná föntről, pedig csak tiszta fizika az egész!

 

Az első lépés
 
 

Az utolsó előtti mozzanat
 

A MOME Sátorban "kunsztprojekt" folyik. Az egyik szervező hívja így. A lényeg, hogy két ismeretlen ember üljön le egymás mellé egy kamerával szemben. Üldögéljenek egy darabig, aztán úgyis váltják őket. Az egész felvett anyagot este levetítik a bezárt sátor oldalára. Elfogadás, megismerés, együttélés, béke, kultúrák, barátság, előítélet...

 

Vicces fiúk
 

Benézek a Nagyszínpad melletti Szeparéba, ha már olyan karszalagot kaptam, ami erre feljogosít. Ez az ún. VIP részleg. Jamiroquai tartja extázisban a közönséget a szomszédban. Nagyobb a pörgés, mint bárhol máshol. Főhajtás a pultosok előtt! Sok nagy arc és kis arc üldögél. Itt pihennek meg a stábok is. Azt érzem, hogy azt kellene érezzem, kiválasztott vagyok, mert itt lehetek. Ez van a levegőben. Nem jó érzés. Mégis maradok egy picit, legalább van rendes asztal és szék, adnak jeget, van víz, szappan, villany és wc-papír.

Igyekszem a Színház- és Táncsátorba. Megszokott dolog, hogy az éjféli előadásokra már kicsivel 11 után oda kell állni, ha jó helyet akar az ember. Most is. A Szabadtéri színpadon épp Lajkó Félix muzsikál, idehallatszik a tömeg sikítozása. De nem merek elmenni, nem szeretném, hogy elsodorjon a tömeg és a népharag. Ezért megnézhetem a Filter Performance előadását: minden nap nyomják, 15 percben a két előadás előtt. Az eleje kísértetiesen hasonlít a tavalyihoz: a sátor tetején mászkálnak emberek furcsa ruhákban, amiből senki nem ért semmit. Most azonban lejönnek közénk, folyamatos hátrálásra kényszerítve minket, ha nem akarunk bokán rúgottak vagy székkel eltaláltak, esetleg liszttel beszórtak lenni. Majd utat vágnak a tömegben, egy lány a földön maga után húzza a másikat, és beledöngöli a gondosan előkészített és folyamatosan locsolgatott, gőzölgő sártengerbe. Ebből mi is kapunk. Óriási a sikerük, véleményem szerint csak azért, mert bevállalták, hogy a végére mindhárman úgy néztek ki, mint a háborús menekültek talpig sárban. A várakozók szerint ez "királyság".

 

Sár Filter-módra
 

Benyomulunk a sátorba – ezt menésnek, sétálásnak, andalgásnak, szállingózásnak nem nevezném – a Holland Cunami című előadásra. Ezt már több helyen is játszották, a bemutatója a LOW Fesztiválon volt a Keletiben. Ez az áldoku ugyanis arról szól, hogy vajon mi történne, ha egyszer csak, a cunami veszélye miatt evakuálnák egész Hollandiát, és mindenki ideköltözne Magyarországra. Bejátszanak holland és magyar véleményeket, nálunk élő hollandokét, kint élt magyarokét. Beszélgetnek a közönséggel. Közben holland nyelvleckét, sajtot, sütit és pálinkát kapunk. Az ötlet Ardai Petrától és Luc van Loo-tól származik. Petra sokáig élt Hollandiában, Luc nálunk él. Házasok. Az általuk alapított SPACE színház máshogy közelít mindenhez. Kritikus kérdéseket, tabukat boncolgat. A nézők véleményéből dolgozik. Nem színház, de mégis az. Érdekes szembesítés. Mert röhögünk, hogy a hollandok mit gondolnak rólunk, meg nevetve bólogatunk, és megtapsoljuk Hajós Andrást, aki projektoron kivetítve tájékoztatja a magyarokat a projektről, beszédébe beleszőve néhány politikai és társadalmi fricskát. De tudjuk, hogy igaza van.

 

Nyelvlecke a pályaudvaron
 
 

Ardai Petra
 
 

Luc van Loo
 

Hazafelé a Sziget buszt választom. 350-ért hazavisz. Még benyomnak három embert, a sofőr nyomja a csengőt, mert nem lehet becsukni az ajtót. Mindenki kétdimenziósra próbálja magát összehúzni. Egy holland srác a vezető mellett véletlenül leborítja a kuka tetejét. A sofőr ráordít: vigyázzá’ má’! Cunami és országimázs hajnali fél háromkor.

(A szerző fotói)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Martha Argerich és Misa Majszkij a Zeneakadémián ad koncertet

A Cziffra György-emlékév egyik záróeseményeként Martha Argerich zongoraművész és Misa Majszkij csellóművész ad kamaraestet január 28-án a Zeneakadémián.
Klasszikus

Közösen megélt pillanatok a Müpa karácsonyi kisfilmjében – VIDEÓ

Idén is ünnepi videóval kedveskedik nézőinek a Müpa, ezzel mondva köszönetet a közönségnek a figyelemért és szeretetért. A kisfilmből kiderül, mennyire fontosak a meghitt pillanatok és közösen megélt élmények.
Klasszikus

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.
Plusz

Színpompás advent – Mit jelentenek a koszorú színei?

Bár a gyertyaláng ősidők óta a világ világosságának a szimbóluma, és az örökzöld koszorúk már a pogány korban is a fény és a tavasz iránti vágyakozást szimbolizálták, a kereszténység elterjedésével a fenyőgallyakból fonott adventi koszorúk vallásos jelentőséget kaptak.
Plusz

Sztárénekes és magyarországi bemutató a 2022-es Bartók Tavasz műsorán

Áprilisban immár másodjára rendezik meg a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programsorozatát, melynek huszonnégy izgalmas programját már a nagyközönség elé tárták.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.
Színház hír

Van remény – IX. Újszövetség Maraton a Vörösmarty Színházban

Idén – egy év kihagyás után – a székesfehérvári Vörösmarty Színház ismét megrendezte az adventi időszak immár hagyományosnak mondható kezdőeseményét, az Újszövetség Maratont. A négy evangéliumból gondosan összefésült szövegrészek olvasásával idézték meg a fehérváriak Jézus életét.
Színház hír

„Isten kegyelméből vagyok, ami vagyok” – kötet jelent meg Venczel Veráról

November 30-án, a budaörsi PostArtban mutatták be Siklós Endre kötetét, A színpad örök játékosát, amely a közelmúltban elhunyt Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész Venczel Vera életébe és munkásságába enged betekintést. A családias hangulatú könyvbemutatón tisztelői és pályatársai emlékeztek a színésznőre.
Színház gyász

A Farkasréti Temetőben helyezik végső nyugalomra Csűrös Karolát

Búcsúztatása december 7-én lesz a temető Makovecz ravatalozójában – tudatta a Madách Színház.
Színház videó

Mi vagyunk a világot tartó oszlopok - Megjelent a Baltazár Színház első adventi filmje

Milyen a világ, amiben élünk, és milyennek kellene lennie? E két kérdést tette fel a Baltazár Színház új előadása, A világot tartó oszlopok készítésekor. Az előadáshoz kisfilmeket is készített a társulat, amelyeket az adventi időszak négy vasárnapján mutatnak be.