Színház

Őze Áron: Az egyéni felelősség most közügy

Művészi szabadság
2020.03.25. 10:25
Ajánlom
A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház is online közvetítéseket tart a teátrum közösségi oldalán a vészhelyzet kihirdetése óta. Az igazgató, Őze Áron színművész-rendező interjúnkban arról is beszél, hogyan működnek virtuálisan, lehet-e készülni a következő évadra, és miként zajlik a családi élet akkor, amikor a privát térbe online bekerült a munkahely, az iskola és a közélet.
aronoiknik-101405.jpg

Őze Áron (Fotó/Forrás: Molnár Miklós)

Megijedtem.

Merthogy?

Feltételeztem, úgyis otthon van, gyorsabban kellene reagálnia a telefonhívásra, mégis nehezebben tudtam elérni, mint máskor. És most az aggodalom csap föl bennem rögtön.

Nincs baj, és köszönöm, hogy rákérdez. Egyébként pontosan ilyen vagyok én is, ha édesanyám a szomszédban nem veszi föl rögtön a telefont, idegesen sietek hozzá. Ami korábban is így volt, de ezekben a napokban sűrített ez a félelem, és vele a másik féltése. Másfelől attól, hogy itthon vagyunk, hogy mások is otthon vannak – legalábbis remélem, mert ez az egyéni felelősség most közügy –, még ugyanúgy folyamatos a munka, sőt sokkal intenzívebb.

Úgy, hogy zárva a színház?

Igen, szó szerint kulcsra. Senki nem mehet be, illetve olykor körbenéz egy ügyeletes munkatárs, aki lehetek én is. De a színház nem szűnik meg azzal, ha az épületére átmenetileg kényszerzár kerül. Minden nap egyeztetek a kollégákkal, beszélek a társulattal telefonon.

Mindenkinek felborult az élete, újra egyensúlyba kell hozni,

ezt mindenki másként intézni, és egy intézményvezetőnek ebben kell segítséget adni, ami jelenleg főként az, hogy legalább egzisztenciálisan biztonságban érezzék magukat a kollégák. A dunaújvárosi színházban két produkció szakadt félbe, két próbafolyamatot állított meg a vészhelyzet elrendelése. Babits Mihály Jónás könyvéből készült fizikai színházi előadást, illetve éppen a vesztegzár előtti napokban fogtunk bele Sipos Imre rendezésében az Utánképzés ittas vezetőknek című Háy János-darabba. Mindkettőnek kifizettük előre a próbadíjait és a teljes előlegeit. A napi egyeztetések pedig arról szólnak, hogyan tervezzük ezt az évadot, miként a következőt, és adjuk be a pályázatokat.

Lehet ilyen válságidőben egyáltalán tervezni?

Kell.

De tényleg hogyan, ha kicsit sem látszik a bizonytalanság vége, a zárlat feloldása?

Én sem azt mondom, hogy ez könnyű. Senkinek nem az. De kellenek tervek, a napok valamiféle rendszerbe navigálása, kicsi kapaszkodók a jövőhöz.

A kinti teljes bizonytalanságot muszáj oldanunk a csaknem biztosra való törekvéssel.

Máskülönben mentálisan dönt le minket ez az állapot, és akkor hiába mozoghatunk majd szabadon ismét, még nehezebb lesz a kiút. Valahogy én azt látom, a kisebb-nagyobb közösségek környékén ki-ki a maga módján igyekszik is a másiknak segíteni, tenni azért, hogy a helyzetből minél jobban kerüljünk ki, például akár megkérdezi a szomszéd, maszkban és kesztyűben, mit hozzon nekünk, ha vásárolni megy, és én is így teszek. Egyszerűen egy giganagyságú közös – önkéntes vagy kötelező – karanténban vagyunk a magunk érdekében, amelyben mindenki egyenlő, s ez talán mindannyiunkból kihozza az együttműködés, a másikra figyelés képességét. Milyen jó lenne ezt fenntartani akkor is, ha már elmúlt a vihar. Kizökkent a világ – rajtunk múlik, hogyan és milyenné állítjuk helyre.

grecso5-101335.jpg

Őze Áron és Grecsó Krisztián (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Nyilván nagyon kellenek életszerű mozzanatok ebben a szürreális helyzetben.

Abszolút. Gondoljon csak bele: napok alatt álltunk át egy másik üzemmódba. Az online világ lett a mi új valóságunk. Úgy, hogy ebben semmi gyakorlatunk nem volt. Engem voltaképpen lenyűgöz, ahogyan a pedagógusok online foglalkoznak elképesztő kreativitással a gyerekekkel. Kisfiunk másodikos, és délutánonként még online hegedűórákat is vesz. És játszik az osztálytársaival – online. Gimnazista nagyfiunk sem arra gondol, hogy ez egy hosszú laza időszak, próbál ugyanúgy tanulni, nyilván ő már pontosan érti: most az a kötelező, hogy otthon legyünk nyugodtan és biztonságban. Ebben az anyukájuk, a párom, Auksz Éva a legnagyobb segítség, ő alakítja ki a napi rendszert, fegyelmet tart, mikor van tanulás, mikor szabad foglalkozás, és hogy a közös idők mellett azért legyenek külön idők is.

aronolvas-101416.jpg

Őze Áron

Éva éppen a minap mondta, hogy „na jó, akkor kicsit elmegyek szabadságra”, aztán beült a másik szobába olvasni.

Kellenek ilyen „én-idők”, mivel a privát tér megszűnt, belekerült az iskola, a közélet, a munkahely – online.

Milyen otthon az ön „én-ideje”?

Itt-ott renoválom a családi házat. Festem a kerti lakot. És lett egy újabb kedvenc időtöltésem: azzal, hogy az Arcanum ingyenessé tette online folyóirattárát, olvasok régi színészinterjúkat. Így bukkantam rá édesapám, Őze Lajos vélhetően egyik utolsó interjújára. A Népszabadságnak adta. Azt mondja benne, idézem, előttem van: „Vágyaim? Elkövetkező életem olyan legyen, mint az elmúlt. Színházi munkámban lehet több a végtelenségig, „civil életemben” maradjon, ami van. Szeretnék még huszonöt évig az emberekre olyan hatással lenni, mint eleddig néha sikerült.” 1984 nyarán beszélt így. Néhány hónappal később már sajnos nem élt.

És ha lecseng a vihar, ön szerint rögtön kinyitnak a színházak?

Azt gondolom, hogy nem. A nézők is óvatosabbak lesznek, nem rohanják meg a színházakat, a félelem érzete hosszabban fog kitartani, mint ez a járványkrízis. Ami teljesen érthető. Mi mégis úgy kalkulálunk, hogy talán május végétől már játsszunk – most gyorsan lekopogom –, és

kitoljuk ezt az évadot, vagyis júniusban, júliusban, augusztusban is dolgozunk.

Ezt vállalják a színészek?

Igen, azt tartják normálisnak, hogy idén a nyári szünetet kihagyják. De azért is dolgozunk ugyanúgy nap mint nap – online –, hogy ha már lekerül a zár a színházakról, két hét alatt fel tudjuk venni a „repülési magasságot”, nem kell szinte a nulláról kezdeni a szervezést, az életet. Ebben már komoly támogatást kaptunk mi is a kulturális államtitkárságtól: a kultúra belekerült az első mentőcsomagba. Segítségre számíthatunk a várostól is. Dunaújváros idén 70 éves. Úgy határoztunk, a jövő évadban minden 70 év feletti nézőnk ingyenesen jöhet hozzánk, és ugyanígy Dunaújváros valamennyi egészségügyi dolgozója. Hálásak vagyunk nekik. Ősztől már nem csak virtuálisan.

A sorozat többi része ide kattintva érhető el!

Fejléckép: Őze Áron (fotó: Gordon Eszter)

Teljesen bezár a dunaújvárosi színház, csak online közvetítéseket tartanak

Kapcsolódó

Teljesen bezár a dunaújvárosi színház, csak online közvetítéseket tartanak

Az előzetes tervekkel ellentétben a Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza is úgy döntött, hogy a veszélyhelyzet feloldásáig teljesen bezár, próbákat sem tartanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Színház

Ősbemutatókkal és különlegességekkel készül új évadára a Thália

Augusztus 10-től teljes gőzzel zajlik a munka a Thália Színházban – ettől a naptól folytatódnak a Gyilkosság az Orient Expresszen című nagyszabású produkció próbái, és hamarosan elkezdődnek a felújítópróbák is.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Hallássérült nézőknek tart online bemutatót a Rózsavölgyi Szalon

A Rózsavölgyi Szalon Facebook oldalán szombaton 19.30-kor hallássérült nézők is követhetik a Tisztelt Hazudozó! című előadást Bödök Ilona jelnyelvi tolmácsolásában.
Színház ajánló

Kun László élete és koronázása az Aranybullánál

Augusztus 21-23. között az Aranybulla környéke is megtelik a színház különleges atmoszférájával, hiszen több mint háromszáz fős nézőtérrel ott épül fel a Koronázási Szertartásjáték színpada. Ezúttal IV. Kun László története elevenedik meg Szikora János rendezésében Sarádi Zsolttal, a Vörösmarty Színház új társulati tagjával a címszerepben.
Színház interjú

Látvány és katarzis - Interjú Fekete Annával

Fekete Anna tervezi a Hamis hang díszletét és jelmezeit. A francia kamaradarabot a Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkciós Iroda augusztus 22-én mutatja be Szentendrén.
Színház interjú

Mit is akarok, mikor lennék boldog? – Beszélgetés Béres Mártával

Különleges munkamódszer egy emberközpontú szláv rendezővel, színészi csapatmunka és saját monológ a regényből. Béres Márta is készül Kisvárdára, néhány nappal ezelőtt már az előadással álmodott. Az Újvidéki Színház Anna Karenina című előadásának címszereplőjével Oláh Zsolt beszélgetett.
Színház ajánló

Egy hét múlva kezdődik a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválja

2020. augusztus végén harminckettedszer rendezik meg a Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválját, Magyarország egyik legrégebbi és legnagyobb hagyományokkal bíró színházi seregszemléjét.