Színház

Őze Áron: Az egyéni felelősség most közügy

Művészi szabadság
2020.03.25. 10:25
Ajánlom
A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház is online közvetítéseket tart a teátrum közösségi oldalán a vészhelyzet kihirdetése óta. Az igazgató, Őze Áron színművész-rendező interjúnkban arról is beszél, hogyan működnek virtuálisan, lehet-e készülni a következő évadra, és miként zajlik a családi élet akkor, amikor a privát térbe online bekerült a munkahely, az iskola és a közélet.
aronoiknik-101405.jpg

Őze Áron (Fotó/Forrás: Molnár Miklós)

Megijedtem.

Merthogy?

Feltételeztem, úgyis otthon van, gyorsabban kellene reagálnia a telefonhívásra, mégis nehezebben tudtam elérni, mint máskor. És most az aggodalom csap föl bennem rögtön.

Nincs baj, és köszönöm, hogy rákérdez. Egyébként pontosan ilyen vagyok én is, ha édesanyám a szomszédban nem veszi föl rögtön a telefont, idegesen sietek hozzá. Ami korábban is így volt, de ezekben a napokban sűrített ez a félelem, és vele a másik féltése. Másfelől attól, hogy itthon vagyunk, hogy mások is otthon vannak – legalábbis remélem, mert ez az egyéni felelősség most közügy –, még ugyanúgy folyamatos a munka, sőt sokkal intenzívebb.

Úgy, hogy zárva a színház?

Igen, szó szerint kulcsra. Senki nem mehet be, illetve olykor körbenéz egy ügyeletes munkatárs, aki lehetek én is. De a színház nem szűnik meg azzal, ha az épületére átmenetileg kényszerzár kerül. Minden nap egyeztetek a kollégákkal, beszélek a társulattal telefonon.

Mindenkinek felborult az élete, újra egyensúlyba kell hozni,

ezt mindenki másként intézni, és egy intézményvezetőnek ebben kell segítséget adni, ami jelenleg főként az, hogy legalább egzisztenciálisan biztonságban érezzék magukat a kollégák. A dunaújvárosi színházban két produkció szakadt félbe, két próbafolyamatot állított meg a vészhelyzet elrendelése. Babits Mihály Jónás könyvéből készült fizikai színházi előadást, illetve éppen a vesztegzár előtti napokban fogtunk bele Sipos Imre rendezésében az Utánképzés ittas vezetőknek című Háy János-darabba. Mindkettőnek kifizettük előre a próbadíjait és a teljes előlegeit. A napi egyeztetések pedig arról szólnak, hogyan tervezzük ezt az évadot, miként a következőt, és adjuk be a pályázatokat.

Lehet ilyen válságidőben egyáltalán tervezni?

Kell.

De tényleg hogyan, ha kicsit sem látszik a bizonytalanság vége, a zárlat feloldása?

Én sem azt mondom, hogy ez könnyű. Senkinek nem az. De kellenek tervek, a napok valamiféle rendszerbe navigálása, kicsi kapaszkodók a jövőhöz.

A kinti teljes bizonytalanságot muszáj oldanunk a csaknem biztosra való törekvéssel.

Máskülönben mentálisan dönt le minket ez az állapot, és akkor hiába mozoghatunk majd szabadon ismét, még nehezebb lesz a kiút. Valahogy én azt látom, a kisebb-nagyobb közösségek környékén ki-ki a maga módján igyekszik is a másiknak segíteni, tenni azért, hogy a helyzetből minél jobban kerüljünk ki, például akár megkérdezi a szomszéd, maszkban és kesztyűben, mit hozzon nekünk, ha vásárolni megy, és én is így teszek. Egyszerűen egy giganagyságú közös – önkéntes vagy kötelező – karanténban vagyunk a magunk érdekében, amelyben mindenki egyenlő, s ez talán mindannyiunkból kihozza az együttműködés, a másikra figyelés képességét. Milyen jó lenne ezt fenntartani akkor is, ha már elmúlt a vihar. Kizökkent a világ – rajtunk múlik, hogyan és milyenné állítjuk helyre.

grecso5-101335.jpg

Őze Áron és Grecsó Krisztián (Fotó/Forrás: Gordon Eszter)

Nyilván nagyon kellenek életszerű mozzanatok ebben a szürreális helyzetben.

Abszolút. Gondoljon csak bele: napok alatt álltunk át egy másik üzemmódba. Az online világ lett a mi új valóságunk. Úgy, hogy ebben semmi gyakorlatunk nem volt. Engem voltaképpen lenyűgöz, ahogyan a pedagógusok online foglalkoznak elképesztő kreativitással a gyerekekkel. Kisfiunk másodikos, és délutánonként még online hegedűórákat is vesz. És játszik az osztálytársaival – online. Gimnazista nagyfiunk sem arra gondol, hogy ez egy hosszú laza időszak, próbál ugyanúgy tanulni, nyilván ő már pontosan érti: most az a kötelező, hogy otthon legyünk nyugodtan és biztonságban. Ebben az anyukájuk, a párom, Auksz Éva a legnagyobb segítség, ő alakítja ki a napi rendszert, fegyelmet tart, mikor van tanulás, mikor szabad foglalkozás, és hogy a közös idők mellett azért legyenek külön idők is.

aronolvas-101416.jpg

Őze Áron

Éva éppen a minap mondta, hogy „na jó, akkor kicsit elmegyek szabadságra”, aztán beült a másik szobába olvasni.

Kellenek ilyen „én-idők”, mivel a privát tér megszűnt, belekerült az iskola, a közélet, a munkahely – online.

Milyen otthon az ön „én-ideje”?

Itt-ott renoválom a családi házat. Festem a kerti lakot. És lett egy újabb kedvenc időtöltésem: azzal, hogy az Arcanum ingyenessé tette online folyóirattárát, olvasok régi színészinterjúkat. Így bukkantam rá édesapám, Őze Lajos vélhetően egyik utolsó interjújára. A Népszabadságnak adta. Azt mondja benne, idézem, előttem van: „Vágyaim? Elkövetkező életem olyan legyen, mint az elmúlt. Színházi munkámban lehet több a végtelenségig, „civil életemben” maradjon, ami van. Szeretnék még huszonöt évig az emberekre olyan hatással lenni, mint eleddig néha sikerült.” 1984 nyarán beszélt így. Néhány hónappal később már sajnos nem élt.

És ha lecseng a vihar, ön szerint rögtön kinyitnak a színházak?

Azt gondolom, hogy nem. A nézők is óvatosabbak lesznek, nem rohanják meg a színházakat, a félelem érzete hosszabban fog kitartani, mint ez a járványkrízis. Ami teljesen érthető. Mi mégis úgy kalkulálunk, hogy talán május végétől már játsszunk – most gyorsan lekopogom –, és

kitoljuk ezt az évadot, vagyis júniusban, júliusban, augusztusban is dolgozunk.

Ezt vállalják a színészek?

Igen, azt tartják normálisnak, hogy idén a nyári szünetet kihagyják. De azért is dolgozunk ugyanúgy nap mint nap – online –, hogy ha már lekerül a zár a színházakról, két hét alatt fel tudjuk venni a „repülési magasságot”, nem kell szinte a nulláról kezdeni a szervezést, az életet. Ebben már komoly támogatást kaptunk mi is a kulturális államtitkárságtól: a kultúra belekerült az első mentőcsomagba. Segítségre számíthatunk a várostól is. Dunaújváros idén 70 éves. Úgy határoztunk, a jövő évadban minden 70 év feletti nézőnk ingyenesen jöhet hozzánk, és ugyanígy Dunaújváros valamennyi egészségügyi dolgozója. Hálásak vagyunk nekik. Ősztől már nem csak virtuálisan.

A sorozat többi része ide kattintva érhető el!

Fejléckép: Őze Áron (fotó: Gordon Eszter)

Teljesen bezár a dunaújvárosi színház, csak online közvetítéseket tartanak

Kapcsolódó

Teljesen bezár a dunaújvárosi színház, csak online közvetítéseket tartanak

Az előzetes tervekkel ellentétben a Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza is úgy döntött, hogy a veszélyhelyzet feloldásáig teljesen bezár, próbákat sem tartanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Színház

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.
Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Plusz

Könnyűzene a korona idején

Sok más minden mellett a koronvírus-járvány azt is befolyásolja, hogy hol és hogyan fogyasztunk könnyűzenét ezekben a hónapokban. A zeneipar teljes egészére meghatározó – és egyelőre sok tekintetben, de legalábbis számos szegmensére, úgy tűnik, sokkszerű és katasztrofális – hatással van az, ami pillanatnyilag a világon történik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház videó

Videókon mutatják be a Katona színészei, miként vehetjük fel a harcot a koronavírus ellen

A Katona József Színház Vírusvideók címen indított videósorozatot.
Színház ajánló

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.
Színház hír

Minden dunaújvárosi egészségügyi dolgozó ingyen járhat a helyi színházba a következő évadban

„Most ők vannak értünk, akkor mi leszünk értük” – jelentette be Őze Áron, a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház igazgatója. Áprilisban is folytatják virtuális színházi programjukat.
Színház interjú

Kováts Adél: „Nem csak a járványt kell túlélnünk”

Kováts Adél Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Radnóti Színház igazgatója a napirendben hisz, megpróbál nem egész nap dolgozni, ugyanakkor élvezi is a home office előnyeit. Tudja, hogy a járványt követően szemléletet kell váltanunk, de most a legfontosabbnak a szolidaritást tartja.
Színház videó

Társulati versmondás-kihívást indított a Jászai Mari Színház

A Jászai Mari Színház szolidaritási akciója a munkájukat és jövedelmüket vesztett színházi dolgozókra hívja fel a figyelmet, illetve azokra az adománygyűjtő tevékenységekre, amelyek kifejezetten a színházi dolgozók megsegítését tűzték ki célul.