Színház

Ózon és csülök együttállása a szenvedély terített asztalán

2018.11.11. 16:20
Ajánlom
Parti Nagy Lajos rendkívüli teljesítménynek tartja, ahogy Mészáros Máté estéről estére színpadra lép, és előadja, alakítja, végigéli az író által jegyzett Az étkezés ártalmasságáról című előadást.

A 2017 áprilisában bemutatott előadás Parti Nagy Lajos azonos című hosszúprózája alapján született meg Znamenák István rendezésében. Az étkezés ártalmasságáról termékbemutató előadás, a főhős, bizonyos Fibinger tragikomikus nagymonológja, élet-áriája haknikörútja egy állomásán, egy sokat látott, vidéki művelődési ház színpadán.

És miközben a főhős az étkezésről beszél, szó esik életről, halálról, szerelemről, szenvedélyről, az olthatatlan, kéjes dühről, amivel az ember be akarja kebelezni a másikat, a világot, „míg el nem dől vele önnön börtöne és temploma, a kalodányi test.”

A szerző ajánlója az előadás elé:

(Ózoncsülök) Fura helyzet, az előadást ajánlhatom, a szöveget nem illik, mármint dicsérni, szidnom meg nincs miért, szerettem írni. Amikor csak előveszem, kedvem támad visszamenni a szövegbe, és dolgozni vele. Hozzátenni. A színész minden alkalommal ezt csinálja, hozzáteszi az aznapi önmagát. A színész Mészáros Máté. Rendkívüli teljesítmény, ahogy Znamenák István rendezésében estéről estére végigéli, végigdolgozza ezt a nehéz anyagot. Mondanám, hogy az enyémet, de ez így már nem igaz. Ez a szöveg immár az övé, hisz övé az előadás. Valahányszor nézem, elámulok, az új és új gesztusokon, kicsi színészi rátéteken, ahogy kinyílik egy mondat, ahogy erősíti vagy ellenpontozza a játék, ez a roppant intenzív jelenlét, súlyos vanás, röhögséges szomorúság, ami a nagy komikusok sajátja. Az étkezés meg? Nem ártalmasabb, mint az élet. Érdemes kipróbálni – vagyis beülni, hallgatni, nézni üres vagy teli gyomorral, mindegy, hisz mondanom sem kell, hogy az étkezésről beszélve valami másról van szó, önnön másunkról, égiről és földiről, ha tetszik: ózon és csülök együttállásáról a szenvedély terített asztalán.

Parti Nagy Lajos

Az előadás legközelebb november 25-én és december 8-án tekinthető meg a Jurányi Házban.

A posztmodern költőkirály: Parti Nagy Lajos

Kapcsolódó

A posztmodern költőkirály: Parti Nagy Lajos

A nyelvrontás Mozartja, vagy ahogy Réz Pál fogalmazott: az egyszer használatos szavak nyelvújítója. Parti Nagy Lajos kult50-ben megjelent portréja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 különleges eset, amikor Fischer Iván nem „csak” vezényelt

Hetvenedik születésnapját ünnepli Fischer Iván. Egyik legelismertebb muzsikusunknak lenne is mivel hetvenkednie. Legfőbb büszkesége, a Budapesti Fesztiválzenekar évtizedek óta a világ élvonalába tartozik, ő pedig nem egyszerűen karmester: operát rendez és ír, közösségi koncerteket szervez, fontos ügyekben hallatja a hangját.
Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Jazz/World

Két kvartettel áll színpadra az etno-jazz királya a Magyar Kultúra Napján

A Dresch-univerzum két meghatározó felállása hallható egy este a Fonó Online közvetítésében. Dresch Mihály a magyar jazz egyik legegyénibb zenei világát képviselő, meghatározó, irányadó szereplője. Ahogy Garbarek az észak-európai vagy Coltrane az afro zenei tradíciókat, úgy Dresch az erdélyi autentikus folk jellemző elemeit emelte be a jazzbe. Zenéje sodró, személyes és intim, erő és hit sugárzik belőle.
Könyv

Mészöly-centenáriummal indul a Várkert Irodalom sorozata

Streamelt esttel jelentkezik a Várkert Bazár január 21-én. A Mészöly Miklós személye köré szerveződő esten szóba kerülnek az író alkotásai, a rá ható és általa teremtett stílusirányzatok, valamint iskolák, de megelevenedik a Polcz Alaine-nel kötött házassága is, melynek 53 évét irodalmi művek és levelek őrzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A FESZ ma esti adománygyűjtő gáláján Gergye Krisztián új festményére is licitálhatunk

A független színházi dolgozók megsegítésére szervez online adománygyűjtő estet január 22-én 19.00 órától a Független Előadó-művészeti Szövetség.
Színház szfe

Szarka Gábor büszke: „az utolsó simításokat” végzik

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) történetének legjelentősebb fejlesztési programja vette kezdetét, amelynek első lépéseként új intézetnevekkel és megújult, modern oktatási helyszínekkel várják a hallgatókat és oktatókat - közölte Szarka Gábor kancellár az SZFE új, naphegyi campusának csütörtöki sajtóbejárásán.
Színház hír

Felolvasószínházi előadással mutatkozik be Kelemen Kristóf új drámája

A járványhelyzet elmúltával az Örkény Színház műsorra tűzi Kelemen Kristóf legújabb drámáját, melyet az 1956 és 1989 közötti romániai események – Nagy Imre és körének sznagovi fogsága – ihlettek. A darab alapját az a napokig tartó rituálé adja, melyben özvegyek és gyermekeik nézték végig a 301-es parcella felnyitását. A mindezidáig jeltelen tömegsírból 1989 előtt eltemetett férfiak csontjait, foszlott ruhadarabjait emelték ki.
Színház ajánló

Összművészeti gálaműsorral ünnepli a Vörösmarty Színház a Magyar Kultúra Napját

A székesfehérvári teátrum a komolyzene, a balett, a néptánc és a színművészet legmeghatározóbb alkotásaiból válogat január 22-én.
Színház ajánló

Fikció és valóság találkozása a színpadon

Regényadaptációval és egy való életből merítő vígjátékkal folytatódnak a SzínházTV közvetítései. Az előadások középpontjában ezúttal a folyamatosan elbukó, ám mindig újrakezdő ember áll, aki ballépéseivel és döntéseivel egyszerre válik nevetség tárgyává, miközben görbe tükröt mutat a nézőnek.