Színház

Pap Vera: „Minden nő cipeli a maga sorsát”

2010.10.05. 08:00
Ajánlom
Valóságosan és képletesen is megmerítkezik a megtisztulás fürdőjében a Mikve nyolc női szereplője. Hadar Galron izraeli szerző darabjában a vallási rituálék köntöse mögött megannyi titok, félelem, elhallgatás rejtőzik. A Mikve főnökasszonyát megformáló Pap Verával többek között erről a számunkra egzotikusnak tűnő világról beszélgettünk.

- Milyen nőalakok találkoznak a Mikvében?

- Én vagyok ennek a fürdőnek a felügyelője. Itt kerülnek szóba azok az események, amelyek megtörténnek az azonos havi ciklusú nőkkel. Nyolc teljesen különböző nőalakról van szó. Shoshana, akit én alakítok, nagyon erőteljesen ragaszkodik az előírásokhoz, a rabbi utasításaihoz. Az ortodox zsidó közösségben az élet rendje, hogy a nőknek nagyon keményen be kell tartani az előírásokat. Olvastam egyszer valahol, hogy tulajdonképpen a mikve még fontosabb dolog, mint a zsinagóga. Csak úgy léphetnek be ide a nők, hogy előtte mindent lemosnak magukról. Tisztelni az Istent bárhol, akár otthon is lehet, de megmerítkezni csak természetes, szent vízben lehet a mikvében. A nők alámerülnek, utána elmondanak egy áldást. Ha vannak még további kívánalmaik Isten felé, minden egyes kívánságnál újra megmerítkeznek, majd áldást mondanak. Mindezt a mikve felügyelő jelenlétében kell megtenni. Jönnek különböző sorsú nők. Az egyik egy hatgyerekes családanya, aki jól él a férjével annak ellenére, hogy szegények, a másiknak politikus a férje, a harmadik most kezdte el gyakorolni az ortodox vallását. Maga a szerző, Hadar Galron is egy ilyen közösségből került ki, majd színésznő lett, Angliában színművészetit végzett, utána kezdett írni.

- Mélyen beleástad magad ebbe a világba?

- Igen, mert mi nagyon keveset tudunk az ortodox zsidó kultúráról, mint ahogy a nem ortodox, neológ kultúráról is. Én például katolikus vagyok, kénytelen voltam utána olvasni és barátoktól is tanácsokat kérni. Az egész színdarab ebből a kötött világból való kitörésről szól.

- Shoshanáról mi árulható el?

- Nem árulhatok el róla sokat, mert ez lesz a meglepetés. Minden nő cipeli a maga sorsát, paradox módon fogalmazva a keresztjét, ami szép lassan kiderül az előadás során. Shoshana mindenről hall, mindent tud, de ami ellenkezik az előírásokkal, arról nem hajlandó tudomást venni.

- Az életét is ilyen szigorú rend szerint éli?

- Keményen él, csak aztán kiderül róla is egy bizonyos dolog.

- Neked Pap Veraként milyen a kapcsolatod a rituálékkal?

- Különösebben nincsen kapcsolatom velük. Nem járok templomba, nem gyakorolom a vallást, de azért nekem is megvan a magam hite.

- A nehéz, megszenvedett női sorsok végigkísérik a pályafutásodat.

- Igen, azt hiszem Shoshana is ilyen. Aztán jön egy liberális, haladó gondolkodású, nála sokkal fiatalabb nő - Eszenyi Enikő alakítja -, aki ha úgy tetszik, meg akarja változtatni a szokásokat. Ő indítja el ezt a tulajdonképpeni forradalmat a nyolc nő körében. Kezdetben nehezen fogadják el.

- A színészetben azt szereted, hogy ki tudod játszani a lelkedet. Idestova harmincegy év hűség fűz a Vígszínházhoz. Ez azt jelenti, hogy itt folyamatosan alkalmad nyílik rá?

- Nekem is volt olyan korszakom, amikor úgy gondoltam, hogy nem kapok megfelelő feladatokat. Ezt leszámítva, elég sűrűn értek szerepek, amelyekben kijátszhattam magam. Kezdetben naiva alkatom volt. A váltás abból a szempontból volt nehéz, hogy amíg nem kaptam olyan szerepet, amiben be tudtam bizonyítani, hogy van humorom, nehéz volt az életem. Hiszen mindenki azt gondolta, hogy naivának már öreg vagyok, öregnek meg túl fiatal. Igaz, olyan darabokban, mint Az üvegcipő vagy a Farsang, már elég korán megmutathattam a humoros, groteszk oldalamat is.

- Még főiskolásként valósággal berobbantál a moziba az Angi Verával. Ehhez képest a film elég mostohán bánt veled.

- Borzasztó sok tévéjátékban is szerepeltem egy időben. Az én generációm még ahhoz szokott, hogy a tehetsége alapján hívják. Van bennem egy belső szemérem, ami megakadályozza, hogy kínáljam magam, castingokra járjak, ahogy az ma szokás. Horvai István és Kapás Dezső osztályában végeztem, a tanáraimtól azt tanultam, hogy bármit csinálok, a minőség a legfontosabb. Hogy soha ne adjak ki a kezemből olyan munkát, amiért nem dolgoztam meg maximálisan. Szóval abban nevelkedtem, hogy a tehetség határozza meg a minőséget, ami manapság sajnos nem így van. Én színházi színésznő vagyok, gyakran hívnak előadóestekre, énekes fellépésekre is. Bizonyára meg tudnám csinálni, mégsem tartom magam előadóművésznek.

- Szerinted van-e valamilyen titka a vígszínházi stílusnak?

- Többnyire pejoratív értelemben szokták ezt felemlegetni. Mi valahol univerzális színházat csinálunk, ami magában foglalja az ország legnagyobb, ezeregyszáz férőhelyes nézőterét a Vígben, a hatszáz férőhelyes Pesti Színházat és a Házi Színpadot, ahol hatvanan férnek el.

- A modernséged, a kortalanságod okán alternatív színházak nem keresnek meg?

- Inkább ők jönnek mostanában hozzánk. Egy időben sokat vendégszerepeltem országszerte, Egerben, a Nemzetiben, a Játékszínben. Nemrégiben Szőcs Artur vizsgarendezésében, a Rakott szeszben játszottam, és hamarosan a Vígszínház Period című előadásában dolgozunk együtt.

- Mikve-hasonlattal élve, mi jelenti számodra a testi-lelki feltöltődést, megtisztulást?

- A játék, a próbák, az előadások. Hogy különböző emberek sorsába bújhatok.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Közös nyelven zenélünk” – Újjáalakult a Kelemen Kvartett

Két éve ideiglenesen feloszlott, most újjáalakult az elmúlt évtized legsikeresebb kamarazenei együttese. A két alapító, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin Vashti Mimosa Hunter csellóművésszel és Jonian Ilias Kadesha hegedűművésszel a Bartók Tavasz fesztiválon mutatkoznak be. Nem akármilyen vállalással: két koncerten Bartók hat vonósnégyesét adják elő.
Vizuál

Bemutatták a Természetes fényt a Berlinalén – A sajtóvisszhangokból válogattunk

Kedden, a Berlinale második napján mutatták be Nagy Dénes Természetes fény című nagyjátékfilmjét. A magyar alkotást méltató külföldi kritikákból válogattunk.
Klasszikus

Bartók nevét viseli a Müpa új fesztiválja

Online zajlik a Bartók Tavasz Művészeti Hetek április 2. és 18. között. Nemcsak a Müpából, hanem Európa neves hangversenytermeiből is közvetítenek koncerteket, amelyeket a közönség ingyenesen láthat a képernyőkön. Mutatjuk, milyen programok lesznek.
Plusz

Anthony Hopkins… ááá, ehhez már nem lehet mit hozzátenni!

A hazai sajtón is végigsöpört a 83 éves angol színészlegenda legújabb videója. Nézze meg, hányféleképp találtak rajta fogást az egyes orgánumok. Szubjektív sajtószemle
Színház

Lőrinczy György a Szentendrei Teátrum új vezetője

Az idén ötvenegy éve alapított Szentendrei Teátrum élén Lőrinczy György a korábbi igazgatót, Vasvári Csabát váltja, aki nem indult újra a pozícióért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Meghívja a tavaly elmaradt POSZT beválogatott előadásait a miskolci színház

A koronavírus járvány miatt 2020-ban nem rendezték meg a XX., jubileumi POSZT-ot, ezért a beválogatott tizennégy előadás sem mutatkozhatott be az eseményen. A Miskolci Nemzeti Színház most ezen változtatna.
Színház hír

Vándorfesztivál lehet a POSZT-ból?

Március 3-án robbant a hír, miszerint kezdeményezték a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező nonprofit kft. megszűnését. A döntést azzal indokolta a Magyar Teátrumi Társaság, hogy a fesztivál elfáradt, illetve a város számára sem volt annyira fontos – ez utóbbit Pécs polgármestere, Péterffy Attila azonnal cáfolta. Most úgy tűnik, hogy az MTT mégis megrendezné a szemlét valamilyen formában.
Színház hír

Lőrinczy György a Szentendrei Teátrum új vezetője

Az idén ötvenegy éve alapított Szentendrei Teátrum élén Lőrinczy György a korábbi igazgatót, Vasvári Csabát váltja, aki nem indult újra a pozícióért.
Színház hír

Mostani formájában megszűnik a POSZT

Kezdeményezték a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező nonprofit kft. megszűnését. A Magyar Teátrumi Társaság titkára szerint azért, mert „elfáradt, és Pécsnek nem is volt annyira fontos”. Ugyanakkor tíz éve tart a folyamat, amelynek része a mostani fejlemény.
Színház hír

Egyre több premier marad el, nem kockáztatnak a színházak

A járványhelyzet folyamatos kihívás elé állítja a kulturális intézményeket és produkciós irodákat, nem elég, hogy csak az online térben közvetíthetik előadásaikat, a próbák és a streamelt bemutatók is el-elmaradoznak az egészségügyi kockázat miatt. FRISSÍTVE!