Színház

Pécs-Petuski tengely

2012.06.12. 19:47
Ajánlom
Az egész már jóval Pécs előtt, még a Déli Pályaudvaron elkezdődik azzal, hogy az ember Cserhalmi Györggyel, a POSzT idei díszvendégével együtt száll fel a vonatra. Na meg azzal a tömeggel, ami miatt a csütörtök déli vonaton utastársakkal hosszan vitatkozunk az ülésszámokról. Pécs a jól megszokott nyár eleji kánikulával fogad, a POSzT első három napja abszolút strandidőben telik, így még jobban esnek a színháztermek és beszélgetéshelyszínek hűvösei.

A délutáni megnyitón emiatt kifejezetten irigykedek, amikor a Pécsi Balett táncosai a műsor részeként a Nagyszínház előtti szökőkutakba ugrálnak párosával, és ott adják elő vizes számaikat. Még az sem zavar, hogy a túl közeli bámészkodás miatt lefröcskölnek. A megnyitó másik látványossága az ötvenéves Bóbita Bábszínház óriásbábjainak karneváli felvonulása, amit aztán protokolláris köszöntők követnek. Páva Zsolt, Pécs polgármestere megkerülhetetlen tényezőnek nevezi a POSzT-ot, Balog Zoltán emberi erőforrások minisztere pedig arról a bizonyos színházi katarzisról, megtisztulásról beszél, amire nem csak a színházakban, hanem ezen keresztül a hétköznapi életben is nagy szükségünk van. A balettosok már túl is vannak rajta.

FDC7C4FA-58BF-451D-9D91-63AB960616E1

A XII. Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) megnyitója

A köszöntőket Cserhalmi György rövid, pátosztól és formaságoktól mentes, hivatalos megnyitása zárja, amiért hatalmas tapsot kap az addigra zsúfolásig megtelt Színház téren, nem sokkal ezután pedig már kezdődnek is az előadások.  A veszprémi Jane Austen-előadással párhuzamosan a nyíregyháziak kétszer is lenyomják aznap este a Koccanást. Tasnádi Csaba előadása jócskán túllép a többek által bírált, gyorsan elavulónak tartott zeitstück műfaján: a színészek a rövid jelenetezések közben az ironikus dalszövegeikről ismert Csókolom zenekar számait éneklik, gyakran csak pár sor erejéig állva össze két oldalt kórusba. Ahogy a másnapi, Lévai Balázs vezette szakmai beszélgetésen kiderül, a rendező a lányától kapott zenét  először a kocsiban hallgatott, "harántirány" támadó "förmedvény"-nek tartotta, majd lassan megszerette, sőt, darabja szerves részének választotta.

0DB77BAD-23E6-42C7-882B-1F07C4E101A9

Koccanás - Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza

Elmesélte azt is, hogy a Csókolom zeneszerzőjét tudtán kívül, tőle függetlenül korábban Török Ferenc is felkérte a Koccanás című film zenéjéhez, amikor Tasnádi ezt hallotta, akkor tudta, hogy jó embert választott. Az utcatáblák és kocsironcsok halmain játszó társulatban, főleg a mellékszerepek esetében sikerül kimozdulni a sémafigurák kontúrjából - s számomra főként ebben, valamint a beépülő Csókolom-dalszövegekben különbözik legmarkánsabban a Katona József Színház korábbi előadásától. ("Gyerekek a Moszkvics, a Moszkvics, a Moszkvics az jó kocsi. / Négyütemű motorja van, és a négy ütem, az isteni!").

Az első este szakmai beszélgetése után a szintén versenyprogramba jutott Bányavirág második részét, Székely Csaba Bányavakság című művét olvassák fel a Művészetek Házában. A múlt évi Nyílt Fórum Vilmos-díjas drámája most megérkezett újratöltve a Pinceszínház felolvasó-színházi előadásában. Kaszás Gergőnek, Széles Lászlónak és a többieknek pedig szemmel láthatóan laikus, kritikus egyaránt örül, élvezik a szöveget és Csizmadia Tibor rendezését, még Sebestyén Aba is, aki az első rész bemutatóját tartotta ősszel a marosvásárhelyi Yorick Stúdióval.

C8761D7D-00B2-4FA4-8685-FD8698E4C194

Bányavakság - Bozó Andrea, Kaszás Gergő, Némedi Árpád, Széles László - Pécsi Országos Színházi Találkozó, 2. nap

Az előző este kihagyott veszprémi Értelem és érzelem-et pótolom második nap este. Vagyis pótolnám. Akkor, ha tizenöt perc után nem nyilalna belém a kérdés: miért nézzük ezt az előadást a POSzT-versenyprogram részeként? Nagyszínházi produkciónak nagyszínházi ugyan Valló Péter előadása, mivel nagy helyet foglal el térben és időben (közel három óra), de hogy milyen szakmai szempontok szerint került beválogatásra a többi, meglehet, egyenlőtlen színvonalú programok sorába, arról elképzelésem sincs. Sem a mértéktartás, sem a feszesség, sem a „darabválasztás" nem erénye az előadásnak. Így marad egy látványában közepes erősségű, színészi játékában és színpadi cselekményében alig-alig elégséges stilizáció. A Zsolnay Negyedbe való átlovagolás jó döntésnek bizonyul. Az új pécsi „kultúragglomeráció"-ban Jeles András előadását mutatják be a Kaposvári Egyetem színinövendékei.

Egy Jane Austen színpadi adaptációról egy Jeles András rendezte Jerofejev-előadásra való gyors váltás olyan, mint összevetni egy fakardos gyerekjátékot egy atombomba erejével és célpontosságával. A Moszkva-Petuski című regény alapján készült Téli utazás az alkohol mámorában vagy épp a delírium tremens érzéscsalódásaiba kalauzol. Szigorú, komor, sötét térben ül a kis létszámú közönség, a jelenetek többségét a fekete díszletbe vágott nagy, kör alakú keretben szemléljük. Itt vonulnak fel az alkoholmámorban egzisztáló Venyicska rémképei, látomásfigurái, akik mintha egy profi horrorfilm maszkmester munkái volnának. A torz teremtmények azonban nem a gyakran elrettentő maszkoktól érdekesek igazán, hanem attól a precízen felépített és kitalált szerepkörtől, ami alól az ifjú, huszonéves színészek egyetlen nem látszódnak ki. Személyiségüket, jellegzetességeiket, hangjukat, testüket, talán még tehetségük mértékét és hibáikat is négyzetcentire pontosan fedik le a sebészi pontossággal felépített és abszurditásig fokozott kreatúrák. A szürreális és végtelennek tűnő jelenetsor nem értelmünkön és fülünkön keresztül áll össze egy egésszé, hanem szemünkön át hatol be, méghozzá erősen nyomot hagyva órákig. Az előadás után a Zsolnayból visszafele gyalogolva - közben a Kodály Központot megcsodálva - úgy tűnik, legalábbis az első napokban, hogy főként az OFF-programra érdemes odafigyelni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Orgona, csembaló, kamarazene – kezdődik a 17. Budavári Bach Fesztivál

Korhű hangszereken, köztük a Budavári Evangélikus Templom csodálatos orgonáján hallgathatja meg a közönség Johann Sebastian Bach műveit a május 15. és június 1. között tartott ingyenes koncerteken.
Színház

Cseri Hanna saját darabot, Zsótér Almodóvart rendez Budaörsön

Nyolc új bemutatóval készül a 2025/26-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház: klasszikus drámák, filmadaptáció, abszurd operett és többféle korosztályt megszólító, érzékenyítő gyerekelőadások is helyet kaptak. Ősztől Nagypál Gábor is csatlakozik a társulathoz.
Jazz/World

„A saját élményeimet akartam zenébe önteni” – Dresch Mihály közelgő koncertjéről

Mindhárom zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet is fellép a Kossuth-díjas jazzszafonművész május 14-i koncertjén az Eiffel Műhelyházban, aki a JazzFest Budapest podcastjának vendége volt.
Vizuál

Véletlenül nyertek két díjat: amerikai és norvég premierjén is elismerték Lakos Nóra filmjét

Lakos Nóra családi filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet az elmúlt héten két elismerést is bezsebelt: az alkotás a Tumbleweeds Filmfesztiválon tartott amerikai premieren közönségdíjat, míg Norvégiában a legjobb európai egész estés gyerekfilm díját nyerte el.
Jazz/World

Kiosztották az Artisjus-díjakat: Geszti Péteré az életműdíj

Idén is kiosztották könnyű- és komolyzenei kategóriákban az Artisjus-díjakat: összesen tizenegy zeneszerző, szövegíró, valamint alkotói közösség munkáját ismerték el. Geszti Péter életműdíjat kapott.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Menekültválságtól a népmeséig – sokszínű repertoárt hirdetett a szegedi színház

Zenés rendezvény keretében, a Reök-palota előtt jelentette be 2025/26-os évadának műsorát a Szegedi Nemzeti Színház. A közönség jövőre is az eddig megszokott változatos, gazdag repertoárra, műfaji sokszínűségre számíthat. Juronics Tamás, Fábián Péter, Tárnoki Márk, Markó Róbert és Koltai M. Gábor is rendez.
Színház hír

Cseri Hanna saját darabot, Zsótér Almodóvart rendez Budaörsön

Nyolc új bemutatóval készül a 2025/26-ös évadra a Budaörsi Latinovits Színház: klasszikus drámák, filmadaptáció, abszurd operett és többféle korosztályt megszólító, érzékenyítő gyerekelőadások is helyet kaptak. Ősztől Nagypál Gábor is csatlakozik a társulathoz.
Színház ajánló

Slava’s Snowshow: varázslat, hóvihar és gyermeki csoda a Nemzeti színpadán

Május végén a világ egyik legkülönlegesebb színházi élménye érkezik Budapestre: a Slava’s Snowshow nemcsak lenyűgöz, hanem felemel. A legendás bohóc, Szlava Polunyin mágikus univerzumot teremt, ahol mindenki újra gyermekké válhat – legalább egy estére.
Színház ajánló

„...majd és mindig csak találkozhatunk...” – felolvasószínházi est a Pesti Vigadóban

Május 18-án a SZÓ • SZÍN • JÁTÉK sorozat következő estjén Páskándi Géza és Müller Pinchas levelezéséből készült felolvasószínházi est várja a Pesti Vigadó közönségét a szatmárnémeti Harag György Társulat tagjai előadásában.
Színház ajánló

Két előadás, egy rendező: Diana Dobreva lenyűgöző színházi világa a MITEM-en

A 2025-ös Madách Nemzetközi Színházi Találkozón (MITEM) két kivételes előadás is bemutatkozik Diana Dobreva rendezésében: Moby Dick-adaptációja május 15-én, a Vér nélkül című produkció május 17-én látható a Nemzeti Színházban.