Színház

Péter Kata közélete

2012.08.07. 11:10
Ajánlom
Jött a zenekar, a lovas kocsi, szinte lakodalmi hangulatba került az ember. Aztán legszívesebben rákezdett volna a Nem tudom az életemet hol rontottam én el-re. Az AlkalMáté Trupp ezúttal Péter Katáról készített előadást.

Az AlkalMáté Trupp, azaz Horvai István és Máté Gábor színészosztálya 2003-ban végzett. Egy évvel később elkezdtek nyári produkciókat készíteni - Migrénes csirke, BelemenekülŐk, Éjféltájban mondta meg, hogy mi baja -, 2007-ben azonban komoly, 14 éven át tartó feladatba fogtak: évről évre az osztály tagjainak életét dolgozzák fel. Az előadások azonban nem egyszerű, dokumentarista darabok, hanem nagyon pontos közérzeti hangulatjelentések a főszereplő életén, személyiségén, aktuális helyzetén keresztül arról, ahogyan a harmincas éveiben járó generáció érez.

Visszafelé sorolva a Péter Kata, a Mészáros Máté, a Máthé Zsolt, a Kovács Patrícia, a Szandtner Anna, a Járó Zsuzsa visszatérő témái a múlt, az idevezető út mellett - fontosságban mindenképp ezek előtt - a szakmai helyzetre adott reflexió, a karrier, a hogyan tovább, a helykeresés, az önértékelés, és mivel színészekről van szó, a köz-, azaz a kritikai értékelés. Ahhoz azonban, hogy egy-egy életjáték színházilag érdekes legyen, el kell találni a megfelelő stilizációs formát.

Egy-egy ilyen előadás ugyanis valós elemekből (is) építkező fikció, és nem csak a címszereplő személyétől, történeteitől válik izgalmassá, hanem attól - és hajlom afelé, hogy azt mondjam, inkább attól -, hogyan teatralizálják az alapanyagot. (A) Máthé Zsolt, de különösen (a) Mészáros Máté kapcsán, bevallom, némi hiányérzetem volt, különösen tavaly éreztem azt, hogy a jó keret hiányzott. Idén azonban jól beleválasztottak a tündérmesébe.

Van, persze, hogy van királylány, de a kiszólások, a kommentárként használt jelenetek - bennük a nézőnek asszociatív módon felvillanó Bernarda Alba házával és a Három nővérrel, egy lanttól és néhány dallamtól még a végvári vitézek élete is megidéződik, bizonyos szófordulatoktól pedig Ámi Lajos világában találja magát az ember - visszarántanak a szürke hétköznapokba, és tudatosítják a nézőben: a szokványos királylányos mesék kora lejárt. (Viszont eljött a meseterápiáé.) Mert álmodna a lány, s várná a királyfit - a királyfiba behelyettesíthetőek hús-vér férfiak és szerepek is, azaz a magánéleti és szakmai révbe érés -, az viszont nem jön. Még nem.

Romantikus filmekből ismert kép: a lány vagy a fiú ott áll az oltár előtt, a másik pedig hirtelen faképnél hagyja. A filmekben persze megoldódik a helyzet vagy ugyanazzal, vagy egy másik párral, és boldogan élnek, amíg. Jelen esetben viszont a lány csak áll és vár, mert ő már felkészült. Mindenre. Vár, hol türelmesebben, hol türelmetlenül, és eközben a lány, a/egy péterkata - általános alany - megoldást akarva, saját sorsát kezébe véve - jobb híján - elkezdi keresni az okokat magában és a körülményekben, ám a lehető legfairebb módon.

Ennek megfelelően Járó Zsuzsa, Jordán Adél, Péter Kata, Szandtner Anna, Máthé Zsolt fehér esküvői ruhát, Czukor Balázs, Dömötör András, Gál Kristóf, Mészáros Béla, Mészáros Máté, Vajda Milán öltönyt, frakkot, szmokingot kapott. (Hiányoztak: Fenyő Iván, Kovács Patrícia, valamint a jövő évi előadás hőse, Száraz Dénes.) Az egykori rakétasilóban zöld gyep, fehér zongora csonkja, sörkertekből ismert színes asztalok és székek, a Magyar népmesék szívecskéjével díszített ajtó (meg tán egy koporsó is az emlékeket temetendő), levelüket hullatott fák, lakodalmi kellék színes lampionok. A nézők meg valaha volt moziszékekben ülnek. Múlt - kis, sőt pitiáner történelem - és jelen rakódik egymásra, a jövőnek azonban halványan biztató árnyát sem látni.

Lehetne ebbe beletörődni, vagy lehet vele pörölni. Mint ahogyan itt is teszik - a síró, saját sebeit nyalogató, arkagyinai módon pénztelenségről picsogó, saját farkába már rég beleharapva, körbe-körbe rohangászó, vélt-valós dicső múltját citáló, megújulásra képtelen szakmával/Szakmával. Az eredmény, láthatjuk, Don Quijote-i. Péter Kata - aki egyszerre főszereplője és narrátora az előadásnak, kinn és benn is magát játssza - azonban nem adja fel. Legföljebb szárny nélkül repül.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kisvárda

Összeállt a kisvárdai színházi fesztivál programja

A 12 versenyelőadás mellett 11 versenyen kívüli színházi darab, koncertek, előadói estek, bábelőadások és a már hagyományos hallgatói minifesztivál szerepel a június 21. és 29. között megrendezendő Magyar Színházak 31. Kisvárdai Fesztiváljának idei programjában.
Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.