Színház

Peter Steiné az Európai Színházi Díj

2010.10.17. 09:38
Ajánlom
A kitüntetést 1986-ban az Európai Bizottság támogatásával hozták létre. 2002 óta az Európai Parlament és Tanács európai kulturális értékeket szolgáló intézménnyé nyilvánította.

Az Európai Színházi Díjat olyan egyének vagy színházak, társulatok kaphatják művészi életútjuk elismeréseképp, akik/amelyek elősegítik az emberek és népek közti megértést és gondolatcserét. Az elismerés 14. birtokosa Peter Stein, a kortárs európai színház egyik ikonikus alakja. A 20. század második felében a német és az európai színház egyik legfontosabb alkotójaként tartják számon. 1970-ben alapította meg a (nyugat-)berlini Schaubühnét. A hetvenes években több monumentális, provokatív, nem konvencionális produkciót rendezett szokatlan helyszíneken, s ezzel forradalmasította a színházi térről szóló elképzelést. Amellett, hogy folyamatosan újraírta és újraírja a régi és modern klasszikusokat, félelem nélkül tért rá a (színházi) nyelveknek addig ismeretlen ösvényeire, és jár ezek az úton, valamint folyamatosan olyan témákat boncolgat, amelyek rákérdeznek a kor értékeire. 1980-ban színpadra állította az Oreszteiát, ezt 1993-ban a Vörös Hadsereg Művészegyüttesével rendezte meg. 2009-ben az Ördögöket olasz színészekkel rendezte meg, a főszerepet - az előadásban Varvara Petrovna Sztavroginát - Maddalena Crippára osztotta. Legutóbbi rendezése a Salzburgi Ünnepi Játékok keretében az Oidipusz Kolónoszban volt, az előadás főszerepét Klaus Maria Brandauer játszotta.

12. alkalommal adják át az Új színházi valóságért díjakat, amelyre egy háromszáz tagú, európai színházi szakemberekből álló tanács tett javaslatot, a véglelges döntést pedig egy zsűri hozta meg júliusban. A kitüntetés célja, hogy bátorítsa az európai dráma kibontakozóban levő új trendjeit és kezdeményezéseit a műfaj minden formájában és kifejezési módjában. A zsűri figyelembe veszi az egyéni alkotó vagy színház/társulat eredetiségét és innovativitását.

Az idei díjazottak: a szlovák/cseh Viliam Dočolomanský, a brit Katie Mitchell, az orosz Andrej Mogucsij, a finn Kristian Smeds - aki 2006-ban a Krétakörrel is dolgozott -, a portugál Teatro Meridional, illetve az izlandi Vesturport Theatre.

A zsűri különdíjjal ismeri el Jurij Petrovics Ljubimov rendezőt megkérdőjelezhetetlen művészi életútja okán, és azért a fontos szerepéért, amelyet a Taganka Színházzal együtt a peresztrojka idején játszott. A rendező a modern huszadik századi színház szimbóluma Oroszországban. A szovjet éra idején kivételes színészeivel a sajtó hallgatása és az őket a kultúrpolitikától övező ellenséges légkör ellenére - ami miatt emigrációba kényszerült - komoly közönségsikert aratott. Ljubimov Magyarországon a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján több alkalommal dolgozott: színpadra állította a Don Giovannit az Operaházban, a Háromgarasos operát a Nemzeti Színházban, a Cserét Szolnokon, valamint a Bűn és bűnhődést a Vígszínházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.