Színház

Petrik Andrea: "A színészi pályán a tehetség kevés "

2010.12.19. 16:00
Ajánlom
Friss Junior Prima Díjas, az elmúlt évek egyik legnagyobb színházi felfedezettje Petrik Andrea. 2009-ben végzett a Színházművészeti Egyetemen, jelenleg a Radnóti Miklós Színház tagja, ahol tavaly a társulat az év színésznőjévé választotta. Nemrégiben a Gyulai Várszínház Őze Lajos-díjában részesült a Psyché című előadás címszerepéért. Jelenleg Iszaak Babel Alkony című darabjában Maruszja szerepét próbálja, jövőre pedig a Pygmalion Elizáját alakítja, mindkettőt Valló Péter rendezésében.

- Mit jelentenek számodra a díjak?

- Ijesztő egy kicsit, hogy ilyen korán jöttek az elismerések. Meg kell köszönni, nem szabad álszerénynek lenni. Inspiráló tud lenni arra nézve, hogy még komolyabban, alázatosabban, szerényebben dolgozzak.

- Megannyi fantasztikus főszerep után, mint amilyen például a Boldogtalanok Rózája, színészileg milyen Iszaak Babel darabja?

- Még az elején tartunk a próbáknak. Nincs egyetlen szereplő sem, aki ártatlan, ne lenne bűnöktől terhelt. Szinte az egész társulat benne van az előadásban, a főszereplő meghívott vendégként Cserhalmi György. Mindenkinek nagyon nagy élmény, hogy vele dolgozhat.

- Te mit ismertél tőle korábbról?

- Amikor a Psychét próbáltuk Gyulán, megnéztem a Bódy Gábor rendezte Nárcisz és Psyché című filmet, amiben Zedlitz báró szerepét játssza, zseniálisan.

- Mi árulható el előzetesen az Alkony Maruszjájáról?

- Martin Márta lányát alakítom, aki a Cserhalmi György által játszott Mendel Krik fiatal szeretője.

- Külső szemmel a Radnóti Színház társulata egy egyenrangú, demokratikus csapatnak tűnik. A generációs különbségek mennyire foglalkoztatnak?

- Tényleg egy nagyon jó társulat a miénk. Természetesen tisztelem az idősebb kollégákat, szeretem nézni őket a színpadon, sokat lehet tőlük tanulni. Csak pozitív hozzáállást tapasztaltam részükről. Jó példa erre Csomós Mari, aki egy nagy formátumú színész, de soha nem éreztette velem, hogy pályakezdő vagyok, sőt...

- Mehettél volna a Vígszínházba vagy vidékre. Mi vonzott elsődlegesen a Radnóti Színházban?

- Leginkább az, hogy a Radnóti egy művészszínház, és engem ez érdekelt. Tetszik, hogy egy kis társulat, ahol odafigyelnek az emberekre. Ebben a meghitt, családias közegben sokkal jobb dolgozni, mint egy nagyobb intézményben.

- Az Alkony nem az első közös munkád Valló Péterrel.

- Most dolgozom vele harmadszor. Először a Vígszínházban, a Tündérlaki lányokban rendezett, majd tavaly csináltuk az Oidipusz gyermekeit, melyben Antigoné szerepét játszottam. Azon kívül, hogy nagyon jó rendező, azért szeretek Valló Péterrel dolgozni, mert kételyek nélkül tudok bízni benne. Pontosan vezeti a színészeket, pontos instrukciókat ad. Jó belehullani valakinek az ölébe, nem pedig félni, hogy biztosan elbír-e engem az a kar.

- Több múlt, tapasztalat sugárzik belőled, mint amiben részed lehetett a korodból kifolyólag.

- Igen, sokszor játszom idősebbeket vagy olyan nőket, akik nem huszonévesekre jellemző élethelyzeteketbe kerülnek. Például többször kerültem olyan színpadi helyzetbe, hogy a gyerekemet elveszítem.

- Hiszel abban, hogy a látszólagos véletlenek mögött van valami rendező elv?

- Az biztos, hogy a színészi pályán a tehetség kevés. Nagyon sok múlik a szerencsén is. Sok olyan ember van a környezetemben, aki bár tehetséges, nem fut olyan jól számára az a bizonyos szekér, és nem ott tart, ahol a tehetsége alapján megérdemelné. Nem tudom, hogy ez mitől van, azt gondolom, ez szerencse kérdése.

- Nem gondolod, hogy semmi nem állandó, a szerencse forgandó?

- Lehet. Nekem most sok jut a szerencséből, remek társulatban dolgozom, szép szerepeket játszom. Mi a garancia arra, hogy ez mindig így lesz? Hiszek abban, hogy munka, alázat és szerénység kérdése, de mindemellett ott a sors is, mint fontos tényező.

- Van-e olyan műfaj, amit jobban szeretsz játszani?

- Szeretem a súlyosabb, mélyebb dolgokat. Jobban érdekel Csehov vagy Shakespeare, mint a bohózatok, könnyed vígjátékok. Tudom magamról, hogy a ritmusérzékem, a színészi technikám még nem annyira jó. Jobban szeretem azt az előadást, aminek üzenete van, ha egy próbafolyamat végére olyat hoz ki belőlem a rendező, amit nem tudtam, nem gondoltam magamról. Az a jó a színházban, hogy az embernek nem kell pszichológushoz járnia, mert önmagával és a világgal kapcsolatos kérdéseire mind választ kap.

- Hogyan készülsz Eliza Doolittle szerepére a Pygmalionban?

- Az utóbbi időben nagyon sok komoly darabban játszottam. Azért örülök ennek a munkának, mert végre lesz lehetőségem a humoromat is megcsillantani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Vizuál

A magyar festőnő Bernstein-képei, amik bejárták a világot

Miközben fest, a zenész felvételeit hallgatja, kompozícióinak hátterét pedig a muzsika inspirálja. Zászkalicky Ágnes festményei szeptember 26-ig láthatók a Forrás Galériában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Csak az nem hagyja magát beszippantani, aki eleve előítéletekkel érkezik”

Vörös István író 2003-ban kezdett el dolgozni a Baltazár Színház társulatával, mára pedig egyik legfontosabb pillére a csapat működésének. Igazán különleges helyzet az, amikor egy drámaíró olyan mélyen ismer egy társulatot, hogy szövegeiben képes az ott játszó színészek egyéniségéből kiindulni. Az ő közös munkájuk ilyen.
Színház hír

Műanyagszegény előadással is készül az idén 70 éves Bábszínház

Fesztivállal, konferenciasorozattal, bábkiállítással, drámapályázattal ünnepli fennállásának 70. évfordulóját a Budapest Bábszínház, ahol a környezettudatosságra is igyekeznek jobban ráirányítani a figyelmet.
Színház ajánló

Tíz éve viszi el a színházat az iskolákba a Nézőművészeti

A Nézőművészeti Kft. tíz éves múltjáról is szó esik a Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adásában, szeptember 14-én, a 92.1-en. A Scherer Péter színművésszel készült interjú mellett beszélgetés hallható Bak Lajossal és Bazsinka Ágnessel.
Színház hír

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Színház ajánló

Székely Csaba drámája debütál a Rózsavölgyi Szalonban

A Semmit se bánok című darab magyarországi bemutatóját szeptember 12-én tartják, Sztarenki Pál színrevitelében.