Színház

Petrik Andrea: "A színészi pályán a tehetség kevés "

2010.12.19. 16:00
Ajánlom
Friss Junior Prima Díjas, az elmúlt évek egyik legnagyobb színházi felfedezettje Petrik Andrea. 2009-ben végzett a Színházművészeti Egyetemen, jelenleg a Radnóti Miklós Színház tagja, ahol tavaly a társulat az év színésznőjévé választotta. Nemrégiben a Gyulai Várszínház Őze Lajos-díjában részesült a Psyché című előadás címszerepéért. Jelenleg Iszaak Babel Alkony című darabjában Maruszja szerepét próbálja, jövőre pedig a Pygmalion Elizáját alakítja, mindkettőt Valló Péter rendezésében.

- Mit jelentenek számodra a díjak?

- Ijesztő egy kicsit, hogy ilyen korán jöttek az elismerések. Meg kell köszönni, nem szabad álszerénynek lenni. Inspiráló tud lenni arra nézve, hogy még komolyabban, alázatosabban, szerényebben dolgozzak.

- Megannyi fantasztikus főszerep után, mint amilyen például a Boldogtalanok Rózája, színészileg milyen Iszaak Babel darabja?

- Még az elején tartunk a próbáknak. Nincs egyetlen szereplő sem, aki ártatlan, ne lenne bűnöktől terhelt. Szinte az egész társulat benne van az előadásban, a főszereplő meghívott vendégként Cserhalmi György. Mindenkinek nagyon nagy élmény, hogy vele dolgozhat.

- Te mit ismertél tőle korábbról?

- Amikor a Psychét próbáltuk Gyulán, megnéztem a Bódy Gábor rendezte Nárcisz és Psyché című filmet, amiben Zedlitz báró szerepét játssza, zseniálisan.

- Mi árulható el előzetesen az Alkony Maruszjájáról?

- Martin Márta lányát alakítom, aki a Cserhalmi György által játszott Mendel Krik fiatal szeretője.

- Külső szemmel a Radnóti Színház társulata egy egyenrangú, demokratikus csapatnak tűnik. A generációs különbségek mennyire foglalkoztatnak?

- Tényleg egy nagyon jó társulat a miénk. Természetesen tisztelem az idősebb kollégákat, szeretem nézni őket a színpadon, sokat lehet tőlük tanulni. Csak pozitív hozzáállást tapasztaltam részükről. Jó példa erre Csomós Mari, aki egy nagy formátumú színész, de soha nem éreztette velem, hogy pályakezdő vagyok, sőt...

- Mehettél volna a Vígszínházba vagy vidékre. Mi vonzott elsődlegesen a Radnóti Színházban?

- Leginkább az, hogy a Radnóti egy művészszínház, és engem ez érdekelt. Tetszik, hogy egy kis társulat, ahol odafigyelnek az emberekre. Ebben a meghitt, családias közegben sokkal jobb dolgozni, mint egy nagyobb intézményben.

- Az Alkony nem az első közös munkád Valló Péterrel.

- Most dolgozom vele harmadszor. Először a Vígszínházban, a Tündérlaki lányokban rendezett, majd tavaly csináltuk az Oidipusz gyermekeit, melyben Antigoné szerepét játszottam. Azon kívül, hogy nagyon jó rendező, azért szeretek Valló Péterrel dolgozni, mert kételyek nélkül tudok bízni benne. Pontosan vezeti a színészeket, pontos instrukciókat ad. Jó belehullani valakinek az ölébe, nem pedig félni, hogy biztosan elbír-e engem az a kar.

- Több múlt, tapasztalat sugárzik belőled, mint amiben részed lehetett a korodból kifolyólag.

- Igen, sokszor játszom idősebbeket vagy olyan nőket, akik nem huszonévesekre jellemző élethelyzeteketbe kerülnek. Például többször kerültem olyan színpadi helyzetbe, hogy a gyerekemet elveszítem.

- Hiszel abban, hogy a látszólagos véletlenek mögött van valami rendező elv?

- Az biztos, hogy a színészi pályán a tehetség kevés. Nagyon sok múlik a szerencsén is. Sok olyan ember van a környezetemben, aki bár tehetséges, nem fut olyan jól számára az a bizonyos szekér, és nem ott tart, ahol a tehetsége alapján megérdemelné. Nem tudom, hogy ez mitől van, azt gondolom, ez szerencse kérdése.

- Nem gondolod, hogy semmi nem állandó, a szerencse forgandó?

- Lehet. Nekem most sok jut a szerencséből, remek társulatban dolgozom, szép szerepeket játszom. Mi a garancia arra, hogy ez mindig így lesz? Hiszek abban, hogy munka, alázat és szerénység kérdése, de mindemellett ott a sors is, mint fontos tényező.

- Van-e olyan műfaj, amit jobban szeretsz játszani?

- Szeretem a súlyosabb, mélyebb dolgokat. Jobban érdekel Csehov vagy Shakespeare, mint a bohózatok, könnyed vígjátékok. Tudom magamról, hogy a ritmusérzékem, a színészi technikám még nem annyira jó. Jobban szeretem azt az előadást, aminek üzenete van, ha egy próbafolyamat végére olyat hoz ki belőlem a rendező, amit nem tudtam, nem gondoltam magamról. Az a jó a színházban, hogy az embernek nem kell pszichológushoz járnia, mert önmagával és a világgal kapcsolatos kérdéseire mind választ kap.

- Hogyan készülsz Eliza Doolittle szerepére a Pygmalionban?

- Az utóbbi időben nagyon sok komoly darabban játszottam. Azért örülök ennek a munkának, mert végre lesz lehetőségem a humoromat is megcsillantani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Vizuál

A végzet asszonya élete végéig díva maradt

A magyar femme fatale emigráns éveiben ritkán mutatkozott, nem járt társaságba - saját, régi filmjei viszont hipnotikus erővel hatottak rá.
Plusz

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Hogyan lett nagy író Bereményi Géza?

Mitől lesz valaki nagyformátumú író? Van rá recept? Vagy ez egy eleve elrendelés? Bereményi Géza esetében a legnagyobb játékos, maga az élet determinálta a sikert. Vagy a Teleki téri piac. Önmagáról, az Eldorádóról mesélt Huszárik Katának a JaSzalonban.
Színház interjú

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.
Színház hír

Házastársi pingpong a Belvárosi Színházban

Stefan Vögel fordulatokban gazdag párkapcsolati vígjátéka Rába Roland rendezésében, Debreczeny Csaba, Szávai Viktória, Mészáros Máté és Járó Zsuzsa előadásában látható február 19-től.
Színház interjú

Ki milyen jövőt képzel el a Szabad Tér Színháznak? – Az aspiránsokat kérdeztük

Hárman adtak be pályázatot a Szabad Tér Színház vezetésére: Bán Teodóra jelenlegi ügyvezető mellett Benkő Nóra színművész és Somogyi Szilárd rendező. Lapunk megszólaltatta a három jelöltet.
Színház hír

Tom Stoppard utolsó színművét díjazza a PEN

Tom Stoppard brit színműírót is kitünteti márciusban a PEN America irodalmi és emberi jogi szervezet.