Színház

Petrik Andrea: "A színészi pályán a tehetség kevés "

2010.12.19. 16:00
Ajánlom
Friss Junior Prima Díjas, az elmúlt évek egyik legnagyobb színházi felfedezettje Petrik Andrea. 2009-ben végzett a Színházművészeti Egyetemen, jelenleg a Radnóti Miklós Színház tagja, ahol tavaly a társulat az év színésznőjévé választotta. Nemrégiben a Gyulai Várszínház Őze Lajos-díjában részesült a Psyché című előadás címszerepéért. Jelenleg Iszaak Babel Alkony című darabjában Maruszja szerepét próbálja, jövőre pedig a Pygmalion Elizáját alakítja, mindkettőt Valló Péter rendezésében.

- Mit jelentenek számodra a díjak?

- Ijesztő egy kicsit, hogy ilyen korán jöttek az elismerések. Meg kell köszönni, nem szabad álszerénynek lenni. Inspiráló tud lenni arra nézve, hogy még komolyabban, alázatosabban, szerényebben dolgozzak.

- Megannyi fantasztikus főszerep után, mint amilyen például a Boldogtalanok Rózája, színészileg milyen Iszaak Babel darabja?

- Még az elején tartunk a próbáknak. Nincs egyetlen szereplő sem, aki ártatlan, ne lenne bűnöktől terhelt. Szinte az egész társulat benne van az előadásban, a főszereplő meghívott vendégként Cserhalmi György. Mindenkinek nagyon nagy élmény, hogy vele dolgozhat.

- Te mit ismertél tőle korábbról?

- Amikor a Psychét próbáltuk Gyulán, megnéztem a Bódy Gábor rendezte Nárcisz és Psyché című filmet, amiben Zedlitz báró szerepét játssza, zseniálisan.

- Mi árulható el előzetesen az Alkony Maruszjájáról?

- Martin Márta lányát alakítom, aki a Cserhalmi György által játszott Mendel Krik fiatal szeretője.

- Külső szemmel a Radnóti Színház társulata egy egyenrangú, demokratikus csapatnak tűnik. A generációs különbségek mennyire foglalkoztatnak?

- Tényleg egy nagyon jó társulat a miénk. Természetesen tisztelem az idősebb kollégákat, szeretem nézni őket a színpadon, sokat lehet tőlük tanulni. Csak pozitív hozzáállást tapasztaltam részükről. Jó példa erre Csomós Mari, aki egy nagy formátumú színész, de soha nem éreztette velem, hogy pályakezdő vagyok, sőt...

- Mehettél volna a Vígszínházba vagy vidékre. Mi vonzott elsődlegesen a Radnóti Színházban?

- Leginkább az, hogy a Radnóti egy művészszínház, és engem ez érdekelt. Tetszik, hogy egy kis társulat, ahol odafigyelnek az emberekre. Ebben a meghitt, családias közegben sokkal jobb dolgozni, mint egy nagyobb intézményben.

- Az Alkony nem az első közös munkád Valló Péterrel.

- Most dolgozom vele harmadszor. Először a Vígszínházban, a Tündérlaki lányokban rendezett, majd tavaly csináltuk az Oidipusz gyermekeit, melyben Antigoné szerepét játszottam. Azon kívül, hogy nagyon jó rendező, azért szeretek Valló Péterrel dolgozni, mert kételyek nélkül tudok bízni benne. Pontosan vezeti a színészeket, pontos instrukciókat ad. Jó belehullani valakinek az ölébe, nem pedig félni, hogy biztosan elbír-e engem az a kar.

- Több múlt, tapasztalat sugárzik belőled, mint amiben részed lehetett a korodból kifolyólag.

- Igen, sokszor játszom idősebbeket vagy olyan nőket, akik nem huszonévesekre jellemző élethelyzeteketbe kerülnek. Például többször kerültem olyan színpadi helyzetbe, hogy a gyerekemet elveszítem.

- Hiszel abban, hogy a látszólagos véletlenek mögött van valami rendező elv?

- Az biztos, hogy a színészi pályán a tehetség kevés. Nagyon sok múlik a szerencsén is. Sok olyan ember van a környezetemben, aki bár tehetséges, nem fut olyan jól számára az a bizonyos szekér, és nem ott tart, ahol a tehetsége alapján megérdemelné. Nem tudom, hogy ez mitől van, azt gondolom, ez szerencse kérdése.

- Nem gondolod, hogy semmi nem állandó, a szerencse forgandó?

- Lehet. Nekem most sok jut a szerencséből, remek társulatban dolgozom, szép szerepeket játszom. Mi a garancia arra, hogy ez mindig így lesz? Hiszek abban, hogy munka, alázat és szerénység kérdése, de mindemellett ott a sors is, mint fontos tényező.

- Van-e olyan műfaj, amit jobban szeretsz játszani?

- Szeretem a súlyosabb, mélyebb dolgokat. Jobban érdekel Csehov vagy Shakespeare, mint a bohózatok, könnyed vígjátékok. Tudom magamról, hogy a ritmusérzékem, a színészi technikám még nem annyira jó. Jobban szeretem azt az előadást, aminek üzenete van, ha egy próbafolyamat végére olyat hoz ki belőlem a rendező, amit nem tudtam, nem gondoltam magamról. Az a jó a színházban, hogy az embernek nem kell pszichológushoz járnia, mert önmagával és a világgal kapcsolatos kérdéseire mind választ kap.

- Hogyan készülsz Eliza Doolittle szerepére a Pygmalionban?

- Az utóbbi időben nagyon sok komoly darabban játszottam. Azért örülök ennek a munkának, mert végre lesz lehetőségem a humoromat is megcsillantani.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.
Színház hír

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.