Színház

Petrik Andrea: "A színészi pályán a tehetség kevés "

2010.12.19. 16:00
Ajánlom
Friss Junior Prima Díjas, az elmúlt évek egyik legnagyobb színházi felfedezettje Petrik Andrea. 2009-ben végzett a Színházművészeti Egyetemen, jelenleg a Radnóti Miklós Színház tagja, ahol tavaly a társulat az év színésznőjévé választotta. Nemrégiben a Gyulai Várszínház Őze Lajos-díjában részesült a Psyché című előadás címszerepéért. Jelenleg Iszaak Babel Alkony című darabjában Maruszja szerepét próbálja, jövőre pedig a Pygmalion Elizáját alakítja, mindkettőt Valló Péter rendezésében.

- Mit jelentenek számodra a díjak?

- Ijesztő egy kicsit, hogy ilyen korán jöttek az elismerések. Meg kell köszönni, nem szabad álszerénynek lenni. Inspiráló tud lenni arra nézve, hogy még komolyabban, alázatosabban, szerényebben dolgozzak.

- Megannyi fantasztikus főszerep után, mint amilyen például a Boldogtalanok Rózája, színészileg milyen Iszaak Babel darabja?

- Még az elején tartunk a próbáknak. Nincs egyetlen szereplő sem, aki ártatlan, ne lenne bűnöktől terhelt. Szinte az egész társulat benne van az előadásban, a főszereplő meghívott vendégként Cserhalmi György. Mindenkinek nagyon nagy élmény, hogy vele dolgozhat.

- Te mit ismertél tőle korábbról?

- Amikor a Psychét próbáltuk Gyulán, megnéztem a Bódy Gábor rendezte Nárcisz és Psyché című filmet, amiben Zedlitz báró szerepét játssza, zseniálisan.

- Mi árulható el előzetesen az Alkony Maruszjájáról?

- Martin Márta lányát alakítom, aki a Cserhalmi György által játszott Mendel Krik fiatal szeretője.

- Külső szemmel a Radnóti Színház társulata egy egyenrangú, demokratikus csapatnak tűnik. A generációs különbségek mennyire foglalkoztatnak?

- Tényleg egy nagyon jó társulat a miénk. Természetesen tisztelem az idősebb kollégákat, szeretem nézni őket a színpadon, sokat lehet tőlük tanulni. Csak pozitív hozzáállást tapasztaltam részükről. Jó példa erre Csomós Mari, aki egy nagy formátumú színész, de soha nem éreztette velem, hogy pályakezdő vagyok, sőt...

- Mehettél volna a Vígszínházba vagy vidékre. Mi vonzott elsődlegesen a Radnóti Színházban?

- Leginkább az, hogy a Radnóti egy művészszínház, és engem ez érdekelt. Tetszik, hogy egy kis társulat, ahol odafigyelnek az emberekre. Ebben a meghitt, családias közegben sokkal jobb dolgozni, mint egy nagyobb intézményben.

- Az Alkony nem az első közös munkád Valló Péterrel.

- Most dolgozom vele harmadszor. Először a Vígszínházban, a Tündérlaki lányokban rendezett, majd tavaly csináltuk az Oidipusz gyermekeit, melyben Antigoné szerepét játszottam. Azon kívül, hogy nagyon jó rendező, azért szeretek Valló Péterrel dolgozni, mert kételyek nélkül tudok bízni benne. Pontosan vezeti a színészeket, pontos instrukciókat ad. Jó belehullani valakinek az ölébe, nem pedig félni, hogy biztosan elbír-e engem az a kar.

- Több múlt, tapasztalat sugárzik belőled, mint amiben részed lehetett a korodból kifolyólag.

- Igen, sokszor játszom idősebbeket vagy olyan nőket, akik nem huszonévesekre jellemző élethelyzeteketbe kerülnek. Például többször kerültem olyan színpadi helyzetbe, hogy a gyerekemet elveszítem.

- Hiszel abban, hogy a látszólagos véletlenek mögött van valami rendező elv?

- Az biztos, hogy a színészi pályán a tehetség kevés. Nagyon sok múlik a szerencsén is. Sok olyan ember van a környezetemben, aki bár tehetséges, nem fut olyan jól számára az a bizonyos szekér, és nem ott tart, ahol a tehetsége alapján megérdemelné. Nem tudom, hogy ez mitől van, azt gondolom, ez szerencse kérdése.

- Nem gondolod, hogy semmi nem állandó, a szerencse forgandó?

- Lehet. Nekem most sok jut a szerencséből, remek társulatban dolgozom, szép szerepeket játszom. Mi a garancia arra, hogy ez mindig így lesz? Hiszek abban, hogy munka, alázat és szerénység kérdése, de mindemellett ott a sors is, mint fontos tényező.

- Van-e olyan műfaj, amit jobban szeretsz játszani?

- Szeretem a súlyosabb, mélyebb dolgokat. Jobban érdekel Csehov vagy Shakespeare, mint a bohózatok, könnyed vígjátékok. Tudom magamról, hogy a ritmusérzékem, a színészi technikám még nem annyira jó. Jobban szeretem azt az előadást, aminek üzenete van, ha egy próbafolyamat végére olyat hoz ki belőlem a rendező, amit nem tudtam, nem gondoltam magamról. Az a jó a színházban, hogy az embernek nem kell pszichológushoz járnia, mert önmagával és a világgal kapcsolatos kérdéseire mind választ kap.

- Hogyan készülsz Eliza Doolittle szerepére a Pygmalionban?

- Az utóbbi időben nagyon sok komoly darabban játszottam. Azért örülök ennek a munkának, mert végre lesz lehetőségem a humoromat is megcsillantani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Vizuál

Ezekről a kultfilmekről ma már mindenki szuperlatívuszokban beszél, pedig megbuktak a premierjük idején

Ma már nehéz elhinni, de számos kultikus remekmű alulteljesített premierje idején a mozikban. Cikkünkben ezek közül mutatunk be néhányat, rávilágítva arra is, milyen tényezők befolyásolhatják egy-egy produkció pénzügyi sikerét. 
Klasszikus

Fischer Iván lett az Európai Unió Ifjúsági Zenekarának zeneigazgatója

Az együttes bejelentette, július 10-től Fischer Ivánt nevezik ki zeneigazgatójuknak. A dirigens a pozícióban Vaszilij Petrenkót váltja, aki tíz sikeres éven át volt a társulat vezető karmestere.
Színház

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Könyv

Vámos Miklós: Szívbe markoló az írói padlások posztumusz lesöprése

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal Gabriel García Márquez posztumusz kiadású, Találkozunk augusztusban című kisregényével foglalkozik. Gondolataira a Magvetőnél megjelent kötet kontrollfordítója, Kutasy Mercédesz reagál.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Huszonkét előadással várja idén a nézőket a Vidor Fesztivál Nyíregyházán

Színházi produkciók, előadói estek és irodalmi-zenés előadások várják a közönséget augusztus 23. és 31. között Nyíregyházán, öt helyszínen. Az idei versenyprogramban hat előadás verseng a fesztivál díjaiért.
Színház hír

„Harcra szólítalak benneteket” – Novák Ferenc Tata szót emelt a független társulatok kiszámítható támogatásáért

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfus, rendező, etnográfusa a Kultúra.hu-hoz juttatta el sorait, amelyben kardot ránt az ellehetetlenülő független társulatokért. Azt javasolja, hogy a megszűnés szélére került társulatok melletti kiállásként a támogatott együttesek se fogadják el a jelenlegi helyzetet.
Színház hír

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Színház hír

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Színház ajánló

Tíz év után búcsúzik az Átriumtól Az Őrült Nők Ketrece

Július 11-én még egyszer, utoljára az Átrium színpadán kinyit a Ketrec! A Kultúrbrigád kétségtelenül egyik legsikeresebb darabja, Az Őrült Nők Ketrece a tízéves jubileumi előadással búcsúzik a Margit körúti épülettől.