Színház

PILLANATOK nr. 1, 2, 3....

2009.09.25. 11:29
Ajánlom
Szombat este kioszották a múlt évad teljesítményeiért odaítélt színikritikus-díjakat a Thália Színházban. Az eredmények mellett néhány szubjektív pillanat az elmúlt évad előadásaiból.

Kis nyuszikák ugrálnak az erdőben. Jön a gonosz vadász, és lelövi a nyuszianyukát. A nyuszikák szomorúan énekelnek tovább... Széles László dúskeblű ősanyaként pipiskedő szalontáncot lejt a családfő (Csuja Imre) karjai között, miközben szép sorjában világra hozott gyermekeik, a körültekintő nevelés egyenes következményeként, hullanak, mint a legyek. Elrajzolt ruhácskáikban. A Jógyerekek képeskönyve az Örkény Színházban csúnyarossz gyerekekről szól csúnyarossz felnőtteknek. A közönség veszi. Pedig Ascher Tamás rendezése a határokat feszegeti. Gyerekhullák, zombik, levágott ujjú csecsemő.. Nem egy kényelmes színház. Dolgozni kell vele. Rá kell hangolódni, meg kell tanulni a szabályait. Ha sikerül, jutalmul - visító röhögés közepette, a The Tiger Lillies zenéjére - rádöbbenhetünk, hogy alkalmasint hogyan kúrjuk el a gyereknevelést.

Az Éhség című előadásban (szintén Ascher-rendezés Forgách András öntörvényű színpadi átiratából) Hajduk Károly Knut Pedersen antipatikus figuráját lopja a szívünkbe. Ennek a hezitáló, vézna, önbizalomhiányos, deellenben zsenitudatú alaknak az éhezés alapszituáció. Hol a kényszer, hol a büszkeség tartja vissza attól, hogy ennivalóhoz jusson. Akkor vesszük észre, hogy mennyire beleéltük magunkat a helyzetébe, mikor a történet vége felé sikerül jóllaknia. Egy teljes nézőtér lélegzik fel. Aztán a gyomra nem bírja. Az egészet odahányja a falra.

S egy korábbi pillanat ugyanebből az előadásból. Tenki Réka sápadt arca, amint Hajduk Pedersenje iránti érzelmei egy halvány rezdüléssel átfordulnak a rajongásból az undorba.

Csákányi Eszter egy ócska lakásban halkan zümmögő kamerával szemben ül, és próbál megfelelni a kívülről jövő instrukcióknak. Aztán egy adott pillanatban föllázad. Kijön belőle a vadállat. Miközben a kamera a szuperközelijét adja. Huh! Lukáts Andor egyik énje modern operát rendez a Sanyi és Arankában, míg másik énje "never ending" alkudozást folytat Gyabronka József ingatlanközvetítőjével ugyanebben a bérházban. A Szputnyik (pontosabban Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet - Labor) Bérháztörténetek 0.1 című előadása Bodó Viktor nyomoronc korunkat vadul kiröhögtető "valóságszínháza".

Járó Zsuzsanna Portiája az előadás végén, az égig érő panelház fotója előtt, üveges szemmel mered a semmibe. Elérte, amit akart. Férfiruhába bújva megmentette a jövendőbelijét, a szorongó Bassaniót (Bányai Miklós), és most nem tudja, mit kezdjen vele.. Egy férfiruhába bújt igazi nő egy férfiruhát hordó szorongó férfival. Zsótér Sándor és Ungár Júlia A velencei kalmár című darabjának ("alapötlet" William Shakespeare) kacska happy endje a múlt évad egyik legmegrázóbb pillanata. Elég csupán Járó tekintetét fölidézni - máris ott az egész dráma.

És egy másik Zsótér. A Nemzeti Színház Vassza Zseleznovájából. (Gorkij.) Básti Juli a népes családját fogcsikorgató szigorral összetartó családfő. Kulizik, lohol, parancsokat osztogat. Emberi sorsokat irányít. Végül összeroppan a testi és lelki terhek alatt. Miután Vassza a színpadon meghal, pár métert még arrébb vonul nagy komolyan. Ezt a gyaníthatóan kényszerű aktust Básti Julinak sikerül az előadás legfájdalmasabb pillanatává avatnia. Minden és mindennek az ellenkezője benne van. Végtelen esendőség és halált legyőző vasakarat. A figurával való feltétlen azonosulás és halvány élcelődés az előadással. Komolyság és irónia. Összetartozás és távolságtartás, profizmus és hezitáló dac, klasszikus szerepformálás és egyben újszerű kísérlet a színjátszásra.. Érzelmi gazdagságát tekintve egyenesen operai ihletettségű mozzanat. Egy hanyományokat felrúgó, mégis azokból táplálkozó, vadítóan modern operából.

Váratlanul minden lámpa kialszik. Hosszú percekig semmit nem látunk, csak halljuk, ami a színpadon történik. A nézőtéren enyhe zavar. Pedig olyan egyszerű. "Hogy aki süket, az jól tudjon relaxálni". A tizennégy karátos autó egyébként úgy kezdődik a Szkéné Színházban, hogy egy mai alternatívszínházi rendezőnek (játssza: Tamási Zoltán) nincs pénze egy mai alternatívszínházi előadásra. Ezért odahevenyészik valamit a színpadra. Már ezen jót mulatunk. Regős János amúgy jól hevenyészik. Rejtő szövegét gyúrta át, majd vitte színre, gyaníthatóan nem kevés színészi improvizációval. Kollektív "mai magyar dráma" születik, rejtői (és más) poénokkal.

Sima nézői gátlásból vagy azért, mert többnyire fölhúzott függönnyre érkezünk (s így széttöredezik a pillanat sok száz darabra), manapság ritkán kap tapsot a díszlet. Árvai Györgyé kaphatna. Az Augusztus Oklahomában című előadásához tervezett,  egyszerre szimbolikus és valóságos színpadi tere olyan, mint Járó Zsuzsa tekintete. Benne az egész dráma. Csak nem utólag, hanem előre. Pap Vera, amint megejtő entrée-val lebotorkál a falépcsőn... Az emeleti kisszobában megbújó Láng Annamária, aki a struktúrált térben kucorog végtelen magányban... Börcsök Enikő Barbarája, ahogy  próbál mindvégig kitartani halálos beteg anyja mellett, aztán az ebédlőasztal mellett elér egy pontra, amikor föladja...

Az egyre elsöprőbb tehetséget mutató Pokorny Lia sudáran tragikus alakja az Új Színház Szonya című előadásában... Kocsis Gergely szótlan reflexiói A hős és a csokoládékatonában... Szabó Győző sörszagú hőzöngése Bozsik Yvette "apjaként" az önéletrajzi ihletésű Lány a kertben című opuszban...

A színház érdekes képződmény. Arra született, hogy rekonstruálja a kivételes pillanatokat. Előadásról-előadásra.

 

A színikritikusok a 2008/2009-es évad teljesítményei alapján a következő díjakat ítélték oda:

A legjobb új magyar dráma: Varró Dániel-Szabó Borbála: Líra és epika

A legjobb előadás: Istenítélet (Pécs, rendezte: Mohácsi János)

A legjobb rendezés: A velencei kalmár (Eger, rendezte: Zsótér Sándor)

A legjobb zenés/szórakoztató előadás: Jógyerekek képeskönyve (Örkény Színház- Művészetek Palotája, rendezte: Ascher Tamás)

A legjobb független színházi előadás: Fédra Fitness (KoMa Társulat és ALKA.T, rendezte: Tasnádi István)

A legjobb gyerekelőadás: Rettentő görög vitéz (Stúdió "K", rendezte: Fodor Tamás)

A legjobb női főszereplő: Csákányi Eszter (Fédra Fitness, KoMa Társulat - ALKA.T; A hét asszonya, Nemzeti Színház - Kék Produkciós Iroda - Orlai Produkció - Budapesti Tavaszi Fesztivál)

A legjobb férfi főszereplő: Hajduk Károly (Éhség, Kamra) és Pálfi Ervin (A Gézagyerek, Szabadkai Népszínház)

A legjobb női mellékszereplő: Börcsök Enikő (Augusztus Oklahomában, Vígszínház)

A legjobb férfi mellékszereplő: Széles László (Jógyerekek képeskönyve, Örkény Színház)

A legjobb díszlet: A velencei kalmár (Eger, tervezte: Ambrus Mária)

A legjobb jelmez: Jógyerekek képeskönyve (Örkény Színház, tervezte: Nagy Fruzsina)

A legígéretesebb pályakezdő: Tenki Réka (Barbárok, Katona József Színház)

Különdíj: Kovács Márton (Az Istenítélet zenéjéért)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház jótékonyság

Színházjeggyel segíthetünk a nehéz sorsú gyerekeknek

Az Orlai Produkciós Iroda számára mindig is fontos volt a társadalmi felelősségvállalás. Színházjegy akciójukkal most a Pitypang Gyermekotthon lakóinak nyújtanak segítséget. A cél: a gyerekek balatoni nyaraltatása.
Színház POSZT 2019

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.
Színház új évad

Operagála köszönti az 50 éves Szentendrei Teátrumot

Öt saját bemutatót és számos előadást kínál új évadában a Szentendrei Teátrum, amely idén ünnepli ötvenéves fennállását. A születésnapi operagálát Szentendre főterén rendezik meg, az évad háziasszonya Gubik Petra.
Színház hír

A Kodály-módszerről szóló Vecsei–Vidnyánszky-darab is látható lesz jövőre a Nemzetiben

Tíz bemutatót tervez a jövő évadban a Nemzeti Színház, ahol Eirik Stubo, David Doiasvili, Szász János, Andrzej Bubien, Berettyán Nándor, Márkó Eszter és ifj. Vidnyánszky Attila rendezését is láthatja a közönség.
Színház magazin

Csehov-hősnőbe oltott Tündekirálynő – Cate Blanchett 50

A színpadon és a filmvásznon mutatott teljesítményével is számos díjat kiérdemelt, ő az egyetlen színésznő, akit ugyanazért a szerepért kétszer is Oscar-díjra jelöltek. Május 14-én töltötte be ötvenedik életévét Cate Blanchett.