Színház

PILLANATOK nr. 1, 2, 3....

2009.09.25. 11:29
Ajánlom
Szombat este kioszották a múlt évad teljesítményeiért odaítélt színikritikus-díjakat a Thália Színházban. Az eredmények mellett néhány szubjektív pillanat az elmúlt évad előadásaiból.

Kis nyuszikák ugrálnak az erdőben. Jön a gonosz vadász, és lelövi a nyuszianyukát. A nyuszikák szomorúan énekelnek tovább... Széles László dúskeblű ősanyaként pipiskedő szalontáncot lejt a családfő (Csuja Imre) karjai között, miközben szép sorjában világra hozott gyermekeik, a körültekintő nevelés egyenes következményeként, hullanak, mint a legyek. Elrajzolt ruhácskáikban. A Jógyerekek képeskönyve az Örkény Színházban csúnyarossz gyerekekről szól csúnyarossz felnőtteknek. A közönség veszi. Pedig Ascher Tamás rendezése a határokat feszegeti. Gyerekhullák, zombik, levágott ujjú csecsemő.. Nem egy kényelmes színház. Dolgozni kell vele. Rá kell hangolódni, meg kell tanulni a szabályait. Ha sikerül, jutalmul - visító röhögés közepette, a The Tiger Lillies zenéjére - rádöbbenhetünk, hogy alkalmasint hogyan kúrjuk el a gyereknevelést.

Az Éhség című előadásban (szintén Ascher-rendezés Forgách András öntörvényű színpadi átiratából) Hajduk Károly Knut Pedersen antipatikus figuráját lopja a szívünkbe. Ennek a hezitáló, vézna, önbizalomhiányos, deellenben zsenitudatú alaknak az éhezés alapszituáció. Hol a kényszer, hol a büszkeség tartja vissza attól, hogy ennivalóhoz jusson. Akkor vesszük észre, hogy mennyire beleéltük magunkat a helyzetébe, mikor a történet vége felé sikerül jóllaknia. Egy teljes nézőtér lélegzik fel. Aztán a gyomra nem bírja. Az egészet odahányja a falra.

S egy korábbi pillanat ugyanebből az előadásból. Tenki Réka sápadt arca, amint Hajduk Pedersenje iránti érzelmei egy halvány rezdüléssel átfordulnak a rajongásból az undorba.

Csákányi Eszter egy ócska lakásban halkan zümmögő kamerával szemben ül, és próbál megfelelni a kívülről jövő instrukcióknak. Aztán egy adott pillanatban föllázad. Kijön belőle a vadállat. Miközben a kamera a szuperközelijét adja. Huh! Lukáts Andor egyik énje modern operát rendez a Sanyi és Arankában, míg másik énje "never ending" alkudozást folytat Gyabronka József ingatlanközvetítőjével ugyanebben a bérházban. A Szputnyik (pontosabban Szputnyik Hajózási Társaság - Modern Színház- és Viselkedéskutató Intézet - Labor) Bérháztörténetek 0.1 című előadása Bodó Viktor nyomoronc korunkat vadul kiröhögtető "valóságszínháza".

Járó Zsuzsanna Portiája az előadás végén, az égig érő panelház fotója előtt, üveges szemmel mered a semmibe. Elérte, amit akart. Férfiruhába bújva megmentette a jövendőbelijét, a szorongó Bassaniót (Bányai Miklós), és most nem tudja, mit kezdjen vele.. Egy férfiruhába bújt igazi nő egy férfiruhát hordó szorongó férfival. Zsótér Sándor és Ungár Júlia A velencei kalmár című darabjának ("alapötlet" William Shakespeare) kacska happy endje a múlt évad egyik legmegrázóbb pillanata. Elég csupán Járó tekintetét fölidézni - máris ott az egész dráma.

És egy másik Zsótér. A Nemzeti Színház Vassza Zseleznovájából. (Gorkij.) Básti Juli a népes családját fogcsikorgató szigorral összetartó családfő. Kulizik, lohol, parancsokat osztogat. Emberi sorsokat irányít. Végül összeroppan a testi és lelki terhek alatt. Miután Vassza a színpadon meghal, pár métert még arrébb vonul nagy komolyan. Ezt a gyaníthatóan kényszerű aktust Básti Julinak sikerül az előadás legfájdalmasabb pillanatává avatnia. Minden és mindennek az ellenkezője benne van. Végtelen esendőség és halált legyőző vasakarat. A figurával való feltétlen azonosulás és halvány élcelődés az előadással. Komolyság és irónia. Összetartozás és távolságtartás, profizmus és hezitáló dac, klasszikus szerepformálás és egyben újszerű kísérlet a színjátszásra.. Érzelmi gazdagságát tekintve egyenesen operai ihletettségű mozzanat. Egy hanyományokat felrúgó, mégis azokból táplálkozó, vadítóan modern operából.

Váratlanul minden lámpa kialszik. Hosszú percekig semmit nem látunk, csak halljuk, ami a színpadon történik. A nézőtéren enyhe zavar. Pedig olyan egyszerű. "Hogy aki süket, az jól tudjon relaxálni". A tizennégy karátos autó egyébként úgy kezdődik a Szkéné Színházban, hogy egy mai alternatívszínházi rendezőnek (játssza: Tamási Zoltán) nincs pénze egy mai alternatívszínházi előadásra. Ezért odahevenyészik valamit a színpadra. Már ezen jót mulatunk. Regős János amúgy jól hevenyészik. Rejtő szövegét gyúrta át, majd vitte színre, gyaníthatóan nem kevés színészi improvizációval. Kollektív "mai magyar dráma" születik, rejtői (és más) poénokkal.

Sima nézői gátlásból vagy azért, mert többnyire fölhúzott függönnyre érkezünk (s így széttöredezik a pillanat sok száz darabra), manapság ritkán kap tapsot a díszlet. Árvai Györgyé kaphatna. Az Augusztus Oklahomában című előadásához tervezett,  egyszerre szimbolikus és valóságos színpadi tere olyan, mint Járó Zsuzsa tekintete. Benne az egész dráma. Csak nem utólag, hanem előre. Pap Vera, amint megejtő entrée-val lebotorkál a falépcsőn... Az emeleti kisszobában megbújó Láng Annamária, aki a struktúrált térben kucorog végtelen magányban... Börcsök Enikő Barbarája, ahogy  próbál mindvégig kitartani halálos beteg anyja mellett, aztán az ebédlőasztal mellett elér egy pontra, amikor föladja...

Az egyre elsöprőbb tehetséget mutató Pokorny Lia sudáran tragikus alakja az Új Színház Szonya című előadásában... Kocsis Gergely szótlan reflexiói A hős és a csokoládékatonában... Szabó Győző sörszagú hőzöngése Bozsik Yvette "apjaként" az önéletrajzi ihletésű Lány a kertben című opuszban...

A színház érdekes képződmény. Arra született, hogy rekonstruálja a kivételes pillanatokat. Előadásról-előadásra.

 

A színikritikusok a 2008/2009-es évad teljesítményei alapján a következő díjakat ítélték oda:

A legjobb új magyar dráma: Varró Dániel-Szabó Borbála: Líra és epika

A legjobb előadás: Istenítélet (Pécs, rendezte: Mohácsi János)

A legjobb rendezés: A velencei kalmár (Eger, rendezte: Zsótér Sándor)

A legjobb zenés/szórakoztató előadás: Jógyerekek képeskönyve (Örkény Színház- Művészetek Palotája, rendezte: Ascher Tamás)

A legjobb független színházi előadás: Fédra Fitness (KoMa Társulat és ALKA.T, rendezte: Tasnádi István)

A legjobb gyerekelőadás: Rettentő görög vitéz (Stúdió "K", rendezte: Fodor Tamás)

A legjobb női főszereplő: Csákányi Eszter (Fédra Fitness, KoMa Társulat - ALKA.T; A hét asszonya, Nemzeti Színház - Kék Produkciós Iroda - Orlai Produkció - Budapesti Tavaszi Fesztivál)

A legjobb férfi főszereplő: Hajduk Károly (Éhség, Kamra) és Pálfi Ervin (A Gézagyerek, Szabadkai Népszínház)

A legjobb női mellékszereplő: Börcsök Enikő (Augusztus Oklahomában, Vígszínház)

A legjobb férfi mellékszereplő: Széles László (Jógyerekek képeskönyve, Örkény Színház)

A legjobb díszlet: A velencei kalmár (Eger, tervezte: Ambrus Mária)

A legjobb jelmez: Jógyerekek képeskönyve (Örkény Színház, tervezte: Nagy Fruzsina)

A legígéretesebb pályakezdő: Tenki Réka (Barbárok, Katona József Színház)

Különdíj: Kovács Márton (Az Istenítélet zenéjéért)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ha színház, ha mesejáték, ha családi program, akkor Noir Színház

Ebben az évadban újabb darabbal bővült a Noir Színház repertoárja, így most már négy klasszikus mesejáték közül választhatnak a Duna Palotába ellátogató nézők.
Színház ajánló

Ózon és csülök együttállása a szenvedély terített asztalán

Parti Nagy Lajos rendkívüli teljesítménynek tartja, ahogy Mészáros Máté estéről estére színpadra lép, és előadja, alakítja, végigéli az író által jegyzett Az étkezés ártalmasságáról című előadást.
Színház hír

Orvosai nem javasolják, hogy színpadra lépjen Törőcsik Mari

Nem javasolnák az orvosai, hogy a Galilei élete című előadásban színpadra lépjen Törőcsik Mari, aki jelenleg ismét kórházban fekszik.
Színház józsef attila színház

Az IRKA kedvenc Egressy verse

Egressy Zoltán és Chajnóczki Balázs voltak a József Attila Színház IRodalmi KÁvéházának vendégei. A beszélgetésen szóba került az a bizonyos Sóska, sültkrumpli, foci, gyereknevelés és természetesen a költészet is.
Színház meetoo

Kortalan Kortárs – A hatalom és az abúzus viszonya

A Kortalan Kortárs sorozat soron következő előadásában a zaklatás, az erőszak, az alá/fölé-rendeltség témáját járják körül november 14-én a Kálmán Imre Teátrumban.