Színház

Polgár Csaba: "Megérné többféle címen is játszani ezt az előadást"

2013.03.10. 12:00
Ajánlom
Régről tudjuk, hogy a jó színházhoz (is) kell egy csapat. De mi van, ha ráadásul kettő van belőle? Sima ügy: egyesített színészi hangerővel életre hívnak egy különleges koncertszínházi előadást. A HOPPart és a Szputnyik művészei - merthogy róluk lenne itt szó - közös zenés függetlenségi nyilatkozata március 14-én debütál az Átrium Film-Színház pódiumán. Az est rendezőjével, Polgár Csabával beszélgettünk. INTERJÚ

- Számos asszociációt kelt a Kottavető cím. Elsőre a játék a betűkkel jutott eszembe, amiről meg az, hogy talán cserépszavazással állt össze ez az előadás, vagyis mindenki letette az asztalra a szívének kedves kottáját. Így történt?

- Valóban így indult, de nem cserépszavazással döntöttünk, hanem az első körben mindannyian bedobtuk az ötleteinket egy közös Gmail-es kalapba. Mondanom sem kell, hogy nagyon-nagyon sok dal jött szóba, s végül mi ketten Matkó Tamással (az est zenei vezetője, a szerk.) válogattuk ki, hogy mi kerüljön be a műsorba. Számomra az volt a kiindulópont, hogy ez ugyebár egy dalokra épülő előadás, így elkezdtem azon gondolkodni, hogyan is működik ez a műfaj, milyen sajátosságai vannak. Majd Tomival közösen próbáltuk eldönteni, hogy hol húzzuk meg a határt, mivel az elején még úgy éreztük, hogy lennie kell valamilyen műfaji vagy időbeli megkötésnek. A vége meg persze az lett, hogy bármi elhangozhat, mert az ilyen-olyan korlátok csak feleslegesen szűkítenék le a játékteret.

- ... és a cím...?

- Nos igen, eredetileg Szuperkoncert munkacímen kezdtünk el dolgozni, és addig-addig ötleteltünk, míg végül összejött a Kottavető. Visszagondolva, elég vicces javaslatok forogtak - ezt most mind nem sorolnám fel, de az biztos, hogy megérné többféle címen is játszani ezt az előadást. Az egyik kedvencem, Tamás alcím-találmánya: Kottavető, avagy a zenélés mint alternatív kereseti módszer a 21. század színművészetében - merthogy szerintem ez nagyon sokat elmond a helyzetről.

- Hogy épül fel az előadás? Jól gondolom, hogy a dalokra fognak feleselni, kontrázni a prózai szövegek?

- Nem igazán. A cél az volt, hogy minél kevesebb próza legyen ebben az előadásban. Egyébként pontosan ez a nehézségi foka ennek az estnek, hogy bármennyire szeretnénk egy gigakoncertet másolni, technikában nem tudunk hozzá felnőni. Az persze nagyon fontos, hogy zeneileg nem mehetünk alá egy színvonalnak, hiszen akkor nem lehet játszani az iróniával. Az tehát nem kérdés, hogy ezeknek a számoknak jól kell elhangozniuk, mint ahogy azt se felejtsük el, hogy itt színészek zenélnek, akik nem tudnak kibújni a bőrükből. Vagyis amikor ők muzsikálnak, akkor is játszanak, zenészeket alakítanak, tehát színházat csinálnak. Különben meg az derült ki számomra, hogy a szórakoztatóiparnak ez a része hihetetlen feszességet, dramaturgiai fegyelmet, no meg érzékenységet igényel. Ugyanis a könnyűzenei műfaj azzal operál, hogy általában minden idézőjel nélkül egy borzasztóan erős érzelmi állapotot közvetít az énekes. Számomra ez tűnik most a legnagyobb feladatnak, hogy miként lehet úgy elkapni ezeket a dalokat, hogy komolyan vehetők legyenek. Mert bizony, ha jól vannak ezek a számok előadva, akkor bármennyire giccsesek is, elképesztően hatásosak. Persze, aztán meg kell találni a dalok közötti (prózai) átkötéseket, amikről majd kiderül, hogyan is működnek.

- Elárulod, hogy milyen dalokat szólaltattok meg?

- Jelenleg tizennyolc szám szerepel a műsorban, huszadik és huszonegyedik századi kedvenceink. Nagyon vegyes a zenei anyag, merthogy elhangzik mások mellett egy-egy Queen-, Kylie Minogue-, East 17-szám, de a Faust Együttestől is játszunk egy dalt, valamint vannak a műsorban Gershwin-sztenderdek is. Igazából arra vágytam, hogy egy emlékezetes estét tudjunk összerakni ezekből az ismert dalokból, aminek azért mégiscsak legyen egy picit keserű utóíze attól, hogy olyan körülmények között készülünk erre az előadásra, amilyenben ez a két csapat létezik.

- Lesz kívánságműsor része is az estnek?

- Hm... most, hogy kérdezed, igen. Itt és most megígérem, hogy amennyiben a premieren valaki nagyon sokáig kiabál a színpad széléről, hogy játsszunk el, mondjuk egy Beatles-dalt, akkor Herczeg Tomiék előbb vagy utóbb biztos beadják a derekukat.

- Mennyire gondoljátok komolyan azt, hogy ez a két csapat közös zenés függetlenségi nyilatkozata?

- Abszolút, merthogy tartunk majd egy előadást a Parlamentben... nem, viccelek, oda nem engednek be minket. Hogy mennyire gondoljuk komolyan? Amennyire minket komolyan vesznek, annyira. Talán nem is lehetne jobb időpontban bemutatni, mint március 14-én, de igazából másnap lenne az igazi. Aki eljön erre az estre, az remélhetőleg tapasztalni fogja, hogy sok minden benne van mindabból, ahogyan mi érezzük magunkat. Ebből a szempontból egy elég jó helyzetjelentés, vagy legalábbis remélem, hogy az előadás kicsengéséből kiderül, hogy itt tartunk most ebben az országban, ezzel a két csapattal, ebben a műfajban.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Kihirdették a színikritikusok a legjobb színészi alakítás díjazottját

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján Béres Márta kapja a legjobb színészi alakítás díját, az Anna Karenina című előadás címszerepéért.
Színház hír

Színháztudományi konferenciával kezdődik a THEALTER

Bár nemrég még veszélyben volt a THEALTER nemzetközi színházi fesztivál létrejötte, csütörtökön színháztudományi konferenciával kezdődik el a program. Az augusztus 7-ig tartó fesztiválon nyolc helyszínen 37 csapat, illetve alkotó 33 produkciójával várják a közönséget Szegeden.
Színház hír

Öt nap alatt harminc műsor várta az érdeklődőket az első Déryné Fesztiválon

Július 18-án a Magyar Nemzeti Táncegyüttes Kárpátok visszhangja című táncelőadásával ért véget a július 14-18. között zajló Déryné Fesztivál, amelyet először rendeztek meg Sátoraljaújhelyen és környékén.
Színház gyász

Elhunyt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus

Életének 99. évében, július 22-én meghalt Mihályi Gábor irodalomtörténész, színikritikus, Aranytoll-díjas lapszerkesztő és közíró – adta hírül a hvg.hu a család közlése nyomán. A nevéhez fűződik a Magyar Lettre International és az Európai Kulturális Füzetek alapítása is.
Színház hír

Nagy Péter István a legígéretesebb pályakezdő 2021-ben

A Színházi Kritikusok Céhe tagjainak szavazatai alapján idén Nagy Péter István kapja a legígéretesebb pályakezdő kategória díját, a szeptember 12-én a Bethlen Téri Színházban megrendezésre kerülő díjátadón.