Színház

POSzT 2009 - Elrontott életek (4. nap)

2009.06.08. 11:15
Ajánlom
A mostanság született zenés darabok többségének fő témájára sem emlékszem, egyetlen sort sem tudok fölidézni, amikor kijövök a színházból, a Jógyerekek képeskönyvénél minden dal megmaradt, majdnemhogy szöveggel együtt.

Kár lett volna lemaradni a ma induló Nyílt Fórum első fölolvasójáról. Kiss Judit Ágnes Prága, főpályaudvar című darabja (dramaturg: Radnóti Zsuzsa). Kiss Judit Ágnest eddig csak költőnőként ismertem, és ezennel üdvözlöm azt az ötletét, hogy darabírásban is gondolkodik. A női test és lélek nagy ismerője, nála nem a sorok között kell olvasni. Nincs olyan, hogy a költő azt akarta mondani. A költő azt mondja. Nincs apelláta, kecmec, lacafaca. Nőként mindenesetre jó olvasni ezt meg ezeket a verseket. Első darabjában sem mellőzi a párbeszédek tárgyának konkrét megnevezését. Emellett viszont kíméletlenül megmutatja a női mindenséget, a kétségeket, a testi és lelki viaskodásokat. Férfiak, olvassatok és nézzetek Kiss Judit Ágnest!

A darab középpontjában négy nő áll, egy prágai vasúti pályaudvar közértjében dolgoznak. Egy idősebb, alkesz férjjel és felnőtt gyerekekkel (Horváth Zsuzsa), egy középkorú, rendezett családdal (Nyakó Juli), egy fiatal próbaidős (Erdélyi Tímea), és egy másik középkorú (ő az üzletvezető, Söptei Andrea) egyedül. Közülük hárman keringenek a fiatal biztonsági őr (Poroszlai Kristóf) körül, aki egyébként személyi edző, és büszke mindenféle méreteire, valamint ebből fakadó népszerűségére, amit ki is használ. Amerre a szél fúj. "Ha az ember nem kaphatja meg, akit kíván, azt kívánja, akit megkaphat" - jegyzi meg. A hatodik szereplő egy vásárló (Mertz Tibor), rendezett családi háttérrel. Azonnal elkezd udvarolni a szintén rendezett családi háttérrel rendelkező nőnek, majd jól megszívatja, amikor az már mindent borított maga körül. ("Ígértem én neked bármit?" - tegye föl a kezét, aki elmúlt húsz, és még nem hallotta ezt a mondatot!) A nők egymás között harcolnak, de csak a végén jönnek rá, hogy tulajdonképpen saját magukkal vívják a csatáikat. (A rendező, Almási Tóth András egy remek ötlettel emelte ki a monológokat a felolvasószínházi forma keretein belül: egy nagy plazmatévén kaptunk közeliket az arcokról.)

A színészek meglehetős élvezettel olvastak. Már-már színészi alakításokat véltem fölfedezni. Mint egy jól sikerült olvasópróbán. Leginkább Söptei Andreának örültem, aki mostanában a Nemzetiben nem tudja azt az arcát mutatni, amire évekkel ezelőttről emlékszem, és amire tehetsége és szakmai tudása predesztinálná. Itt most tudta. Szeretném többször ilyen jónak látni. És meglepett az is, hogy Mertz Tibornak ilyen kifinomult színpadi humora van.

A Jógyerekek képeskönyve előtt kaptunk egy kiadós vihart. Bemenekültem egy vendéglátóipari egységbe. A személyzet azt mondta, ez smafu és kismiska ahhoz képest, ami néhány hete volt. Akkor a Király utcában röpültek a székek. (A Jógyerekek képeskönyve Robikája, aki vihar által vész el, bizonyára boldogan szaladgált volna az utcán.)

Az előadás megint jó volt, már láttam az eredeti helyszínén, de ezt nemigen lehet megunni. Az Örkény Színház csapata profi munkát végzett, Ascher Tamás irányításával. Parti Nagy Lajos szövege még mindig üt, a The Tiger Lillies zenéje különleges, de azonnal megjegyezhető. (Kis kommentár: a mostanság született zenés darabok többségének fő témájára sem emlékszem, egyetlen sort sem tudok fölidézni, amikor kijövök a színházból, itt minden dal megmaradt, majdnemhogy szöveggel együtt.) Gegbonbonokat dobál a nézők felé Ascher - mint a cukormentes szaloncukrokat a Dr. Robozt játszó Gálffi László - morbid humor például, amikor az ujjszopást abbahagyni nem tudó kisgyermek ujjainak levágása után Gálffi ül a székén, és átszellemülten körmöt vág egy szabóolló méretű szerszámmal. És megint nem tudtam elfelejteni azt a gondolatomat, hogy vajon mennyi ideig röhögtek egymáson a színészek az első jelmezes-maszkos próbán... (Amikor először láttam, Bíró Krisztát csak a hangja után, és kizárásos alapon tudtam beazonosítani.) Az előadást Janisch Attila "public choise"-nak aposztrofálta. Szerintem igaza lett.

Este egy OFF program, az Ifi Géniusz keretében. A Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai karának másodéves színészosztálya játszotta Egressy Zoltán Portugálját, Balikó Tamás rendezésében, közepesen jó és egyenletes színvonalon. Persze másodévesen komplett előadást csinálni nehéz feladat; nem rendelkezhetnek olyan tudással, ami végighúzna egy egész estét. Jó pillanatai, villanásai mindenkinek voltak. Kiemelkedőnek találtam Masniként Boros Annát, és a Sátánt játszó Juhász Istvánt.

Utóbbi az egyik legnehezebb színészi feladatot abszolválta, eljátszotta ugyanis a részegséget és az alkoholizmust. Némán. Lassított mozgással, remegő kézzel itta egymás után a fröccsöket, kitartóan, fáradhatatlanul és mozdulatlanul nyújtotta az üres poharat a pult felé, úgy, hogy oda se nézett, és olyan tekintettel szemlélte az előtte álló, egyre csak ürülő poharakat, mintha maga sem értené, hová tűnnek hirtelen a hetven forintos piros-fröccsök. Ha valaki figyelmesen nézte, láthatta, hogy minden megmozdulása mögött gondolat van. Egy egész életet játszott le szavak nélkül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Színház hír

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Színház hír

Március 24-én búcsúztatják Csombor Terézt

Februárban elhunyt színművészétől, Csombor Teréztől búcsúzik a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház. Március 24-én, hétfőn a nagyszínház előcsarnokában tartják a megemlékezést, az esemény nyilvános a sajtó és a nagyközönség előtt is.
Színház ajánló

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház interjú

Kazári András: „Még nem találtunk föl a színháznál jobbat”

Kazári András már kamaszként közel került a színházhoz, rajong a szakmájáért a mai napig. Az Újszínház művészét legfrissebb bemutatójuk, A hóhér kötele kapcsán a szerep kihívásairól, egy mesekastélyszerű színházépületről és a TikTok-generációról kérdeztük.