Színház

Premier: Pillantás a hídról

2011.10.07. 17:11
Ajánlom
Amerikai lélektani realista mű és görög dráma, egy nagy szenvedély története: valaki olyasmire vágyik, ami tilos - Arthur Miller darabját az Örkény Színházban mutatják be.

Az évad első előadásaként láthatják a nézők a darabot, amely a görög tragédiákéhoz hasonló szépséggel ábrázolja a személyes sorsok igazságát és az elkerülhetetlen végzetet. Érdekes színműről van szó, amely amerikai lélektani realista darab és görög tragédia is egyben - mondta a drámát színpadra állító Mácsai Pál, hozzátéve: nagyon érdekelte, hogyan lehet kibontani a műből ezt az ősi réteget, ami azonban - mint megjegyezte - egy percig nem jelent unalmat, nagyon is izgalmas, lényegében krimiszerű történet ez. 

A rendező rámutatott, hogy az előadás egy mindig mindenhol aktuális témát dolgoz fel: bemutatja, hogyan megy tönkre egy ember, aki hamis tudatban él, nem a valóságban, hanem saját mániáiban. Az ilyen típusú, görög tragédiákhoz hasonló darabokat aktualitás szempontjából talán úgy lehet felfogni, mintha zeneművek lennének - vélekedett Mácsai Pál, megjegyezve, hogy mondjuk Mozart zongoraversenyénél sem a közéleti, hanem az érzelmi érvényesség merül föl. Hozzáfűzte, hogy a darab magánéleti és közösségen belüli tragédiát dolgoz fel. A történet szerint a törvénytisztelő életet élő dokkmunkás, rakodó, Eddie Carbone beleszeret valakibe, akibe tilos lenne beleszeretnie. Megváltozik, saját szenvedélye játékszerévé válik, tönkremegy, és környezetét is összesebzi.

Aki volt már szerelmes, volt már megoldhatatlan helyzetekben, annak ez a színdarab torokszorító mű, csakúgy, mint azoknak, akik láttak már olyan embert, aki saját érzelmeinek, képzelgéseinek foglya - jegyezte meg Mácsai Pál, hozzátéve, hogy miután nagy műről van szó, az itt látható bűnös ártatlan, igaza is van, meg nem is. A rendező elárulta: elsősorban azért választotta a darabot, mert titokzatosnak érzi, és ezért vonzotta. De közrejátszott a választásban az is, hogy a társulat tagja Csuja Imre, aki az elmúlt évtizedek alatt fontos jellemszínésszé vált, habitusára, életkorára, művészi tudására nagyon illik a főszerep, Eddie Carbone alakja. A darab bemutatása mellett szólt az is, hogy az összes többi szerep is jól kiosztható az Örkény Színházban, és az, hogy pont olyan kamaradarab, amelyet ez a kicsi színpad jól visel - sorolta, hozzátéve: szempont az is, hogy a drámát - talán épp a főszerep sajátosságai miatt - régen játszották Budapesten.

Az Örkény előadásáról szólva úgy fogalmazott: olyan, mintha egy nagyon ismert zenedarabot áthangszerelne az ember, megváltozik, miközben ugyanaz a mű marad. A művet eredeti alakjában viszik színre - mondta Mácsai Pál, emlékeztetve arra, hogy előbb maga a szerző is egyfelvonásosnak írta, csak később bővítette két felvonásossá. Az eredeti verzió sodróbb, mert - amint Miller is írja - annyira sűrű és sebes a cselekmény, hogy nem lehet benne szünetet tartani.

Az Örkény színpadán megjelenik az az olasz közösség is, amelyben a történet játszódik. A sokaság a görög kórussal azonos funkciójú. Az előadás zenéje is egészen új, más: nincs benne amerikai zene például, olasz, német, valamint szárd ősi zenék hangzanak fel, a kórus énekel és zenél is a színpadon - emelte ki a rendező.


2011. október 8. 19:00 - Örkény Színház

Pillantás a hídról

Író: Arthur Miller

Szereplők:

Eddie: Csuja Imre

Beatrice: Für Anikó

Catherine: Törőcsik Franciska e.h.

Rodolpho: Polgár Csaba

Marco: Debreczeny Csaba

Alfieri: Epres Attila

Valamint: Ari Zsófia, Czigányné Tóth Julianna, Csire Zoltán, Csunderlik Péter, Farkas István, Ficza István e.h., Kocsán Bálint, Kónya József, Máthé Zsolt, Medvegy Tünde, Mezei Ferenc, Murányi Márta, Schőn Ivánné, Szabó Julianna, Urbanek Károly, Vajda Milán

Fordító, dramaturg: Gáspár Ildikó

Zene: Matkó Tamás

Jelmez, díszlet: Izsák Lili

Rendező: Mácsai Pál

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház magazin

A színházvezető, aki jegesember lett – Szentiványi Béla

Szentiványi Béla színész, rendező és felesége, Zimonyi Márta primadonna a két világháború közötti hazai színjátszás sztárjai voltak. A férj megalapította az Országos Művész Színházat: stagione-típusú vándortársulatával járták a vidéket. A Trianon utáni Magyarországon a magyar színművészet életben tartása volt a cél. Ám Szentiványi anyagilag belebukott vállalkozásába. Aztán 1944-ben félreállította a szélsőjobboldali vezetésű Színészkamara. 1945-ben az új politikai rendszer is eltiltotta a pályától. Feleségével együtt segédmunkákból éltek. Színházi múltjukról soha többé nem beszéltek. Még lányuknak, Mártának sem, aki nemrég átadta szülei színházi albumát – fotókkal, dokumentumokkal – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetnek. Szentiványi Mártát felkereste a Fidelio.
Színház gyász

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Színház gyász

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.
Színház nekrológ

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.