Színház

„Próbálok kitűzni magam elé egy olyan célt, ami nagy kockázattal jár” – Interjú Orosz Ákossal

2019.09.29. 09:35
Ajánlom
Korán elindult az új évad a Kaszás Attila-díjjal frissen kitüntetett Orosz Ákos számára, aki szeptember elején Spiró György Honderű című darabjában lépett a közönség elé, hamarosan pedig új vizekre evez, és most először operettben is kipróbálja magát.

Idén te nyerted a Kaszás Attila-díjat, amelynek az előzménye a saját társulatod jelölése volt. Hogy érzed magad a Vígszínházban és hogyan jellemeznéd a csapatot?

Szuper érzés, hogy ezen a fontos szavazáson én is jelölt lehettem, büszkeséggel és hálával tölt el, hogy a kollégáim bizalmát élvezhetem. Eddig is jókedvűen mentem be a Vígbe, de ezek után úgy hiszem, még pozitívabb leszek, és még keményebben fogok dolgozni, hogy helyt álljak a társulaton belül. Nekem mindig az a legfontosabb egy színházban, hogy milyen a közös munka, és ahhoz kapcsolódóan a munkamorál. Ez pedig erőteljesen összefügg a közösséggel, hogy hogyan állunk egymáshoz nap mint nap. Azért vagyunk itt, hogy jó hangulatban, jó előadásokat csináljunk, amit aztán jó szívvel fogadnak a nézők.

foto_juhasz_eva_OROSZ_AKOS-120401.jpg

Orosz Ákos (Fotó/Forrás: Juhász Éva)

Az előző évadban fontos szerepekkel bővült a repertoárod. Te milyennek érzed az elmúlt időszakodat?

Megtaláltak olyan feladatok, amikből azt érezhettem, hogy számítanak rám és lehetőségem van megmutatni a különböző oldalaimat. Több bemutatóm is volt a Liliomtól a Bíborszigeten át a Premierig, amelyekben eltérő karaktereket játszhatok. Akad köztük nagyobb és kisebb szerep is, de ez így jó, hiszen nem mindig nekünk kell középen állni, az is fontos, hogy hozzájárulhatunk valamivel a nagy egészhez. Ezért a legkisebb feladatokban is igyekszem a maximumot nyújtani.

Év elején egy német nyelvű előadásban is színpadra léptél Berlinben, ahol tetemes mennyiségű német szöveget kellett megtanulj. Hogyan boldogultál ezzel a kihívással?

A berlini Das-bat Studiotheaterben mutattuk be az előadást, amiből összesen hat ment le. A darab Nádas Péter és Peter Handke szövegei alapján készült, és Czájder Gábor vitte színre, diplomarendezésként. Ehhez nekem valóban sok német nyelvű szöveget, ráadásul hosszú monológokat kellett megtanulom, de nemcsak ez volt a nehezítés, hanem hogy ezeket itthon, egyedül gyakoroltam be egy némettanár segítségével, és csak a nyilvános főpróba napján tudtam együtt próbálni kint a többiekkel. Ezután a két és fél órás, szünet nélküli előadásban öt német anyanyelvű színésszel együtt folyamatosan a színpadon voltam, úgyhogy tényleg nagy falat volt.

Különben minden évadban próbálok kitűzni magam elé egy olyan célt, ami újszerű és nagy kockázattal jár, ezzel ez megvalósult.

A most megkapott díj névadója a Víg oszlopos tagja volt hosszú éveken át, így most úgyszólván hazakerült a díj. Milyen személyes élményeid vannak Kaszás Attiláról?

Az elmúlt hónapokban több interjút is adhattam a jelöléshez kapcsolódóan, amelyek során gyakran szóba került Kaszás Attila. Emiatt is egyre többet kezdtem gondolni rá, ami nem csoda, hiszen máig kézzelfogható a jelenléte a Vígszínházban, ahol kint vannak a képei és a kollégák is szívesen anekdotáznak róla előadás után a büfében.

Az egyik öltözőben van egy húzódzkodó, amit én is sokat szoktam használni – ezt állítólag Kaszás Attila rakta fel, hogy azon nyújtsa a hátát, ha fájt neki.

De gondoljunk csak A padlásra, ami a mai napig műsoron van, abban a Fényév távolság című dal ugyancsak Attilának állít örök emléket, hiszen az ő hangján halljuk magunkban megszólalni. Nekem kamaszkori élményem van róla: egy operettszínházas gálaműsorban léphettem fel vele, és nagy benyomást tett rám az emberségével és a természetességével. Jó érzés volt gyerekként megtapasztalni azt, hogy egy ekkora színész ennyire közvetlen tud lenni velünk, fiatalokkal.

liliom_ea_01_domolky_daniel_WEB_006-134246.jpg

Hajduk Károly és Orosz Ákos a Liliomban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

A napokban mutatjátok be a Pesti Színházban a Honderű című komédiát, amelyben egy végrehajtót alakítasz. Milyen árnyalatok megmutatására ad lehetőséget a szerep?

Amennyire én tudom, Valló Péter (az előadás rendezője – a szerk.) már a kezdetektől fogva velem képzelte el ezt a karaktert, ami nagyon jólesik. Szeretném, ha meg tudnám mutatni ennek a Vancsura nevű figurának a szerethető, emberi oldalát is. Nem azért, mert bármi bajom lenne a negatív karakterekkel, hiszen sokat eljátszhattam már, hanem mert azt gondolom róla, hogy nem egy teljesen elveszett lélek. Ő a mai kor gyermeke, aki egy rövid távú és talán kicsinyesnek mondható túlélési technikával rendelkezik, amivel próbál napról-napra gyarapodni, a rendszer részeként boldogulni, miközben elfogadásra vágyik.

A darab szerint hozzád képest mindenki legalább két generációval idősebb. Nagyszerű partnerekkel léphetsz színpadra, akik közül valóban te vagy a legfiatalabb. Hogyan élted meg a velük való próbafolyamatot?

A pályám során számtalanszor előfordult, hogy egy próbafolyamat során én voltam a legfiatalabb. Ez már az egyetemen is így volt, mivel elsőre felvettek, és voltak az osztályomban, akik hat-hét évvel idősebbek voltak nálam. Miután végeztem, azután is sokáig zöldfülűnek számítottam. Ebben az időszakban játszottam a Szegedi Nemzeti Színházban, a Bárkán, a Vidám Színpadon, a Tháliában, a Budapesti Kamaraszínházban és a Maladypében, most viszont, a Vígszínház társulatában hozzá kellett szoknom, hogy azóta már-már felnőtt egy nagyon erős, ifjabb generáció.

Ez egyszerre volt szokatlan és inspiráló, de mára már teljesen természetessé vált.

Ez a mostani munka megint egy kicsit a régi érzetet hozta vissza, bár olyan még nem volt, hogy ekkora korkülönbség legyen köztem és az összes többi szereplő között. Ez egy speciális helyzet, amiből sokat lehet tanulni, miközben nagyon szórakoztató is. Remélem, hogy az a szellemi frissesség és humor, amit ők képviselnek, az előadásban is átjön majd. Én pedig most élvezem, hogy megint én lehetek az újonc.

Honderu_1-121436.jpg

Honderű (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa / Vígszínház)

Az új évadra is terveztél be kockázatosnak számító kihívást?

A Honderű bemutatója után Mixi gróf szerepét kezdem el próbálni a Mágnás Miskában a Vígszínház nagyszínpadán, ami azért különleges számomra, mert ez lesz az első operettem. Ráadásul ebben a színházban még nem játszottam ilyen bohóc-szerű karaktert, úgyhogy nagyon örülök, hogy megmutathatom ezt az oldalamat is. Ezt követően a II. Richárd című darabot kezdjük el próbálni a Pestiben Tompa Gáborral, akivel ez lesz az első találkozásunk, ami mindig izgalmakat rejt, és ugyanígy

a társulathoz frissen szerződött kollégákkal való összeismerkedést is nagyon várom.

Ha pedig lesz időm, akkor a többi tervemmel is igyekszem haladni, így például a zenekarommal, az Aszittemmel is szeretnék többet foglalkozni, folyamatosan születnek az új dalok, készülünk koncertekre és tervezünk videóklipet is forgatni, ezen kívül szeretnék minél többet filmezni is, úgyhogy sűrű lesz az évad.

Orosz Ákos kapta a Kaszás Attila-díjat

Kapcsolódó

Orosz Ákos kapta a Kaszás Attila-díjat

A Vígszínház társulatának tagja kapta idén a Kaszás Attila-díjat, amelyet az országos színházi évadnyitó gála keretében adtak át pénteken a Pesti Magyar Színházban.

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.
Tánc

Akkor mostantól a néptánc is versenysportág lesz?

4077 csapással 2 percen belül világrekordot döntött a Fricska Táncegyüttes, és ezzel együtt megszületett a #NeptancSport hashtag az interneten. A Fricska világrekordjának önmagán túlmutató jelentősége van, és talán egy tendenciát is jelez a néptánc műfaján belül.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Meddig mehetünk el a hazugságban? – Kaktuszvirág a Belvárosi Színházban

Broadway komédiával indítja a decembert az Orlai Produkciós Iroda. Abe Burrows világhírű darabja, a Kaktuszvirág Novák Eszter rendezésében, Kovács Patrícia és Ötvös András főszereplésével készül.
Színház hír

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Színház ajánló

Egy lebilincselő óra Dragomán Györggyel

Beszélgetni jó. Főleg, ha érdekel is minket a másik. A gondolatai. Az élete. Ő maga. Huszárik Katát pedig nemcsak érdekelte Dragomán György, hanem egyenesen lebilincselte. Ahogy a JaSZalon közönségét is.
Színház ajánló

Novák Eszter rendezésével indult az évad a megújuló Pelikán Fészekben

Magyarországi ősbemutatóval és új névvel indult az évad a Vörösmarty Színház nagy múltú kamaraszínházában: Novák Eszter rendezésében Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező Az én kis hűtőkamrám című előadás látható az október 11-i premiert követően a játszóhelyen.
Színház interjú

Mi történt Gina Lollobrigida és Fidel Castro között? – Interjú Pozsgai Zsolttal, a Gina és Fidel szerzőjével

Különleges találkozásnak állít emléket a Spirit Színház legújabb darabja: 1974-ben Gina Lollobrigida Kubába utazik, hogy interjút készítsen az ország diktátorával, Fidel Castróval. A találkozás mindkettejükben mély nyomot hagyott. Pozsgai Zsolttal, a mű szerzőjével beszélgettünk.