Színház

Quintus Konrád: „A színház szakrális tér”

A Francia Box-iskola jeles képviselője, igazgatja a Császári Operát és egy luxusszállót Lagondában vesztegzár idején. Mindemellett van ideje rendőri feladatainak eleget tenni, és megszerettetni a színházat a tinédzserekkel. Quintus Konráddal, a József Attila Színház sokoldalú színművészével beszélgettünk. (X)

A pandémia ellenére az Amadeus premierjét megtartottátok, és Színház Kulissza TV című online műsorában azt mesélted, hogy nagyon különleges számodra ez az előadás.

Sokat vártam ettől az előadástól, és még többet teljesített. Még sohasem dolgoztam Koltai M. Gáborral, és nagyon kellemes melegpetés ért. Baromi magas volt a léc, amit meg kellett ugrani, a próbafolyamat pedig azért volt különleges, mert Gábor egy olyan komplex színházat csinált, amivel ritkán találkozunk. Az, hogy zene, tánc, operaénekes és prózai színész egyszerre dolgozik a színpadon, és egy nagy egységbe szervülnek, az mindig egy nagy tudomány.

Amikor több művészeti ág van jelen valahol, és azt összevegyítik, az nem azoknak az összességét, hanem egy újabb művészeti ágat hoz létre.

Nem is tudom igazán megfogalmazni, hogy milyen előadás: prózai vagy zenés? Táncos előadás?

Az előadásban nagyon egymásra találtatok a partnereiddel, Molnár Zsuzsannával, Chajnóczki Balázzsal és Galkó Balázzsal.

Azt gondolom, ez is egy bizonyítéka annak, hogy miért fontos és miért művészileg visszaigazolható a társulatiság. Más országokban nem igazán ismerik ezt a formát. A magyar színjátszásnak egy nagyon fontos eleme a társulat, mert az pont ilyeneket tud. Attól, hogy összekerül négy-öt hasonló gondolkozású ember, még nem biztos, hogy kialakul ez a kohézió. Mi sem járunk össze, ez nem erről szól, ugyanakkor, nagyon ismerjük egymást, figyeljük a másikra, és szeretjük is egymás színészetét.

FekePal_QuintusK-154636.jpg

Feke Pál és Quintus Konrád a Macskafogóban (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

A beavató színház kapcsán gondolkodtál a streamelésen?

A streamelés egy újszerű dolog, de nem a színház jövőbeni útja. Színházpótlónak talán jó – nem jut eszembe frappánsabb megfogalmazás –, de nem hiszem, ha már nem lehet színházba jönni, legalább így csináljunk színházat. Mert ha belegondolok, visszakérdezve: ez kinek jó? Színészeknek színészfejlődés, vagy a színháznak marketing szempontól visszaigazol-e valamit? Nem gondolom. Egészen másfajta, olyan katyvaszos színészetet, színházat igényel, amivel nem tudok mit kezdeni. Most színpadon játszunk, de nem egy élő színházi felvétel, hanem úgy csinálunk, mintha. A nézők számára is olyan, mintha színházban lennének, de közben otthon ülnek a fotelban.

A színház egyrészt szakrális tér, másrészt közösségi élmény. A nézők emiatt szeretnek színházba járni, és nem megnézni a színházi közvetítést, vagy ugyanúgy a mozi is.

Furcsa módon, az is egy közösségi élmény. Nem csupán a családom reakcióját érzékelem, hanem az egész teremét. Egyszerre mi százan, kétszázan, ezren együtt röhögünk valamin. Annak valamilyen oda-vissza hatása van. Így, ahelyett, hogy az online térben való játékra koncentrálnék, nagyon várom, hogy az életünk visszazökkenjen a rendes kerékvágásba. Kihasználjuk az időt, és újra gondoljuk a Partvonal Műhelyt. Nagyon sok pozitív visszajelzést kapunk a csend idején is, tehát van miért dolgozni: a közönség várja az újbóli találkozást.

Quintus Konráddal, ahogy a József Attila Színház társulatának többi tagjával, a színház Facebook-oldalán futó online tartalmakban találkozhat a közönség.

Fejléckép: Quintus Konrád (fotó: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Színház

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Klasszikus

Kurtág György életműve előtt tisztelegnek a BMC-ben

A zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György, Kiss Péter zongoraművész, valamint egy francia művészekből álló kamaraegyüttes ad koncertet a Budapest Music Centerben február 18-án.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Nem kell mindenkinek egyformának lennie” – interjú Balázs Andreával

Január 28-án mutatja be a Karinthy Színház a Budapest Playhouse független produkciós műhellyel közösen, Iványi Árpád rendezésében Neil LaBute szatirikus komédiáját, melynek főszerepét Balázs Andrea alakítja. Az Olivier-díjra is jelölt FAT PIG (Kövér disznó) a mai társadalmat veszi górcső alá, és többek között azt a kérdést feszegeti, hogy milyen hatással vannak ránk a társadalmi elvárások. A színésznővel idealizálásról, testképzavarról és az előadás mély mondanivalójáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Önmegvalósítás kutyabőrben – monodráma Kafka nyomán a 3K-ban

Vadász Krisztina előadása a fizikai és a prózai színház nyelvén beszél az önmegvalósítás és önállóság nehézségeiről, a megerősítésekről, illetve azok hiányáról, szabadságról és az igazság fáradhatatlan kutatásáról. A monodráma február 18-tól látható a 3K Kulturális Központban.
Színház hír

Megszűnik a k2 Színház

A független színházi műhely tizenkét év után fejezi be működését – áll a társulat rövid közleményében.
Színház ajánló

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Színház hír

Márciustól csillag őrzi Kaszás Attila nevét a komáromi mozi előtt

Alig pár hónappal azután, hogy a városhoz kötődő művészek előtt tisztelegve felavatták az első csillagot, új névvel gazdagodik a mozi előtti tér – jelentette be közösségi oldalán Keszegh Béla polgármester.