Színház

Rába Roland: "Ez egy nagyon mai történet"

2012.05.23. 07:42
Ajánlom
Június 26-tól látható a Belvárosi Színházban az Orlai Produkció következő bemutatója, a világpremiernek számító Kramer kontra Kramer, hiszen a darab Avery Corman regényének, tehát nem az abból készült ötszörös Oscar-díjas filmnek az adaptációja. A mozi azonban mégis megkerülhetetlen. Innen kezdtük beszélgetésünket az előadás rendezőjével.

- Magához a filmhez milyen élményed fűződik?

- Persze, mindenki tudja, hogy ez egy híres film, láttam is régebben, rossz élményem nem fűződik hozzá, de őszintén szólva csak halványan maradt meg, valami rémlett belőle... A bemutatójakor négyéves voltam, tehát az emlékek nem hiszem, hogy abból az időből származnak, viszont a színészi játékra, Dustin Hoffmanra, Meryl Streepre mégis emlékeztem.

- Akkor most, pláne, hogy nem a filmből, hanem a regényből készült a darab, nem is nézted meg?

- Amikor megkaptam a darabot, a regénnyel párhuzamosan a forgatókönyvet is elolvastam, amit egyébként szintén az író, Avery Corman készített, a filmbe pedig belenéztem. Alapvetően azért, mert kíváncsi voltam arra, bizonyos jeleneteket hogyan lehetett filmre adaptálni, vagy mi az, amit kihagytak a filmből, a regényben pedig benne van. A szülők például a regényben sokkal kidolgozottabbak, a szomszéd, illetve az ismerősökkel való viszonyok is mélyebbek, egyszerűen a regény műfaji keretei miatt, és az érdekelt, a filmre ez mennyire vihető át, illetve a darab hogyan mélyült a filmhez képest.

- És hogyan? A filmhez képest például milyenek a színdarabban a karakterek?

- Alaposabban megrajzoltak, részletezőbben, színházibban bontja ki azokat az író, az egyik ilyen, a filmhez képest megerősített szál az említett szülőkkel vagy szomszédokkal való kapcsolat. És bár nem a forgatókönyvet adaptálta színpadra, ugyanakkor a darab felépítésében mégis van valami a kortárs angolszász drámákra jellemző filmes technikából. Nagyon sok, huszonhét jelenetből áll, ezek közül van, amelyik csak snittszerűen villan fel. Rövid jelenetek, gyors változások, többször van helyszínváltás, vagy olyan cselekmény, ami jelenetsorozatban történik meg. Érdekes kiindulás ez az írói ajánlat, amit rendezőként persze nem lehet annyira egyszerűen megoldani, hogy minden kicsi jelenet után lemegy a fény, a sötétben pedig átállunk vagy átdíszletezünk. Azon dolgozunk most, hogy például egy másik időt, egy másik helyet milyen módon jelezzünk, hogyan legyenek az átmenetek, mi van benne a szövegben, mi kerüljön bele a játékba. A szokásos módon, jelenetenként próbálunk, de rendezőileg sokkal inkább előre kell gondolkodni, mint egy hagyományos darabnál.

- Egy válás folyamatát látjuk. A két címszereplő, a Kramer házaspár viszonya mitől romlik meg a te olvasatodban?

- Ez egy nagyon mai történet. Mindannyiunknak vannak ismerősei, a gyermekvállalás kitolódásával jórészt nem huszonéves, hanem inkább harmincas-negyvenes apukák, anyukák, akiknek a gyermek nem csupán örömmel, de bevallottan nehézséggel is jár. Akik bár boldogok, de folyamatosan az akarom-nem akarom kérdést teszik föl maguknak, akik a hezitálás közben szembesülnek például saját önzésükkel. Mi van akkor, ha egy nő azt érzi, nem elég neki a gyermeknevelés, nem elég érdekes, más feladatokat, új kihívásokat is szeretne? Hogyan kezeli ezt magában, és hogyan reagál erre a környezete? Ez egy nagyon furcsa helyzet, amit a kortársaink közül sokan átélnek. Ugyanakkor az is egy furcsa ellentmondás, hogy azokban a társadalmakban, ahol a biztonság vagy a komfortérzet jellemző, jóval később és jóval kevesebb gyermek születik, mint az úgynevezett fejlődő országokban, és amikor ott a vágyott gyermek, annak hirtelen a probléma részét érzékeljük, és gyakran hangzik ez az "elém került valaki" kifejezés. Ezt a sorrend- vagy prioritásmódosulást az egónak feldolgozni valóban nem könnyű, és erről, úgy érzem, nem beszélünk eleget. Ez a történet ezt szeretné kidomborítani. De van még valami a témán kívül, ami nekem ebben a darabban tetszik, és amit én alapvetően a színházban szeretek, ahogyan dolgozni próbálok. Szerepel a darabban a kisfiú, Billy. A történetet azonban nem elsősorban vagy kizárólag az ő szemszögéből akarjuk láttatni, hanem azzal a merész fantáziával és asszociációs készséggel szeretnénk közelíteni a színdarabhoz, amivel egy nyolc-kilenc éves gyermek még rendelkezik. És persze az is cél, hogy az előadásban szereplő srácok szeressenek részt venni benne.

- Milyen gyereket kerestetek?

- Olyat, aki játékos, aki nyitott, akinek ez nem teher, aki jól érzi magát egy olyan közegben, ami nem feltétlenül ismerős számára. Nem a külső számított. Önmagában az, hogy gyermek van a színpadon, egy erős hatás, és én ezt nem kihasználni, hanem használni szeretném. Amellett azonban szeretném persze azt is, hogy ő jól érezze magát, ezért van benne csomó olyan játék, biciklizés, legózás, rajzolás, motorozás. Azt szeretném, hogy ő végig játsszon, és eközben a történet úgy épüljön köré, hogy kiderüljön, nem neki van baja, hanem a körülötte levőknek, és attól, hogy a felnőttek nem tudják megoldani a saját problémájukat, ők tűnnek gyerekesnek.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A Hat hét nyerte a fődíjat, a Larry pedig tarolt a magyar filmkritikusok díjátadóján

Február 3-án délután adták át a 60. Magyar Filmkritikusok Díjakat, amelynek fődíját Szakonyi Noémi Veronika Hat hét című drámája hódította el, Grunwalsky Ferenc pedig életműdíjat vehetett át.
Színház

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Könyv

Új regénnyel jelentkezik Murakami Haruki áprilisban

Egyelőre nem sokat tudni a japán művész áprilisban megjelenő könyvéről, a kiadó sem a címét, sem pedig a cselekmény részleteit nem árulta el.
Zenés színház

Elhunyt Jürgen Flimm

A neves színházi és operarendezőt, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Berlini Állami Opera egykori vezetőjét február 4-én, életének nyolcvankettedik évében érte a halál.
Jazz/World

Beyoncé megdöntötte Solti György Grammy-rekordját

Az amerikai énekesnő immár harminckét díjjal büszkélkedhet, ezzel neki van a legtöbb Grammyje. A legjobb album díját Harry Styles kapta meg a Los Angeles-i ceremónián.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Bécsig kell annak menni, aki színpadon akarja látni a Meseország mindenkié című mesekönyvet

Pille Tamás színművész miután többször próbálkozott sikertelenül magyarországi színházakban színre vinni a hazánkban komoly politikai purparlét kiváltó mesekötetet, végül egy magyar nyelven játszó bécsi teátrumban talált partnert a színrevitelhez.
Színház magazin

„Soha nem kellett méltatlan dolgot elvállalnom” – Moór Marianna 80 éves

Bakfisként 8750 kislány közül választották ki egy filmfőszerepre, amit több mint harminc filmes alakítás és száznál is több színházi bemutató követett. Moór Marianna életműve gazdag és teljes. A színésznő február 5-én tölti be a 80. életévét.
Színház magazin

„Mindig is nagyobb volt bennem a színház utáni alázat, mint az önmutogatásra való késztetés" – Sunyovszky Szilvia 75 éves

A Kossuth-díjas színésznő február 2-án ünnepli a 75. születésnapját. Noha a színészi pályát több, mint 30 éve diplomáciai és politikusi munkára váltotta, így is nyomot hagyott a hazai színházi és filmes életben.
Színház hír

A STEREO AKT kulturális műhelyt és közösségi teret nyit

A független alkotócsoport a VIII. kerületben talált otthonra. A jövőben alkotóműhelyként és befogadóhelyként is üzemelő STEREO Művház átalakítása még javában tart: az első ütem befejezéséhez közösségi támogatási kampányt indítottak. 
Színház ajánló

Menni kéne… – amire februárban beindulunk

Van, ahová a színészek, máshová a rendező, megint máshová az izgalmasnak ígérkező színházi nyelv csalogat be – legyen az dráma, thriller vagy olyan előadás, aminek a műfaja most még nem is tudható biztosan.