Színház

Rába Roland: "Mindenki üti a nála gyengébbet"

2013.04.02. 17:00
Ajánlom
Április 10-én mutatja be az Orlai Produkció Bozsik Yvette rendezésében a Minden ötödik órában című előadást az Átrium Film-Színházban. A darabban táncosok és színészek közösen dolgozzák fel a családon belüli erőszak témáját. Rába Roland beszélt a készülő produkcióról. INTERJÚ

- Az általad rendezett Kramer kontra Kramer is a családon belüli szerepekkel foglalkozott, most, a Minden ötödik órában produkcióban színészként még konkrétabban a családon belüli erőszak témájával dolgozol. Te keresed a témát?

- Nem, belekeveredtem megint... Nem én kerestem a témát, de talán a családjogi törvény körüli vita miatt is jobban előtérben vannak ezek a kérdések.

- Hogy kerültél a produkcióba?

- Orlai Tibor hívott fel, hogy lesz egy ilyen előadás, és mivel ebben az időszakban éppen nem próbáltam semmit, szívesen csatlakoztam hozzájuk. Ez az előnye a szabadúszásnak. Érdekelt a dolog, mert Bozsik Yvette-tel nem dolgoztam még, Fullajtár Andreával pedig nagyon régen nem voltunk egy színpadon. De a feladat is érdekelt, mert egyáltalán nem egyszerű. A családon belüli erőszakot nem lehet egy az egyben feltenni a színpadra. Ami most alakulóban van, az inkább egyfajta demonstráció.

- Azért, hogy felszínen maradjon a probléma?

- Hogy egyáltalán foglalkozzunk ezzel. Az előadásra készülve jártunk a NANE-nél (Nők a Nőkért Egyesület), ahol beszélgettünk egy munkatársukkal, aki egészen döbbenetes dolgokat mesélt. Itt Magyarországon vagy így vagy úgy, de mindenki üti a nála gyengébbet. Aztán az ember utánagondol, hány olyan ártatlannak tűnő viccen nevet, ami szexuális erőszakon alapszik, és akkor rájön, hogy milyen mélyen és észrevétlenül van jelen a mindennapokban is a téma. A szakemberek azt mondják, valahol itt kezdődik minden. Nem csak magyar probléma ez, sok nyugati országban is teljesen evidens, hogy a nők ugyanazért a munkáért kevesebb pénzt kapnak, mint a férfiak. De ez semmi. Azzal találkozni, hogy a gyerekét egyedül nevelő apának könnyebben adnak munkát, mint a gyereket egyedül nevelő anyának, teljes képtelenségnek hangzik. Pedig ebben a helyzetben a férfit szorgalmasnak és nagyobb munkabírásúnak, a nőt pedig gyengének látják, aki folyton otthon fog maradni a gyerekével. És ez a nonszensz sokszor ijesztően logikusnak hangzik.

- Ez már nem is a családon belüli erőszak kérdése, hanem inkább a társadalmi sztereotípiáké.

- A kettő nagyban összefügg, de hozzátartoznak a megszokott konfliktuskezelési taktikák is. Nálunk teljesen természetes, hogy ha nem tudjuk kezelni a konfliktust, akkor fenyegetünk és ütünk. Az előadás megpróbálja felvázolni azokat a férfi-taktikákat, amik működtetik ezeket az erőszakos mechanizmusokat - és itt nem csak a tettlegességre kell gondolni, mert nagyon sok formája van a családon belüli erőszaknak és ezeket mind szeretnénk valamilyen formában megmutatni.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Színház hír

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház hír

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház hír

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Színház magazin

Mecénás és mészégető – Báró Kemény János, a Jóság Embere

Kemény János amerikai állampolgárként született 1903-ban, de egész életében erdélyinek vallotta magát. A két világháború között marosvécsi birtokán szervezte meg a helikoni közösséget, amely a jobb- és baloldali erdélyi írók közös parlamentje volt. Báró Kemény János a hídember szerepét töltötte be az erdélyi szellemi életben. Saját vagyonából mentette meg a csődtől a kolozsvári színházat, Horthytól Corvin-koszorút kapott, majd a holokauszt idején az ő támogatásával jött létre a Zsidó Színház Kolozsvárott. Menekítette az üldözötteket. A háború után alapító mecénása lett a marosvásárhelyi teátrumnak, innen aztán politikai okokból kirúgták. A báró mészégetőként dolgozott a kommunista diktatúrában. Drámai kelet-európai sorsáról több kötetes önéletrajzi sorozatot tervezett, de ez is csak torzó maradt.