Színház

Retró reality kudarcba fulladt szexjelenetekkel

2016.10.05. 10:47
Ajánlom
A szexuális tabukról szeretett volna beszélni Ördög Tamás, a Dollár Papa Gyermekei társulat rendezője a Tünet Együttessel közös Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak című előadással, de maga is belepirult kicsit a témába.
Tünet Együttes: Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak (Furulyás Dóra és Czakó Máté)

Tünet Együttes: Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak (Furulyás Dóra és Czakó Máté) (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

A szex még mindig az egyik legkényesebb téma a színházban. Mivel mindenkit érint és mivel a meztelenség még mindig zavarba ejti a nézők nagy részét, ezért könnyű abba a hibába esni, hogy a színházi hatáskeltést összekeverjük a közönség témára adott ösztönös reakciójával. Viszont aki járt már pár Mundruczó-előadáson, vagy megnézett néhány "hardcore" kortárstánc előadást, annak a pucér testek látványa már semmi, és felteszi magának a kérdést, hogy mi volt a valódi cél a vetkőzéssel.

A Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak esetében persze adekvátnak tűnik a vetkőzés, hiszen itt azt látjuk, ami a címben foglaltatik: összezárják a közönséget a Jurányi Ház egyik próbatermének négy fala közé a színészekkel, ahol testközelből kell végignéznünk, ahogy nyílnak a lábak - elkezdődik a diskurzus a szexről. De mennyire valós ez a diskurzus? Az alkotók az ajánlóban azt ígérik, hogy az előadás a civilizált ember szexualitását mutatja be egy hétköznapi család történetén keresztül. Ez csak részben valósul meg: valóban beleshetünk egy család tabukkal, szorongással és kommunikációhiánytól terhes életébe, de mindebből nem igen hallatszik ki a mögöttes gondolat, vagyis hogy mit gondolt a rendező a civilizált ember szexualitásáról.

Mindenesetre nevetésre végig van ok, érződik, hogy egy jó hangulatú próbafolyamat improvizációiból születtek a helyzetek. Vicces az előadás felütése, már a helyet foglaló nézők előtt megy a show: az atlétás aerobic oktató (Szász Dániel) fitneszgyakorlatokat mutat a nála jó tizessel idősebb nőjének, Ingridnek (Szalontay Tünde), majd miután minden néző kényelembe helyezte magát, ők is levetik magukat az ágyra és ott folytatják a tornagyakorlatokat. Mindezt rezignált nyugalommal nézi/hallgatja végig Uwe (Székely Rozi), a nő 30 éves, otthon lakó lánya, akiről később kiderül, nagyon nincs tisztában saját szexualitásával, és, bár monológjában arról beszél, őt a testiség hidegen is hagyja, szabadidejében -amiből sok van neki- szextelefonál. És akkor ott van még Ingrid terhes húga is (Furulyás Dóra) és annak férje (Czakó Máté), akikről kiderül, hogy már most elhidegültek egymástól, de azért még erőltetik a rendszeres együttléteket, nem sok sikerrel.

Tünet Együttes: Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak (Szalontay Tünde és Szász Dániel)

Tünet Együttes: Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak (Szalontay Tünde és Szász Dániel) (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

Szóval előbb-utóbb mindenkiről lekerül több-kevesebb ruha, de a meztelen testfelületek látványánál sokkal jobban kimozdítanak minket a komfortzónánkból a karakterek szájából elhangzó kínos párbeszédek és közhelyek. Ezek olykor azért kínosak, mert nagyon is valódiak, máskor azonban a nemiszervek említése hallatán sokszor nem a saját prűdségünk miatt rándulunk össze, hanem mert érezzük szegény színész kitettségét a helyzetnek. Aki ugyanakkor lubickol ebben, az a Pintér Béla társulatban edződött Szalontay Tünde, aki az előadás motorjaként a 48 éves tanárnő, Ingrid szerepében a kései szexuális öntudatra ébredés pillanatában lévő, idősödő nőként egy jó értelemben véve irritáló karaktert hozott. Például kioktatta az amúgy is frusztrált lányát arról, hogy mennyire fontos, hogy 30 évesen legyen a nő mellett férfi, de legalább az ágyában, pasiját pedig arról faggatta, hányszor maszturbál egy héten, mert az lehet az oka a szexuális izgalom hiányának. Mint megtudjuk, ezek a gondolatok Dr. Fritz Kahn A szerelem iskolája című, ötvenes évek végén megjelent kultuszkönyvéből származnak, ami a maga idejében nagy revelációként hatott és amelyre nagyban építettek az alkotók az előadás létrehozásakor.

Tünet Együttes: Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak (Furulyás Dóra és Székely Rozi)

Tünet Együttes: Négy fal között - avagy zárt ajtók, tárt lábak (Furulyás Dóra és Székely Rozi) (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

Ha a szocializmusban lett volna reality show, akkor abban valószínűleg az itt látottakhoz hasonló jelenetek szerepeltek volna, persze csak abban az esetben, ha a koncepció a mai valóság showkhoz hasonlóan az lett volna, hogy kellő mértékben aberrált embereket válogassanak össze. Ez az őrület az utolsó jelenetben tetőzik, amikor a család Szentestét ünnepel és ebben a feszült helyzetben mindenki elveszti az eszét: kiderül, hogy nem mindenki az, akinek egész addig hittük, vagy vallotta magát. Miközben mindezen persze nevettünk, aközben kicsit el is vész az éle mindannak, amit addig láttunk. Mint amikor valaki bevall valami nagyon komoly titkot magáról, majd a végén a saját irháját mentendő odabiggyeszti: hogy „á, csak vicceltem”. És akkor már nem tudjuk, hogy mi is az igazság.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Jazz/World

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Szentivánéji álom a székesfehérvári Vörösmarty Színházban

Május első hétvégéjén a gubancos szerelmek és a hatalmas fémgolyók játszották a főszerepet a Horváth Csaba által rendezett Szentivánéji álom című előadásban.
Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.
Színház ajánló

Szakonyi Károly legismertebb drámája látható a Játékszínben

Az Adáshiba a Vörösmarty Színházzal koprodukcióban kerül színre, Bagó Bertalan rendezésében. A budapesti bemutatót május 21-én tartják, majd május 28-án Székesfehérvárra érkezik az előadás.
Színház interjú

„Nehezen tudom elképzelni, hogy van olyan ember, akiben nincs valamiféle előítélet” – interjú Kálid Artúrral

Május 15-én újra látható a RaM Színházban a Veres 1 Színház Miss Daisy sofőrje című produkciója. A sofőrt alakító Kálid Artúrral előítéletekről, a színház feladatáról és hatásáról beszélgettünk az előadás kapcsán.