Színház

Ria, ria, lambéria – Kritika a Radnóti Színház Gina című előadásáról

Schwechtje Mihály: Gina – Radnóti Színház, Radnóti Tesla Labor
2020.10.20. 09:15
Ajánlom
A GHB (gamma-hidroxi-butirát vagy gamma-hidroxi-vajsav, a köznyelvben: gina) szerves vegyület. Kis adagban izomnövelésre használják, nagyobb adagja euforikus állapotot idéz elő, még nagyobb mennyiségben altatásra is alkalmas. Veszélyes partidrog.

Schwechtje Mihály a színházi életbe az Örökség című darabjával köszönt be, amelyet a Jurányi Házban vitt színre tavaly. A produkció a napokban nyerte el a tatabányai MOST fesztiválon a legjobb stúdió-előadás díját. Maga a mű korábban már megkapta a Kortárs Magyar Dráma-díjat, amelyet Radnóti Zsuzsa alapított a 2018-ban átvett Kossuth-díja pénzjutalmából. A filmrendező belépője tehát olyan volt, hogy onnantól kezdve a kortársi színház iránt érdeklődő néző belépőt vált Schwechtjére.

A Radnóti Színház Tesla Laborja a mostani tetthely, ahol a Gina című produkció létrejött, hozott történetből, Schwechtje tolla és a színészek improvizációi nyomán.

A Gina a vidéki Magyarországon játszódik, akárcsak az Örökség.

Hogy valamiféle bűnügybe fogunk keveredni, azt már az elején gyaníthatjuk, mivel egy rendőrnyomozónő a narrátor, ő avat be bennünket az eseményekbe. Martin Márta játssza nagy életismerettel, lakonikus bölcsességgel, a tapasztaltság beletörődésével. Amikor az események lezárásakor kilép a nézőtérre és a törvények átírását említi, nem is részletezi. De hát ezt maguk nagyon jól tudják… – mondja.

gina_eaa_01_domolky_WEB_012-140527.jpg

Martin Márta a Gina című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház)

A rendőrnő további sorsának alakulását tudatva a bemutatón a színésznő szöveget tévesztett: a két lehetséges alternatívát ismertetve ugyanazt mondta el kétszer. Ez a kis gikszer mindenesetre adott némi utólagos kombinációs lehetőségeket a távozó nézőknek. Kedves pillanata volt a zárómonológnak, hogy amikor a rendőrnő kirámolta a munkahelyi öltözőszekrényét, akkor abból kilógott egy piros-fehér kordonszalag vége.

De hogy kerültünk a végére, amikor még az elején sem tartunk?

Miről is van szó? Nos: a szereplők hétköznapi figurák, szinte ismerőseink. Egy házaspár, a még velük lakó fiatal felnőtt fiúgyermekkel. A férfi az ötvenes évei elején járó vállalkozó (László Zsolt), akit a tisztának nem, de szokásosnak mondható piaci körülmények között épp nem akarnak kifizetni, amíg a megbeszélt 10 százalék visszacsorgatását nem ereszti bővebb, 40 százalékos lére. Az asszony (Török-Illyés Orsolya) tanárnő, igazgatóhelyettesi állást pályáz, környezettudatos, vegán és nem mellesleg gyönyörű. Látszik rajta valami szplínes elvágyódás, elégedetlenség. A legrosszabbul azt viseli, amikor férjéből kitör a macsó, kettesben, vagy a még macsóbb férfi társaságában. Ez utóbbit, Janit, a mintamacsót Schneider Zoltán hozza a maga dinamikus, hévgazdag módján. Jani régi barát, egyben a fiúgyermek vízilabdaedzője, pont olyan vezetői állásba került most, ahol nagyon is érdemesnek tűnik jóban lenni vele. (Van olyan pillanata az előadásnak, amikor mi, nézők vagyunk a vízilabdázók medencéje, vize.)

gina_eaa_01_domolky_WEB_007-172536.jpg

Schneider Zoltán és Török-Illyés Orsolya a Gina című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház)

A bonyodalom a legváratlanabb módon üt be: a fiú, Ákos (Nagy Márk) a rendőrségen köt ki barátaival és csapattársaival együtt, mert egy buliba alighanem drogot vittek (erre utal a darab címe), beletették egy kiskorú lány italába, azután levetkőztették és fényképezgették őt – ha tovább nem mentek. Martin Márta ebben az ügyben nyomoz, s az eset mindenkit kibillent az eddigi, szabályszerű családi pozíciójából.

gina_eaa_01_domolky_WEB_021-172536.jpg

Nagy Márk a Gina című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház)

Szeretet, bizalom, házasság, gyereknevelés kérdései merülnek fel hőseinkben hirtelen és megrendítően.

László Zsolt kedves linknek mutatja Attilát, aki férjként és apaként eddig valószínűleg nem élt nagy lelki életet. Török-Illyés Orsolya tiszta szívű, méltányos és empatikus, de biztosan nem tudatosult benne eléggé, hogy a fia már felnőtt. Várhatóan nem lesz majd egy főnyeremény anyós a leendő menye számára. Nagy Márk keseszínű, erős fiatalemberét az a kamaszkori vonás jellemzi, hogy a vele egyívású srácok a referenciaközege, míg a szülei, akik szolid, önbizalomhiányos ifjúnak gondolják, nem is igazán ismerik. Később tanúi leszünk annak, hogy a vízlabdázó Ákos inkább csak testileg erős, de az igazi felelősségvállaláshoz gyenge.

A cselekmény egyvonalú, a színre vitt helyzetek nem különösebben bonyolultak vagy sokrétűek, de tanulságosak és átélhetőek. A színész alkotótársak bizonyára mindent megtettek annak érdekében, hogy közük is legyen a figurákhoz, megoldásaik is a helyzetekre.

Hitelesen játszanak. Mélyenszántásra, aprólékos elemzésre ne számítson a néző, váratlan fordulatokra se.

gina_eaa_01_domolky_WEB_019-140526.jpg

Nagy Márk és Kizlinger Lilla a Gina című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház)

Mindazonáltal az egész rajzol ki meglehetősen sötét képet. Minden rosszul van itt: a család, a város. A férj és a feleség, a szülő és a gyerek, a barát és a kolléga. Korrupció, önzés, nyers önérdek. Illyés-Török Orsolya Krisztinája nem szereti a férjét. Sem akkor, amikor László Zsolt Attilája magabiztos és közeledik, sem akkor, amikor gyenge és kétségbeesett. Sok mindent rejtegethetnek egymás elől a redőnytokban és azon túl. A gyerek csak akkor van hangjánál, ha a haverjával beszél telefonon. Schneider Zoltán Janija a legnagyobb hóhányó, karrierjének egy későbbi pontján talán még polgármester is lesz, ki tudja.

Az előadás drámai csúcspontja, levegőmegállító jelenete az, amikor a homályos ügy áldozata, Bogi az édesanyjával beállít hőseinkhez, hogy Ákossal beszéljen. Tőle szeretné megtudni, mi is történt azon a bulin. Nem emlékszik semmire, csak a fényképeket ismeri, amelyeken magát látta meztelenül, ostoba arccal vigyorogni. Valamint a reakciókkal találkozott, a minősítésekkel, a kommentekkel, a közösség és az online közönség őt illető jelzőivel. Hajdu Lujza magába zárva, lassan, monotonon mondja el a magáét. Amikor végül kiborul, az édesanyja (Moldvai Kiss Andrea) zavartan vonszolja ki őt a házból. Török-Illyés Orsolya dermedten ül. László Zsolt tétován álldigál, és ragyogóan groteszk udvariassággal odébb tesz egy bútort, hogy a vendég anya a lehető legrövidebb úton húzhassa ki a szobából az összeomlott lányt.         

gina_eaa_01_domolky_WEB_009-173510.jpg

László Zsolt, Török-Illyés Orsolya és Nagy Márk a Gina című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Radnóti Színház)

Izsák Lili lambériás díszletének erősebb a hivatali helyiség jellege, mint amennyire egy vállalkozó otthonának nézhető. A fiú szobája például erős kompromisszum annak érdekében, hogy zárkaként is szolgálhasson a színpadnak az a zuga. A mindent beborító lambéria talán még a nyolcvanas évekből maradt itt, vagy pusztán az indokolja a létét, hogy elfedjék vele a falak romlását, penészesedését. A magasban, már a nézőtér első sora fölött Magyarország hatályos címere lóg. Nem különösebben hangsúlyos elem, diszkrét a megvilágítása, de azért úgy van ott, hogy egy pillanatig sem feledkezhetünk meg arról, hol élünk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Könyv

„Nagy tételben fogyasztom a szépprózát” – Grisnik Petra, a Lírástudók új műsorvezetője

Grisnik Petra személyében új műsorvezető csatlakozik a Lírástudók csapatához. Első vendége Závada Pál, akivel legújabb kötetéről, az Apfelbaum – Nagyvárad, Berlinről beszélgetnek a május 25-én jelentkező műsorban. A színésznővel könyvekről, olvasási szokásairól és irodalmi kötődéseiről beszélgettünk. 
Klasszikus

Jövőre is sztárokkal és ifjú tehetségekkel vár a Zeneakadémia

Huszonkét sorozattal, a barokktól a kortárs zenéig ívelő repertoárral, fiatal művészek és nemzetközi sztárok fellépésével várja közönségét a 2022/23-as évadban is a Zeneakadémia. Az ősz folyamán pedig újabb nemzetközi versenyeken mérettethetik meg magukat a legtehetségesebb ifjú muzsikusok.
Klasszikus

Elhunyt Lubik Hédy, hárfaművész

Életének 88. évében elhunyt Lubik Hédy, az Operaház hárfaművésze, aki hárfások nemzedékét nevelte évtizedeken át a Zeneakadémián - adta hírül az intézmény a facebook oldalán. 
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Elhunyt Kocsis Antal színművész

A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház örökös tagját életének 83. évében érte a halál – tudatta a teátrum.
Színház hír

Az Elmaradt Előadások Bajnokát keresi az Örkény Színház

A koronavírus-járvány idején a többi színházhoz hasonlóan az Örkény Színház is kénytelen volt több előadását lemondani vagy elhalasztani. Most azokat a nézőket keresik, akik jegyet váltottak az elmaradt produkciókra.
Színház interjú

„Nemrég arról álmodtam, hogy az Ódry Színpadon járok. Sajnos rövid álom volt.” – beszélgetés Gálffi Lászlóval

Húszon évesen az Equus és a Rimbaud-estje voltak a belépője a színházba. Majd jöttek a király és királyi szerepek. Kezdenek felejteni, mondja – nem hiszem. Lehet, hogy most csendesebb időszaka van, de a fiatalkori energia beépült, ott maradt. Az Örkény Színház Jelenetek a bábuk életéből bemutatója kapcsán beszélgettünk szenvedélyekről, zsenikről, öregedésről Gálffi Lászlóval.
Színház hír

Fesztivállal zárja idei évadát a Thália Színház

A június 5. és 11. között megrendezésre kerülő színházi szemlén magyarországi és határon túli társulatok képviseltetik magukat. Hét nap alatt összesen tizenkét előadást láthat a közönség.
Színház hír

Kiss Mari visszatér Szombathelyre

Kihirdette jubileumi, 15. évadának új előadásait a szombathelyi Weöres Sándor Színház: 10 bemutatót tartanak a következő szezonban. Új tagokkal is bővül a társulat: Mari Dorottya és Domonkos Zsolt mellett újra az alkotógárdát erősíti majd a teátrum egyik alapítótagja, Kiss Mari.