Színház

Rögtön élvező rövid élvezet

2017.06.27. 13:59
Ajánlom
„Minden kezdet merész” mottóval a Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói június 26-án, a Madách Színházban zajló Szerelmünk, Shakespeare fesztivál szonettestjén megmutatták, milyen is a lehető legfiatalosabb Shakespeare.

Az angol Bárd szonettjei nem először kerülnek elő a Szerelmünk, Shakespeare fesztivál során, hiszen a június 18-án lezajlott Szonettek, amiket Shakespeare nem írt meg, élőben megzenésítve című költő- és dalverseny (melyről korábban itt írtunk) alkalmával az egyik versenyző, Szabó T. Anna már sokat beszélt róluk, ahogy vele készült interjúnkban is elárult egyet s mást a Shakespeare-szonettek fordításának nehézségeiről.

Shakespeare nyomában

Kapcsolódó

Shakespeare nyomában

Június 18-án zajlott a Madách Színház Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának egyik legkülönlegesebb programja, a Szonettek, amiket Shakespeare nem írt meg, élőben megzenésítve című költő- és dalverseny, ahol olyan nagyágyúk csaptak össze, mint például Szabó T. Anna és Nádasdy Ádám.

A nő, ha Shakespeare

Kapcsolódó

A nő, ha Shakespeare

A neves költő, műfordító, a tavaly a Facebookon nagyot robbant (később A nő meg a férfi – ha negyven címmel kötetben is megjelent) #verslavina elindítója több szerepben is feltűnik a Madách Színház július 16-ig tartó Szerelmünk, Shakespeare fesztiválján. Szabó T. Annát a Szerelmes Shakespeare lefordításáról és az angol bárd szonettjeinek magyarra ültetéséről is kérdeztük.

Szabó T. Anna

Szabó T. Anna (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

A költő-műfordító a költő- és dalversenyen és most is elmondta, hogy Shakespeare szonettjeit egyáltalán nem megterhelő feladat lefordítani, hiszen egyfajta érzéki játékosság jellemzi őket. Némi nehézséget ugyanakkor az okoz, hogy – ahogy annak idején Szabó Lőrincnek sem sikerült igazán –

lehetetlennek tartja befejezni a magyarításukat, és előállni egy végleges változattal.

„Hosszú évek óta próbálom befejezni, de sosem tudom. Így ma este is csak egy munkafolyamat eredménye hangzik el” – mondta az előadás felvezetéseként Szabó T. Anna.

A költőnő által fordított szonettekhez pedig ezúttal a legilletékesebbek, a huszonéves fiatalok nyúltak, az estet szerkesztő és rendező  Hegedűs D. Géza osztályának tizenkét hallgatója . A színész a produkció előtt azt is elárulta, hogy az előadandó szonettfordítások olyan frissek, hogy Szabó T. Anna aznap délelőtt küldte el számukra az utolsó hetet, egészen addig „csiszolgatta” őket.

Az előadás fiatalosságához persze nemcsak a művészek fiatalsága, de a rengeteg játékos ötlet is sokat adott hozzá. Az este legnagyobb találmánya az volt, hogy

a szonetteket nem egyszerűen elszavalták az ifjú színészek, hanem összekötő és aláfestő elemként eredeti Shakespeare-színházi dalokkal együtt adták elő őket.

Ezek a reneszánsz énekek annak idején az angol Bárd olyan darabjaiban csendültek fel, mint az Ahogy tetszik vagy a Vízkereszt, vagy amit akartok, és hangulatilag igen jól passzoltak a szonettekhez. A hiteles megszólalásért pedig az est folyamán csellón játszó Márkos Albert, a WH zenekar tagja felelt, akivel az Ónodi Eszterrel és Németh Jucival kiegészített együttes június 27-i, szintén a Szerelmünk, Shakespeare fesztivál keretében szervezett koncertjén is találkozhatunk.

A SZFE növendékei

A SZFE növendékei (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

A cselló mellett a szonetteket kísérve egyéb ütős és pengetős hangszerek is megszólaltak, egy alkalommal például egy doromb is előkerült, de volt, hogy egy dobverővel vert fémvödör szolgáltatta a zenei aláfestést. Shakespeare Szabó T. Anna által magyarított sorai eleve nagyon zeneiek, lásd például a címben idézett „rögtön élvező rövid élvezet” félmondatot, de a rengeteg alliteráció („most szemem szívemmel szövetkezik”) és a kifejező szójátékok („a vádbeszédből így lesz védbeszéd”) sokasága is zene volt a közönség füleinek. A konkrét zene pedig ezt a ritmust és dallamosságot csak még jobban kiemelte és megtámogatta, adott esetben pedig természetesen önmagában is megállta a helyét.

A szonettest folyamán Shakespeare szerelmes verseinek nagyjából harmadát hallhattuk, és a szélesen merítő válogatásnak köszönhetően olyan kompakt kis csomagot kaptunk, hogy a romantikus-érzelmes udvarló és dicsőítő költemények mellett felcsendültek az addigi kedvest számon kérő, szidalmazó, gúnyoló, sőt kifejezetten „szakítós” szonettek is.

Szonettek (6)

Szonettek (6) (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Férfi és nő Shakespeare által felfestett viszonyát a fesztivál „Ó, semmiből fogantatott valóság” című műsora boncolgatja tovább, melynek során Fekete Ernő és Kerekes Éva adnak majd elő a két nemről szóló Shakespeare-monológokat július 8-án és 9-én. Hegedűs D. Géza tehetséges tanítványaival pedig július 1-jén találkozhatunk újra, amikor megint csak a „Minden kezdet merész” mottó jegyében, ifjabb Vidnyánszky Attila rendezésében az Ahogy tetszikből adják elő saját verziójukat.

További részletek ide kattintva olvashatók.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

A társulat kérdéseiről – a közös ügyektől a közügyekig

A Jó kérdés, a Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat sorozatának vendégei februárban a társulatról beszélgettek. A meghívottak, Kováts Adél, Göttinger Pál és Molnár Áron tapasztalatainak, nézőpontjainak megismeréséből és helyenkénti ütköztetéséből izgalmas kép rajzolódott ki a társulatokat illető lehetőségekről, külső és belső elvárásokról.
Színház ajánló

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Színház premier

Nyakunkon a hurok – Hazai ősbemutatóra készül az Orlai Produkciós Iroda

Bagossy László az Orlai Produkciós Iroda színészeivel állítja színpadra Kerékgyártó István szövegét, amely a szerző Puzzle című darabjából és a Hurok című regényből állt össze. A bemutatót február 23-án tartják a Jurányi Házban.
Színház ajánló

Vígjáték vagy dráma: A pillangók még mindig szabadok a József Attila Színház Stúdiójában

Nagy érdeklődés övezi a hazánkban kevéssé ismert Broadway sikerszerző, Leonard Gershe darabját a József Attila Színházban.
Színház ajánló

Az öldöklés istene - Házaspárbaj az Átriumban

Yasmina Reza világhírű komédiája leleplező őszinteséggel beszél a kispolgári álszentségről, és arról, hogy mindannyiunkban mennyi sérelem, előítélet és düh kavarog.