Színház

"Rontásból erényt" - I.

2008.04.17. 00:00
Ajánlom
A tíz éve működő Hólyagcirkusz Társulat egy régi előadásuk, a Bohóc Biblia felújított változatát mutatta be március végén a Sanyi és Aranka Színházban. A rendező nélküli zenés színházról, cirkuszi elemekről és különleges hangszerekről mesélt Szőke Szabolcs, a társulat vezetője.

Szőke Szabolcs a Don Cristóbal pályázat c. előadásban (foto: Szőke Dániel)

- Hat évvel ezelőtt ugyanitt, az akkori Stúdió „K” Színház Mátyás utcai pincéjében mutatták be a Bohóc Bibliát. Azóta sok változáson ment keresztül az előadás?

- Az alapvető változása az, hogy az Ördög szerepében Hegedűs Tibor helyett Lukáts Andor játszik, ennek a helynek, a Sanyi és Aranka Színházának vezetője. Az ötlet úgy jött, hogy Andor egy másik díjnyertes előadásunk kapcsán keresett meg minket azzal az ajánlattal, hogy dolgozzunk közösen. Akkor azt gondoltam, hogy ez a dolog úgy fog legjobban működni, ha a szerepcserébe ő ugrik be, és kicsit beleszagol, milyen Hólyagcirkusz-előadást csinálni. De Andor nem egyszerűen egy új szerepbe jött be. Az előadásainkban soha nem a bemutató az érdekes. Minél több idő telik el, annál több átalakuláson megy át az előadás, és ez szerves része az alkotói koncepciónknak. Nálunk sokszor lényeges változások történnek az évek során: beépülnek újabb ötletek, szempontok, bizonyos szerepekhez hozzáérnek a színészek, vagy hozzáteszik azt, ami az elmúlt évek alatt lerakódott, és más előadásaink bemutatói is állandóan beszüremlenek a korábbi előadásokba. Így például a Bohóc Biblia már csak lényeges pontokon hasonlít arra, amit egykor, a premier idején elgondoltunk.

-A Bohóc Biblia műfaji megjelölése szerint: misteria-opera-buffa. Ez zenés színház vagy dramatikus elemekkel illusztrált zene?

- Vannak előadásaink, amelyek áthajlanak a koncertszínház műfajába, de a Bohóc Biblia misztériumjáték. Ennek az alapját Dario Fo Nobel-díjas olasz szerző műve képezi, aki a commedia dell’arte és a misztériumjátékok eredeti szövegeit és színházi formáit kereste és kutatta. A mű eredeti címe Misterio buffo, tehát a misztériumnak egy buffo változata, ami a népi irodalomban és színjátszásban létezett Olaszországban. De ez ugyanúgy Magyarországon is fellelhető: a Parasztbiblia és a Paraszt Dekameron a mindenki által ismert bibliai történeteket kicsit groteszk formában, archaikus népi látásmódon keresztül mutatja be, ami eltér a kanonikus bibliai szövegektől. Dario Fo egy csodálatos szöveget hozott létre, amiből mi itt kettőt használunk, az egyik a Lázár feltámasztása, a másik az Utolsó vacsora. Ez az egyik központi magja ennek a darabnak, a másik pedig Ingmar Bergmannak A hetedik pecsét című filmjének forgatókönyvéből való. A Bohóc Bibliát nem mondanám operának, az opera jelzés csak annyit jelent nálunk, hogy groteszk, bohócos, de nagyon erősen zenés. Én hagyományos értelemben soha nem csinálok operákat, de majdnem minden darabunkban, különösen a Hólyagcirkuszban, főszereplő a zene. A Bohóc Bibliában az instrumentumok sokszor a szöveg helyett is beszélnek, a történetet sokszor a zene mondja el. Ilyen értelemben nagyon erősen kötődik az operai műfajhoz, csak ebben nincsenek áriák, viszont az áriákat bizonyos monológok vagy szituációk helyettesítik.

-A próbafolyamatok során az irodalmi és/vagy improvizatív szöveg, cselekvés hívja életre a zenét, vagy inkább a zene inspirálja a témaválasztást?

- Nagyon fontos számomra, hogy a zenén keresztül fejezzem ki magam, mivel előbb voltam zenész, mint színházcsináló. Olyan anyagokat hozok, amiben meghallom a zenét: a zene megszületik bennem az anyaggal kapcsolatban. Innen nézve tehát operaszerzői hozzáállással nyúlok egy anyaghoz, és aztán megtalálom benne azokat a figurákat, ami viszont már személyfüggő. Mi a szerepeket egyik darabból a másikba cipeljük magunkkal, ahogy a klasszikus bohóc is tulajdonképpen egészen élete végéig mindig ugyanazt a szerepet játssza. Először az anyag kapcsán egy zene születik meg bennem és egy kép. Amikor ezek összeállnak, akkor utána jön az a fajta alkotási folyamat, hogy ezt az anyagot a társulat a saját nyelvére, arculatára formálja. Ez a társulat nem rendezőcentrikus színház, inkább egy rendező nélküli színházról beszélhetünk, ahol a zenei és képi rendező valamennyire én vagyok. De ez sem teljesen igaz, mert amikor elkezdünk együtt dolgozni az anyagon, akkor szinte mindenki rendezi a darabot, amitől ez a munkamódszer néha kaotikusnak tűnik egy külső szemlélő számára. Mi engedjük az előadásainkat egyfajta „tágulás” felé. Úgy érzem, hogy szigorú szerkezeteket alkalmazunk, és ez segít minket abban, hogy a szerkezeten belül tudjunk olyan pontokat találni, ahol az improvizációnak, a változásnak vagy az alkalmazkodásnak tere van. Olyan, mint egy jazz-zenekarban, amikor ki van jelölve egy konkrét téma, de ezt a témát szabadabban lehet és tudja kezelni. Tudja, hogy milyen törvényeket kell betartania ahhoz, hogy improvizálhasson, mert ha ezeket a törvényeket nem tartja be, akkor nem tudnak bekapcsolódni a társai, s így egy nagyon erős összjáték alakul ki. Ezért itt nincsenek kiemelt nagy szerepek és kis szerepek, itt mindenki mindent csinál, és ez nagyon fontos.

(Az interjú második része holnaptól olvasható a fidelio.hu-n)

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Tomboló sikert aratott Berlinben Eötvös Péter új operája

November 28-án este mutatta be a Berlini Állami Opera Eötvös Péter legújabb, Jon Fosse Trilógiája alapján készült operáját. A Sleepless Mundruczó Kornél rendezésében került színre.
Klasszikus

Klasszikus koncertek karácsonyra – a Zeneakadémia adventi ajánlata

Élményt ajándékozni mindig jó: remek ünnepi meglepetés a Zeneakadémia háromféle értékben megváltható ajándékkártyája, amely felhasználható például a világklasszis előadókat és különleges hangversenyeket kínáló 2022. tavaszi szezonra is.
Zenés színház

Elhunyt a Broadway-legenda, Stephen Sondheim

Az Oscar-, Tony- és Pulitzer-díjas zeneszerző, dalszövegíró, az amerikai zenés színház egyik legismertebb alkotója 91 éves volt – tudatta az MTI.
Színház

Az ideális karácsonyi ajándék az Orlai Produkciótól érkezik a fa alá

Egy színházi szabadbérletnek csupán előnyei vannak. A kedvezményes ár, az időbeli rugalmasság, és a bérlettulajdonos ízlésének, érdeklődésének megfelelően alakítható választás teszi praktikussá, az előadásélmény pedig személyessé.
Klasszikus

Zenében utazunk – a MÁV Szimfonikus Zenekar adventi ajánlata

A MÁV Szimfonikus Zenekart az ország élvonalbeli együttesei között tartják számon. Túlzás nélkül állítható, hogy a 76 éve működő zenekarnak nemzedékek köszönhetik első minőségi komolyzenei élményüket. A közelgő új év első felében is ragyogó programokkal várják a klasszikus zene rajongóit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Egy hónapra beköltözött a nagymamájához, előadást készített róla – interjú Göndör Lászlóval

Beköltözött a nagymamájához, aki 97 éves. Az unoka 35, és rendszeresen álmodott azzal, hogy lekési kettejük találkozását. Göndör László azt mondja, ritkán elégedett valamivel, de ezzel igen: a Nagymamával álmodtam című, STAFÉTA-pályázatos előadás december 5-én, 6-án, 8-án és a jövő évben is látható a Trafóban.
Színház ajánló

Hamletként áll színpadra Vecsei H. Miklós

December 3-án mutatja be a Kolozsvári Állami Magyar Színház Shakespeare egyik legnépszerűbb királydrámáját, a Hamletet, melynek címszerepében Vecsei H. Miklós látható.
Színház ajánló

Megkapó emberi történetek adventkor és az ünnepek után is a Bethlenben

Hangolódjon kamaradarabjainkkal az ünnepekre vagy lepje meg élményutalvánnyal szeretteit! Tordai Teri és Horváth Lili, Udvaros Dorottya és Földes Eszter, Igó Éva és Zoltán Áron, Vándor Éva és Szalai Ádám, Grisnik Petra és Gőz István, illetve Blaskó Péter és Szilágyi Ágota párosai várják élőben és az online térben is a közönséget a Bethlen Téri Színházban.
Színház interjú

Hogy lehet jól szeretni? – beszélgetés Járó Zsuzsával

Szakonyi Károly a hetvenes években írt, A hatodik napon című drámáját az író kilencvenedik születésnapja tiszteletére mutatta be a Rózsavölgyi Szalon. Az anya halála után magára maradt apa születésnapjára gyűlik össze ritkán látott családja. A Terézt alakító Járó Zsuzsával beszélgettünk próbafolyamatról, az előadásról, szerepekről és kiállásokról.
Színház ajánló

Mentális coming out a Pinceszínházban

November 30-án mutatja be a Pinceszínház Bodor Panna drámáját, A hisztérikát, amely a szerző-rendező személyes élményeiből táplálkozik. A személyiségzavar egy típusával diagnosztizált dramaturg ezzel az előadással szeretné felhívni a figyelmet a stigmatizálására.