Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

2021.11.25. 22:10
Ajánlom
November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.

Ahogy azt a főigazgató már korábban elmondta, a színház a pandémia idején a hivatalos járványügyi protokoll elvárásai és útmutatásai szerint jár el, bizonyos esetekben szigorúbb szabályozást vezetve be az előírtnál. Ezen túl a teátrumban az átoltottság is igen magas, a dolgozók 97 százaléka vette fel a védőoltást, a színművészek esetében ez a szám 100 százalék.

A szigorított COVID-protokoll, melyre Rudolf Péter szintén kitért egy korábbi nyilatkozatában, november 2-án lépett hatályba, a maszkhasználatot pedig már jóval a kormányzati döntés előtt kötelezővé tették mindenki számára az épületen belül.

„Kézfertőtlenítők vannak kihelyezve a színház és természetesen a backstage több pontján is. A színházat naponta, az épületben lévő érintett felületeket pedig óránként vegyszeresen fertőtlenítjük”

– cáfolta az igazgató azt az állítást, mely szerint nem állnak rendelkezésre „normális” kézfertőtlenítők.

A művészek tesztelésére is külön figyelmet fordítanak: a külsős előadóművészeknek december 15-ig be kell mutatniuk a védettségi igazolványukat, ennek hiányában nem léphetnek színpadra, az oltatlan munkavállalókat pedig egy november 22-én kelt igazgatói utasítás szerint november 29-től heti több alkalommal tesztelik majd. A színház vezetése eddig több mint 6 millió forintot költött tesztekre.

Rudolf Péter magára a Facebook-bejegyzésre is reagált:

„Veszélyes üzenet, pánikkeltés azt sugallni, hogy egy oltott, koronavírus fertőzésen átesett ember, aki túl van a karanténon, negatív PCR teszttel tér vissza a munkahelyére, halálos veszélyt jelent a kollégáira”

– mondta, hozzátéve, hogy a jogszerű eljárást vádként felhozni végtelenül cinikusnak tartja, különösen annak fényében, hogy Wunderlich József maga kérte, hogy A padlás 1000. előadásán a karantén ellenére játszhasson. A kérését a vezetőség – szintén jogosan – megtagadta.

Rudolf Péter a közleményben kitér a Sirály kapcsán felhozott vádakra is, kiemelve, hogy „a próbafolyamat során világossá vált, hogy a rendezőnek olyan határozott víziója van erről a szerepről, amiben nem tudtak kompromisszumra jutni a művésznővel”. A premier közelsége miatt a közvetlen kollégákkal történt egyeztetést követően, az érintettel egyetértésben született meg az a döntés, hogy egy másik művész vegye át Nyina szerepét. A színház etikai kódexe lehetővé tette volna, hogy az érintett színésznő bejelentést tegyen, amennyiben úgy érzi, hogy sérelem érte, ez azonban nem történt meg.

„Járványhelyzetben színházat működtetni nem egyszerű feladat. Senki sem erre szegődött, amikor színésznek, színházigazgatónak állt.

Egy online felületen támadást indítani, ezzel a színház közösségét bomlasztani ezekben a kritikus időkben, etikátlannak tartom. ”

– zárta közleményét Rudolf Péter.

FRISSÍTÉS (2021.11.26. 9:20):

Wunderlich József a közlemény megjelenése után rövid posztban kért bocsánatot a társulattól és az igazgatótól. Úgy véli, hibázott, amikor a színházat kritikázó mondatokat Facebookon osztotta meg, ugyanakkor ennek eredményeképpen szerveznek most rendkívüli színészgyűlést, melyen érdemi párbeszéd kezdődhet a felek között.

„Hibáztam, amikor a színházat kritizáló mondataimat megosztottam a facebook-on.
Nem facebookra való, de így elértem, hogy legyen egy rendkívüli színészgyűlés, ahol remélem, érdemi párbeszéd kezdődik.
Sajnálom, hogy így történt.

Végtelenül kétségbe voltam esve.

Elnézést kérek a színháztól.
Elnézést kérek Rudolf Pétertől.
Elnézést kérek az egész társulattól.
Ne haragudjatok.” – írta a színész.

Rudolf Péter közleményét változatlan formában közöljük:

Rudolf Péter döbbenten áll Wunderlich József méltatlan támadása előtt

A Vígszínház az egész pandémia ideje alatt a hivatalos járványügyi protokoll elvárásai és útmutatásai szerint járt el, sőt, ahol ezt a jogszabályok lehetővé tették szigorúbb szabályozást hoztunk. A színházban az átoltottság az önkéntes adatszogáltatások alapján 97 %-os, a színművészeink esetében 100%. Október 28-án adtuk ki a szigorított COVID protokollunkat, amely november 2-tól lépett hatályba. A kollégákat (munkavállalókat és vendégművészeket egyaránt) kértük – ahogy tavaly is –, hogy csak tünetmentesen vegyék fel a munkát. Amint valaki bármilyen tünetet észlel magán, teszteljük. Az elmúlt időszakban több mint 6 000 000 Ft-ot fizettünk ki csak a tesztelésre. Jóval a kormányzati döntés előtt kötelező maszkhordást rendeltünk el a színház minden dolgozójának és a nézőknek. Kézfertőtlenítők vannak kihelyezve a színház és természetesen a backstage több pontján is. A színházat naponta, az épületben lévő érintett felületeket pedig óránként vegyszeresen fertőtlenítjük.

A külsős előadóművészeink számára december 15-ig biztosítottunk lehetőséget a védettségi igazolvány bemutatására, ennek hiányában ők nem léphetnek színpadra. November 22-én kiadtunk egy igazgatói utasítást: jövő héttől az oltatlan munkavállalóinkat heti több alkalommal tesztelni fogjuk.

A hatályos járványügyi protokoll szerint a 10 napos karantén lejárta után a tünetmentes személy háziorvosa engedélyével visszatérhet a munkába, függetlenül attól, hogy a környezetében van-e pozitív személy vagy sem. Működésünk a kormányzati intézkedéseknek megfelelően történik. A hivatalos protokollt nem áll módunkban felülbírálni.

Veszélyes üzenet, pánikkeltés azt sugallni, hogy egy oltott, koronavírus fertőzésen átesett ember, aki túl van a karanténon, negatív PCR teszttel tér vissza a munkahelyére, halálos veszélyt jelent a kollégáira.

Hozzá kell tennem, végtelenül cinikusnak tartom, hogy Wunderlich József vádként hozza fel ellenem a jogszerű eljárást, ami azért is meglepő, mert ő maga kérte, hogy a karantén alatt lejátszhassa A padlás 1000. előadását. Én ezt nem engedtem meg, ekkor is jogszerűen jártam el.

A Sirály c. bemutatónk kapcsán felmerült vádakra az alábbiakat szeretném közölni.

A próbafolyamat során világossá vált, hogy a rendezőnek olyan határozott víziója van erről a szerepről, amiben nem tudtak kompromisszumra jutni a művésznővel. A közeli premier miatt, a közvetlen munkatársakkal való egyeztetést követően az a döntés született, hogy más művész veszi át a szerepet, amit természetesen egyeztettünk minden érintettel.

A Vígszínház etikai kódexe és annak eljárásrendje tisztán fogalmaz, milyen esetekben és milyen módon lehet eljárást indítani. Ez mindenki számára elérhető és minden Vígszínházi munkavállalónak, illetve külsős szerződéses partnernek lehetősége van bejelentést tenni a megfelelő fórumokon. Ez nem történt meg.

Járványhelyzetben színházat működtetni nem egyszerű feladat. Senki sem erre szegődött, amikor színésznek, színházigazgatónak állt. Egy online felületen támadást indítani, ezzel a színház közösségét bomlasztani ezekben a kritikus időkben, etikátlannak tartom.

Fejléckép: Rudolf Péter (forrás: Vígszínház)

A színészek kérése ellenére sem teszteli hetente dolgozóit a Vígszínház

Kapcsolódó

A színészek kérése ellenére sem teszteli hetente dolgozóit a Vígszínház

„Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl” – írta közösségi oldalán a Vígszínház művésze, Wunderlich József, aggodalmát fejezve ki az iránt, hogy a karantén után tesztelés nélkül kell színpadra állnia. Az ügyre Rudolf Péter is reagált.

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

A színész alig néhány órával azután, hogy Facebook-bejegyzésben állt ki az állítása szerint nem megfelelő járványügyi intézkedések miatt, reagált Rudolf Péter HVG-nyilatkozatára, újabb visszaélésről rántva le a leplet.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház magazin

Így adott interjút Blaha Lujza

A Bohémvilág 1919. december 27-i számában érdekes szöveggel találkozhattak a korabeli olvasók: maga Blaha Lujza kért helyreigazítást egy állítólagos nyilatkozata kapcsán.
Színház portré

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Színház hír

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.
Színház hír

Van remény – IX. Újszövetség Maraton a Vörösmarty Színházban

Idén – egy év kihagyás után – a székesfehérvári Vörösmarty Színház ismét megrendezte az adventi időszak immár hagyományosnak mondható kezdőeseményét, az Újszövetség Maratont. A négy evangéliumból gondosan összefésült szövegrészek olvasásával idézték meg a fehérváriak Jézus életét.
Színház hír

„Isten kegyelméből vagyok, ami vagyok” – kötet jelent meg Venczel Veráról

November 30-án, a budaörsi PostArtban mutatták be Siklós Endre kötetét, A színpad örök játékosát, amely a közelmúltban elhunyt Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész Venczel Vera életébe és munkásságába enged betekintést. A családias hangulatú könyvbemutatón tisztelői és pályatársai emlékeztek a színésznőre.