Színház

Sarkantyú Miklós: a színház szerelem volt első látásra

A hang az egyik legvarázslatosabb dolog a földön, hiszen szinte mindent ki lehet vele fejezni. Erről a csodáról és a színházról Sarkantyú Miklóssal, a József Attila Színház hangtárának vezetőjével beszélgettünk. (X)

A színház, film és tánc elképzelhetetlen hangok nélkül, a zene, a zajok, a zörejek és az atmoszféra hiányában az előadás üres lenne. Nagyon komplex területen dolgozol, hogyan sodródtál erre a pályára?

Végzős gimnazistaként a Rocktogon nevű hangulatos kis rockkocsmában dolgoztam vendéglátósként. Még semmi konkrét tervem nem volt, de annyit tudtam, hogy mindenem a zene, ezért több zenekarban is doboltam. A Rocktogonban dolgozott hangtechnikusként Kassai Zolka cimborám, sokszor néztem mit, hogyan csinál, kérdezgettem, hogy mi mire való. Egyik este a koncert közepén sürgősen el kellett mennie, és engem kért meg, hogy ugarjak be helyette. Hatalmas sikerélményt jelentett és azonnal tudtam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni.

SarkantyuMiklos-193545.jpg

Sarkantyú Miklós (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

A koncertek vagy a színház hangulatát érzed magadhoz közelebb?

Jelenleg a színházat. Már 10-12 éve dolgoztam a szakmában, rengeteg koncert, fesztivál, rendezvény lebonyolítása volt a hátam mögött, amikor szembejött egy lehetőség, hogy a főváros egyik legnagyobb színházában dolgozzak. Természetesen éltem vele, és ahogy mondani szokták: szerelem volt első látásra. Azóta az időm nagy részét a József Attila színházban töltöm.

Hogyan fogsz neki egy-egy előadás hangi világának kialakításához?

Ez attól függ, hogy mi az előadás műfaja. Egy musicalnél például arra törekszem, hogy az adott zenei műfajnak megfelelő stílusjegyeket használjam. Élő zenekaros színdarabnál ez jóval egyszerűbb, mivel rengeteg a lehetőség. Abban az esetben, amikor előre felvett zenei alapokat kapok, kicsit nehezebb a dolgom, mivel a kész anyagon már nem lehet változtatni, ráadásul ezek sokszor nem is olyan minőségűek, mint amilyeneket elvárnék. Prózai daraboknál legtöbbször csak effekteket, kisebb zenei betéteket játszunk be, ezért ott sokkal inkább

azon van a hangsúly, hogy ezek hitelesek legyenek.

A színház élő műfaj, minden este más és más, az előadás sikeressége is soktényezős.

Hogy sikernek élem-e meg az adott estét, az nemcsak rajtam múlik, hanem a színművészeken és az eszközparkon is. Például, ha egy szereplőnek nincs, vagy nagyon kevés hangja van betegség, kimerültség, vagy ezer más dolog miatt, akkor abból nagyon nehéz olyat keverni, amivel meg is vagyok elégedve. De ha az erre használatos eszköz hibásodik meg, például egy rossz elem miatt lemerül a mikroport, beázik a kapszulája, az szintén hibafaktor. Ezeket csak részben tudjuk megelőzni, viszont orvosolni nagyon gyorsan, profin, és lehetőség szerint észrevétlenül kell.

A laikus azt gondolná: akkor szól szépen egy előadás, ha az, aki hangosítja, képes együtt lélegezni a színészekkel.

Részben igaza is van. 100 százalékos koncentráció, és legalább annyi felkészülés szükségeltetik hozzá, mint a színészeknek. Kölcsönösen függünk egymástól, azonban

nem árt, ha a technikusnak jó a hallása, ismeri az eszközeit, és kezelni is tudja azokat.

Ha egyetlen előadást kiemelhetnél, ami valami miatt különösen emlékezetes számodra, melyik lenne az?

A Macskafogó című musicalünk próbafolyamata nagyon hosszú, iszonyatosan fárasztó, de mindennek ellenére csodálatos volt, köszönhetően az elképesztően profi és jókedvű csapatnak, valamint az alkotóknak egyaránt.

Fejléckép: Sarkantyú Miklós (fotó: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Vizuál

Sandra Hüller, Mads Mikkelsen és Tarr Béla is Európai Filmdíjat kapott

A 36. Európai Filmdíjak abszolút győztese Justine Triet Egy zuhanás anatómiája című drámája lett, amellyel többek közt a legjobb film és a legjobb rendező díját is elnyerte. Az eseményen tiszteletbeli életműdíjat adományoztak Tarr Béla Kossuth-díjas rendezőnek. 
Vizuál

Elhunyt Ryan O’Neal

A hetvenes évek egyik legnagyobb filmsztárja nyolcvankét éves korában hunyt el, halálhírét fia, Patrick O’Neal jelentette be. Az Oscar-jelölt színész karrierje során olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Stanley Kubrick vagy Peter Bogdanovich.
Vizuál

Kilencvenkilenc éves korában elhunyt Vera Molnár

A magyar származású francia képzőművész halálhíréről a párizsi Pompidou Központ számolt be. Vera Molnárt a számítógépes művészet úttörőjeként tartják számon.
Könyv

Adománygyűjtő estet szervez a Szépírók Társasága

A négyszáz tagot számláló irodalmi-kulturális szervezet szegedi, valamint emigrációban élő tagjai olvasnak fel december 14-én a Grand Caféban. A Szépírók Társaságát egyúttal online is támogathatjuk. 
Színház

„A valódi csoda az, ha képes vagy találkozni önmagaddal” – interjú Kerkay Ritával A kék hajú lány előadásról

Két szereposztással mutatták be a közelmúltban a Vörösmarty Színház A kék hajú lány című előadását. Az alkotói folyamatról, a karakterek kapcsolatáról és az üzenetről beszélgettünk Kerkay Rita rendezővel.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„A valódi csoda az, ha képes vagy találkozni önmagaddal” – interjú Kerkay Ritával A kék hajú lány előadásról

Két szereposztással mutatták be a közelmúltban a Vörösmarty Színház A kék hajú lány című előadását. Az alkotói folyamatról, a karakterek kapcsolatáról és az üzenetről beszélgettünk Kerkay Rita rendezővel.
Színház hír

Evangéliumi történetek felolvasásával emlékeztek Jézus életére

A székesfehérvári Vörösmarty Színház hagyományos Újszövetség Maratonján negyven helyi lakos olvasott fel evangéliumi szövegrészeket advent első vasárnapján.
Színház hír

Otthonából üzent Szász Júlia

„Jobban vagyok már, lassan, de biztosan gyógyulgatok” – írta Instagram-bejegyzésében a Nemzeti Színház balesetet szenvedett művésze, aki egyúttal megköszönte az elmúlt hetekben kapott rengeteg támogatást.
Színház ajánló

Már elérhető a Pintér Béla és Társulata januári és februári műsora

Az idén 25. jubileumát ünneplő Pintér Béla és Társulata januárban és februárban összesen harminchat estén várja nézőit az újpesti UP Rendezvénytérbe. Az előadásokra már elindult a jegyértékesítés.
Színház ajánló

Tabutémákat is feszeget a Vörösmarty Színház A kék hajú lány című előadása

Két szereposztással is bemutatta a Vörösmarty Színház a Dóka Péter regényéből készült színdarabot, A kék hajú lányt. Az előadás után a közönség fiatal tagjai színházpedagógiai foglalkozáson is részt vehetnek.