Színház

Sarkantyú Miklós: a színház szerelem volt első látásra

A hang az egyik legvarázslatosabb dolog a földön, hiszen szinte mindent ki lehet vele fejezni. Erről a csodáról és a színházról Sarkantyú Miklóssal, a József Attila Színház hangtárának vezetőjével beszélgettünk. (X)

A színház, film és tánc elképzelhetetlen hangok nélkül, a zene, a zajok, a zörejek és az atmoszféra hiányában az előadás üres lenne. Nagyon komplex területen dolgozol, hogyan sodródtál erre a pályára?

Végzős gimnazistaként a Rocktogon nevű hangulatos kis rockkocsmában dolgoztam vendéglátósként. Még semmi konkrét tervem nem volt, de annyit tudtam, hogy mindenem a zene, ezért több zenekarban is doboltam. A Rocktogonban dolgozott hangtechnikusként Kassai Zolka cimborám, sokszor néztem mit, hogyan csinál, kérdezgettem, hogy mi mire való. Egyik este a koncert közepén sürgősen el kellett mennie, és engem kért meg, hogy ugarjak be helyette. Hatalmas sikerélményt jelentett és azonnal tudtam, hogy ezzel szeretnék foglalkozni.

SarkantyuMiklos-193545.jpg

Sarkantyú Miklós (Fotó/Forrás: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

A koncertek vagy a színház hangulatát érzed magadhoz közelebb?

Jelenleg a színházat. Már 10-12 éve dolgoztam a szakmában, rengeteg koncert, fesztivál, rendezvény lebonyolítása volt a hátam mögött, amikor szembejött egy lehetőség, hogy a főváros egyik legnagyobb színházában dolgozzak. Természetesen éltem vele, és ahogy mondani szokták: szerelem volt első látásra. Azóta az időm nagy részét a József Attila színházban töltöm.

Hogyan fogsz neki egy-egy előadás hangi világának kialakításához?

Ez attól függ, hogy mi az előadás műfaja. Egy musicalnél például arra törekszem, hogy az adott zenei műfajnak megfelelő stílusjegyeket használjam. Élő zenekaros színdarabnál ez jóval egyszerűbb, mivel rengeteg a lehetőség. Abban az esetben, amikor előre felvett zenei alapokat kapok, kicsit nehezebb a dolgom, mivel a kész anyagon már nem lehet változtatni, ráadásul ezek sokszor nem is olyan minőségűek, mint amilyeneket elvárnék. Prózai daraboknál legtöbbször csak effekteket, kisebb zenei betéteket játszunk be, ezért ott sokkal inkább

azon van a hangsúly, hogy ezek hitelesek legyenek.

A színház élő műfaj, minden este más és más, az előadás sikeressége is soktényezős.

Hogy sikernek élem-e meg az adott estét, az nemcsak rajtam múlik, hanem a színművészeken és az eszközparkon is. Például, ha egy szereplőnek nincs, vagy nagyon kevés hangja van betegség, kimerültség, vagy ezer más dolog miatt, akkor abból nagyon nehéz olyat keverni, amivel meg is vagyok elégedve. De ha az erre használatos eszköz hibásodik meg, például egy rossz elem miatt lemerül a mikroport, beázik a kapszulája, az szintén hibafaktor. Ezeket csak részben tudjuk megelőzni, viszont orvosolni nagyon gyorsan, profin, és lehetőség szerint észrevétlenül kell.

A laikus azt gondolná: akkor szól szépen egy előadás, ha az, aki hangosítja, képes együtt lélegezni a színészekkel.

Részben igaza is van. 100 százalékos koncentráció, és legalább annyi felkészülés szükségeltetik hozzá, mint a színészeknek. Kölcsönösen függünk egymástól, azonban

nem árt, ha a technikusnak jó a hallása, ismeri az eszközeit, és kezelni is tudja azokat.

Ha egyetlen előadást kiemelhetnél, ami valami miatt különösen emlékezetes számodra, melyik lenne az?

A Macskafogó című musicalünk próbafolyamata nagyon hosszú, iszonyatosan fárasztó, de mindennek ellenére csodálatos volt, köszönhetően az elképesztően profi és jókedvű csapatnak, valamint az alkotóknak egyaránt.

Fejléckép: Sarkantyú Miklós (fotó: Kállai-Tóth Anett / József Attila Színház)

Támogatott tartalom.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Ősbemutatóra készül Kern András és Hernádi Judit

Június 18-án mutatják be Bess Wohl Válaszfalak című drámáját a Városmajori Szabadtéri Színpadon. A Magyarországon eddig még nem játszott darab két idős ember történetén keresztül beszél a szeretet és elfogadás erejéről, miközben fellebbenti a fátylat a beteljesületlen álmokról és felszínre törő vágyakról.
Színház ajánló

Kétórányi Cseh Tamás a Városmajorban, megállás nélkül

Cseh Tamás a XX. század krónikásaként vonult be a magyar zenetörténelembe. Szellemének, alkotóerejének hiánya sokak számára máig érezhető. A művész után maradt űrt próbálja betölteni az a színfalak közé álmodott nagyszabású, szcenírozott előadás, amely az első hangjegytől az utolsó hangulatképig Cseh Tamást idézi meg: a Váróterem, Keresztes Tamás rendezésében.
Színház hír

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Színház hír

Rekordszámú pályázat érkezett a Pinceszínház igazgatói posztjára

A színház vezetésére összesen tizenöten pályáztak, ilyenre évtizedek óta nem volt példa – tudatta Takács Máriusz ferencvárosi képviselő a Facebook-oldalán.
Színház gyász

Elhunyt Nagy Zoltán színművész

Az Újszínház művészét 78 éves korában érte a halál.