Színház

Schilling Árpád visszautasítja a jelölést

2012.08.16. 17:17
Ajánlom
Schilling Árpád levelét, amelyet a Színházi Kritikusok Céhének írt A papnő című előadás jelölése kapcsán, az alábbiakban tesszük közzé.

Tisztelt Színházi Kritikusok Céhe, kedves Kritikus kollégák!

A Kritikusok Céhét az egyik legfontosabb szakmai szervezetnek tartom, ezért köszönöm előadásunk jelölését „A legjobb független előadás" kategóriában.

Nem fogadhatom el.

A függetlenség nem esztétikai, hanem működésbeli kategória, amely kizárólag az államhoz fűződő viszonyra utal. Ha hozzájárulunk ahhoz, hogy a "függetlenség" esztétikai alapon váljon megítélhetővé, akkor vagy valami igazán innovatív szempontrendszerrel kell rendelkeznünk, vagy egyszerűen nem értjük, hogy jelen szakma-politikai helyzetben a díj odaítélése milyen rendkívüli veszélyeket tartogat a díjazottak számára.

D67A1203-52AD-440E-A028-A226196B0554

Schilling Árpád a Szünet nélkül! - a magyar kultúra érdekében című konferencián

A független alkotók - kizárólag esztétikai alapon vizsgálva őket -ugyanolyan alkotók , mint "A legjobb előadás" díjára érdemesített kőszínháziak. Ezzel nem az utóbbiakat kívánom leminősíteni, hanem a függetleneket szeretném beemelni a közös szakmai diskurzusba. (Nyilvánvaló, hogy sem Sebestyén Aba, sem Pintér Béla, sem én nem vagyunk második vonalbeli rendezők. Ha művészileg nem találtatik elég jelentősnek, amit létrehozunk, akkor a Céhnek azt kell felvállalnia.)

A "függetlenek" jelzővel illetett csoport legfőbb sajátossága, hogy tökéletesen kiszolgáltatottan a piacról él. Az állam akkor járna el helyesen, ha a területet képviselő szervezetek által kidolgozott pályázati rendszert támogatná, másrészt szabad átjárást biztosítana a függetlenek felől a kőszínházak felé. A függetlenek léte jelenleg még veszélyben forog. Éppen ezért fontos, hogy értsük egymást.

"A legjobb független előadás" elnevezésű díj-kategóriának akkor van értelmes, ha létezik a "A legjobb minisztériumi és/vagy önkormányzati színházban bemutatott legjobb előadás" vagy "A legjobb magánszínházban létrehozott előadás" díja is. Ez egy nyilvánvaló szamárság.

Ezért a Céhnek meg kellene fontolnia a független kategória eltörlését, és meg kellene próbálnia beterelni mindenkit "Az évad legjobb előadása" díj alá, bevállalva, hogy a kritikusok ekkora spektrumból válogatva ítélnek.

A probléma könnyen kivédhető volna azzal is, ha létrejönnének a legjobb stúdió, legjobb nagyszínpadi, legjobb szabadtéri stb. kategóriák. Vagyis ha a T. Céh fontolóra venné a díjkategóriák újrafogalmazását a megváltozott előadó-művészeti gyakorlatokhoz igazodva.

A "független" szó jelenleg sajnos nem pozitívan, hanem negatívan diszkriminál. Pedig sem többet, sem kevesebbet nem jelent annál, mint hogy az állam által nem normatívan és nem teljes körűen fenntartott. A függetlenek ügyét hosszú távon az segíti elő, ha az új előadó-művészeti törvényhez igazodva mindazok, akik nem rendelkeznek normatív támogatással, egy helyre tömörülnének: így minden érintett tudna arról, hogy ő bizony független, és nem is lehet más.

Cserébe volna szakértő közeg, amely ezt a helyzetet egy igazán innovatív és felelős versenyhelyzetté tudná alakítani.

Nem a díjak hiányoznak, hanem a szakmai diskurzus: egy generáció emancipációja.

Köszönettel:

Schilling Árpád

A papnő című előadás rendezője, a Krétakör művészeti vezetője

Az előadásról írt kritikánk ide kattintva olvasható, a kritkára érkezett Krétakör-komment itt érhető el.

MInt ismeretes, 2001-ben a Krétakör W-Munkáscirkusz című előadása nyert az akkor még alternatívnak hívott kategóriában. A társulat azonban nem vette át a díjat, mert visszautasította a kategória megkülönböztető címkéjét. 2004-ben Schilling Árpád átvette a Siráj című előadásukért járó díjat a legjobb előadás kategóriájában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól – az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül. Utánajártunk a kultregény titkának.
Könyv

Elhunyt Csukás István

Süsü, Pom-pom és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója 83 éves volt.
Vizuál

A Netflix hozza Sophia Loren új filmjét

A Netflix vásárolta meg az Előttem az élet című világhírű regényből, Sophia Loren főszereplésével készülő új produkció forgalmazási jogait.
Klasszikus

Újabb ősbemutatóval vár a Régizene Fesztivál a Müpában

Február 28. és március 8. között várja közönségét a Régizene Fesztivál, amelyen A Felvilágosodás Korának Zenekara, Rohmann Ditta, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar egyaránt fellép.
Klasszikus

Takács-Nagy Gábor és Kovács János kapta meg a Cziffra Fesztivál életműdíját

Vasárnap este, a Cziffra Fesztivál gálakoncertjén átadták a rendezvény díjait. Fiatal tehetségek és

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház portré

Az örök Elektra – 170 éve született Jászai Mari

Ő volt Laborfalvi Róza utódja, Gertrudis és Elektra legendás megformálója. Százhetven éve, 1850. február 24-én született Jászai Mari, a legnagyobb magyar tragika, a Nemzeti Színház örökös tagja.
Színház interjú

„Lámpagyújtogató vagyok” – Interjú Spolarics Andreával

Decemberben elnyerte a legjobb epizodistáknak járó Aase-díjat, ő Kocsma Jenny a Koldusoperában, szívügye a tanítás, legközelebb az Aliz! c. ifjúsági előadásban láthatjuk Spolarics Andreát, a Budaörsi Latinovits Színház alapító tagját.
Színház magazin

Hogyan lett nagy író Bereményi Géza?

Mitől lesz valaki nagyformátumú író? Van rá recept? Vagy ez egy eleve elrendelés? Bereményi Géza esetében a legnagyobb játékos, maga az élet determinálta a sikert. Vagy a Teleki téri piac. Önmagáról, az Eldorádóról mesélt Huszárik Katának a JaSzalonban.
Színház interjú

„Érződik a darabon, hogy színész írta” – Interjú Brasch Bencével

Zach Braff fekete komédiáját, a Minden nagyon jó lesz című darabot tűzi műsorra az Átrium. Idegenek az éjszakában, egy elhagyott tengerparti nyaralóban. Poénos bemondásoktól, egymás zrikálásától jutnak el odáig, hogy színt valljanak magukról. A harmincötödik szülinapján végzetes lépésre készülő „házigazda” szerepét Brasch Bence alakítja.
Színház hír

Házastársi pingpong a Belvárosi Színházban

Stefan Vögel fordulatokban gazdag párkapcsolati vígjátéka Rába Roland rendezésében, Debreczeny Csaba, Szávai Viktória, Mészáros Máté és Járó Zsuzsa előadásában látható február 19-től.