Színház

Sebestyén Aba: „Dobom a labdát, kapom a labdát”

2017.05.04. 09:17
Ajánlom
Sebestyén Aba rendszeresen visszatérő alkotó a Tháliában, ahol legutóbb A főnök meg én meg a főnök címmel vitte színpadra Carlo Goldoni A két úr szolgája című darabjának Hamvai Kornél-féle átiratát. A rendezőt a commedia dell’ arte-ról, a bohócokról és további terveiről kérdeztük.

- Miért épp Goldonira esett a választás?

- Mert nagyon szeretem. Még diákéveim alatt módom volt kipróbálni a commedia dell'arte játszási technikát. Magát a bohóc karaktert is nagyon szeretem, és foglalkoztat, hogy a bohócság – a Zanni –, az újfajta színjátszás mit jelent Goldoninál. A doktori témámat isA bohócok fejlődése és szerepe az előadások folyamatában címmel írtam.

Molnár Piroska, Vida Péter - A főnök meg én meg a főnök

Molnár Piroska, Vida Péter - A főnök meg én meg a főnök (Fotó/Forrás: Thália Színház)

- Goldoni mintegy százhúsz műve közül miért ezt választotta?

- Erre a darabra kaptam meghívást a Thália Színház vezetőségétől, aminek rendkívül örültem. Ez az egyik legtöbbet játszott darabja. Annak is örültem, hogy átirat lett. Hamvai Kornél megőrizte a fő cselekményvonalat, az egész szerkezetet, de a mába helyezte a történetet. Ezért a célok, a miértek és a hogyanok más hangsúlyt kaptak.

Sebestyén Aba

Sebestyén Aba (Fotó/Forrás: Csatáry-Nagy Krisztina / Thália Színház)

- Milyen volt a munka a Thália színészeivel?

- Ismertem a társulatot, bár Molnár Piroskával és Vida Péterrel még nem dolgoztam, de láttam őket több előadásban. Molnár Piroskát akkor ismertem meg személyesen, amikor a Nemzetiben rendeztem a Bányavirágot (Az előadás jelenleg a Játékszínben fut – a szerk.). A csodálója vagyok. Szerencsésnek tartom magam, hogy dolgozhatok vele. Azt a szakmai alázatot, amivel ő dolgozik, tanítani kellene. Mint egy jól felhangolt hangversenyzongora, „tegyünk be egy C-dúr szeptimet” és akkor azt hozza hangban, tartalomban, attitűdben.

Gyönyörűsége a rendezőnek ilyen „hangszeren” dolgozni.

De igazi, jó alkotófolyamat volt a többiekkel is. Én azt szeretem, ha a próbán jó értelemben vett oda-vissza meccselés van. Dobom a labdát, kapom a labdát s így alakul az előadás.

- Rendezései között ez a darab külön színt képvisel. Hogyan sikerült ezt felépítenie?

- Áttanulmányoztam az egész Goldoni-életművet, hogy hogyan fejlődött, mi volt az igénye, mi volt a fontos számára, hiszen Goldoniról úgy beszélhetünk mint a színháztörténet egyik nagy reformeréről, aki megújította a commedia dell' arte-t. Fontos volt számára, hogy a való világból merítsen témát, és igazi jellemek, igazi karakterek jelenjenek meg a darabjaiban, valós problémákkal. Ezért is klasszikus, és ezért is játsszák sokat. Kortársak voltak Molière-rel. Az életének utolsó éveit Párizsban élte, s csodálva nézte Molière drámáit a Comèdie-Française-ben: „Ha egyszer megérhetném, hogy ilyen profi színészek az én vígjátékaimat játszatnák, de csodálatos lenne” – mondogatta. A darab kapcsán sokat olvastam.

A bohócság, a játékosság színészként is, rendezőként is inspirál.

Az a fajta színész vagyok, aki folyamatosan együtt ég azzal ami a színpadon történik. A nyitottság is nagyon sokat számít. Az ember érkezhet prekoncepcióval, érzettel vagy egy felvázolt jelenettel, de a próba mindent eldönt, megváltoztat.

A főnök meg én meg a főnök

A főnök meg én meg a főnök (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

- Anyaszínháza a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház. Hogyan került a Tháliához?

- Csányi Sándort régóta ismerem. az Amerika bölény próbái alatt jó értelemben vett férfias munka folyt, termékeny vitákkal. Három hét után Sándor azt mondta nekem, hogy Aba, nem tudom, hogy ebből mi lesz, de jó együtt dolgozni. Felkért egy újabb rendezésre. Akkor még nem beszéltünk konkrét műről. Mondtam neki, ha már vígjáték, akkor klasszikus vígjátékot szeretnék ezzel a társulattal. Szóba került Molière is, de végül Goldonira esett a választás.

- Sokat foglalkozott az eredeti művel. Elégedett a Hamvai-féle szöveggel?

- Nagyon érdekes volt ez a munka. A szituációkat még konkrétabbá, téttel telítettebbé, gazdagabbá tudta tenni azzal, hogy a történést a mába helyezte. Nagyon érdekes, és mondhatni, új darab született Hamvai átiratában. Fordítási szándékával állt neki, de végül egy új mű született, ami közben megtartja a cselekményt és a szerkezetet.

- Április 29-én m egvolt a bemutató. Most már a közönségen a sor. Milyen feladatok várják?

- Negyedik éve van színpadon a Szeretik a banánt, elvtársak? című előadásom, amit a Játékszín után most a Tháliában játszom. Otthon, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház román társulatánál rendeztem ősbemutatóként Székely Csaba négy egyfelvonásosát.

- Mondhatjuk, hogy Székely Csaba a házi szerzője. A Yorick Stúdióval ön mutatott be először Székely Csaba-művet.

- Valóban, a Bányavirág és a Bányavakság ősbemutatója a nevemhez, a Yorick Stúdióhoz és a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházhoz kötődik. Játszottam én is Székely Csaba-darabban, és rendeztem másokkal is, nemcsak a saját társulatommal. Ezt az új darabot pedig – ami miatt sokan csodálkoztak is – nem magyarul mutattam be, hanem románul.

Én is először dolgoztam román társulattal.

Rendkívül izgalmas munka volt, és remélem, lesz folytatása. Emellett tanítok a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen színészmesterséget és rendezést is. A végzős színész osztálynak egy román kortárs szerző, Elise Wilk darabját, a Papírrepülőket rendeztem. Felolvasó színházat is rendeztem Sütő András A szuzai menyegző című darabjából. Ősszel a reformáció évfordulója alkalmából újra ütő András darabot rendezek majd, és játszom Mezei Kinga darabjában, az Olbrin Joachim csodálatos utazásában mégpedig a főkormányzót, ami egy rendkívül érdekes és fontos karakter: egy bohóc.

A beszélgetés eredetileg a Civil Rádió Színpad-kép című műsorában hangzott el.

Névjegy

Sebetyén Aba 1973-ban született Brassóban. 1996-ban végzett a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem színművészet szakán. Színész és rendező, a marosvásárhelyi Nemzeti Színház tagja, a Yorick Stúdió magyar vezetője. A 2012-es Pécsi Országos Színházi Találkozón Székely Csaba Bányavirág című darabjának rendezésével elnyerte a fődíjat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Költészet, valóság, Édes Anna a Városmajorban

Az Édes Annát hozza a Miskolci Nemzeti Színház a Városmajori Szabadtéri Szemle versenyprogramjába. A rendező, Rusznyák Gábor és a társulat 2017-ben szintén egy klasszikus magyar regény színpadra állításával nyerte el a Színikritikusok Díján a legjobb előadásnak járó elismerést.
Színház ajánló

A Kádár-kor legszenzációsabb bűncselekménye a Városmajorban

A Városmajori Szabadtéri Színpad idei saját bemutatójaként készül el Fejes Endre nagysikerű regényének színpadi adaptációja, A jó estét nyár, jó estét szerelem. A július 18-i bemutatót követően még egy alkalommal, július 19-én láthatja a közönség az új adaptációt.
Színház hír

Megdöbbenéssel fogadta a Magyar Színházi Társaság kilépését a POSZT vezetése

Magyar Attila, a POSZT-ot szervező cég ügyvezető igazgatója arra reagált, hogy hétfőn az egyik színházi szakmai érdekképviselet bejelentette, lemondanak tulajdonrészükről, mivel nem áll módjukban megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat.
Színház hír

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Színház ajánló

12 színésznő olvassa fel Radnótiné Gyarmati Fanni teljes naplóját egy előadáson

Küszködik és teremt címmel Radnóti Miklósné Gyarmati Fanni naplóinak teljes szövegét 12 fiatal színésznő olvassa fel szerdán Budapesten, a Pozsonyi úti Amikor Galériában.