Színház

Sebestyén Aba: „Dobom a labdát, kapom a labdát”

2017.05.04. 09:17
Ajánlom
Sebestyén Aba rendszeresen visszatérő alkotó a Tháliában, ahol legutóbb A főnök meg én meg a főnök címmel vitte színpadra Carlo Goldoni A két úr szolgája című darabjának Hamvai Kornél-féle átiratát. A rendezőt a commedia dell’ arte-ról, a bohócokról és további terveiről kérdeztük.

- Miért épp Goldonira esett a választás?

- Mert nagyon szeretem. Még diákéveim alatt módom volt kipróbálni a commedia dell'arte játszási technikát. Magát a bohóc karaktert is nagyon szeretem, és foglalkoztat, hogy a bohócság – a Zanni –, az újfajta színjátszás mit jelent Goldoninál. A doktori témámat isA bohócok fejlődése és szerepe az előadások folyamatában címmel írtam.

Molnár Piroska, Vida Péter - A főnök meg én meg a főnök

Molnár Piroska, Vida Péter - A főnök meg én meg a főnök (Fotó/Forrás: Thália Színház)

- Goldoni mintegy százhúsz műve közül miért ezt választotta?

- Erre a darabra kaptam meghívást a Thália Színház vezetőségétől, aminek rendkívül örültem. Ez az egyik legtöbbet játszott darabja. Annak is örültem, hogy átirat lett. Hamvai Kornél megőrizte a fő cselekményvonalat, az egész szerkezetet, de a mába helyezte a történetet. Ezért a célok, a miértek és a hogyanok más hangsúlyt kaptak.

Sebestyén Aba

Sebestyén Aba (Fotó/Forrás: Csatáry-Nagy Krisztina / Thália Színház)

- Milyen volt a munka a Thália színészeivel?

- Ismertem a társulatot, bár Molnár Piroskával és Vida Péterrel még nem dolgoztam, de láttam őket több előadásban. Molnár Piroskát akkor ismertem meg személyesen, amikor a Nemzetiben rendeztem a Bányavirágot (Az előadás jelenleg a Játékszínben fut – a szerk.). A csodálója vagyok. Szerencsésnek tartom magam, hogy dolgozhatok vele. Azt a szakmai alázatot, amivel ő dolgozik, tanítani kellene. Mint egy jól felhangolt hangversenyzongora, „tegyünk be egy C-dúr szeptimet” és akkor azt hozza hangban, tartalomban, attitűdben.

Gyönyörűsége a rendezőnek ilyen „hangszeren” dolgozni.

De igazi, jó alkotófolyamat volt a többiekkel is. Én azt szeretem, ha a próbán jó értelemben vett oda-vissza meccselés van. Dobom a labdát, kapom a labdát s így alakul az előadás.

- Rendezései között ez a darab külön színt képvisel. Hogyan sikerült ezt felépítenie?

- Áttanulmányoztam az egész Goldoni-életművet, hogy hogyan fejlődött, mi volt az igénye, mi volt a fontos számára, hiszen Goldoniról úgy beszélhetünk mint a színháztörténet egyik nagy reformeréről, aki megújította a commedia dell' arte-t. Fontos volt számára, hogy a való világból merítsen témát, és igazi jellemek, igazi karakterek jelenjenek meg a darabjaiban, valós problémákkal. Ezért is klasszikus, és ezért is játsszák sokat. Kortársak voltak Molière-rel. Az életének utolsó éveit Párizsban élte, s csodálva nézte Molière drámáit a Comèdie-Française-ben: „Ha egyszer megérhetném, hogy ilyen profi színészek az én vígjátékaimat játszatnák, de csodálatos lenne” – mondogatta. A darab kapcsán sokat olvastam.

A bohócság, a játékosság színészként is, rendezőként is inspirál.

Az a fajta színész vagyok, aki folyamatosan együtt ég azzal ami a színpadon történik. A nyitottság is nagyon sokat számít. Az ember érkezhet prekoncepcióval, érzettel vagy egy felvázolt jelenettel, de a próba mindent eldönt, megváltoztat.

A főnök meg én meg a főnök

A főnök meg én meg a főnök (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt / port.hu)

- Anyaszínháza a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház. Hogyan került a Tháliához?

- Csányi Sándort régóta ismerem. az Amerika bölény próbái alatt jó értelemben vett férfias munka folyt, termékeny vitákkal. Három hét után Sándor azt mondta nekem, hogy Aba, nem tudom, hogy ebből mi lesz, de jó együtt dolgozni. Felkért egy újabb rendezésre. Akkor még nem beszéltünk konkrét műről. Mondtam neki, ha már vígjáték, akkor klasszikus vígjátékot szeretnék ezzel a társulattal. Szóba került Molière is, de végül Goldonira esett a választás.

- Sokat foglalkozott az eredeti művel. Elégedett a Hamvai-féle szöveggel?

- Nagyon érdekes volt ez a munka. A szituációkat még konkrétabbá, téttel telítettebbé, gazdagabbá tudta tenni azzal, hogy a történést a mába helyezte. Nagyon érdekes, és mondhatni, új darab született Hamvai átiratában. Fordítási szándékával állt neki, de végül egy új mű született, ami közben megtartja a cselekményt és a szerkezetet.

- Április 29-én m egvolt a bemutató. Most már a közönségen a sor. Milyen feladatok várják?

- Negyedik éve van színpadon a Szeretik a banánt, elvtársak? című előadásom, amit a Játékszín után most a Tháliában játszom. Otthon, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház román társulatánál rendeztem ősbemutatóként Székely Csaba négy egyfelvonásosát.

- Mondhatjuk, hogy Székely Csaba a házi szerzője. A Yorick Stúdióval ön mutatott be először Székely Csaba-művet.

- Valóban, a Bányavirág és a Bányavakság ősbemutatója a nevemhez, a Yorick Stúdióhoz és a Marosvásárhelyi Nemzeti Színházhoz kötődik. Játszottam én is Székely Csaba-darabban, és rendeztem másokkal is, nemcsak a saját társulatommal. Ezt az új darabot pedig – ami miatt sokan csodálkoztak is – nem magyarul mutattam be, hanem románul.

Én is először dolgoztam román társulattal.

Rendkívül izgalmas munka volt, és remélem, lesz folytatása. Emellett tanítok a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen színészmesterséget és rendezést is. A végzős színész osztálynak egy román kortárs szerző, Elise Wilk darabját, a Papírrepülőket rendeztem. Felolvasó színházat is rendeztem Sütő András A szuzai menyegző című darabjából. Ősszel a reformáció évfordulója alkalmából újra ütő András darabot rendezek majd, és játszom Mezei Kinga darabjában, az Olbrin Joachim csodálatos utazásában mégpedig a főkormányzót, ami egy rendkívül érdekes és fontos karakter: egy bohóc.

A beszélgetés eredetileg a Civil Rádió Színpad-kép című műsorában hangzott el.

Névjegy

Sebetyén Aba 1973-ban született Brassóban. 1996-ban végzett a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem színművészet szakán. Színész és rendező, a marosvásárhelyi Nemzeti Színház tagja, a Yorick Stúdió magyar vezetője. A 2012-es Pécsi Országos Színházi Találkozón Székely Csaba Bányavirág című darabjának rendezésével elnyerte a fődíjat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Klasszikus

Az EU is elismerte a Kodály-módszeren alapuló digitális tudásközpontot

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött digitális zenepedagógiai tudásközpont, a Kodály HUB az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Színház hír

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Színház magazin

Egy beugrás története

Színházi szokás, hogy az előadás szereplői kezdés előtt egy órával érkeznek. Van ki ráérősebb, van ki sietősebb. Mindenkinek megvan a maga rituáléja.
Színház interjú

„Nem akarjuk zsebre dugott kézzel szemlélni a világ folyását” - Interjú Kovács D. Dániellel

Négy fiatal rendező, Hegymegi Máté, Kovács D. Dániel, Pass Andrea és Szenteczki Zita összefogásával új alternatív társulat alakult, a NARRATÍVA. Bemutatkozó előadásukat, a Kurázsi és gyerekeit Kovács D. Dániel rendezi a felújított Radnóti Tesla Laborban.
Színház hír

Radnóti Zsuzsát díjazta a Fidelio példamutató kezdeményezéséért

A Fidelio szerkesztőségének felterjesztése alapján az Art is Business Díj kuratóriuma Radnóti Zsuzsa dramaturgnak ítélte oda a Fidelio "Művészek a művészekért" különdíjat a Kortárs Magyar Dráma-díj megalapításáért.