Színház

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

2018.12.12. 09:10
Ajánlom
Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.

A 12 dühös ember előadásban szűk térbe bezárt embereknek élet-halál kérdésében kell egyetérteniük, miközben a döntésük hátterében megannyi előítélet, gyengeség húzódik meg. A Négyes esküdt kemény ellenfélnek bizonyul, a rációt képviseli az indulatoktól túlfűtött többség ellenében.

Milyen társadalmi típusnak felel meg ez a logikusan érvelő férfi, aki sokáig kitart a vádlott bűnössége mellett?

A Nyolcas esküdt intellektuális ellenpólusa ő, mindent a logikára, az észérvekre épít. Mentes mindenféle személyes indulattól, személyeskedő hangvételtől. Kizárólag az ügy felé próbálja terelni a másik tizenegy férfit. Szabadelvű konzervatív ember, társadalmi státusz szempontjából ő áll a legmagasabb fokon. Nagy valószínűséggel az egész csapatot meg tudná venni kilóra. Az eredeti darabban bróker, mi nem fejtettük meg a kilétét. Talán az a fajta multimilliárdos, amit Michael Douglas játszott a Tőzsdecápákban vagy Leonardo Di Caprio A Wall Street farkasában. Ez a típus csak elvétve létezik a mai Magyarországon.

Miben nyilvánul meg a szabadelvűsége és a konzervativizmusa?

Konzervatív abból a szempontból, hogy ragaszkodik a joghoz, a törvényekhez, a morálhoz, másfelől szabadon gondolkodik, nincsenek megkövesedett elvei. Az a fajta szabadelvű liberális, mint amilyen annak idején Deák Ferenc volt.

DebreczenyCsaba3-130900.jpg

Debreczeny Csaba a 12 dühös ember című előadás próbáján (Fotó/Forrás: Lakatos Péter, Átrium)

A Nyolcas esküdttel folytatott érvcsatái határozzák meg a játszma menetét, aki elülteti a kételyt a vádlott bűnösségében.

Valóban, kettejüket leszámítva a többiek mellékvágányokra terelik az ügyet a maguk személyeskedő történeteivel.

A Négyes esküdtnek szinte egyetlen fölösleges mondata sincs, minden megszólalása az ügyről és annak a megvitatásáról szól. Nincsenek előítéletei, kizárólag a józan paraszti ész, a ráció felől hajlandó megközelíteni az ügyet.

Mennyire érzed testhez állónak a szerepet?

Tökéletesen, hiszen magamat is ilyen embernek gondolom azzal a különbséggel, hogy nem rendelkezem multimilliárdokkal.

A bírósági tandráma műfaja színészileg milyen stílusbeli megkötéseket vet fel?

Ebben a tézisdrámában ugyanúgy kell megélni az emberi viszonyokat, mint egy jól bepróbált vígjátékban. A különbség csupán annyi, hogy a vicc fent, poén lent helyett itt az érv fent, érv lent módszer működik. Egy a lényeg, hogy nagyon pontosnak kell lenni. Azt gondolom, hogy

minden színház akkor jó, ha minden elemében, ritmusában, tempójában olyan pontos, mint egy jól megkomponált zenemű.

Az ’50-es évek amerikai közegét idézi az előadás látványvilága. Milyen éles áthallásokat mutat a történet a jelenlegi hazai viszonyokkal?

Az amerikai demokrácia annak idején már előbbre tartott, mint ahol mi most Magyarországon tartunk, illetve ahová visszafejlődtünk. Kompromisszum­képtelenség, kommunikáció­képtelenség, két malomban őrlés jellemez minket. Kevés égetőbb kritikát lehet mondani erről az országról, mint hogy semmiben nem tudunk szót érteni egymással, és semmiféle kapcsolódási pontok nincsenek a politikailag ellentétes oldalon álló emberekben. Azért vette elő az Átrium ezt a darabot, hogy a nézőket elgondolkodtassa a felelősségvállalásról, arról, hogy minden kimondott szónak, minden egyes gesztusnak és gondolatnak következménye van. Manapság kardinális kérdés Magyarországon az előítéletes gondolkodás, a migránsozás, a rasszizmus.

Nem véletlen, hogy a 12 dühös embernek ebben a változatában a vádlott egy migráns fiú.

DebreczenyCsaba1-130853.jpg

Debreczeny Csaba a 12 dühös ember című előadás próbáján (Fotó/Forrás: Lakatos Péter, Átrium)

Egyfajta demokráciaideál megtestesítője a Négyes esküdt azzal, hogy a konfliktusokat a maga helyén kezeli, hogy soha nem szakad el nála cérna?

Eléggé egy tömbből faragott pali. Egyedül az indít el benne változást, hogy a számára minden kétséget kizáróan bűnös bűnössége felől egyszer csak kétsége támad. Nem arról van szó, hogy meggyőződne a fiú ártatlanságáról, hanem a másik esküdtben felmerülő kétség hatására úgy érzi, nem dönthet úgy, hogy a halálba küldi. Konzervatív elveket valló emberként a jog alapján a halálbüntetésre szavazna, de mivel nincs száz százalékig meggyőződve a bűnösségéről, szabadelvűként változtat a korábbi döntésén.

A mások vélt igazának a tükrében felülbírálom a saját igazamat, a magamban való kételkedés kultúrája hiányzik belőlünk?

Ennek a történetnek a lényege a saját álláspontod megváltoztatására való képesség, a meggyőzhetőség, ami ebben az országban nem létezik. A jelenlegi hatalomnak az az érdeke, hogy ne is létezzen. Az emberek a legérthetőbb, a legpopulistább, a számukra tulajdonképpen jóleső válaszokat várják. A büntetés, a kirekesztés tűnik a legegyszerűbb megoldásnak, hiszen van elég bajuk a saját életükben. Ezért fogékonyak a legegyszerűbb érvek el- és befogadására.

12 dühös ember - bemutató: 2018. december 20. Átrium
További előadások: december 21-én és 22-én este fél 8-kor; januárban 6-án délután fél 3-kor, 20-án és 27-én este fél 8-kor.

Címlapkép: Debreczeny Csaba (Fotó: Lakatos Péter, Átrium)

 

 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Mutatjuk, kik az irodalmi Nobel-díj legnagyobb esélyesei

Michel Houellebecq és Salman Rushdie a két fő várományosa a 2022-es irodalmi Nobel-díjnak, de ezúttal is szoríthatunk Nádas Péterért, illetve Krasznahorkai Lászlóért. Cikkünkben mutatjuk, hogy látják a leghíresebb kortárs írók esélyeit a fogadóirodák.
Klasszikus

Négy fesztivál vendége volt szeptemberben az Anima Musicae

Gazdag programmal indította 2022/23-as évadát az Anima Musicae Kamarazenekar. A zene lelkéről elnevezett együttes négy rangos fesztivál meghívottjaként lépett fel.
Vizuál

Nem fordíthatjuk el a fejünket – Film készült az időskori demenciáról

Valós történetet dolgoz fel Vámos Zoltán orvos, filmrendező és forgatókönyvíró időskori demenciáról szóló kisjátékfilmje, amelyet szeptember 28-tól láthatnak az érdeklődők.
Színház

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.
Klasszikus

Egy húszéves zseni rémtörténete – korai Mahler-mű hangzik el a Müpában

A panaszos dal, Gustav Mahler első, teljes egészében fennmaradt műve a Grimm-testvérek hátborzongató meséjén alapszik. Bár a zeneszerző később két tételesre rövidítette ifjúkori művét, újrafelfedezése után igen népszerű lett az eredeti verzió is, amely most először hangzik el Magyarországon.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A proletárok köztünk élnek – Csiky Gergely drámájából készített előadást Mohácsi János

A Budaörsi Latinovits Színház Az üzlet az üzlet, avagy eladó a menyasszony című előadásának szereplői mind szélhámosok, akik semmitől sem riadnak vissza annak érdekében, hogy saját akaratukat érvényesítsék.
Színház ajánló

Jeli Viktória és Tasnádi István meséjéből készült előadással várja a gyerekeket a Csokonai

Október 2-án különleges utazásra hívja a 4 éven felüli gyerekeket a Csokonai Művelődési és Rendezvényház: a Rozi az égen – Hab a tortán! című előadásban egy kislány keresi elveszett születésnapját, miközben végigjárja a csillagos eget és rengeteget tanul a csillagjegyek alapvető tulajdonságairól.
Színház ajánló

SzínházTV – a színház Netflixe

Immár a harmadik évadával jelentkezik a színházi előadásokat online platformon, egyedi, filmes megfogalmazásban feldolgozó SzínházTV. Az őszi időszakban hét új premierrel készülnek az alkotók, az első bemutatóra október 1-jén kerül sor, a Katona József Színház Othello című produkciójával.
Színház lapszemle

Közzétette el nem mondott szenátusi beszédét Karsai György

Rátóti Zoltán egy hónappal ezelőtt, augusztus 26-án menesztette a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájának vezetőjét, Karsai Györgyöt. A döntés ellen több intézmény és művész felszólalt, később a professzor maga is reagált a történtekre. Most azt a beszédét osztotta meg közösségi oldalán, melyet az egyetem 2021. szeptember 17-i szenátusi ülésén szeretett volna elmondani.
Színház hír

„Az igazi függetlenséghez fel kell nőni” – Székely Csaba is megszólalt a Junior Prima-ügy kapcsán

A szeptember 20-i Junior Prima díjátadón az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést, melynek kapcsán a kulturális élet több szereplője kifejtette álláspontját.