Színház

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

2018.12.12. 09:10
Ajánlom
Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.

A 12 dühös ember előadásban szűk térbe bezárt embereknek élet-halál kérdésében kell egyetérteniük, miközben a döntésük hátterében megannyi előítélet, gyengeség húzódik meg. A Négyes esküdt kemény ellenfélnek bizonyul, a rációt képviseli az indulatoktól túlfűtött többség ellenében.

Milyen társadalmi típusnak felel meg ez a logikusan érvelő férfi, aki sokáig kitart a vádlott bűnössége mellett?

A Nyolcas esküdt intellektuális ellenpólusa ő, mindent a logikára, az észérvekre épít. Mentes mindenféle személyes indulattól, személyeskedő hangvételtől. Kizárólag az ügy felé próbálja terelni a másik tizenegy férfit. Szabadelvű konzervatív ember, társadalmi státusz szempontjából ő áll a legmagasabb fokon. Nagy valószínűséggel az egész csapatot meg tudná venni kilóra. Az eredeti darabban bróker, mi nem fejtettük meg a kilétét. Talán az a fajta multimilliárdos, amit Michael Douglas játszott a Tőzsdecápákban vagy Leonardo Di Caprio A Wall Street farkasában. Ez a típus csak elvétve létezik a mai Magyarországon.

Miben nyilvánul meg a szabadelvűsége és a konzervativizmusa?

Konzervatív abból a szempontból, hogy ragaszkodik a joghoz, a törvényekhez, a morálhoz, másfelől szabadon gondolkodik, nincsenek megkövesedett elvei. Az a fajta szabadelvű liberális, mint amilyen annak idején Deák Ferenc volt.

DebreczenyCsaba3-130900.jpg

Debreczeny Csaba a 12 dühös ember című előadás próbáján (Fotó/Forrás: Lakatos Péter, Átrium)

A Nyolcas esküdttel folytatott érvcsatái határozzák meg a játszma menetét, aki elülteti a kételyt a vádlott bűnösségében.

Valóban, kettejüket leszámítva a többiek mellékvágányokra terelik az ügyet a maguk személyeskedő történeteivel.

A Négyes esküdtnek szinte egyetlen fölösleges mondata sincs, minden megszólalása az ügyről és annak a megvitatásáról szól. Nincsenek előítéletei, kizárólag a józan paraszti ész, a ráció felől hajlandó megközelíteni az ügyet.

Mennyire érzed testhez állónak a szerepet?

Tökéletesen, hiszen magamat is ilyen embernek gondolom azzal a különbséggel, hogy nem rendelkezem multimilliárdokkal.

A bírósági tandráma műfaja színészileg milyen stílusbeli megkötéseket vet fel?

Ebben a tézisdrámában ugyanúgy kell megélni az emberi viszonyokat, mint egy jól bepróbált vígjátékban. A különbség csupán annyi, hogy a vicc fent, poén lent helyett itt az érv fent, érv lent módszer működik. Egy a lényeg, hogy nagyon pontosnak kell lenni. Azt gondolom, hogy

minden színház akkor jó, ha minden elemében, ritmusában, tempójában olyan pontos, mint egy jól megkomponált zenemű.

Az ’50-es évek amerikai közegét idézi az előadás látványvilága. Milyen éles áthallásokat mutat a történet a jelenlegi hazai viszonyokkal?

Az amerikai demokrácia annak idején már előbbre tartott, mint ahol mi most Magyarországon tartunk, illetve ahová visszafejlődtünk. Kompromisszum­képtelenség, kommunikáció­képtelenség, két malomban őrlés jellemez minket. Kevés égetőbb kritikát lehet mondani erről az országról, mint hogy semmiben nem tudunk szót érteni egymással, és semmiféle kapcsolódási pontok nincsenek a politikailag ellentétes oldalon álló emberekben. Azért vette elő az Átrium ezt a darabot, hogy a nézőket elgondolkodtassa a felelősségvállalásról, arról, hogy minden kimondott szónak, minden egyes gesztusnak és gondolatnak következménye van. Manapság kardinális kérdés Magyarországon az előítéletes gondolkodás, a migránsozás, a rasszizmus.

Nem véletlen, hogy a 12 dühös embernek ebben a változatában a vádlott egy migráns fiú.

DebreczenyCsaba1-130853.jpg

Debreczeny Csaba a 12 dühös ember című előadás próbáján (Fotó/Forrás: Lakatos Péter, Átrium)

Egyfajta demokráciaideál megtestesítője a Négyes esküdt azzal, hogy a konfliktusokat a maga helyén kezeli, hogy soha nem szakad el nála cérna?

Eléggé egy tömbből faragott pali. Egyedül az indít el benne változást, hogy a számára minden kétséget kizáróan bűnös bűnössége felől egyszer csak kétsége támad. Nem arról van szó, hogy meggyőződne a fiú ártatlanságáról, hanem a másik esküdtben felmerülő kétség hatására úgy érzi, nem dönthet úgy, hogy a halálba küldi. Konzervatív elveket valló emberként a jog alapján a halálbüntetésre szavazna, de mivel nincs száz százalékig meggyőződve a bűnösségéről, szabadelvűként változtat a korábbi döntésén.

A mások vélt igazának a tükrében felülbírálom a saját igazamat, a magamban való kételkedés kultúrája hiányzik belőlünk?

Ennek a történetnek a lényege a saját álláspontod megváltoztatására való képesség, a meggyőzhetőség, ami ebben az országban nem létezik. A jelenlegi hatalomnak az az érdeke, hogy ne is létezzen. Az emberek a legérthetőbb, a legpopulistább, a számukra tulajdonképpen jóleső válaszokat várják. A büntetés, a kirekesztés tűnik a legegyszerűbb megoldásnak, hiszen van elég bajuk a saját életükben. Ezért fogékonyak a legegyszerűbb érvek el- és befogadására.

12 dühös ember - bemutató: 2018. december 20. Átrium
További előadások: december 21-én és 22-én este fél 8-kor; januárban 6-án délután fél 3-kor, 20-án és 27-én este fél 8-kor.

Címlapkép: Debreczeny Csaba (Fotó: Lakatos Péter, Átrium)

 

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World

Alinda Chagallról és tüdőkapacitásáról is kérdezte Horgas Esztert

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Horgas Eszter fuvolaművésszel arra is kitértek, mennyire kemény fizikai munkát jelent a fuvola, és hogy jönnek ehhez a gumimatracok.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház kisvárda

Összeállt a kisvárdai színházi fesztivál programja

A 12 versenyelőadás mellett 11 versenyen kívüli színházi darab, koncertek, előadói estek, bábelőadások és a már hagyományos hallgatói minifesztivál szerepel a június 21. és 29. között megrendezendő Magyar Színházak 31. Kisvárdai Fesztiváljának idei programjában.
Színház ajánló

A kirekesztésről szóló előadással járja az ország iskoláit két fiatal színész

Eke Angéla és Bán Bálint Elfog/adsz címmel készített diákoknak szóló vizuális nevelési programot, amelyen keresztül az elfogadás fontosságát hangsúlyozzák.
Színház kult50

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Színház ajánló

Mercedes Benz premier az Esterházy-családdal

Április 13-án magyarországi ősbemutató keretében mutatta be a Vörösmarty Színház Esterházy Péter utolsó drámáját, a Mercedes Benzet Szikora János rendezésében. A történelmi revüt az Esterházy-család tagjai mellett Presser Gábor zeneszerző is megtekintette.
Színház ajánló

Büszkeség és felelősség, mert méltónak kell lenni az ősökhöz

A Magyar Művészeti Akadémia Szó – szín – játék sorozata idén megújult Oberfrank Pál Jászai Mari-díjas színművész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagjának művészeti vezetésével. A sorozat eddigi eredményeiről és a leendő előadásokról Lesti Árpád kérdezte a Veszprémi Petőfi Színház igazgatóját.