Színház

Serban, Ibsen, Kolozsvár

2012.01.23. 10:56
Ajánlom
Lehet-e ideálok nélkül élni? - veti fel Henrik Ibsen a kérdést a Hedda Gabler című drámában, amelyet Andrei Şerban rendezésében láthat a Kolozsvári Állami Magyar Színház közönsége.

Ibsen szereplői képtelenek elfogadni középszerűségüket. Egyedül Hedda tud hazugságaikról és képmutatásukról, de mivel önmagát nem ismeri, vagy arisztokratikus arroganciával viszonyul mindenhez, vagy pedig olyan, mint egy hamis ideálokra építő világban eltévedt gyermek. Hedda fokozatosan egy narcisztikus illúzió áldozata lesz: azt képzeli, hogy mindenki fölött áll, és közben egyre elszigeteltebbé válik, képtelen lesz valódi kapcsolatok kialakítására.

Az ezredes édesapa merev nevelése, az előítéletek, a konformizmus mind akadályt jelentenek számára. Passzív marad, nem tud elszakadni a múltjától. Hideg cinizmusa alatt viszont veszélyesen égő láng lobog. A valóság arculcsapásként hat rá. A többiektől eltérően nem próbál alkalmazkodni, hanem a fantázia és az illúziók titkos világába menekül, mígnem az egész építmény összeomlik. Az őszinteség, a nemes jellem, a morális tisztaság iránti igénye fokozatosan eltűnik, és Nórával ellentétben nincs mersze kitörni, hanem tragikus módon a saját maga alkotta kényszerpályára lép.

Hedda egyszerre vallja magát vétkesnek és tisztának. A személyiség kétértelműségét emberi viszonyok közepette kell megítélnünk, nem pedig egyedi esetként, és ilyen értelemben nem hinném, hogy az lenne a hangsúlyos a darabban, hogy egy férfiközpontú társadalomban a nők védelemre szorulnak; Ibsen nem tekintette Heddát áldozatnak, ahogy hagyományosan értelmezni szokták (mint egy női Jágót, akit a féltékenység űz). Hedda depressziós lesz, minekutána felfedezi, hogy minden, ami körülveszi középszerű, hamis és nyomorúságos.

Egy olyan világban, ahol gazdasági válság van, ahol másról sincs szó, mint a pénz által történő szabadulásról, ahol az emberek a társadalmi státusz elvesztésének a félelmében élnek, ahol mindent az anyagi érdekek határoznak meg, ahonnan hiányzik a szeretet, a házastársi kapcsolatok pedig katasztrofálisak, a szereplők számára nem marad más hátra, mint ezekben az álértékekben keresni az élet értelmét. A mai ember tükörképei ők, a beteljesületlen emberi teljesítőképesség drámáját mutatják fel. A darab kérdése: lehet-e élni ideálok nélkül?

Andrei Serban rendező nem először dolgozott a kolozsvári társulattal, a Ványa bácsi, valamint a Suttogások és sikolyok számos díjat, elismerést nyertek. A közönség a január 23-i és 24-i bemutatók előtt nyilvános főpróbákon tekinthetett be a próbafolyamatba. A címszerepben Kézdi Imolát, Jörgen Tesman szerepében Bogdán Zsoltot láthatja a közönség. Elvstednét Györgyjakab Enikő és Pethő Anikó játssza, Brack bíró Hatházi András, Lövborg Szűcs Ervin, Juliane Tesman Varga Csilla, Berte pedig Csutak Réka. Az előadás díszlet- és jelmezterve Carmencita Brojboiu munkája, dramaturgként Bíró Eszter segítette a rendezőt. A szövegadaptációt Andrei Şerban mellett Daniela Dima jegyzi.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A pápa szeretőjét, a rettegett feministát ábrázolja Velázquez elveszettnek hitt festménye

Majdnem 300 évig azt hitték, elveszett vagy megsemmisült az a portré, ami a történelem egyik legbefolyásosabb nőjét, Donna Olimpiát ábrázolja a világ egyik legnagyobb hatású festőjének ecsetvonásain keresztül.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Könyv

Hallgass egyperceseket Örkény István előadásában!

Színdarabok és interjúk felvételei mellett felolvasások hanganyaga és fotók is elérhetőek az OSZK honlapján, amelyet a ma negyven éve elhunyt író, dramaturg emlékének szenteltek.
Klasszikus

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus

Idén is eloszlatták a felhőket a TérTáncKoncert hősei

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar ötödik alkalommal rendezte meg ingyenes szabadtéri programját, a TérTáncKoncertet, ahol idén is több száz hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncolt együtt, ezúttal Beethoven VII. szimfóniájára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Minden egy férfi körül forog az Orlai Produkciós Iroda új bemutatójában

Michael Frayn Vadméz című vígjátékát június 24-én mutatták be a Belvárosi Színházban. A Feydeau bohózatait megidéző előadás főszerepét Ötvös András alakítja, partnerei között Ullmann Mónikát, László Lili, Radnay Csillát és Grisnik Petrát találjuk.
Színház új évad

Bejelentették a Katona József Színház jövőre tervezett bemutatóit

Az évadzáró társulati ülésen átadták a színház díjait és bejelentették a jövő évadra tervezett nyolc bemutatót, amelyek közt Elfriede Jelinek, Michael Haneke, Katona József, Molière, Ryszard Kapuściński, Racine, Térey János és Csokonai Vitéz Mihály műve is helyet kap.
Színház hír

Ők a Kaszás Attila-díj idei jelöltjei

Már lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire: Harsányi Attilára, Orosz Ákosra és Király Attilára. A díjat augusztus 30-án adják majd át a Magyar Színházban.
Színház interjú

Mácsai Pál: Fontos inspirációk jönnek a független szférából

A fővárosi fenntartású Örkény Színház igazgatóját, Mácsai Pált a STAFÉTA pályázat egyik szakmai kurátorát kérdeztük arról, miért gondolja fontosnak a már negyedik éve működő pályázati lehetőséget.
Színház ajánló

FRISS – Fiatal tehetségek a Szentendrei Teátrum színpadán

A Szentendrei Teátrum 1969-ben fiatal színihallgatók ötlete nyomán jött létre és azóta is épít a fiatal, feltörekvő tehetségekre.