Színház

Shakespeare a Vígben, Woody Allen a Pestiben – Szentivánéji változatok

2017.03.05. 10:28
Ajánlom
A Pesti Színház előadásában az ősi vígjátéki mechanizmus működik, még ha akadozva is, míg a Vígszínház produkciójában egy rendezői lábjegyzetből olvasható ki az előadás célja – írja Zappe László.

Körülbelül negyedórán át remekül mulattam mind a Pesti Színházban, mind a Vígben az új bemutató alkalmából. Mindkét helyen a Szentivánéji álom parafrázisát játszották. A Pestiben bevallottan: Woody Allen Szentivánéji szexkomédiá ját adták elő, pontosabban a film forgatókönyve alapján Kern András és néhány dramaturg, Perczel Enikő, Vörös Róbert buzgalmával készült darabszerűséget. A Vígben Shakespeare-t írják ki szerzőnek, de apró betűkkel azért tudatják, hogy a színpadi változatot Závada Péter írta, tehát ő fejlesztette tovább Nádasdy Ádám remekül mai fordítását.

A Pestiben nagyjából addig tart a felhőtlen móka, kacagás, amíg Seress Zoltán habókos feltalálóként kínlódik a működni sehogyan sem akaró, láthatatlanba látó készülékkel, valamint működni ugyancsak sehogyan sem akaró házasságával, házastársával együtt megszenvedett szexuális válságával. Csakhogy aztán megjönnek a vendégek. A szentivánéj ugyanis ezúttal egy igazi amerikai értelmiségi piknikre borul rá, egy hosszú hétvége betetőzése lehetne.

Shakespeare remeke inkább csak dobbantó, utalási lehetőség, hogy ne mondjam, pr-hivatkozás.

A szerző a klasszikus mű hírével dúsítja a magáét. Különbségeket és párhuzamokat kínál, lehet elemezni és bölcselkedni. Holott maga a szöveg és a történet elég távol áll a shakespeare-itől, de elég gyakran közeledik, olykor szinte érinti is azt, hogy végül jogosnak fogadjuk el a csatlakozást az amúgy utolérhetetlen elődhöz. A vendégek érkeztével kellene beindulnia az eredetit huszadik századi módon profanizáló sokoldalú szexpárbajnak. Mindenki vív mindenkivel, mindenki titkol valamit, mindenki akar valamit. Néha mindegy is, hogy kitől. Lényegében ősi vígjátéki mechanizmus működik. Ha működik. Lényegében működik is, csak akadozva.

Alekszandr Bargman orosz rendező és Anvar Gumarov díszlettervező egy doboznak, mégpedig budoárba illő rózsaszínű doboznak képzeli a csodákat bőven termő éjszakai erdőt, sőt bizonyára éppen annak a varázsdoboznak, amellyel az élénk fantáziájú feltaláló a láthatatlant szeretné megpillantani. Talán erre utal a díszlet hátsó falán tátongó nagy kerek lyuk is. Feltűnő még a színpad elején keresztbe közlekedő kocsi, amelyet nyilván a színlapon további szereplőkként felsorolt fiatalok (Réti Nóra e.h., Bach Zsófi e.h., Benkő Bence Dániel és a Bergendi Áron) tologatnak ide-oda.

Kern András, Woody Allen örökös magyar hangja ezúttal nem Woody Allen filmbeli szerepét játssza, beleöregedett a vén professzor, Leopold figurájába, de egyáltalán nem idegen tőle annak részben képzelt vagy önszuggeszció által gerjesztett, részben valódi vitalitása. Öniróniát is magába foglaló fanyar szarkazmusa most is csorbítatlan. A Vihar légiszellemétől kölcsönzött nevet viselő Ariel szerepében Péter Kata a megkeseredett, csalódott érzékiséget vezeti elő, Bata Éva ápolónője az elvi ledérséget igen vonzón testesíti meg, Telekes Péter az érzékek erdejében eltévedt szívtipró. Hegyi Barbara kisebbségi és frigiditási komplexumban szenvedve öregedő feleség. A bolondos feltaláló Seress Zoltánnak jutott, akinek szája sarkában mindig bujkál egy kis kaján görbület, hangjában akad némi tárgyilagos kívülállás, úgyhogy magában is rávezethetné a nézőt a darab mélyebb humorának felfogásához elengedhetetlen kettőslátásra. Ha ez nem történik meg, annak oka az előadás egyéb elemeiben keresendő.

A Vígben a hatalmas színpadot a Szentivánéji álom óriási díszlete tölti be. Horváth Jenny alkotásában minden van, ami a darabhoz kell, meg az is, ami nem. Ez persze így nyilván elhamarkodott túlzás. Valójában nem tudhatjuk, mi kell, és mi nem. Középtől jobbra fönn könyvespolc hidalja át a teret, jelentése éppoly egyértelmű, mint bal oldalt a díszlet mögé kanyarodó lépcsőé. Titániának középen külön, belül éles fénnyel világított kuckója van. Nyilvánvalóan szükséges.

Kovács D. Dániel rendezésében akadnak aktuális ki- és beszólások, ritkábban közéleti, gyakrabban színházi dolgokkal kapcsolatban. Ezek nagy része Hajduk Károlynak jut, aki Zsindely szerepében alternatív színházi főszervezőt, mindentudó külső bennfentest alakít kaján iróniával, éles elmével, lényegre világító hangsúlyokkal. Mellette – fizikai értelemben is – Stohl András iparoskodik és műkedvelősködik, ahogyan csak született színész véleményezheti kevésbé szerencsés adottságú pályatársait. Hegedűs D. Géza a bamba bámulás és lassú felfogású elmaradozás szép bravúrjait mutatja be, Varju Kálmán sors verte, szomorú statiszta, akinek csak a Hold szerepe jutott. Király Dániel felvilágosult zsarnok mind igazi, mind tündérkirályként, Járó Zsuzsa Hippolytája és Titániája megkeseredett kényszerkirályné.

Eszenyi Enikő Pukkját nem a művészi koncepció, hanem a véletlen formálta át: egy baleset következtében lett belőle sántikáló, saját szándékból gonosz vénség. Hogy rohangálva-viháncolva milyen lett volna, azt nem tudhatjuk. Így remek. Olyan, mintha éppen ettől lenne igazán eredeti karakter. Nem végrehajtó, nem a tündérkirály famulusa. Maga kavarja a dolgokat.

Sérülése ellenére is eljátssza a főszerepet Eszenyi Enikő

Kapcsolódó

Sérülése ellenére is eljátssza a főszerepet Eszenyi Enikő

A színésznő Pukkot alakítja a Szentivánéji álom című bemutatóban, amit az utolsó héten át kellett alakítania Kovács D. Dániel rendezőnek Eszenyi Enikő sérülése miatt.

A legkevésbé izgalmasok a fiatalok, akiknek a bőrére megy a játék.

Orosz Ákos elálló füleivel nem tud nem kitűnni, jól is adja a kevéssé rokonszenves, a jövendőbeli após kegyére és nem arája szerelmére pályázó kérőt. Ember Márk e.h. szépen szenvedő Lysander. Fontos szerepet szán a rendező Kárpáti Pál és Rajner-Micsinyei Nóra kettősének. Fekete műanyagzsákokból bújnak ki. Jobb oldalt elöl végigélik az előadást, közben saját életüket is. Megvénülnek.

Jelenlétüket vegyük rendezői lábjegyzetnek arra az esetre, ha az előadás célját firtatnánk. Magát az emberi életet láttuk tehát. Sok is, meg kevés is.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Nyomokban Kovalikot tartalmaz – Széljegyzetek a Mefistofeléhez

Több mint tíz éve, 2010 őszén mutatta be a Magyar Állami Operaház Boito Mefistofele című operáját Kovalik Balázs rendezésében. A produkció a márciusi újranyitást követően, jelentősen megváltozott szereposztással újra műsorra került.
Klasszikus

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Zenés színház

Elhunyt Teresa Berganza

A világhírű spanyol énekesnőt, számos mezzoszoprán szerep feledhetetlen alakítóját nyolcvankilenc éves korában érte a halál. A hírt a művész közösségi oldalán is közzétették.
Vizuál

KÉP-regény: A klímakrízis madarai

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról mesél, jó-e vagy rossz kócsagot látni a Balatonnál.
Jazz/World

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Szentivánéji álom a székesfehérvári Vörösmarty Színházban

Május első hétvégéjén a gubancos szerelmek és a hatalmas fémgolyók játszották a főszerepet a Horváth Csaba által rendezett Szentivánéji álom című előadásban.
Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.
Színház ajánló

Szakonyi Károly legismertebb drámája látható a Játékszínben

Az Adáshiba a Vörösmarty Színházzal koprodukcióban kerül színre, Bagó Bertalan rendezésében. A budapesti bemutatót május 21-én tartják, majd május 28-án Székesfehérvárra érkezik az előadás.
Színház interjú

„Nehezen tudom elképzelni, hogy van olyan ember, akiben nincs valamiféle előítélet” – interjú Kálid Artúrral

Május 15-én újra látható a RaM Színházban a Veres 1 Színház Miss Daisy sofőrje című produkciója. A sofőrt alakító Kálid Artúrral előítéletekről, a színház feladatáról és hatásáról beszélgettünk az előadás kapcsán.