Színház

Shakespeare és a tánc

2017.06.09. 15:57
Ajánlom
A Madách Színház június 9. és július 16. között tartandó Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának egyik első programja a Shakespeare, ahogy nekünk tetszik című, három részből álló táncfantázia. De mi köze a leírt szöveggel dolgozó angol Bárdnak a tánchoz, a mozgáshoz? El lehet-e egyáltalán autentikusan mesélni a szerző drámáit a táncművészet nyelvén?

Rajta, legények, rajta, lányok,

Tetőzött kedvvel ropjátok a táncot!

– biztatja a Herceg az Ahogy tetszik végén a fiatal párokat. Shakespeare egyik legérzékletesebb hasonlata is a tánchoz kapcsolódik:

ha táncolsz, azt kívánom,

Légy tengeren hullám, hogy ott örökre

Táncolj-mozogj, mindig izegj-mozogj csak

És mást se művelj

– fordul a Téli regében Florizel Perditához.

Shakespeare, ahogy nekünk tetszik – táncfantázia (Szentivánéji álom) Koreográfus: Molnár Ferenc

Shakespeare, ahogy nekünk tetszik – táncfantázia (Szentivánéji álom) Koreográfus: Molnár Ferenc (Fotó/Forrás: Mohos Angéla)

Hogy a színen is látható táncnak fontos szerepe volt Shakespeare drámáiban, azt a Rómeó és Júlia vonatkozó jelenete is bizonyítja (hiszen a szerelmesek egy bálban ismerkednek meg), de a Szentivánéji álomban is egy táncjelenet során békül ki egymással Oberon és Titánia. Az avoni hattyú korában a köznép körében leginkább a gigue nevű körtánc volt népszerű, a királyi és nemesi udvarokban pedig a statikusabb, méltóságteljesebb pavane, a párcserés allemande, a lendületesebb galliard, cinquepace és coranto, illetve a leglátványosabb, a volta dívott, amelyben emelések is előfordultak.

Valószínűleg nem tévedünk nagyot, ha vélelmezzük, hogy az említett darabok táncjeleneteiben annak idején ezek közül a táncok közül valamelyiket járták a színpadon. Innen pedig már csak egy lépés, hogy a színészek, pontosabban a táncosok az egész történetet különféle kifinomult mozgásokkal meséljék el – hiszen talán a tánccal lehet a legkifejezőbben érzelmeket megjeleníteni, Shakespeare-nél pedig szinte minden az érzelmekről szól.

A Rómeó és Júlia 1996-os filmverziójának vonatkozó jelenete

A Rómeó és Júlia 1996-os filmverziójának vonatkozó jelenete (Fotó/Forrás: InterCom)

Az angol Bárd művei alapján megvalósított első táncos feldolgozás több mint 250 évvel ezelőtt született, amikor Jean-Georges Noverre, a XVIII. század második felének legfontosabb koreográfusa az 1760-as években Stuttgartban színpadra állított egy balettet az Antonius és Kleopátra alapján. Noverre munkásságának egyik legihletettebb folytatója Salvatore Viganò volt, aki a XIX. századi Milánóban az Othellóból és a Coriolanusból hozott létre táncos adaptációkat, melyek a kortársak leírása szerint Shakespeare eredeti műveivel vetekedtek.

A legmaradandóbb Shakespeare-balettnek a mai napig a Prokofjev által 1935-ben komponált Rómeó és Júlia számít, amit 1938-ban adtak elő először, Ivo Váña-Psota koreográfiájával.

De mi, magyarok is adtunk néhány jelentős Shakespeare-balettet a világnak:

egyik legnevesebb koreográfusunk, a 2012-ben elhunyt Seregi László pályájának méltó lezárása volt a Rómeó és Júliából, a Mendelssohn híres zenéjére megvalósított Szentivánéji álomból és A makrancos Katából álló trilógia.

A Madách Színház június 9. és július 16. között megrendezendő Szerelmünk, Shakespeare fesztiváljának fentebb már említett táncelőadása is épp ezt a három darabot dolgozza fel a tánc nyelvén, de míg a Rómeó és Júlia a balett nyelvén beszél, a Szentivánéji álom a modern táncot használja, A makrancos hölgy-adaptáció pedig a Csókolj meg, Katám! című Broadway-musicalt veszi alapul. A próbafolyamatba belesve bizton állíthatjuk, hogy a táncfantázia mindhárom felvonása maradandó élményt nyújt majd.

További részletek a Madách Színház oldalán olvashatók!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.
Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház magazin

„Tisztelettel kérem a Tekintetes Színpártoló Egyesületet…” – Polgár Károly pozsonyi direktor csatái

Polgár Károly színész, rendező, színházigazgató a felvidéki magyar színháztörténet meghatározó személyisége. Ha nincs az államhatalomváltás, nagy valószínűséggel korának egyik legsikeresebb igazgatója lehetett volna, hiszen 1911-től ’19-ig megszakítás nélkül, a leghosszabb ideig vezette a pozsonyi magyar társulatot. A történelmi fordulat miatt azonban az egyik legnagyobb vesztese a (cseh)szlovákiai magyar színháztörténetnek.
Színház szfe

Feljelentés történt az SZFE-n zajló események miatt

Négy magánszemély tett bejelentést a rendőrségen az SZFE-ügy kapcsán – tudta meg a 24. hu. A Budapesti Rendőr-főkapitányság megerősítette, hogy felmerült a személyi szabadság megsértésének gyanúja, de más bűncselekmények miatt is vizsgálódnak.
Színház kritika

Ria, ria, lambéria – Kritika a Radnóti Színház Gina című előadásáról

A GHB (gamma-hidroxi-butirát vagy gamma-hidroxi-vajsav, a köznyelvben: gina) szerves vegyület. Kis adagban izomnövelésre használják, nagyobb adagja euforikus állapotot idéz elő, még nagyobb mennyiségben altatásra is alkalmas. Veszélyes partidrog.
Színház szfe

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház hír

A Maladype Színházé a fődíj Lengyelországban

Október 17-én mutatkozott be a Maladype Színház a lengyelországi XIV. Nemzetközi Gombrowicz Fesztiválon, ahol a kollektív színészi munkáért járó díj és a közönségdíj mellett a Grand Prixt, vagyis a fesztivál zsűrijének fődíját is elhozták. A nagy múltú fesztivál az idei év legfontosabb lengyel színházi eseményének számít, és a járványhelyzet miatt a Maladype volt az egyetlen külföldi résztvevő.