Színház

Shakespeare mindent tudott a világról

2017.06.20. 15:54
Ajánlom
Nádasdy Ádám, Kállay Géza és Puskás Tamás után június 19-én Hegedűs D. Géza színművész volt a Madách Színházban zajló Szerelmünk, Shakespeare fesztivál Az én Shakespeare-em című beszélgetéssorozatának vendége. A színész főleg szerepeiről mesélt, hiszen rengetegszer játszott már Shakespeare-t.

A műsorvezető, Bárdos András kérdésére Hegedűs D. Géza először is leszögezte, hogy Shakespeare „mindent tudott a világról, az emberről, a kozmoszról, még a természetről és az állatokról is” – műveiben például több ezer állatfajt és alfajt említett meg.

Hegedűs D. Géza és Bárdos András

Hegedűs D. Géza és Bárdos András (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Az angol Bárddal kapcsolatos első élmény diákként érte a színészt, aki először filmfeldolgozások formájában találkozott az alkotásokkal, és a Laurence Olivier-vel készült III. Richárd és Hamlet, illetve Peter Brook Lear királya elementáris hatást tett rá. Majd a főiskolán természetesen tananyag is volt Shakespeare: a színművész negyedéves vizsgadarabja például az Ahogy tetszik volt.

De Hegedűs D. már a középiskolában, egy építőipari technikum meg nem értett tanulójaként úgy érezte, hogy az lenne a neki való közeg, a színház, ahol minden szabadidejét tölti.

Mindig azt éreztem, hogy ott lenne a helyem, fenn, a színpadon. Ez volt minden vágyam, és azóta sincs más. Ez az én igazi örömöm, és nagy dolog, hogy rátalálhattam

– vallotta be a színész, aki ezt követően több, Shakespeare-hez kapcsolódó munkájából mutatott videorészletet.

Az 1990-es, Marton László rendezte III. Richárdban Hegedűs D. Kern András címszereplő oldalán Buckingham herceget alakította. A színész történelmi-politikai kontextusba helyezte a premiert, amely visszaemlékezése szerint a taxisblokád idejére esett. S úgy gondolja, hogy ahogy akkor, úgy most is nagyon aktuális a mű kérdésfelvetése, miszerint mindenkit bedarál-e a rendszer, muszáj együtt lenni a bűnben, vagy lehetséges valamilyen módon a menekülés. „Vigaszt nem ad, mégis segít élni” – mondta a színművész a műről.

Az 1999-ben Valló Péter által színpadra vitt Ahogy tetszikben a színész kettős szerepben tűnt fel: egyszerre játszotta a trónbitorló és a száműzött herceget. Hegedűs D. szerint a darabban mélyen benne van a háború delejező hatása, ami meg tud mérgezni bárkit. Ezúttal is szóba került továbbá a premiert övező történelmi háttér: a bemutató Belgrád bombázásának idejére esett, így most is fájdalmasan egybecsengett a dráma és a valóság.

Szintén 1999-ből származott Alföldi Róbert A vihar rendezése, amelyben Hegedűs D. Géza Prosperót hozta. A levetített részletből is világosan kitűnt, hogy modernebb, erősebb rendezői kézjegyekkel dolgozó előadásról volt szó, amelyben a színész mintegy a látvány, hangja pedig a zene részeként jelent meg. Hegedűs D. ezzel kapcsolatban elmondta, hogy Shakespeare esetében felesleges tiszteletlenségről beszélni, hiszen ő maga volt a legtiszteletlenebb kortársaival szemben. A legendás szerző ráadásul olyan friss, hogy a színész bevallása szerint „olyan élmény számára Shakespeare-rel foglalkozni, mintha kortárs szerzőről lenne szó”.

Hegedűs D. Géza

Hegedűs D. Géza (Fotó/Forrás: Mohos Angéla / Madách színház)

Hegedűs D. – aki utoljára az Athéni Timon 2015-ben az Ódry Színpadon látható előadásának részletét mutatta meg, saját magán kívül tanítványaival a főbb szerepekben és a rendezői székben – kitért az angol Bárd műveinek újrafordítására is. A színész, miközben úgy gondolja, nagy szükség van ezekre az újra magyarításokra is, hangsúlyozta, hogy

nem lehet úgy Thália papja egy fiatal színész, hogy nem ismeri a nagy iratokat.

Eközben arra, hogy Hegedűs D. támogatja az újrafordításokat, az a legjobb példa, hogy az ő közreműködésével valósul meg a Szerelmünk, Shakespeare fesztivál közelgő szonettestje, ahol Szabó T. Anna új fordításában lesznek hallhatók a művek, a színművész tanítványainak előadásában.

Hegedűs D. Géza felhívta ezenkívül a figyelmet két Vígszínház-beli Shakespeare-előadásra is, ami a következő évadban lesz látható: az egyik a Hamlet, ifjabb Vidnyánszky Attilával a címszerepben, a másik pedig a Lóvá tett lovagok, Rudolf Péter rendezésében. Ifjabb Vidnyánszky Attila munkájával a Szerelmünk, Shakespeare fesztiválon is találkozhatunk: ő a rendezője a szintén a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói által előadandó Ahogy tetszik-adaptációnak, amely Hegedűs D. Géza szavai szerint afféle keresztmetszetét kívánja nyújtani a darabnak.

Ami pedig Az én Shakespeare-em című beszélgetéssorozat további üléseit illeti: a héten még Zsótér Sándor, Stohl András, Szirtes Tamás és László Zsolt gondolatait és Shakespeare-hez fűződő viszonyát ismerhetjük meg, de a beszélgetések és előadások júliusban is folytatódnak.

További részletek ide kattintva olvashatóak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Farkas Gábor pályázatát támogatja a Zeneakadémia szenátusa

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szenátusa többségi szavazással Farkas Gábor pályázatát támogatta a három jelölt közül április 15-i rektorjelölt-választó ülésén.
Színház

Hunyadkürti Györgyről nevezi el kamaraszínpadát a kaposvári színház 

A kaposvári társulat ily módon tiszteleg a tavaly váratlan hirtelenséggel elhunyt Jászai-díjas színművészére, a játszóhelyen emellett portrédomborművet is avatnak Hunyadkürti György születésnapján. 
Klasszikus

Héja Domonkos a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek új főzeneigazgatója

A karmester május 1-től veszi át az együttesek zenei vezetését. A 2025/26-os évad koncertprogramját már az új főzeneigazgató ismertette a Dohnányi Ernő Zenei Központban tartott sajtóeseményen.
Klasszikus

Fischer Iván: „Ez a hiány megoldhatatlan”

A Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója egy interjúban mesélt arról, hogy az állami támogatás reálértékének csökkenése hogyan lehetetleníti el az együttes munkáját.
Klasszikus

A kihívások zeneszerzője – Tóth Péter hatvanéves

Zeneszerzőként színpadi, vokális és hangszeres műveket egyaránt alkot, zeneműkiadót vezet, de Tóth Péter tanít és társadalmi feladatokat is vállal. A Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának vezetője április 11-én töltötte be hatvanadik életévét.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

Orosz Csenge: „Szomjazom az instrukciókat, és bírom a kritikát”

Orosz Csenge az idei évadban az eddigi lánykarakterek után eljátszhatta élete első asszonyszerepét, amihez orosz nyelvleckéket vett. Az Újszínház színésznőjével fontos szakmai pillanatokról, többszöri mély vízbe ugrásról, a gyerekelőadások kihívásairól és furcsa honvágyáról is beszélgettünk.
Színház ajánló

Jordán Tamás, Veiszer Alinda és Göttinger Pál is ott lesz a DANTE fesztiválján

Nyílt próba és stand-up, előadás élő zenével, beszélgetés a színházcsinálásról egy színházi legendával – nemsokára érkezik a DANTE Közösségi Alkotótér szülinapi fesztiválja. Nem érdemes kihagyni a Margit-negyed egyik legfiatalabb kulturális terének ünnepét!
Színház kritika

15 sor színház: A kutyatartó lány

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház stúdióelőadásáról, A kutyatartó lányról szól. 15 sor színház.
Színház hír

Magyar színházak versenyeznek Kisvárdán – itt a program!

Tizenkilenc előadás került be a Magyar Színházak 37. Kisvárdai Fesztiváljának versenyprogramjába. A határon túli színházak seregszemléjét az Országos Színházi Találkozó után, június 20. és 28. között rendezik meg.
Színház hír

Színházi találkozások határok nélkül – összeállt a Szemle Plusz programja

Augusztus 25. és szeptember 9. között immár tizenharmadik alkalommal rendezi meg a Városmajori Szabadtéri Színpad a Szemle Plusz programsorozatot, amely ezúttal is a legkiemelkedőbb vidéki és határon túli színházi alkotásokra, valamint a független előadóművészek támogatására helyezi a hangsúlyt.