Színház

Shakespeare-naplók: Miért nem Erkel Fesztivál?

2021.07.01. 19:45
Ajánlom
Úgy tűnik, az időjárás is tudja, hogy mikor kell rosszabbra fordulnia, ezért az éjjeli eső ellenére kánikulával és ragyogó napsütéssel érkezett a szerda reggel. Megnyugtató, hiszen Gyula nevezetességeit meglátogatni két nap is kevés, ráadásul ha nemcsak történelemimádó, de édesszájú is az ember, könnyen leragadhat egy-egy cukrászdánál.

Márpedig fagyit kínáló vendéglátóhelyből rengeteg van, szinte minden sarkon tábla hirdeti a kézműves édességeket, így ha nem vigyázunk, könnyen törzsvendégek lehetünk például a Black Sheepnél, ahol a sétálókehelybe annyi féle fagyit választhatunk, amennyit nem szégyellünk. A sütik mekkája persze a Százéves Cukrászda, amely nevét onnan kapta, hogy Magyarország második legrégebbi cukrászdájaként 1840 óta üzemel.

20210630_151120-192657.jpg

Százéves Cukrászda (Fotó/Forrás: Vass Antónia)

Sokan megfordultak itt az idők folyamán, a szemben lévő épület falán például emléktábla hirdeti, hogy a boldoggá avatott Apor Vilmos azon a plébánián szolgálta Istent és az embereket.

Sokkal szerényebben bújik meg a cukrászda mellett a Ladics-ház, amelytől csupán pár perc sétára, egy templomtorony tövében áll Erkel Ferenc szülőháza.

Az emlékházzá alakított épület fogadóterébe lépve nemcsak a Himnusz keletkezésébe nyer betekintést a látogató, a falon végigfutó idővonalon és a szobákban az Erkel család története elevenedik meg. Órákig lehetne itt időzni, de ha eljön délután, akkor irány a színház. A helyszín ezúttal is a Világóra, a Pesti Magyar Színiakadémia növendékei a szombati előadásból adnak ízelítőt – ahogy teccik.

A pár perces bemutatóból is látszik, hogy a közönség nem a hagyományos Shakespeare-művet látja majd, sokkal inkább egy továbbgondolást, ami eredeti, dinamikus és nagyon mai, Netflix-sorozatokkal, Instával és bonyolult szerelmi kapcsolatokkal. Mindez pedig táncban, dalban és rapben elbeszélve.

20210630_170149-192659.jpg

A Pesti Magyar Színiakadémia Ahogy teccik című előadásának utcaszínházi változata Gyulán (Fotó/Forrás: Vass Antónia)

Közben a könyvtárban drámapedagógiai programmal egybekötött workshop zajlik kritikusoknak és fiataloknak, a Kamaraterem előterében pedig régi Shakespeare-feldolgozásokat vetítenek. Ugyanitt kiállítás is van, az OSZMI támogatásával legendás színházi plakátok között sétálhatnak a látogatók.

Mialatt a Világóra körüli teret betölti a ritmusosan skandált „színház az egész világ”, az internet népe felveti a kérdést, hogy miért is van szüksége Gyulának Shakespeare Fesztiválra, és arra a modern aktualizált színjátszásra, ami letaszította a piedesztálról a klasszikus formákat.

Miért nincs inkább Erkel Fesztivál, ha van a városnak egy ilyen híres szülöttje?

A kérdésre nem érkezik megnyugtató felelet, Shakespeare létjogosultságára pedig leginkább az unásig ismételt közhelyekkel lehet jól felelni: olyan alapvető emberi viszonyokat, érzéseket és problémákat vázol fel, amelyek mindenkor aktuálisak. „Shakespeare örök.” – Újabb közhely, de igaz.

Az este a Csíki Játékszín III. Richárdjával zárul, ami a tervezetthez képest kicsit hosszabbra nyúlik, ugyanis csak a helyszínen derül ki, hogy a műsorfüzetben közölttel ellentétben az előadás nem másfél, hanem háromórás lesz.

Az első sokkot gyors újratervezés követi – így jár, aki a hazautazás előtti este még nem pakolta be a bőröndjét –, ám kár idegeskedni, ideje átadni magunkat a drámának.

206680414_2964793837128002_1353369374045465892_n-192850.jpg

A Csíki Játékszín III. Richárd című előadása a gyulai Shakespeare Fesztiválon (Fotó/Forrás: Gyulai Várszínház / Facebook)

Már a terembe lépve látszik, hogy a történet a jelenünkben játszódik (vagy legalábbis egy ahhoz nagyon hasonló párhuzamos univerzumban), a kivetítőn először a takarásban készülődő színészek, majd egy közösségi oldal képe villan fel, a „technikai stáb” egy esemény közvetítésére készül. Élő bejelentkezés az interneten, mintha az elmúlt másfél év peregne vissza. Mi, a szerencsés „kiválasztott nemesek” persze élőben is nézhetjük a koronázást, amin megjelenik Richárd és kegyetlenül a néző szemébe néz: „Úgy döntöttem, hogy gazember leszek”.

Valóban az lesz, a legaljasabb, aki csak lehet. A rendező – a tapsrendnél lábszárközépig felhúzott piros zokniban színpadra futó Vladimir Anton – azonban szakít a sztereotípiákkal. Richárd ebben a feldolgozásban testileg nem torz, csak néha, szóban érzékelteti önnön csúfságát, ármánykodásai azonban nem kevésbé hatásosak.

Az előadás alapvetően szépen ötvözi a modern technikát a klasszikussal, a mindent látó kamera végig vezeti a néző figyelmét és keretbe foglalja az előadást. Néha azonban a jelen színrevitele a játék rovására megy, és tartalmatlan paródiává válik a folyamatos szelfizés, vagy elvonja a figyelmet a kimondott szavakról. Hová lett a híressé vált mondás: „Országomat egy lóért”? Vannak azonban egészen bravúros megoldások:

ahogyan egy élő közvetítéssel és koronázással kezdtünk, úgy streameli Richárd halála után a „Tudor Official” az új uralkodó trónra lépését.

Eközben szóba kerülnek olyan népszerű témák, mint az Y-generáció előző idősebbekhez való viszonya, de az előadás ad annyi szabadságot a színészeknek, hogy a közvetlen aktualitásokra is reflektáljanak: Richárd egy Gyulai Várszínházas műsorfüzettel a kezében sétál ki a színről az első felvonás végén azon morogva, hogy milyen hülyeség azt írni a III. Richárdhoz, hogy „egy óra harminc perc, szünet nélkül”.

A darab végén a kijáratnál ezúttal is Shakespeare-idézettel várnak, én ezzel búcsúzom Gyulától:

„Nem fontolgat az, ki szívével szeret, mert szíve titkát bátran megmutatni kész!”

A XIV. Shakespeare Fesztivál programjai Gyulai Várszínház oldalán érhetők el.

A Shakespeare-napló első része ITT, a második ITT érhető el.

Fejléckép forrása: Vass Antónia / Fidelio

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus

Baráth Emőke ad barokk koncertet a Müpában

Az évad művésze cím idei birtokosa, a nemzetközi hírű szoprán, Baráth Emőke a historikus zene egyik legkiemelkedőbb formációjával, a Fabio Biondi vezette Europa Galante zenekarral ad koncertet június 28-án.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Újraértelmezett Shakespeare-drámák a nyári fesztiválokon

A Magyar Mozgókép Fesztivál „Legjobb tévésorozat” kategóriájának győztese, a drámaíró műveit feldolgozó Shakespeare/37 meghívást kapott három fesztivál programjába is, így a rövid epizódok láthatóak lesznek a Kolorádó Fesztiválon, a Bánkitó Fesztiválon és az Ördögkatlan Fesztiválon is.
Színház galéria

Így néz ki most a felújítás alatt álló debreceni Csokonai Színház – GALÉRIA

2020 szeptemberében megkezdődött a debreceni Csokonai Színház felújítása, és a színház valamennyi belső terét érinti. Ilyen nagymértékű átalakításra az elmúlt 30 évben nem volt példa a teátrumban, amely a tervek szerint 2023-ban nyitja meg kapuit a nézők előtt.
Színház hír

A Proton Színház alapító előadása is látható lesz idén nyáron

Mundruczó Kornél Frankenstein-terv rendezése mellett a Winterreise előadással is találkozhat a hazai közönség.
Színház interjú

Bebújósdi – Beszélgetés Felvidéki Judittal

Huszonkilenc év alatt harmincöt tévéfilmet, tévéjátékot, portréfilmet és dokumentumfilmet készített, de forgatott irodalmi műsorokat és sorozatokat is a Magyar Televíziónak. Rendezett színházban, majd hosszú csend következett. Felvidéki Judit, Balázs Béla-díjas filmrendező tizenhat év után újra színházban rendez, ami jó alkalom volt a beszélgetésre, és egy kis múltidézésre is.
Színház ajánló

Apor Vilmosról készített darabot Dér András

Nagyszabású történelmi ősbemutató látható a Gyulai Várszínházban július 1-jén és 2-án. A két háború közötti legendás hírű gyulai apátplébános, majd győri püspökként vértanúhalált halt Apor Vilmos életéről szóló darabot Mindenkinek mindene címmel Dér András írta a Gyulai Várszínház felkérésére, és ő is rendezi.