Színház

Sipos Imre: "A végleges döntés a legkevésbé elfogult vélemény"

2015.05.28. 09:48
Ajánlom
A június 4-13. között megrendezendő 15. jubileumi POSZT színészzsűrijének tagja lesz Sipos Imre, a Pesti Magyar Színház színművésze, aki idén vállalta először a feladatot. Arról mesélt, milyen elvek mentén fog válogatni az előadások között. INTERJÚ

- Milyen darabok állnak közel hozzád? 

- Nézőként és alkotóként egyaránt azokat az előadásokat szeretem, amelyek egyszerre keresik az utat az eszemhez és a szívemhez. Érzelmi hatás kiváltása nélkül számomra nem jöhet létre a katarzis, ugyanakkor elvárom a színházi előadástól, hogy gondolatokat ébresszen, munkában tartsa az agyamat, aktív közreműködést és nem egyszerű befogadást várjon el tőlem, mint nézőtől. Aktivitáson természetesen nem a divatos interakciókra, közönségbevonásra gondolok elsősorban, hanem az érzelmi-értelmi együttműködésre. Szeretem azokat  a színházi törekvéseket, amelyek mindezek mellett még progresszivitást is mutatnak, új formákat, bátor kísérleteket tesznek, de sosem öncélúan, hanem a darab, az előadás tisztább (nem egyszerűbb!) kibontásának szándékával.

- Zsűrizésnél a személyes ízlést ki kell zárni, na de hogyan?

- Azt hiszem, hogy azt nem lehet kizárni. Azért van egy zsűriben több zsűritag is, hogy a közös, végleges döntésből kizáródhasson a személyes ízlés: ami a legtöbbeknek tetszik, az nevezhető a legkevésbé elfogult véleménynek. Sok színházi előadást nézek nemcsak az ország határain belül, hanem azokon kívül is. Minden alkalommal nyitottan és érdeklődve ülök be a nézőtérre, soha nincsenek prekoncepcióim,  minden egyes alkalommal azért megyek, hogy jól érezzem magamat, hogy átélhessem a várva várt katarzist. Mielőtt felmegy a függöny, nálam minden előadás egy elképzelt skála maximális 100 pontjáról indul. A kérdés csak az, vajon a függöny legördülésekor ebből mennyi marad? Nagyon ritkán előfordult az is, hogy több mint 100 pont lett a végeredmény - ezek az igazi ünnepi pillanatok, az igazán nagyszerű előadások. Nem véletlen, hogy eddigi életem során ilyen élményben még csak hat alkalommal volt részem. Mindig a pozitívumokat keresem, mert meggyőződésem, hogy csak akkor tudjuk helyén kezelni a hibákat, ha az értékekkel is tisztában vagyunk. Nagyon egyszerű és könnyű folyvást fanyalogni, sokkalta nehezebb érvelni, vállalni az árnyalt véleményt, észrevenni és vállalni egy gyengébben sikerült előadás kapcsán is az értékes gondolatokat, pillanatokat. Én igyekszem minden alkalommal így tenni.

- Te magad voltál-e már fordított helyzetben, vagyis szerepeltél-e már olyan darabban, amely a versenyprogramban indult a POSZT-on?

- Igen, több alkalommal is. Shakespeare Téli regéjét Vidnyánszky Attila rendezésében, és Vivien Nielsen Hullámtörését Guelmino Sándor rendezésében játszottam a POSZT versenyprogramjában.

- Milyen várakozással indulsz az idei színházi találkozóra?

- Szeretném jól végezni a zsűritagságommal járó feladatokat - ez újszerű lesz a számomra, ebben a szerepben csak most fogok debütálni. Csak önmagammal szemben van elvárásom, az előadásokra nyitott vagyok. Érdekesnek ígérkezik, hogy van olyan előadás is a versenyprogramban, amit már láttam a saját színházi közegében - kíváncsi vagyok, hogy a fesztiválhelyzet előre vagy hátra fogja-e mozdítani. Tiszta és jó találkozót, ha tetszik, versenyzést kívánok minden kollégámnak!

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Vidnyánszky Attila marad a Magyar Teátrumi Társaság élén

A hétfői tisztújító közgyűlésen új tagok felvételéről is döntöttek, így 68-ra bővült a Magyar Teátrumi Társaság tagsága.
Színház hír

Ónodi Eszter és Rudolf Péter a közönség kedvencei

Az interneten, valamint a Bethlen Téri Színházban leadott közönségszavazatok eredménye alapján átadták az idei Arany Medál-díjakat.
Színház interjú

„A dráma a lételemem” – Interjú Dobó Katával

Olasz neorealista film színpadon, amerikai színdarab filmen. Dobó Kata főszerepet játszik Ettore Scola filmklasszikusának, az Egy különleges napnak színpadi változatában a Hatszín Teátrumban, nyáron pedig megrendezte első filmjét, a Kölcsönlakást, amelyre már nem kell sokat várni.
Színház magazin

Grafika, azaz az első találkozás

Egy színház darabválasztása komplex feladat. A mű üzenetén túl fontos az is: vajon eladható-e?
Színház tao

Csökkennek a színészi gázsik a Szkénében a tao miatt

Továbbá a jegyárak is emelkednek. A most meghozott intézkedésekre a tao-támogatás megszűnése nyomán kieső források pótlása miatt volt szükség.